Triumph Daytona 675-tråden!

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Ort
Storstan
Hoj
Triumph SpeedTriple 1050 -05
Såg att Maxxis Presa Sport ligger bra i pris, är det dumsnålt att köpa det däcket? Jag är ingen supersportförare, och att köpa "för fint" däck blir ingen gladare av :)

jag kör ju med dessa och har bara gott att säja om dom, när det var blött ute släppte det några gånger per varv men helt odramatiskt, det handlade mer om att jag hade taskig gaskontroll i regnet och satt lite för stelt, men sen vande jag mej vid att det kunde släppa och det blev en del av körningen att ladda på lite extra så det släppte:hihi, i torrt funkade dom fint, varnade innan släpp(väldigt få släpp sista dagarna) med en mjuk rörelse, inget överraskande helt enkelt, men fint grepp! tempen steg snabbt som det ska.

som nybörjare funkar dom fint, men var lite skeptisk i regn, mot slutet av regndagen släppte det inte alls då jag körde mjukare!

+ släpper snällt
+ snabb temp
+ bra torrgrepp, kännde verkligen att jag kunde lita på ostarna
+ billiga

- något tveksamt våtgrepp på bana
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Då skulle Du ha haft en intressant tid på mina Power One Comp B och släpp både fram och bak i utgången på karusellen:D... Ofta är det asfaltskarvarna på Kemora som gör att det blir/känns som ett litet minisläpp, speciellt om man kör längs med och inte bara korsar dom.

@Saeco - jag har sett en kille som kört 1.14-tider på Kemora steka ett Maxxis bakdäck på 4 dagar. Är Du bara liiite lugnare än så räcker Maxxisdäcket förmodligen väldigt långt:tummenupp Mina kompisar som kör Maxxis är i alla fall väldigt nöjda.

Generellt sett ska man inte välja för raciga däck, då de kan ha en annan typ av gummiblandning och tål upprepade uppvärmningscykler sämre. De flesta gatdäck har silica som ger en snabb uppvärmning och inte behöver så höga temperaturer för att ge bra grepp.

...när det var blött ute släppte det några gånger per varv men helt odramatiskt...
 

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Ort
Storstan
Hoj
Triumph SpeedTriple 1050 -05
Då skulle Du ha haft en intressant tid på mina Power One Comp B och släpp både fram och bak i utgången på karusellen:D... Ofta är det asfaltskarvarna på Kemora som gör att det blir/känns som ett litet minisläpp, speciellt om man kör längs med och inte bara korsar dom.

@Saeco - jag har sett en kille som kört 1.14-tider på Kemora steka ett Maxxis bakdäck på 4 dagar. Är Du bara liiite lugnare än så räcker Maxxisdäcket förmodligen väldigt långt:tummenupp Mina kompisar som kör Maxxis är i alla fall väldigt nöjda.

Generellt sett ska man inte välja för raciga däck, då de kan ha en annan typ av gummiblandning och tål upprepade uppvärmningscykler sämre. De flesta gatdäck har silica som ger en snabb uppvärmning och inte behöver så höga temperaturer för att ge bra grepp.

hehe ja skarvarna var kluriga :gnissla Jag körde 20 sek långsammare än den killen då, men gasade för kung och fosterland, fattar inte hur jag ska kunna köra fortare nästa år :Bugar :hihi men som sagt presa sport för nybörjare :tummenupp och funkar tydligen för hårdare tag också! Det är ju bara att testa Saeco!
 

saeco12

www.bombrepa.se
Gick med
21 Sep 2007
Ort
Norr om Sthlm
Hoj
Trajja GubbPendlarHoj
Tack Kemoraboys för era kommentarer. Testar Maxxis så får vi se vad jag gillar dem. Tror inte jag märker så stor skillnad.

Är inte risken med för rejsiga däck att vi blåbärsåkare inte får upp tempen tillräckligt snabbt med?

Nu en annan fråga ... som kan tyckas lite knäpp men ändå befogad i min värld. Skall man ha samma däck fram å bak? Eller i alla fall likadana ... eller kanske inte lika, men samma märke å typ :tuttar
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Konsten är väl att köra lika mjukt - bara lite fortare - överallt:). Rävarna säger att ned till 1.20 går ganska lätt, snabbare än så tar tid... Kanske ligger något i det, jag lufsade runt på tider runt 1.22 på onsdagskvällen, tyvärr rätt sliten efter 12 körpass tidigare under dagen...

