Triumph Daytona 675-tråden!

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Ort
Vargön
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
Tänkte gå en SMC-kurs nån gång under året och då gäller det ju dB-gräns på 92-95dB vid förbipassering. Till min fråga, är det någon som mätt upp med sitt TOR vad det ligger på för nivå?
 

TheBat

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Laxå
Hoj
675-Race!
:confused: . Jag rekommenderar en studie av http://www.triumph675.net/forum/forumdisplay.php?f=23 för ytterligare kunskap. Är det ett mekaniskt ljud från motorn Du avser eller bara vindbrus Du menar?

Mig veterligen finns bara ett "berömt" vibrationsfel som hänför sig till att den automatiska kamkedjespännaren kärvar och gör att kedjan slår emot toppen (eller var det ventilkåpan?). Detta ska ge sig tillkänna som en rasslande ljud från motorn ovanför 7 500 RPM. Då ska det höras oavsett växel.

Botemedel - byt ut kedjesträckaren,många väljer då den manuella från racingtillbehören. Dock ska försiktighet iakttas då någon har lyckats kugga om kamkedjan vid bytet:näsblod ...

Ok, ska ta o läsa den!
men de här är mer en vibration som uppstår i styret när men gasar på lite, han hade tydligen fxat de förut på TriumphCenter i linköping, blev bara fundersam på vad de va o han ville inte sälja hojen till mig förens han hade kollat upp de!


Edit: Tror att de kan va de felet, blir till att ringa o prata m hojägaren imorn o förhoppningsvis lösa problemet o rulla in hojen i mitt garage i stället:tungan
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Då är det inte samma fel, och därmed tror jag inte svaret finns i 7.5k-tråden. Kolla så att dämparna är ställda något så när enligt handboken - både fram och bak. Då ska inga vibrationer uppstå. Det enda jag snabbt kommer på annars är oljeläckage från framdämpare, obalans i däck/fälg (då Du inte bromsar när vibrationerna uppstår)?

Åk ut och testa en ny hoj från en handlare om Du är osäker - då vet Du ju hur den ska kännas:tummenupp

Lycka till!

@cykelstyre - Mitt TBR (som väsnas mer än TOR) klarade i alla fall 90dB vid förbipassering på Mittsverige i fjol. Då var i o f s standard-ljudpipen monterad, men jag tror inte TOR ska ge problem!

...en vibration som uppstår i styret när men gasar på lite, han hade tydligen fxat de förut på TriumphCenter i linköping, blev bara fundersam på vad de va o han ville inte sälja hojen till mig förens han hade kollat upp de!
 

Berggren

Nu är våren här.....eller?
Gick med
24 Jan 2004
Ort
Marbäck Halmstad
Hoj
3 st
Är det nån som vet vart man kan köpa kopplingsarm och bromsarm som piratdelar? Tänkte lägga ihop en "förstahjälpenlåda". Eller de kanske inte är så dyra original?
 

peterf

Dra en repa?
Gick med
24 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
CRF450HM
Tänkte gå en SMC-kurs nån gång under året och då gäller det ju dB-gräns på 92-95dB vid förbipassering. Till min fråga, är det någon som mätt upp med sitt TOR vad det ligger på för nivå?

Jag har kört på Kinnekulle, Gelleråsen, Falkenberg och Anderstorp med mitt TOR utan problem.
Jag har även en db-mätare som jag kollat med. Kommer inte ihåg nu exakt vad det blev, pma om du vill komma förbi och mäta.

Är det nån som vet vart man kan köpa kopplingsarm och bromsarm som piratdelar? Tänkte lägga ihop en "förstahjälpenlåda". Eller de kanske inte är så dyra original?

Det skulle vara bra, nästa bankörning för mig blir Gelleråsen 19-20 april, och man vill ju inte riskera att stå still i 2 dagar pga ett handtag..
Hittar du nåt bra får du gärna hojta till.
 
Last edited:

Berggren

Nu är våren här.....eller?
Gick med
24 Jan 2004
Ort
Marbäck Halmstad
Hoj
3 st
Jag har kört på Kinnekulle, Gelleråsen, Falkenberg och Anderstorp med mitt TOR utan problem.
Jag har även en db-mätare som jag kollat med. Kommer inte ihåg nu exakt vad det blev, pma om du vill komma förbi och mäta.



Det skulle vara bra, nästa bankörning för mig blir Gelleråsen 19-20 april, och man vill ju inte riskera att stå still i 2 dagar pga ett handtag..
Hittar du nåt bra får du gärna hojta till.


Så det gick bra att köra med ditt TOR på Anderstorp?..
De har alltid varit griniga när folk kommer med andra system än original. Jag ska dit och köra en heldag den 13:e April och då tänkte jag byta till original. Men jag kör ju hellre med mitt yoshimurasystem.
 

peterf

Dra en repa?
Gick med
24 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
CRF450HM
Så det gick bra att köra med ditt TOR på Anderstorp?..
De har alltid varit griniga när folk kommer med andra system än original. Jag ska dit och köra en heldag den 13:e April och då tänkte jag byta till original. Men jag kör ju hellre med mitt yoshimurasystem.

