Triumph Daytona 675-tråden!

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Funderar allvarligt på att byta ut min r6a mot en 675 från 2007. Ligger en hel del ute i vettig prisklass (50-60kkr).
Är det något speciellt man bör titta närmare på förutom det vanliga? Läste att någon skrev att växellådorna skiftar lite i kvalité, är det vanligt att de strular?

Enligt tidiagre post av Maverick.

Det finns några kända fel och ett är laddningsregulatorn som är underdimensionerad och bränner vid lång och hård belastning. Åtgärdat efter faceliften 09?

På modellerna fram till -08 försökte man spara vikt genom att sätta i ett för litet batteri, vilket skapat en del probelm på de tidiga årsmodellerna.

Skeva bromsskivor är också ett känt problem, den gamla typen av skivor har guldfärgat centrum.
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Enligt tidiagre post av Maverick.

Det finns några kända fel och ett är laddningsregulatorn som är underdimensionerad och bränner vid lång och hård belastning. Åtgärdat efter faceliften 09?

På modellerna fram till -08 försökte man spara vikt genom att sätta i ett för litet batteri, vilket skapat en del probelm på de tidiga årsmodellerna.

Skeva bromsskivor är också ett känt problem, den gamla typen av skivor har guldfärgat centrum.
De bytte i alla fall plats på laddningsregulatorn till 2009 och satte i ett större batteri. Om själva regulatorn blev större vet jag inte, på min sitter nu en från en 675R årsmodell -09 och den är av helt annan typ med aluminiumbaksida, den är större och har därmed bredare och djupare kylflänsar och bättre kylning.

@ s62679, om du är beredd att satsa några tusingar till på dina 60´så kan du kontakta mig. Min -09 ligger ute på Blocket och jag vill bli av med den.
 

s62679

Fort och fel
Gick med
16 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2009 Hypermotard 1100s
Tack för tipsen! Ger mig ut på en tur nu för att kolla på några ex.
@Maverick, har tittat på den på blocket, inte alls omöjligt att jag hör av mig.
 

Noyah

posör!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Tyresö
Hoj
KTM 790 AdvR
Har blivit sugen på gat hoj igen och främst 675. Passar nog mig perfekt!

Fyra år med grus/touring hoj har varit briljant men bor man i Stockholm så är gruset en bit bort :(

Jag siktar nog på att köpa beg om inte handlaren har ett bra inbyte/erbjudande.

Saknat bana och knix och lite gruppkörningar :)
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
I morgon blir det premiär på att köra bana.
SMC kurs på Ring Knutstorp here we come... :yoparty
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ah, första gången på bana - är vädret vettigt kommer Din syn på mc-åka att få en ny, trevlig och mycket beroendeframkallande dimension:)

Ta det bara kallt, bena ur övningarna och håll hornen inom rimligt avstånd från pannbenet så kommer allt att gå som en dans. Och glöm inte att påpeka för dem som besiktar hojen att Daytonan ska ha mer kedjeslack än ZXCBRGSXR...:)
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Ja du det finns potential att det kan bli fint väder.
Men vem vet det är ju svensk sommar.
Attans glömt mäta slcket men nyligen bytt däck så det ska nog vara ok hoppas jag.
Tänker fan inte gå ut i garaget nu och mäta det i alla fall.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ingen fara, favoritfrågan från den som besiktar är alltid "- Och hur mycket slack ska det vara på den här då?" :)

Daytonan ligger lite högre (25-35mm vill jag minnas) än sina kollegor så det brukar rendera ett höjt ögonbryn då och då...

Have fun and keep the black and sticky parts down, som vi anglofiler brukar säga!
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
testade en sådan liten manick idag... shit vad långt över framhjulet man satt då. kändes som att svänga en buss när det var dags för svänga i normal hastighet. märkte att den blev lite bättre med bättre speed men skön va den inte :p
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
testade en sådan liten manick idag... shit vad långt över framhjulet man satt då. kändes som att svänga en buss när det var dags för svänga i normal hastighet. märkte att den blev lite bättre med bättre speed men skön va den inte :p

Tror nog herrn gjorde något fel om åsikten ovan gäller.
Daytonan ska vara en av de mest lättsvängda sporthojar som finns.
 

