Triumph Daytona 675-tråden!

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
http://www.blocket.se/stockholm/Triumph_Daytona_675_45930742.htm?ca=2&w=3

Nån som vet nått om denna hoj?
Får blandade känslor när jag läser annonsen. Sen om man slår regnumret på transportstyrelsen så får man upp att den aldrig varit i trafik i sverige och noll ägare?

Skulle kunna tänka mig att den är importerad men via firma. Då står det nej i "privatimport"-fältet. Och det där med ägarantal kan se lite konstigt ut. Dock så skriver hon att den har garanti, om det är fabriksgarantin så borde den vara svensksåld.

Att det är en "banhoj" känns rätt troligt om man ser på utrustningen. Kåpor, motorskydd, fotpinnar osv.

Ring och fråga varför det ser ut som det gör vetja.

Linool

Azzazzin
Gick med
24 Nov 2008
Hoj
675 -06, R1 -15
Hade samma problem med min 675:a förra året, handlade från biltema...funkade när så länge jag hade kvar hojen.

KarlHelmer

Medlem
Gick med
6 Dec 2007
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Tog premiärturen med min Daytona 675 igår och imponerades av dess mycket trevliga motorkaraktär. Blev dock mindre imponerad när jag idag kom ner till garaget och såg att ena framgaffelbenet läckt olja. Så min fråga nu är...vad kostar det ungefär att lämna in på verkstad för att byta packboxarna? Alla verkstäder stänger visst 17 verkar det som.

Har inte tummen mitt i näven och är villig att byta själv om det är dyrt. Tyvärr har jag ganska ont om tid som det är nu så betalar gladeligen så länge det inte är hutlösa summor vi pratar om.

Stofferider

Kör inte fortare än din ängel kan flyga
Gick med
24 Apr 2010
Hoj
675 Track, cbr250
En grej man kan göra är att göra rent vid packboxen ofta är det bara något lite gruskorn som fastnat.

"Delar du behöver:
1.Bladmått
2.fett
3.kniv/plattmejsel

Börja med att ta bort skrapringen med hjälp av en kniv eller plattmejsel men var försiktig så du inte skadar denna när du gör detta.
Ta sedan ett bladmått (0,15 använde jag) och _dra_ runt skrapringen för att få bort all skit. VIKTIGT att du inte sågar på denna då du kan skada den!!!
Ta sedan samma bladmått och gör samma sak men stick då in den i packboxen som sitter i gaffeln.
Gör om denna procedur 3-5 gånger och tryck ihop gaffeln så du ser att det inte samlas skit på benet.
Nu gjorde jag även så att jag tog en hel del fett mellan skrapringen och packboxen innan jag monterade tillbaka skrapringen. Det kommer då alltså ta längre tid för
smutsen att ta sig upp till packboxen och gör så det läcker igen."

Vet att det finns nått lite plastverktyg man kan köpa om man vill också.

Tog premiärturen med min Daytona 675 igår och imponerades av dess mycket trevliga motorkaraktär. Blev dock mindre imponerad när jag idag kom ner till garaget och såg att ena framgaffelbenet läckt olja. Så min fråga nu är...vad kostar det ungefär att lämna in på verkstad för att byta packboxarna? Alla verkstäder stänger visst 17 verkar det som.

Har inte tummen mitt i näven och är villig att byta själv om det är dyrt. Tyvärr har jag ganska ont om tid som det är nu så betalar gladeligen så länge det inte är hutlösa summor vi pratar om.

J3lv4n

R.I.P #58
Gick med
18 May 2011
Hoj
Daytona 675 -10 & Ktm 525 -03
Trist att du lämnar Daytonan.
Förstår dock inte hur du menar i din anonns att IF skulle ha billug försäkring.
Min gick i år från 13 700 kr till en 80-90 000 kr.
Hade jag varit köpare och sett den texten samt kollat upp försäkring så hade jag börjat undra.

Jag rör mig inte så långt, jag som sagt sugen på en Street Triple :) Så nästan same same.
Oj vilken ökning du fick, jag gick från 18k förra året till 25k, helt sjukt vilken skillnad det är! På Trygg Hansa fick jag 22k avställningsbar, den är mest prisvärd. Dom andra bolagen ska vi inte ens snacka om! Vilka priser vissa har!?
Därav den delen av texten i annonsen, dom 2 billigaste jag har hittat iaf.

