Triumph Daytona 675-tråden!

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Igår när jag körde hem gick det i ganska högt tempo på motorväg.
När jag kommer in till stan stannar jag till för att göra några ärenden och krö sakta och tempen går upp fläktarna sätter igång. Tempen låga kanske på 7-8 av den 10 gradiga skalan (är det 10 sektioner på stapeln?). Dvs tempen gick inte i top.
När jag kör ner i garaget och stannar så ser jag att det droppat från hojen, uppskattningsvis 5-10 droppar. Känner på det med fingrarna och luktar på det. Luktar inget och känns inte som olja vilket medför att jag misstänker kylarvätska.
Dropparna kom från kåpan rakt nedanför expansionskärlet.
Inspekterar expansionskärlet och det ser ok ut, lyfter på locket och tycker mig se att det är fuktigt även på den delen utanför hålet.
Kan det vara så att hojen gick så pass varm att det pös över vid expansionskärlet?
Nivån ligger mitt emellan min och max när den är kall. Kontrollerat nu på morgonen.
Startade hojen på morgonen och ser inget läckage dock när tempen kommer upp i 50% så är vätskenivån uppe på max.

Som sagt tidigare är det bara kylarvätska som flödat över eller kan jag ha ett allvarligt problem?
Funderat på att ta en provtur och pressa den lite för att se om det kommer läckage igen.
Vågar man dra till Kinnekulle på söndag?

För övrigt känns hojen helt som vanligt lika pigg och rapp som den alltid varit.
Tilläggas bör kanske sägas att den var inne på 2000 mila service för ca 200 mil sedan.
 

Stofferider

Kör inte fortare än din ängel kan flyga
Gick med
24 Apr 2010
Ort
Skärgården?
Hoj
675 Track, cbr250
Både jag och polaren har fått byta kylarlocken eftersom dem blivit dåliga och inte hållit trycket. Vilket lätt till att hojen börjat koka. Min är en 2006 polarens en 2007a. Låna ett lock från någon som har samma har en daytona och prova.
Eller köp ett nytt för 100kr :)

Fått ett svar i denna tråd.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?265980-Droppar-fr%E5n-k%E5pa-efter-k%F6rning&p=5877742&posted=1#post5877742
Stämmer detta att Daytonans expansionskärl är underdimensionerat?
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Både jag och polaren har fått byta kylarlocken eftersom dem blivit dåliga och inte hållit trycket. Vilket lätt till att hojen börjat koka. Min är en 2006 polarens en 2007a. Låna ett lock från någon som har samma har en daytona och prova.
Eller köp ett nytt för 100kr :)

Aha...
Ja du det kanske är därför jag upplever att den blir varmare i år än förra året när man kör stadstrafik?
Ska kolla om lokala handlaren har kylarlock inne på hyllan. Sådan tur kan man la inte ha!
 

Stofferider

Kör inte fortare än din ängel kan flyga
Gick med
24 Apr 2010
Ort
Skärgården?
Hoj
675 Track, cbr250
I Stockholm har man inte den turen. Här måste man vänta 1vecka på att det ska skickas från England -_-
 

@nderz

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Paris
Hoj
Hojlös
Både jag och polaren har fått byta kylarlocken eftersom dem blivit dåliga och inte hållit trycket. Vilket lätt till att hojen börjat koka. Min är en 2006 polarens en 2007a. Låna ett lock från någon som har samma har en daytona och prova.
Eller köp ett nytt för 100kr :)

En kompis 2010 hade oxå samma problem, löstes med nytt lock
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Provkörde igår i blandat tempo. Var ute i ca 1½-2 timmar och inte en droppe läckte.
Måste varit att expansionskärlet inte höll måttet i söndags.
Pratade även med den lokala Triumphförsäljaren och deras verkstad.
Han hade aldrig hört att kylarlocket inte höll måttet. :va
Däremot påpekade han att om det var kylarlocket så borde det komma kylarvätska där det sitter och inte vid expansionskärlet.
 

Lotek

5F(Fortare,fortare, fortare,fan,fel) #82
Gick med
7 Jan 2008
Ort
Bästkusten.
Hoj
En Italiensk drömhoj "Il Duce", Skramlaha 450 och en Italiensk Racehoj.
Provkörde igår i blandat tempo. Var ute i ca 1½-2 timmar och inte en droppe läckte.
Måste varit att expansionskärlet inte höll måttet i söndags.
Pratade även med den lokala Triumphförsäljaren och deras verkstad.
Han hade aldrig hört att kylarlocket inte höll måttet. :va
Däremot påpekade han att om det var kylarlocket så borde det komma kylarvätska där det sitter och inte vid expansionskärlet.

