Triumph Daytona 675-tråden!

hansaa

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2013
Hoj
triumph daytona 675
Hej alla hojåkare. Skönt att det är vinter snart! usch. Roligt att se att så många här inne är ägare av daytonan, fan vilken pärla hon är. Tog kortet för en månad sen och köpte därefter en daytona 675 svart -08. Har inte kört något ännu, (dåligt väder, äger inget skinnställ) jävlar vad det kliar i fingerspetsarna. Jesus!!

Mvh :banana

curb

Dekalhora
Gick med
29 Jul 2012
Hoj
KTM 450EXC-R, Honda CBR929RR Fighter

Haha grattis till kortet och köpet av hojen:tummenupp Ett tips bara, börja inte köra bana. Blir lätt dyyyyyyyyyrt (fastän det är fan värt varenda krona) :huvet :tungan

Det blev PP pinnar till britten, hoppas få dem i slutet på veckan. Jag tänkte höra med er som kör mycket bana med original fjädringen vad ni kör med för inställningar? Duger det att brumma runt med inställningarna från fabrik eller finns det någon "must do" inställning? Jag är 72kg lätt.

racermasen

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2008
Hoj
MV Agusta F3 racehoj
Haha grattis till kortet och köpet av hojen:tummenupp Ett tips bara, börja inte köra bana. Blir lätt dyyyyyyyyyrt (fastän det är fan värt varenda krona) :huvet :tungan

Det blev PP pinnar till britten, hoppas få dem i slutet på veckan. Jag tänkte höra med er som kör mycket bana med original fjädringen vad ni kör med för inställningar? Duger det att brumma runt med inställningarna från fabrik eller finns det någon "must do" inställning? Jag är 72kg lätt.

Bra val med PP. Är helnöjd med mina! Det där med fjädring är en hel vetenskap och endast du kan avgöra om det duger eller inte. En bra grund är ju att justera in hänget rätt. Fjädern på bakdämparen är för de flesta alldeles för hård och kan med fördel bytas till en mer rätt för din vikt. Men som sagt så är justering av hänget en bra början.

Edit: http://www.youtube.com/watch?v=FjGgq1z9zbo (hänget)

Last edited:

racermasen

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2008
Hoj
MV Agusta F3 racehoj
Hej alla hojåkare. Skönt att det är vinter snart! usch. Roligt att se att så många här inne är ägare av daytonan, fan vilken pärla hon är. Tog kortet för en månad sen och köpte därefter en daytona 675 svart -08. Har inte kört något ännu, (dåligt väder, äger inget skinnställ) jävlar vad det kliar i fingerspetsarna. Jesus!!

Mvh :banana

Grattis till hoj och kort! Och välkommen hit :)

hansaa

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2013
Hoj
triumph daytona 675
Tack Curb. Har inriktat mig mer på gatkörning. kallas det så?, (inte bana med andra ord). Vad är det som är dyrt? slitaget? vad kör du/ni själva? / hansa!

curb

Dekalhora
Gick med
29 Jul 2012
Hoj
Tack Curb. Har inriktat mig mer på gatkörning. kallas det så?, (inte bana med andra ord). Vad är det som är dyrt? slitaget? vad kör du/ni själva? / hansa!

:rolleyes: Man kan kalla det gatkörning ja:tungan Behöver väl inte bli så värst dyrt men jag har valt att ban-kitta min mer till 2014 så har köpt slicks, extra fälgar, däckvärmare, kraschkåpor, fotpinnar osv. Då springer det lätt iväg.
Såklart kan man köra bana med helt original cykel också och då blir det ju billigare. Du får ändå räkna med en avgift på 2500kr~ för att få köra på banan en helg (lör/sön). Sen skall du ha bensin till hojen/bilen, du skall fixa boende eller tälta, pengar till mat, hyra släp om du inte har det osv osv.. Du fattar, det springer iväg:näsblod

Tänk dig att du åker på 6 banträffar på en säsong, 2500kr/gång*6 = 15000kr "entré" avgift.

Förra året blev det två bandagar med Actionpics och resten gata. 2014 blir mest bana med Daytonan, har ju köpt en grusbuse som jag kan köra till jobbet osv med:)

hansaa

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2013
Hoj
triumph daytona 675
Allright, jo det springer iväg. Skulle vara roligt att testa hojen på banan och få pressa ur cykeln ordentligt utan att behöva vara orolig att man blir tagen. Men att det var så dyrt med inträdesavgift det trodde jag inte.
En annan sak som jag kom och tänka på nu, du vet möjligtvis inte hur man får montera regläppen? Hela bakstycket är naket idag, vill säga blinkers är kopplat till baklyset, samt regskylten är nästan gömd. kan skicka bild om du inte förstår vad jag menar.

curb

Dekalhora
Gick med
29 Jul 2012
Hoj
Allright, jo det springer iväg. Skulle vara roligt att testa hojen på banan och få pressa ur cykeln ordentligt utan att behöva vara orolig att man blir tagen. Men att det var så dyrt med inträdesavgift det trodde jag inte.
En annan sak som jag kom och tänka på nu, du vet möjligtvis inte hur man får montera regläppen? Hela bakstycket är naket idag, vill säga blinkers är kopplat till baklyset, samt regskylten är nästan gömd. kan skicka bild om du inte förstår vad jag menar.

