Triumph Daytona 675-tråden!

Taz79

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Triumph Daytona 675 -06
Det var precis så det var. Steg 3 med att låta hojen "köra själ" med minimal påverkan var perfekt att träna i lägre hastighet.

Kollar mest intresset för en eventuell affär. Vet nog inte vad jag vill ha istället. Och efter idag blir man allt lite nykär :)

Ser att du är bokad på en del SMC turer.. Vet du om det finns platser kvar? Är det 1 dags turer? Har de teori i början o så? Kanske skulle sätta upp mig på en sådan i sommar om det nu finns plats kvar :)
 

saeco12

www.bombrepa.se
Gick med
21 Sep 2007
Ort
Norr om Sthlm
Hoj
Trajja GubbPendlarHoj
Taz79 skrev:
Ser att du är bokad på en del SMC turer.. Vet du om det finns platser kvar? Är det 1 dags turer? Har de teori i början o så? Kanske skulle sätta upp mig på en sådan i sommar om det nu finns plats kvar :)

Titta på www.svmc.se, där finns alla kurstillfällen och information om hur kurserna går till. Rekommenderas!
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jupp, AK är de avancerade kurserna som körs på storbana, farten är lite högre än på gocartbanorna och Du kör ett steg per dag. Dag 1 handlar om maskinen och dess manövrering, dag 2 om vägen och hur vi planerar körningen. Dag 3 ligger fokus på människan och hur vi reagerar på faror. Dag 4 är det individuell coachning då Du jobbar med det Du själv prioriterar utifrån de tre föregående dagarna.

Det finns platser kvar på vissa kurser samt reservlistor. Många av oss i tråden åker också på s k Knix-kurser på t ex Tuvängen eller någon annan Gocartbana:)

Taz79 skrev:
... är det AK SHK kurs du är uppsatt på då eller? Såg att det är 4 steg.. Gör man alla 4 stegen samma dag eller är det ett steg per kurstillfälle?
 

Taz79

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Triumph Daytona 675 -06
Jupp, AK är de avancerade kurserna som körs på storbana, farten är lite högre än på gocartbanorna och Du kör ett steg per dag. Dag 1 handlar om maskinen och dess manövrering, dag 2 om vägen och hur vi planerar körningen. Dag 3 ligger fokus på människan och hur vi reagerar på faror. Dag 4 är det individuell coachning då Du jobbar med det Du själv prioriterar utifrån de tre föregående dagarna.

Det finns platser kvar på vissa kurser samt reservlistor. Många av oss i tråden åker också på s k Knix-kurser på t ex Tuvängen eller någon annan Gocartbana:)

Ok, låter bra.. Fördelen är ju att försäkringen gäller på dessa kurserna enligt SMC.. Jag har kört på bana 3 ggr innan.. I Falkenberg och Mantorp tror jag det var... Fast inte med SMC då... Men SMC kan ändå vara något att ha tycker du? :)
 

saeco12

www.bombrepa.se
Gick med
21 Sep 2007
Ort
Norr om Sthlm
Hoj
Trajja GubbPendlarHoj
Ok, låter bra.. Fördelen är ju att försäkringen gäller på dessa kurserna enligt SMC.. Jag har kört på bana 3 ggr innan.. I Falkenberg och Mantorp tror jag det var... Fast inte med SMC då... Men SMC kan ändå vara något att ha tycker du? :)

Jag tror alla, nästan oavsett hur långt man har kommit i sin körutveckling, kan ha nytta av SMC-kurser. Övningarna kan till en början tyckas fåniga (åka med en hand, inte bromsa, inte hålla i styre med mer än tre fingrar osv) men det är för att få in rätt känsla.

Ge det en chans, tror inte du blir besviken. Och så får man träffa massa trevligt folk :)
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Mmmm, många av oss kanske började på vanliga bandagar innan vi halkade in på den första SMC-kursen. Själv körde jag i princip en säsong med andra arrangörer och fick på egen hand upp ett hyfsat tempo.

Men det förmodligen bästa jag gjort för min utveckling som förare var att delta i första Kemora-kursen (4 dagar i en följd) år 2008. På kurserna försöker vi (till skillnad från andra körningar) hålla ned tempot lite grand för att i stället kunna koncentrera oss på olika övningar och förstå hur man egentligen kör i st f åker hoj...

Det innebär att jag definitivt tycker att kurserna är något att ha, teorierna Du lär Dig och råden Du får av instruktörerna gör de flesta till säkrare förare på landsväg/ snabbare på bana.