Om kylarlocket inte håller tätt kokar kylvätskan tidigare än den gör i ett system under övertryck, varpå expansionskärlet fylls och rinner över...
Ett expansionskärl fyllt till MAX-linjen kommer inte att vara det särskilt länge.
Fyll till strax över MIN-linjen och var nöjd med det.
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Om kylarlocket inte håller tätt kokar kylvätskan tidigare än den gör i ett system under övertryck, varpå expansionskärlet fylls och rinner över...
Ett expansionskärl fyllt till MAX-linjen kommer inte att vara det särskilt länge.
Fyll till strax över MIN-linjen och var nöjd med det.

Kört en hel dag på bana i lördags utan några problem.
Kanske ska byta kylarlocket i alla fall?
Har bara fyllt till min i behållaren.

Har för mig att jag sett någon post om att oljenivån skulle vara annorlunda på en 06-08 jämfört med en 09-12.
Oljestickan har ej samma längd. Har för mig att den är kortare på nyare modeller.
Innebär det att man konstant kör med för lite olja i de äldre modellerna?
 

Lotek

5F(Fortare,fortare, fortare,fan,fel) #82
Gick med
7 Jan 2008
Ort
Bästkusten.
Hoj
En Italiensk drömhoj "Il Duce", Skramlaha 450 och en Italiensk Racehoj.
Kört en hel dag på bana i lördags utan några problem.
Kanske ska byta kylarlocket i alla fall?
Har bara fyllt till min i behållaren.

Har för mig att jag sett någon post om att oljenivån skulle vara annorlunda på en 06-08 jämfört med en 09-12.
Oljestickan har ej samma längd. Har för mig att den är kortare på nyare modeller.
Innebär det att man konstant kör med för lite olja i de äldre modellerna?

Bedömt har du inte mer problem än att verkstaden varit vänliga nog att toppa upp expansionskärlet åt dig vid servicen. Antingen tömmer du ur lite, eller låter det sköta sig självt..

Det stämmer att man kom med ny oljesticka. Men motorn är lite annorlunda mellan årsmodeller(djupet i tråget), så stickorna är inte utbytbara.
Med det sagt, oljenivån skall helst aldrig understiga max. Ta för vana att kontrollera ofta och fyll på vid behov. Vissa vill ha olja, andra inte. Det är personligheten hos respektive hoj som avgör om de dricker olja eller inte.
Läs och leta lite här eller på triumph675.net, så kan du hitta mer om oljestickan.
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Bedömt har du inte mer problem än att verkstaden varit vänliga nog att toppa upp expansionskärlet åt dig vid servicen. Antingen tömmer du ur lite, eller låter det sköta sig självt..

Det stämmer att man kom med ny oljesticka. Men motorn är lite annorlunda mellan årsmodeller(djupet i tråget), så stickorna är inte utbytbara.
Med det sagt, oljenivån skall helst aldrig understiga max. Ta för vana att kontrollera ofta och fyll på vid behov. Vissa vill ha olja, andra inte. Det är personligheten hos respektive hoj som avgör om de dricker olja eller inte.
Läs och leta lite här eller på triumph675.net, så kan du hitta mer om oljestickan.

Intressant att den kom nyservad stora servicen vid 2000 mil med olja till min markeringen.

Tror du tolkar kylarvätskefrågan lite fel när jag skriver.
Haft dropp från hojen en gång vad jag vet. Efter detta låg nivån fortfarande mellan min och Max. Eftervarmkörning ligger nivån på max.
 

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Ort
Åbo
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
jag har tänkt dreva om hojen, kul med acc.

Lokalt hittar jag -1 fram eller +3 bak.
Fungerar +3 bak med original kjed?
Borde jag ta istället -1 fram eller beställa (ebay t.ex.) +2 bak?
 

@nderz

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Paris
Hoj
Hojlös
Nackdelen med att byta till ett mindre fram är att axelavståndet kommer bli längre om man inte kapar kedjan. I och för sig inte speciellt mycket längre så det kanske inte spelar så stor roll
 

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Ort
Åbo
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Nackdelen med att byta till ett mindre fram är att axelavståndet kommer bli längre om man inte kapar kedjan. I och för sig inte speciellt mycket längre så det kanske inte spelar så stor roll

Nej det ska nog spela minimal roll, den förskjuts nog inte många mm.

+3 bak är ju samma som -1 fram så då kan du ju lika gärna byta fram.

Jo det är väl lättare att byta framdrevet också. Orsaken till att byta bakdrevet är denna oändliga historien om hur mindre drev fram sliter snabbare på kedjan än på större drev bak. :)
Hur är det då man byter -1/+2 eller -1/+3 med slitagen?
 
Nyheter
Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Top