J3lv4n

R.I.P #58
Gick med
18 May 2011
Hoj
Daytona 675 -10 & Ktm 525 -03

Var det du som åkte runt nära Tornby med en vanlig tröja, en grå eller svart Daytona?

KarlHelmer

Medlem
Gick med
6 Dec 2007
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Stoffenius...jag testade en liknande lösning igår kväll fast jag körde med 0,05 bladet. Läckte ganska bra undertiden jag drog runt den. Men verkade tyvärr läcka lite ändå. Ska ner till garaget efter jobbet och titta till den sen. För bara över natten och tills igår eftermiddag så hade det som två små pölar i storlek med femkronor under oket, det var så jag upptäckte läckaget. Sen har jag ingen aning om hur mycket olja den kan förlora utan att det blir för låg nivå.

KarlHelmer

Medlem
Gick med
6 Dec 2007
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Oj läcker det så mycket så är det nog bäst att byta packboxarna. :/

Det var precis min tanke oxå...va o tittade till pärlan idag innan jag åkte till jobbet. Hade inte läckt så det syntes något på golvet. Men när jag komprimerade gaffeln ett par ggr så kändes kolven eller vad man ska säga oljig. Jag gillar att kunna lita på mina grejer vilket jag inte gjorde till 100% på min Ninja på slutet så kommer byta packboxarna vare sig de läcker eller inte. Åka hoj på bana är som golf....det mesta sitter i huvudet =)

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
jahopp, blev en tripple idag då, 636an e faktiskt lite kraftfullare men gillar att daytonan e så liten å ljudet e oxå rätt nice :)

Last edited:

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
jahopp, blev en tripple idag då, 636an e faktiskt lite kraftfullare men gillar att daytonan e så liten å ljudet e oxå rätt nice :)

Grattis till köpet.
Du kommer upptäcka att du har ett jämnare drag i triplen än i en radfyra.
Nu kommer du inte behöva tokvarva hela tiden.

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
Tackar tackar

Mm kanske det, Motorn på daytonan känns lite långsam/tråkig jämfört med just 636an som e helt jäkla hysterisk i jämförelse. Chassi mässigt e det faktiskt inte så stor skillnad på dem när man väl pressar dem på vägen iaf.

Daytonan känns initialt lite lättare att få ner i svängarna men bara i nån mikrosekund sen känns det som att gammel Ninjan e aningen stabilare vid nerlägg. Kanske e så att jag e mer van vid 636an, vi får se.

Gillar som sagt att daytonan känns så liten då kåpan slutar vid magen å vinden försöker blåsa av en. Nästan som att sitta på en naken hoj jue. Super duper bra översikt men ingen motorvägs kryssare precis :p Man sitter på daytonan medans på kawwan så sitter man mer i hojen hehe.

Frågan blir då vilken man ska börna med på bana i år.

Last edited:

MarcusVasag

Ny medlem
Gick med
5 May 2013
Hoj
Daytona 675 2008
:D Tillbaka igen på Sporthoj o 675 tråden efter ett långt avbrott...:)(Godiskungen var mitt namn innan...dont ask me why..)
ialf hoppas alla mår fint..
såg i aftonbladet idag att det varit en rejäl smäll...på bilden såg det ut som det var en 675.a som kört in i en Audi..om något vet hur det gick för föraren..skriv.. hoppas allas hojar rullar på fint..har bytt regulator i år..och annat smått och gott så sen när allt rullar igen hoppas jag allt flyter på utan oförutsett skit..
körde första turen för några dagar sen...15 minuter efter jag hämtat ut den blir jag påkörd bakifrån av bil då jag stannar vid övergångsställe för att släppa förbi gående ..blev jävligt chockad av smällen men ..ja..som tur är så gick det relativt bra med tanke på hur dåligt det hade kunnat gå ..lyckades ialf hålla mig kvar på hojen så ingen fara på det viset..men jlgt otrevligt upplevelse.,själva smällen...så nu är hojen på verkstaden för att bli perfekt igen lagom till säsongen börjar här.:mad:.men antar man får va glad det ej gick värre än det gjorde..
kör försiktigt alla och hoppas ni får en skön sommar :) :yoparty

Last edited:
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...