Det gick fint, iof var det sent på säsongen och nåt specialarrangemang som Humlan fixade efter att Porsche-klubben kört på förmiddagen. Men för mig gick det bra, och min hoj lät inte mest, det var en turbo-Hayabusa med 300 hk+ med och körde. Efter halva rakan var han uppe i 340 blås och fick börja bromsa. Men det var även andra hojar med slipon och helsystem med och körde.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Skynda att fynda... http://cgi.ebay.co.uk/triumph-dayto...ryZ14788QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Finns säkert fler också - dessa var de första jag kom till. Annars är www.bikebandit.com vettiga i pris men för stora för att mackla med deklarationerna. Någon mindre amerikansk trajja-handlare kanske? Pazzos?

@peterf - praktiskt med tillgång till en ljudmätare:tummenupp

Är det nån som vet vart man kan köpa kopplingsarm och bromsarm som piratdelar? Tänkte lägga ihop en "förstahjälpenlåda". Eller de kanske inte är så dyra original?

Edit - lite hojporr - 675SE som jag trodde och hoppades den skulle se ut:) . Flux på 675.net fick verkligen till en snygg satinsvart hoj: http://www.triumph675.net/forum/showthread.php?t=17538
 
Last edited:

Coppertail

Squid
Gick med
17 Feb 2006
Ort
Perch mountain
Hoj
Fornminne FJ 1100
Jaha, då har jag skickat ett pm till Stabby på 675.net angående gruppköpet på GPR. Hoppas det inte är för sent.
Jag har setat och väntat, först på Akrapovic och sedan på Termignoni.:näsblod
GPR får duga sålänge.:gnissla
TBR går ju bort eftersom Ludde har det på sin, 2 röda 675:eek:r med samma slip-on i samma by funkar sig ju inte.:D

Snart vanligare än R1:eek:r,,,
 

qcludde

qcludde
Gick med
4 Sep 2007
Ort
strängnäs
Hoj
Aprilia RSV4 rf 2016
Jaha, då har jag skickat ett pm till Stabby på 675.net angående gruppköpet på GPR. Hoppas det inte är för sent.
Jag har setat och väntat, först på Akrapovic och sedan på Termignoni.:näsblod
GPR får duga sålänge.:gnissla
TBR går ju bort eftersom Ludde har det på sin, 2 röda 675:eek:r med samma slip-on i samma by funkar sig ju inte.:D

Snart vanligare än R1:eek:r,,,

Du hade ju chansen i 2 år...Vi är ju hela 3 st i byn den 3e blir nog ett yoshimura
system blir ju bra med lite olika system plus att den är grå...
 

Coppertail

Squid
Gick med
17 Feb 2006
Ort
Perch mountain
Hoj
Fornminne FJ 1100
Du hade ju chansen i 2 år...Vi är ju hela 3 st i byn den 3e blir nog ett yoshimura
system blir ju bra med lite olika system plus att den är grå...

Jag veeeet,,,:rolleyes:
Devisen har varit att inte höras är att inte störas, eller nåt.
Men på gruppkörningarna med Strängnäsåkarna har jag ibland haft svårt att höra min egen hoj.
Så nu skiter jag i det, får väl montera original när jag ska ut och bomba komunrundan på egen hand.

Den grå ja, enligt grannskvallret finns den här på rätt sida om bron.
Jag vill ha sommar nu!!!
 

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Ort
Vargön
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
Jag har kört på Kinnekulle, Gelleråsen, Falkenberg och Anderstorp med mitt TOR utan problem.
Jag har även en db-mätare som jag kollat med. Kommer inte ihåg nu exakt vad det blev, pma om du vill komma förbi och mäta.

Jag gör gärna en kontroll för säkerhets skull. Skickar ett PM när det blir aktuellt. Tack så mkt :)
 

Berggren

Nu är våren här.....eller?
Gick med
24 Jan 2004
Ort
Marbäck Halmstad
Hoj
3 st
Nu har jag fått ett problem...
Har byggt ett kamerafäste som sitter perfekt på hojen en bit ovanför tanken. Nu kom jag på att jag har tonat kåpglas:huvet :pangihuve
Vart hittar man ett klart glas innan den 13:e då jag tänkt filma min körning på Anderstorp? Eller har någon ett sådant att hyra/låna ut? Nu får jag panik..
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jag köpte: http://cgi.ebay.co.uk/Light-Tint-Tr...ryZ10486QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem och de levererade inom en vecka. Light tint borde vara perfekt till filmning - kolla bilderna på mina kraschisar (där den är monterad) http://www.sporthoj.com/galleri/?do=visabild&id=66672 . Passa på att köpa kåpskruv också så kan Du låta kåpglaset sitta kvar...

Min Powerbronze borde också funka http://www.cig.canon-europe.com/ph/AIG/LmojgZH2po0L1iXx0503ks3kskXL0003kskXLeCopCL1c.jpg den har en högre kvalitet, dock även ett annat pris och en annan leveranstid också (köpte via svensk ÅF)...