... fattar inte hur jag ska kunna köra fortare nästa år...

Angående tempen - det var nog det jag försökte antyda, bara lite krångligare:)

Njaa, samma profil brukar man prata om. Jag har blandat Michelin och Pirelli, det funkar kanske också med Metzler. På andra sidan av skalan finns de lite rundare profilerna med Bridgestone och Dunlop. Det rätta svaret är väl att Du provar själv och tar det lugnt medan Du känner efter hur det funkar. I början av denna säsong körde jag Qualifier fram och Power One bak, det funkade också...

...Är inte risken med för rejsiga däck att vi blåbärsåkare inte får upp tempen tillräckligt snabbt med?

...Skall man ha samma däck fram å bak? Eller i alla fall likadana ...?
 
Last edited:

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Sitter och letar hoj och har främst fastnat för en 675a.

Mitt enda bekymmer är kvaliteten, om det nu är ett bekymmer. Hur är kvaliteten på hojen? Är det massa småskit eller funkar den fin-fint hela tiden á la Honda?

Enda anledningen att inte köpa en 675a skulle vara att kvaliteten inte är densamma som på en japanare (eller i närheten).

Jag tittar efter en 06a... något speciellt att titta efter? Hojen är ju grym annars och billig!
 

J.Porta

...come over to the dark side...
Gick med
1 May 2005
Ort
Inomhus
Hoj
...Brittisk...
Sitter och letar hoj och har främst fastnat för en 675a.

Mitt enda bekymmer är kvaliteten, om det nu är ett bekymmer. Hur är kvaliteten på hojen? Är det massa småskit eller funkar den fin-fint hela tiden á la Honda?

Enda anledningen att inte köpa en 675a skulle vara att kvaliteten inte är densamma som på en japanare (eller i närheten).

Jag tittar efter en 06a... något speciellt att titta efter? Hojen är ju grym annars och billig!
Nej, det är inget småskit hela tiden....tjööp.
 

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Nej, det är inget småskit hela tiden....tjööp.

jag har letat och letat efter fel, men kan f*n inte hitta nåt!

Mitt alternativ till 675an hade varit en 954, men den känns helt enkelt inte lika ball.

Är det nåt jag ska kolla efter? Har det vara några fabrikationsfel som ska ha åtgärdats på garanti el. dyl.?
 

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Ort
Storstan
Hoj
Triumph SpeedTriple 1050 -05
Mitt enda bekymmer är kvaliteten, om det nu är ett bekymmer. Hur är kvaliteten på hojen? Är det massa småskit eller funkar den fin-fint hela tiden á la Honda?

Enda anledningen att inte köpa en 675a skulle vara att kvaliteten inte är densamma som på en japanare (eller i närheten).

Jag tittar efter en 06a... något speciellt att titta efter? Hojen är ju grym annars och billig!

vem har sagt att en 675 är sämre kvalitetsmässigt än en hynda? tror inte hyndorna trillar av bandet med 100 års garanti heller ;)

jag har letat och letat efter fel, men kan f*n inte hitta nåt!

Mitt alternativ till 675an hade varit en 954, men den känns helt enkelt inte lika ball.

Är det nåt jag ska kolla efter? Har det vara några fabrikationsfel som ska ha åtgärdats på garanti el. dyl.?

De grejjer jag åtgärdat är: ny laddregulator (garanti, troligen för jag underhållsladdade batteriet lite snålt), nytt mätarhus (garanti) men jag sprutade en del vatten på den när jag tvättade en gång, så... ja...hrmf...
 
Last edited:

J.Porta

...come over to the dark side...
Gick med
1 May 2005
Ort
Inomhus
Hoj
...Brittisk...
jag har letat och letat efter fel, men kan f*n inte hitta nåt!

Mitt alternativ till 675an hade varit en 954, men den känns helt enkelt inte lika ball.

