Triumph Daytona 675-tråden!

graphite ghoast

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2006
Hoj
Yaaama Retta
sådär, har puttrat runt i ca 160 mil med med grymma grå. Det är så förbannat sweeeet uppe på de höga varven. Går som ett skott och ligger fint på vägen oavsett om det är rakt eller "snett".
Och man får en hel del blickar och positiva kommentarer, sköj sköj!!

hoppas det goda vädret håller i sig så man får åka arslet av sig i sommar :yoparty

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Några olika
Kört de 20 första milen nu. Den vibrerar ganska kraftigt runt 8000 varv på höga växlar, är det fler som har det fenomenet?

Coppertail

Squid
Gick med
17 Feb 2006
Hoj
Fornminne FJ 1100
MagnusK skrev:
2271578 Kört de 20 första milen nu. Den vibrerar ganska kraftigt runt 8000 varv på höga växlar, är det fler som har det fenomenet?

Antingen har jag vant mig eller så minskar det med milen.
Som sagt så känns det som att det "släpper" i både motor och låda efter dryga 200 mil någonstans.

(Har hört om fler som delar den upplevelsen.)

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Några olika
Trajja675 skrev:
2271936 Antingen har jag vant mig eller så minskar det med milen.
Som sagt så känns det som att det "släpper" i både motor och låda efter dryga 200 mil någonstans.

(Har hört om fler som delar den upplevelsen.)

Hehe då är jag inte ensam om mina vibrationer då. Skön hoj, racehojen känns stor och klumpig i gämförelse (r1 04), de verkar dock ganska lågt växlade varvar ganska bra runt 250.

Jag kör in på det enda och rätta sättet. Fullgas i olika intervaller ;)

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Hoj
Thruxton, röd!
MagnusK skrev:
2272677 Hehe då är jag inte ensam om mina vibrationer då. Skön hoj, racehojen känns stor och klumpig i gämförelse (r1 04), de verkar dock ganska lågt växlade varvar ganska bra runt 250.

Jag kör in på det enda och rätta sättet. Fullgas i olika intervaller ;)

Du får ut o testa på bana lite och se vilken av hojarna du lägger bäst tider på ;)

StephanD

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
I väntan på en -20 Triumph Daytona 765 LE
Fick på Triumphs egen trimpipa i går, ska mappa om på tisdag, har dock bara hunnit 39mil så jag kan inte gasa ännu men sången lovar gott.

Någon som kör med ommappning och pippan som kan säga om det blir någon skillnad?

graphite ghoast

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2006
Hoj
Yaaama Retta
ny pipa ger gott ljud, dock kan jag inte hjälpa dig gällande före och efter, har bara upplevt efter :)

skynda dig att köra in den, efter inkörningen börjar livet, hehe..

är det någon annan än jag som tycker att efter servicen så har den fått ännu goare ljud?!?!?..eller e det bara jag som är lite lätt retarderad (jag har triumphs egen effektpipa på)...

och sist men inte minst...drog upp henne på bakhjulet idag..faaan va roligt..så nu är det öva som gäller...

seeee ya on the flip siiiiide!!

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
... och så några ord om försäkring...

Da Fris skrev:
1933434 675:an kostar mellan 8200:- och 12 415:- för hel/hel beroende på hur gammal du är och var du bor.....

Vill bara tipsa om att det kan löna sig att kolla med andra... Fick pris från Folksam - under 1 200:-/mån helförs eller året runt under 7 300:- hel/hel! Visst - jag bor på vischan och uppnått mogen ålder (över 35), men ändå :)

Ha de!

ape

be a nice ape
Gick med
24 May 2004
Hoj
Triumph Daytona 600 04:a ***Såld.
Någon som testat 675:an på bana ännu?

Jag har en D6:a som kanske byts in mot en 675:a men vill då även få synpunkter hur hojen är att köra på bana.

Ankan_84

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2006
Hoj
Har hittat den Retta:)
Jag funderar på astt byta hoj. Funderar på r6 eller daytona 675.
Frågan är?? Är det en märkbar skillnad på reservdelar och försäkring??
Ge kritik...

Hur är kvaliten på en daytona kontra r6??