Behöver Du låna - PM:a... Blir tyvärr förmodligen dyrare p g a trsp...

Filmen lägger Du ut, annars ... :mad:

Lycka till - Ha de! :tummenupp

Nu har jag fått ett problem...
Har byggt ett kamerafäste som sitter perfekt på hojen en bit ovanför tanken. Nu kom jag på att jag har tonat kåpglas:huvet :pangihuve
Vart hittar man ett klart glas innan den 13:e då jag tänkt filma min körning på Anderstorp? Eller har någon ett sådant att hyra/låna ut? Nu får jag panik..
 
Last edited:

"Stoffe"

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 1000 RR -06, Harley-Davidson Softail Std -03
Inkörning (igen)

Har precis varit och hört med den lokala Triumphverkstaden angående hur man ska köra in hojen och dom säger att man ska köra lugnt dom 80 första milen. Alla verkar säga olika...

Hur har ni andra gjort med era 675:eek:r? :confused:
 

Coppertail

Squid
Gick med
17 Feb 2006
Ort
Perch mountain
Hoj
Fornminne FJ 1100
Har precis varit och hört med den lokala Triumphverkstaden angående hur man ska köra in hojen och dom säger att man ska köra lugnt dom 80 första milen. Alla verkar säga olika...

Hur har ni andra gjort med era 675:eek:r? :confused:

Enligt alla badass outlaw mthf#%*rs här på forumet ska man gärna piska skiten ur grejorna från första stund. Den blir såå mycket piggare och kommer att hålla minst 5 gånger längre. För det har en nisse med världens seriösaste hemsida på internettet skrivit.
Poängen ska vara att få kolvringarna att täta ordentligt, för det kan dom ju inte göra annars.:rolleyes:

Att sen världens alla motortillverkare för varje enskild motortyp bemödar sig med att ta fram instruktioner för inkörning, speciella oljor för inkörningen och olika typer av körprogram i bromsbänk redan på fabriken, beror enbart på att de är onda och vill att du ska ha en så slö och tråkig mc som möjligt.

Jag är inte någon expert på området men som jag tänker är att,,,

675:an levereras från fabrik med en "återvunnen" mineralolja.
Alla 675:eek:r körs på en rullande landsväg efter monteringen, bla, för att "sätta"
kolvringarna.
Detta sker med en mineralolja. Denna olja töms sedan ur, analyseras, för att sedan filtreras och fyllas på i hojen igen.
Inget slöseri här inte!

Skulle du köra ex,vis en bandag med en sådan olja?

Det är mer än kolvringar som ska köras in, bla, bromsbelägg, kopplingslameller osv,

Jag har inte sett något bevis på exempelvis 675.net för att hårt inkörda exemplar skulle lämna mer effekt än traditionellt inkörda ex, trots otaliga bänkningar av olika exemplar.

Förmodligen finns sanningen någonstans i den gyllene medelvägen.

Själv körde jag in ungefär enligt instruktionsboken, kanske lite mer varierade varvtal och lite hårdare motorbroms emmelanåt.
Jag tror inte min hoj är slöare än någonannans (otrimmade) 675:a här i tråden.
Den har gått utan så mycket som en hickning under snart 1200 mil.

Slutsats: Det är din hoj. Gör hur fan du vill, det gjorde jag.:D

P,S Dekalen på tanken skiljer sig en hel del mot vad som står i instruktionsboken, lite trevligare om man går efter boken.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Hur har ni andra gjort med era 675:eek:r? :confused:

Enligt alla badass outlaw mthf#%*rs här på forumet ska man gärna piska skiten ur grejorna från första stund....
Slutsats: Det är din hoj. Gör hur fan du vill, det gjorde jag.:D

P,S Dekalen på tanken skiljer sig en hel del mot vad som står i instruktionsboken, lite trevligare om man går efter boken.

Käkat taggtråd till eftermiddagskaffet? :D +1 vad gäller instruktionsbokens text i st för tankdekalen.

Inlägg 500-525 tog väl för övrigt upp inkörningen senast...

@"Stoffe": Ingen segdragning, undvik konstantgaskörning, öka RPM succesivt men håll Dig något tusental varv under rödmarkeringen. Tja - en modell som brukar funka för mig i a f. Lycka till!
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Käkat taggtråd till eftermiddagskaffet? :D +1 vad gäller instruktionsbokens text i st för tankdekalen.

Inlägg 500-525 tog väl för övrigt upp inkörningen senast...

@"Stoffe": Ingen segdragning, undvik konstantgaskörning, öka RPM succesivt men håll Dig något tusental varv under rödmarkeringen. Tja - en modell som brukar funka för mig i a f. Lycka till!

Va mycket extra extra du skruvat fast på hojen. Ser ju frästigt ut. Har du bokat mittsverige 1-2 Maj?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Va mycket extra extra du skruvat fast på hojen. Ser ju frästigt ut. Har du bokat mittsverige 1-2 Maj?

Oh Yes:D Kommer Du med Din nya superkittade värstingdräparSuperbike så att man får se ett seriöst mekjobb? Kom ihåg att visa de äldre respekt och tuta innan omkörning:)
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top