Är det nåt jag ska kolla efter? Har det vara några fabrikationsfel som ska ha åtgärdats på garanti el. dyl.?

en del 06:eek:r och 07:eek:r fick en recall att man skulle sätta dit nåt nytt/extra relä till bränslepumpen om jag inte minns fel. Bara att gå in på trajjas hemsida och knappa in sitt VIN ( Vehicle identification number ) så ploppar det upp om det är gjort eller ej. http://www.triumph.co.uk/sweden/2436.aspx
 

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
vem har sagt att en 675 är sämre kvalitetsmässigt än en hynda? tror inte hyndorna trillar av bandet med 100 års garanti heller ;)



De grejjer jag åtgärdat är: ny laddregulator (garanti, troligen för jag underhållsladdade batteriet lite snålt), nytt mätarhus (garanti) men jag sprutade en del vatten på den när jag tvättade en gång, så... ja...hrmf...

hehe. Jag säger inte att Honda är skottsäkra, men överlag har de en fin kvalitet.
Jag vill bara motivera mig själv att köpa något för runt 70k och veta att jag förmodligen köper något som håller och där allt på hojen håller en hög standard.

Men tack för svaren. Om inget oförutsägbart händer blir det en 675a i år eller i början på nästa.
PMa om ni har något intressant. Ett ok skick och ett vettigt pris är det enda jag tittar efter just nu! Gärna lite godis som krachkåpor m.m. är välkommet :)

//M

en del 06:eek:r och 07:eek:r fick en recall att man skulle sätta dit nåt nytt/extra relä till bränslepumpen om jag inte minns fel. Bara att gå in på trajjas hemsida och knappa in sitt VIN ( Vehicle identification number ) så ploppar det upp om det är gjort eller ej. http://www.triumph.co.uk/sweden/2436.aspx

Bra info. Tack för det!!
 
Last edited:

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Ort
Storstan
Hoj
Triumph SpeedTriple 1050 -05
hehe. Jag säger inte att Honda är skottsäkra, men överlag har de en fin kvalitet.
Jag vill bara motivera mig själv att köpa något för runt 70k och veta att jag förmodligen köper något som håller och där allt på hojen håller en hög standard.

Men tack för svaren. Om inget oförutsägbart händer blir det en 675a i år eller i början på nästa.
PMa om ni har något intressant. Ett ok skick och ett vettigt pris är det enda jag tittar efter just nu! Gärna lite godis som krachkåpor m.m. är välkommet :)

//M



Bra info. Tack för det!!

Ta och kolla med Saeco12, en -08 med crashisar och grejjer. Han går oc funderar på om han ska byta till en yamaha aerox50cc :tummenupp
 

J.Porta

...come over to the dark side...
Gick med
1 May 2005
Ort
Inomhus
Hoj
...Brittisk...
Ni som har bytt era orginal clip-on till nåt annat märke. Har ni någon smart lösning för fastsättning utav bromsvätskebehållaren?

På orginalet är det ju ett gängat fäste i själva clip-on:et....
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Vissa har ett alternativt fäste som t. ex. skruvas in i bakändan av clip-onet, se denna tråd (Cycle Cat). Skulle tro att helibar använder något liknande...

...Har ni någon smart lösning för fastsättning utav bromsvätskebehållaren?

På orginalet är det ju ett gängat fäste i själva clip-on:et....
 

J.Porta

...come over to the dark side...
Gick med
1 May 2005
Ort
Inomhus
Hoj
...Brittisk...
Ursäkta en nybörjare, men varför byta "styre"? För att bättre kunna anpassa sin körställning? :va
I mitt fall är det för att jag har klotat och behövde nya clipon, billligare med en modell där man kan byta bara "pinnen" efter en marksyning. Trajjas orginal är ju helgjutna.


I tråden som Roffe länkar till är just syftet att få en mer upprätt och mer touring-aktig sittställning.

Orginal är ju clipon:en låsta med en liten skruv som går upp i kronan. Går alldeles utmärkt att ta bort den skruven, sänka ner lite och vrida fram clipon:en efter eget önskemål om man vill få lite bredare grepp och mer "race". Som de är orginal tycker iaf jag att de är lite väl mycket bakåtvinklade...fast det är ju min åsikt...:D
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top