Det utesluter ju inte heller att man fortsätter på vanliga banarrangemang för att träna på egen hand eller helt enkelt panga av sig lite grand.

Men jag är lite part målet då jag kör som instruktör för SMC numera. Denna post är dock skriven utifrån mina personliga erfarenheter. Jag gillar helt enkelt att fundera kring min egen körning och klura på vilka förbättringar jag kan knåpa till både hos mig själv som förare såväl som hos min hoj:)

Jag ber om ursäkt för ett långt svar men vill bara vara tydlig med hur jag uppfattar det hela. Saeco säger ju egentligen samma som jag, han är bara bättre på att sammanfatta:)

Lycka till med körningen:tummenupp

Taz79 skrev:
...Ok, låter bra.. Fördelen är ju att försäkringen gäller på dessa kurserna enligt SMC.. Jag har kört på bana 3 ggr innan.. I Falkenberg och Mantorp tror jag det var... Fast inte med SMC då... Men SMC kan ändå vara något att ha tycker du? :)
 

HrHptm

Förälskad i Kimelliz!
Gick med
3 Apr 2008
Ort
Hemma
Hoj
Jorå, ett par att köra
Ja du Roffe, du e nog byråkrat i alla fall:krama
Håller med dig och Saeco. SMC-kurserna är definitivt värda att deltaga i.:tummenupp

.......Jag ber om ursäkt för ett långt svar men vill bara vara tydlig med hur jag uppfattar det hela. Saeco säger ju egentligen samma som jag, han är bara bättre på att sammanfatta:)

Lycka till med körningen:tummenupp
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Du känner ju mig...

http://www.youtube.com/watch?v=x4wgFGUgxEM&feature=youtube_gdata

GoNatt :)

HrHptm skrev:
Ja du Roffe, du e nog byråkrat i alla fall:krama...
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Till helgens Sydskanes Emse arrangemang finns det just nu lediga platser enligt nedan:
Bokningen är öppen för alla.


Lördag 24/4

Grupp Antal lediga platser
Gul (mellan) 0
Röd (snabb) 9
Röd 2 (snabb) 14
Vit (snabbast) 10

Söndag 25/5
Grupp Antal lediga platser
Gul (mellan) 7
Röd (snabb) 2
Röd 2 (snabb) 15
Vit (snabbast) 11

Kan även nämna att KTM:s Pro Superbike team kommer att vara på plats och köra med oss! :yoparty

Andreas Nylund Vit (snabbast)
Lucas Ockefelt Vit (snabbast)
Russell Holland Vit (snabbast)

Tyvärr får Filip Backund nog ställa in sitt deltagande på grund av sin brutna handled. :(

www.sydskanesemse.nu
 

saeco12

www.bombrepa.se
Gick med
21 Sep 2007
Ort
Norr om Sthlm
Hoj
Trajja GubbPendlarHoj
Eftersom sittställningen på trajan i mitt tycke är rätt extrem funderar jag på clip-on som är lite höjda. Bara några centimeter tror jag kan göra underverk vid fikaturer. Men kommer köregenskaperna drastiskt förändras tror ni?

Kanske lättare att åka utan sadel :hihi
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Till helgens Sydskanes Emse arrangemang finns det just nu lediga platser...

Låter som att Ni får en härlig helg, hoppas att vädret blir kalas också:)


Eftersom sittställningen på trajan i mitt tycke är rätt extrem funderar jag på clip-on som är lite höjda. Bara några centimeter tror jag kan göra underverk vid fikaturer. Men kommer köregenskaperna drastiskt förändras tror ni?i

Det blir förmodligen ingen dramatisk skillnad, Du sitter lite högre men får anstränga Dig lite till för att komma ned på sidan av hojen på bana. Heli-bars är väl de jag läst mest om, sedan har många på 675.net flyttat styrhalvorna från höger till vänster sida och vice versa. En av trådarna om höjda styrhalvor hittar Du här: http://www.triumph675.net/forum/showthread.php?t=39928

Lycka till:tummenupp
 
Last edited:

Riddick

Medlem
Gick med
30 May 2009
Ort
Hemma
Hoj
CBR600RR
Eftersom sittställningen på trajan i mitt tycke är rätt extrem funderar jag på clip-on som är lite höjda. Bara några centimeter tror jag kan göra underverk vid fikaturer. Men kommer köregenskaperna drastiskt förändras tror ni?