Lotek

5F(Fortare,fortare, fortare,fan,fel) #82
Gick med
7 Jan 2008
Ort
Bästkusten.
Hoj
En Italiensk drömhoj "Il Duce", Skramlaha 450 och en Italiensk Racehoj.
testade en sådan liten manick idag... shit vad långt över framhjulet man satt då. kändes som att svänga en buss när det var dags för svänga i normal hastighet. märkte att den blev lite bättre med bättre speed men skön va den inte :p

Nä, skön är nog synd att säga, men långt över framhjulet?? Du måste ju vara uppåt 2 1/2 meter lång då:gnissla
Den är inte särskilt skön att köra gata med i någon större utsträckning. Den kommer inte helt till sin rätt där. Men om normal hastighet är runt 10-15 km/h så ok då, då känns den klart lite trög. Ity att det är en av de mer "nervösa" hojar man hittar i klassen så är jag nog inte riktigt med på vad du menar.

Om nu inte någon illsinnad människa varit och mixtrat med gaffelkronan....
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
har ni stått längst fram i bussen när den ska svänga? exakt den känslan fick jag när jag provkörde 675r då man satt med huvudet över/framför framhjulet. Har haft en gixxer 1000/ kört gixxer 750 ´11 å en rsv4 å där satt man på klassisk manné. dvs framhjulet va lite längre fram än vad man själv satt. på Daytonan e gaffelvinkeln mycket mer aggressiv än på de andra hojarna å därav den "busskänslan". Inte att den va seg eller nått utan just att man själv svängde innan framhjulet gjorde det. hoppas det e en bra förklaring... sen e jag bara 172 cm så det va ju nästan på gränsen att jag nådde marken hehe.
 
Last edited:

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
har ni stått längst fram i bussen när den ska svänga? exakt den känslan fick jag när jag provkörde 675r då man satt med huvudet över/framför framhjulet. Har haft en gixxer 1000/ kört gixxer 750 ´11 å en rsv4 å där satt man på klassisk manné. dvs framhjulet va lite längre fram än vad man själv satt. på Daytonan e gaffelvinkeln mycket mer aggressiv än på de andra hojarna å därav den "busskänslan". Inte att den va seg eller nått utan just att man själv svängde innan framhjulet gjorde det. hoppas det e en bra förklaring... sen e jag bara 172 cm så det va ju nästan på gränsen att jag nådde marken hehe.

Ja du hög är den utan tvekan. Är själv 178 cm och tycker hojen är i högsta laget när man står stilla. Men det ska man ju inte göra. :confused:

Dock har jag aldrig känt att jag sitter så långt fram på hojen som du beskriver. Se till att du sitter så du får in en knytnäven mellan skrevet och tanken. Eller att du känner bakcutsen med arslet. Då får du en mer korrekt körställning och jag tror inte du kommer känna som du beskriver nu.

Att hojen inte är den smidigaste i ca 10-15 kmh kan jag hålla med om. Men hur ofta kör du i de hastigheterna?
 

Lotek

5F(Fortare,fortare, fortare,fan,fel) #82
Gick med
7 Jan 2008
Ort
Bästkusten.
Hoj
En Italiensk drömhoj "Il Duce", Skramlaha 450 och en Italiensk Racehoj.
Roffe_s, eller vem som nu har någon bra ide....:Bugar

Står med en -10 som kokar/spottar kylvätska hela tiden:4skrika. Kollat alla slangar=ok, ingen luft i systemet=ok, "armbågen" på expansionen hel=ok, lagom nivå(kall) i expansionen, något över Min-nivå=ok.
Vad jag kan se är att det går ner mängder av vätska i expansionen, så till den grad att den fyller kärlet när jag stängt av hojen, som sen går tillbaka in i systemet när den nu inte spottar ut det. Det leder mig till att tro att kylarlocket är för klent och släpper trycket för tidigt? Det är det enda jag kan tänka mig, för det är inte gjort något med den här hojen på ett bra tag, alltså ingen som petat på något i eller på den...
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ptjaa, inga enkla tankenötter Du kommer med så här på kvällskvisten:va