Gottschalk

#45 2013 ??
Gick med
3 Mar 2006
Hoj
Italienska moppar......
Ankan_84 skrev:
2297025 Jag funderar på astt byta hoj. Funderar på r6 eller daytona 675.
Frågan är?? Är det en märkbar skillnad på reservdelar och försäkring??
Ge kritik...

Hur är kvaliten på en daytona kontra r6??

Är väl lika bra att byta tråd innan man blir utslängd från dyra reservdelstråden !!
Var i samma sits som dig i våras, då valet stod mellan nya r6 eller 675:an.
Det som avgjorde för mig var att jag hade en yamaha fz6 som jag kunde byta in och få ett snorbra pris på en ny R46 05:a, samt att det inte fanns möjlighet att provköra 675:an i våras.
Är fortfarande sugen på att provköra 675:an, ruggigt snygg cykel iaf :tummenupp
R6:an har varit i produktion väldigt länge vilket borgar för att de flesta barnsjukdomarna är borta.
Jag betalar 10700:- hel/hel (folksam/smc förs) för min R46:a, 30 bast o bor på landet.

Ankan_84

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2006
Hoj
Gottschalk skrev:
2297061 Är väl lika bra att byta tråd innan man blir utslängd från dyra reservdelstråden !!
Var i samma sits som dig i våras, då valet stod mellan nya r6 eller 675:an.
Det som avgjorde för mig var att jag hade en yamaha fz6 som jag kunde byta in och få ett snorbra pris på en ny R46 05:a, samt att det inte fanns möjlighet att provköra 675:an i våras.
Är fortfarande sugen på att provköra 675:an, ruggigt snygg cykel iaf :tummenupp
R6:an har varit i produktion väldigt länge vilket borgar för att de flesta barnsjukdomarna är borta.
Jag betalar 10700:- hel/hel (folksam/smc förs) för min R46:a, 30 bast o bor på landet.

Hehe, jag garderade mig på två trådar :tungan
Ahh, r6:an e ju grym asså, men har läst en del om 675:an och den har fått väldigt mycket beröm för sitt chassi och motor med ett bra mellanregister för att vara en sporthoj i 600-klassen (är väl för att den har tre cylindrar). Jag ska in till Johansmc i GBG imorn och testa den, om man kan. Tycker även att Triumf har lyckats med utseendet på hojjen nu.

Men får också för mig att reservdelarna är billigare till trajjan än till R6:an och att R6:an är en renrasig banhojj. Men men, jag ska in och testa båda på rikigt :tungan
Har för mig att man kan få en hyffsad försäkring på IF.

Gottschalk

#45 2013 ??
Gick med
3 Mar 2006
Hoj
Italienska moppar......
Ankan_84 skrev:
2297126 Hehe, jag garderade mig på två trådar :tungan
Ahh, r6:an e ju grym asså, men har läst en del om 675:an och den har fått väldigt mycket beröm för sitt chassi och motor med ett bra mellanregister för att vara en sporthoj i 600-klassen (är väl för att den har tre cylindrar). Jag ska in till Johansmc i GBG imorn och testa den, om man kan. Tycker även att Triumf har lyckats med utseendet på hojjen nu.

Men får också för mig att reservdelarna är billigare till trajjan än till R6:an och att R6:an är en renrasig banhojj. Men men, jag ska in och testa båda på rikigt :tungan
Vet även att man kan få en hyffsad försäkring på IF tror jag.

Det jag tycker är "sådär" på min r6:a är:
Vibrationer i styre och fotpinnar som får händer och fötter att domna, märks först efter några mil.
Skarp knävinkel som gör att man får ont i knäna, märks också först efter några mil (börjar iofs bli lite gubbgnällig nu när man är över 30).

Annars är det en kanoncykel som jag älskar att ta ut på banan och smiska några varv :tummenupp. Ju hårdare man kör desto mer trivs den !!

Det enda som är sådär utseendemässigt på trajjan är väl att det är svårt att montera reg-skylten på ett snyggt sätt, vilket inte är några problem på r6:an.

Ankan_84

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2006
Hoj
Gottschalk skrev:
2297145 Det jag tycker är "sådär" på min r6:a är:
Vibrationer i styre och fotpinnar som får händer och fötter att domna, märks först efter några mil.
Skarp knävinkel som gör att man får ont i knäna, märks också först efter några mil (börjar iofs bli lite gubbgnällig nu när man är över 30).