Kanske lättare att åka utan sadel :hihi

Prova att klämma lite mer med benen och på så sätt avlasta handlederna lite. Jag provade det och blev förvånad över hur mycket det hjälpte. Nu har jag precis beställt TechSpecs "Snake Skin" (stompgrips) som visst bl.a. ska hjälpa till med ovan nämnda problem. Det samma gäller förstås för alla stompgrips. Så om du inte har det redan kan det kanske vara ett alternativ?

P.S. Förbannade vulkan som lär försena min leverans från USA :mad:
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Hej alla 675 åkare :)

Jag har länge funderat på en 675:a men aldrig kommit till skott att köpa en. Men har börjat titta lite på dom nu. Har nyligen sålt min gamla hoj (KTM950sm) och vill börja köra sport hoj igen. Var först inne på en lite äldre Ducati men det verkar vara svårt att fåtag i fina exemplar. Vad gäller 675:eek:rna så står det ju en hel del till salu.

Men jag vet inte så mycket om dom. Vad jag förstår så har de varit samma utförande på hojarna fram till 2009 när det är en del förändringar, stämmer det?

Har det genom åren varit några problem med dom. Några speciella årsmodeller man skall se upp med osv? Blev 2009:an mycket bättre eller är det bara på pappret?

Vad tycker ni som har kört större hojar också, räcker effekten till mm?

Vad har ni för tipps vid ev köp?

Vad är service intervallerna, vad brukar service kosta mm.
 
Last edited:

saeco12

www.bombrepa.se
Gick med
21 Sep 2007
Ort
Norr om Sthlm
Hoj
Trajja GubbPendlarHoj
Riddick skrev:
Prova att klämma lite mer med benen och på så sätt avlasta handlederna lite. Jag provade det och blev förvånad över hur mycket det hjälpte. Nu har jag precis beställt TechSpecs "Snake Skin" (stompgrips) som visst bl.a. ska hjälpa till med ovan nämnda problem. Det samma gäller förstås för alla stompgrips. Så om du inte har det redan kan det kanske vara ett alternativ?

P.S. Förbannade vulkan som lär försena min leverans från USA :mad:

Vulkanjävel!!

Jag har stompgrips och på bana är det inga problem. Men på längre fikaturer i lägre hastighet (tex tillsammans med Speed Triple Sthlm :hihi :krama) blir jag trött i rygg och mage, och hamnar lite hängandes. Nu vill jag inte att hojen skall bli en touringhoj, men några centimeter upp vore nog bra.

Sittställningen är i mitt tycke cykelns enda nackdel, resten trivs jag bra med.
 

Krisoffer

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2007
Ort
Halmstaden
Hoj
Triumph Daytona -07
Tjena!
Någon som vet vad en försäkring på en daytona kostar för en 22 åring ungefär som bor i en mindre stad?
Om någon med en 07 skulle vilja låna ut sitt reg nummer skulle jag vara evigt tacksam.
:)
 

955i

[Reklamplats uthyres]
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
En röd
Tjena!
Någon som vet vad en försäkring på en daytona kostar för en 22 åring ungefär som bor i en mindre stad?
Om någon med en 07 skulle vilja låna ut sitt reg nummer skulle jag vara evigt tacksam.
:)

Strunta i reg.nr och kolla istället på IF´s märkesförsäkrinig enligt din ålder, hojens årsmodell och ort :mattias

https://www.if.se/web/se/SiteCollectionDocuments/Private/MC/Produktblad_Triumph_fr2010-02-01.pdf

Ni har väl sett min annons på köp & sälj förresten om ni vet någon som vill ha en fin 675:a (Stockholm).
 
Last edited:

BearMan79

Konstant hjälmfrezzyr
Gick med
5 Aug 2009
Ort
Södermalm, Sthlm
Hoj
Daytona 675 -06, "Golden Boy"
Nya puppor på idag: Dunlop SportSmart :)

Har inte hunnit testa ännu, dock. Får försöka hinna med ett par svängar i nästa vecka, för sedan bär det av mot Kinnekulle framåt Valborgshelgen.
 
Last edited:

Almqvist

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Triumph Daytona 675 -07
Nya puppor på idag: Dunlop SportSmart :)

Har inte hunnit testa ännu, dock. Får försöka hinna med ett par svängar i nästa vecka, för sedan bär det av mot Kinnekulle framåt Valborgshelgen.

låter fint,, sitter och väntar på mina nya sulor, men leveransen verkar dra ut på tiden. Himla vulkan. Jag som planerat testa henne på bana nästa vecka
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top