Inträdesavgiften innefattar ju att du får köra på banan med närvarande ambulans och du får lunch (oftast). Så det är ju "överkomligt" pris:tungan Jag tycker du skall testa på banåkning, det är nyttigt. Börja med en SMC kurs är ett tips.

Det där med att flytta in skylten är väl diskuterat:crash Är inte direkt jätte lagligt och kommer garanterat inte gå igenom besiktning, blir du stoppad så får du en tillsägelse eller böter (beroende på polisens humör). Samma gäller med integrerade blinkers i bromsljuset, skall vara ett visst avstånd emellan blinkersena. Själv kör jag dock med den typen av bromsljus bak:rolleyes:

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Välkommen hansaa.
Grattis till valet av hoj.
Se till och köp bra utrustning i vinter.
Glöm alla andra hobbys för nu går dina pengar till hojköra. :tungan
Följ Curts råd kör en SMC kurs eller två under säsongen. På de kurserna gäller försäkringen samt du får leka på bana.
Andra rådet är håll hornen inne så mycket det går, för jag lovar de växer fort. Speciellt på bana.
Som min familj alltid säger. Kör förståndigt.
Frugans kommentar brukar vara.
Kommer du hem och kört ihjäl dig så slår jag ihjäl dig!

curb

Dekalhora
Gick med
29 Jul 2012
Hoj
Precis, "Skulle vara roligt att testa hojen på banan och få pressa ur cykeln ordentligt utan att behöva vara orolig att man blir tagen" attityden kommer du få äta upp. Kommer nog vara hojen som pressar ur dig i början:rolleyes:

Leojen

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2012
Hoj
Daytona
Hallådär kamrater!!
Blev idag med svart daytona (som ju är den bästa va?). Efter att min er6a blivit stulen, vilket känns förjävla bra såhär i efterhand. :kär 5028206410.jpg

// 22 årig pojkspoling

hansaa

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2013
Hoj
triumph daytona 675
Okej jo men då är det ju inte så blodigt med tanke på vad du får för pengarna! M sålänge det sträcker sig om en böter så är det fan överenskommet. Tycker att cykeln blir lite sexigare när hon är rensad baktill.

hansaa

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2013
Hoj
triumph daytona 675
Tack d96angl. Jo utrustningen kommer jag fortsätta leta efter, visst det finns tusentals av diverse prylar osv. Dock den här gången tänker jag med plånboken istället för vad hjärtat säger. Allt är ju så förbannat dyrt, får leta lite på rean nu innan säsongen drar igång..haha, min sambo är inte speciellt lycklig att jag har införskaffat mig detta. men men, ska "försöka vara förnufftig" =) vad betalar ni i försäkring förresten? jag blev rånad av trygghansa 2500pix och ändå så var dom billigast. avställningsbart fullförsäkrad 26 bast linköping..

Leojen

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2012
Hoj
Daytona
Ja det har jag också hört att den är men den svarta ska tydligen vara bättre rent generellt....:arsele Tackar! Bilden ljuger dock lite den är vansinnigt skitig men nu har man ju 5 månader på sig att göra den i ordning :/ :)

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Fin hoj! Men alla vet väll att röda är snabbast!? Det var länge sedan min var sådär välputsad :p

Det vet vi la att guldig är snabbast. Varför skulle den annars vara guldig?
Alla känner ju till guldmedalj men vem har vunnit en rödmedalj någon gång? :va

racermasen

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2008
Hoj
MV Agusta F3 racehoj
Det vet vi la att guldig är snabbast. Varför skulle den annars vara guldig?
Alla känner ju till guldmedalj men vem har vunnit en rödmedalj någon gång? :va

Hehe kanske är så :)
Har faktiskt inte bestämt vad min ska få för färg till sommaren.

Så Här ser den ut just nu:
IMG_2591.jpg

Och med kläderna på:
Sala.jpg

Är lite inne på något liknade som denna:

451_zav675iiiiii.jpg

Eller ska man helt enkelt bara lacka den helt röd? Har ett röd-svart-silver förgat skinställ så det har en viss betydelse det med angående färgsättningen.

Last edited:
Nyheter
Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...