Annars är det en kanoncykel som jag älskar att ta ut på banan och smiska några varv :tummenupp. Ju hårdare man kör desto mer trivs den !!

Det enda som är sådär utseendemässigt på trajjan är väl att det är svårt att montera reg-skylten på ett snyggt sätt, vilket inte är några problem på r6:an.

Ok, kan tänka mig att knävinkeln är lite träig efter en lång körning, men som sagt R6:an e grym :yoparty
Men jag tror att Daytonan är en cykel som passar mig mer, då jag inte ska köra på bana (än)... Men men, ska bli spännande att testa båda två :)

Gottschalk

#45 2013 ??
Gick med
3 Mar 2006
Hoj
Italienska moppar......
Ankan_84 skrev:
2297162 Ok, kan tänka mig att knävinkeln är lite träig efter en lång körning, men som sagt R6:an e grym :yoparty
Men jag tror att Daytonan är en cykel som passar mig mer, då jag inte ska köra på bana (än)... Men men, ska bli spännande att testa båda två :)

Du har ett roligt val framför dig :tummenupp
Tror det är två av marknadens bästa cyklar du har att välja på !!!

Taz79

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2005
Hoj
Triumph Daytona 675 -06
En fråga.. Funderar på att köpa en Daytona 675 i dagarna.. Vad betalade ni för den? Är det 106 900:- som står på johansmc.se sidan? Eller har ni lyckats pruta något?

graphite ghoast

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2006
Hoj
Yaaama Retta
pruta var inte aktuellt när jag köpte den.. då var alla bokade och det stod folk på kö för att köpa!! nu kanske det är annorlunda?!
Annars kanske du kan se till så de slänger med ett effektsystem eller nått annat godis..jag fick lite rabatt på det

Bra val förresten!!!!!!! :yoparty :tummenupp

Gottschalk

#45 2013 ??
Gick med
3 Mar 2006
Hoj
Italienska moppar......
Taz79 skrev:
2297338 En fråga.. Funderar på att köpa en Daytona 675 i dagarna.. Vad betalade ni för den? Är det 106 900:- som står på johansmc.se sidan? Eller har ni lyckats pruta något?

Du SKA alltid pruta på allt !!
Först prutar man så man skäms och sen lite till !!
Det får ta den tid det tar, men till slut kommer man överrens.
Sen ska man alltid ha "glimten i ögat" när man prutar, går ju inte bara att säga att "jag ska" ha den si och så mycket billigare, utan det gäller att sköta det snyggt.
Mvh f.d. butiksanställd

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Pris och synpunkter...

Jag tror att Du kan få ned en av demo-hojarna till ca 100 kkr med rätt försäljare och rätt inställning! Men gör som blyertsspöket säger - plocka på eventuellt "godis" innan förhandlingen börjar! En fördel är ju att Du inte verkar ha något inbyte - jag fick inte direkt något "överbud" för min gamla hoj...

Med referenser i CBR1000- 04, R1 -99 och min gamla RF900 kan jag bara skriva under på att Du får en grymt rolig och trevlig hoj - enligt mig det roligaste jag hittat som dessutom ska leva större delen av sitt liv utanför banan!

Visst - över 180 känner jag skillnaden gentemot brorsans CBR,men å andra sidan gör Trajjans smala midja att jag upplever den så mycket lättare att hantera i de kurviga partierna, och det är betydligt lättare att dosera gasen ut ur kurvorna...

Jag åker ofta turer på 15-25 mil under kvällarna, och har inga komfortproblem - visst kan röven och armarna börja kännas av något under längre turer och när farten under längre stunder är för låg (under 110), men det gäller väl de flesta sporthojar. Någon annan kanske kan svara på om gel-sätena (tillbehör) förbättrar detta.

De som testat min trajja delar det mesta av ovanstående uppfattningar - det är väl bara 1000-gänget som menar sig sakna resurserna över 180... Enligt mig är väl detta bara en fördel vad gäller KK och hälsa! Jag tror däremot att trajjans vrid var en förutsättning för mig då jag kom från en tillvaro med litershojar.

Lycka till - och kolla upp försäkringen - med rätt förutsättningar kan Du få bättre villkor hos annat bolag än IF (märkesförsäkringen)! Du har ett rejält roligt val framför Dig!

Ursäkta ett långt inlägg och... Ha de! :)

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0