Kylsystem brukar ju inte vara någon rocket science, men just de symptom Du beskriver har jag inte drabbats av eller hört talas om tidigare. Du har i princip kollat det jag kommer på, förutom termostat och lock. Är locket annorlunda på -10 eller kan Du låna ett lock och testa från någon hoj "nära Dig"? :) Termostaten ska ju inte kunna orsaka de symptom Du beskriver och jag antar att motortempen uppträder normalt likaså?

Någon på triumph675.net har rensat bladen i vattenpumpen men det var på en äldre maskin och i kombination med något mankemang vill jag minnas? Enligt denna tråd borde dock vattenpumpen märkas på var läckaget finns - är det genom den normala dräneringsslangen, prova bytlåna lock och se om det hjälper. Att nivån ska ligga nära min-strecket har Du ju redan koll på...

Lycka till:)

...Står med en -10 som kokar/spottar kylvätska hela tiden:4skrika. Kollat alla slangar=ok, ingen luft i systemet=ok, "armbågen" på expansionen hel=ok, lagom nivå(kall) i expansionen, något över Min-nivå=ok.
Vad jag kan se är att det går ner mängder av vätska i expansionen, så till den grad att den fyller kärlet när jag stängt av hojen, som sen går tillbaka in i systemet när den nu inte spottar ut det. Det leder mig till att tro att kylarlocket är för klent och släpper trycket för tidigt?...
 
Last edited:

Stofferider

Kör inte fortare än din ängel kan flyga
Gick med
24 Apr 2010
Ort
Skärgården?
Hoj
675 Track, cbr250
Min kokade pga att kylarlocket inte höll rätt tryck. Lätt ordnat, nytt kostar bara ca 100kr. Värt att prova.
 

Lotek

5F(Fortare,fortare, fortare,fan,fel) #82
Gick med
7 Jan 2008
Ort
Bästkusten.
Hoj
En Italiensk drömhoj "Il Duce", Skramlaha 450 och en Italiensk Racehoj.
Ptjaa, inga enkla tankenötter Du kommer med så här på kvällskvisten:va

Kylsystem brukar ju inte vara någon rocket science, men just de symptom Du beskriver har jag inte drabbats av eller hört talas om tidigare. Du har i princip kollat det jag kommer på, förutom termostat och lock. Är locket annorlunda på -10 eller kan Du låna ett lock och testa från någon hoj "nära Dig"? :) Termostaten ska ju inte kunna orsaka de symptom Du beskriver och jag antar att motortempen uppträder normalt likaså?

Någon på triumph675.net har rensat bladen i vattenpumpen men det var på en äldre maskin och i kombination med något mankemang vill jag minnas? Enligt denna tråd borde dock vattenpumpen märkas på var läckaget finns - är det genom den normala dräneringsslangen, prova bytlåna lock och se om det hjälper. Att nivån ska ligga nära min-strecket har Du ju redan koll på...

Lycka till:)

Min kokade pga att kylarlocket inte höll rätt tryck. Lätt ordnat, nytt kostar bara ca 100kr. Värt att prova.

Tack båda två. Det bekräftar mina funderingar. Det får skaffas fram ett nytt lock tror jag.
Det är ju svårt att avgöra, och det fanns inte tid att byta just då, men det kändes som det var olika spänst i fjädern mellan locken jag jämförde mellan...

Nåja...Mot Kemora nu. Regndäck på :yoparty
 

B33R

Medlem
Gick med
1 Apr 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 675 -07
Hej

Sitter och väntar på bärgning.
Efter bogan vägrade hojen starta. Alla lampor tändes men startmotorn vägrade försöka dra igång hojen. Funkade att rulla igång den. Åkte sen ca 5min på E18 sen började varvmätaren hoppa upp och ner för att sen lägga sig i botten. Strax efter det dör hojen.

Någon som vet vad det kan vara för fel?

/Björn
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top