Triumph Daytona 675-tråden!

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...3. Hittar Map:900005 i .hex-filen. Maila gärna mappen till dig, du kan ju PM med din mail-adress....

5. Tror inte det. Han listade allt som ingick vid köp, där stod inget om det. Däremot "Race elpiska (Tri) & Race ECU, programmerbar i Tracks eller Tuneboy".? ?...
Ooops, programmera inget än - Du har ju Race-ECU i moppen! Det är en helt annan ECU än den som levereras med hojen original, bättre motorstyrning men saknar en mängd gatufunktioner. Det innebär att Du dels kan använda Triumphs egen programvara TRACS för att jobba med hojen, tyvärr också att jag är osäker på hur kompatibelt TuneECU är... Jag PM:ar mailadressen, sedan måste jag checka av hur RaceECU funkar. Återkommer!

EDIT - enligt http://www.tomhamburg.net/Custom_Tune_list.html kan Du skriva till RaceECU med TuneECU. En snabb sökning gav dessa länkar att studera, gäller bl a konvertering av ECU mellan 06-08 och 09+ generationerna: https://www.google.se/search?redir_...rce=android-browser-type&qsubts=1397073955976

Vi får nog sova på detta och läsa igenom lite dokumentation under morgondagen

Last edited:

hansaa

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2013
Hoj
triumph daytona 675
Hej alla. Är det någon mer som upplever ett litet, observera litet skramlande ljud
När man ligger på lågvarv? Den låter perfekt när den står stilla så det är svårt att
Säga vart ljudet kommer ifrån. Vad vet jag, kanske får för mig något. Det ska kanske
Låta såhär..? Tacksam för hjälp. :krama

Mvh

bodhisattva

Liten, ensam och rädd.
Gick med
11 Sep 2008
Hoj
Italienskt
Ooops, programmera inget än - Du har ju Race-ECU i moppen! Det är en helt annan ECU än den som levereras med hojen original, bättre motorstyrning men saknar en mängd gatufunktioner. Det innebär att Du dels kan använda Triumphs egen programvara TRACS för att jobba med hojen, tyvärr också att jag är osäker på hur kompatibelt TuneECU är... Jag PM:ar mailadressen, sedan måste jag checka av hur RaceECU funkar. Återkommer!

EDIT - enligt http://www.tomhamburg.net/Custom_Tune_list.html kan Du skriva till RaceECU med TuneECU. En snabb sökning gav dessa länkar att studera, gäller bl a konvertering av ECU mellan 06-08 och 09+ generationerna: https://www.google.se/search?redir_...rce=android-browser-type&qsubts=1397073955976

Vi får nog sova på detta och läsa igenom lite dokumentation under morgondagen

Hej boys.
RACE ECU...?
Bra att veta är att den fungerar endast med racekabelstam.
Sedan är race ECU menad att fungera tillsammans med Triumphs alla race kit delar, som kammar, ventiler osv... likaså mapparna i den.
Har du inte alla de delarna i motorn så borde hojen gå som skit, eller åtminstonde inte optimalt.
Om man sen kan ladda gatmappar i race ECU är jag osäker på, men tvivlar på det.

roffe_s

Gick med
11 Aug 2005
Hoj
...Bra att veta är att den fungerar endast med racekabelstam.
Sedan är race ECU menad att fungera tillsammans med Triumphs alla race kit delar, som kammar, ventiler osv... likaså mapparna i den.
Har du inte alla de delarna i motorn så borde hojen gå som skit, eller åtminstonde inte optimalt.
Om man sen kan ladda gatmappar i race ECU är jag osäker på, men tvivlar på det.
Nope, RaceECU använder bl a inte MAP-sensorn för att mata soppa på lägre gaspådrag, den styrs strikt av TP-sensorn. Så några gatmappar göre sig icke besvär.

Nu vet vi lite mer om M4artins 90005-mapp och den har helt riktigt modifierade soppatabeller, innebärande att den är mappad på bänk eller på väg med bredbandslambda. Den har också racekabelstam. Vi vet också att ECU är för 09 och senare årsmodell, vad som fortfarande återstår är att verifiera att instrumentet är från en 09 och senare (men den har ju funkat tidigare...)

Därför står vi väl och famlar lite i nuläget...

Med TRACS eller ÅF-verktyget kan man tydligen köra "reset" på raceECU vilket kan vara en möjlig lösning. En annan kan vara att prova ladda ner 90005-mappen och återställa adaptionssättningarna vilket går med TuneECU, förhoppningsvis innehåller den processen någon form av resetfunktion.

Funkar inte något av de alternativen återstår nog bara att prova med annan display eller annat raceECU, vilken av prylarna som är lättare att testa. Något annat kan jag med mitt klena förstånd inte komma fram till...

Så - Lycka till med Ditt val M4rtin och rapportera gärna vad Du kommer fram till :)

phnom

Medlem
Gick med
12 Apr 2012
Hoj
-96 TRX 850 | -18 1290 Super Adventure R
Har fortfarande en sänksats till Daytonan liggandes.
Dels länkaget mellan dogbone, fjäder och ram som sänker 35mm och en sänksadel som sänker 25mm.
Är någon intresserad så skicka iväg ett pm :)

roffe_s

Gick med
11 Aug 2005
Hoj
Bra tanke Phnom:) Jovisst ja, - i mitt garage finns en bränslepump och ett original grenrör (med katalysator och avgasspjäll inkl motor kvar) för en 06-08. Skicka PM eller hör av Er till mig om någon är intresserad. Alla bud över fraktkostnad beaktas:)

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Man har ju lite småkoll på Blocket.se och speciellt 675'or... i morse dök det upp en -06'a för 65 000 :va
och i annonsen står det att den är prissänkt med 5000 kr... :näsblod

phnom

Medlem
Gick med
12 Apr 2012
Hoj
-96 TRX 850 | -18 1290 Super Adventure R
Man har ju lite småkoll på Blocket.se och speciellt 675'or... i morse dök det upp en -06'a för 65 000 :va
och i annonsen står det att den är prissänkt med 5000 kr... :näsblod

Den har ju dock kraschpuckar, bobbins, miniblinkers samt rensad bakdel. Låter som ett kap! ^^

I juli förra året gav jag 61000kr för min 2010a, hade gått 420 mil och var i kanonskick. Mappad med TOR-dämpare också.

hansaa

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2013
Hoj
triumph daytona 675
Hej alla. Är det någon mer som upplever ett litet, observera litet skramlande ljud
När man ligger på lågvarv? Den låter perfekt när den står stilla så det är svårt att
Säga vart ljudet kommer ifrån. Vad vet jag, kanske får för mig något. Det ska kanske

Mvh
bumb !

bodhisattva

Liten, ensam och rädd.
Gick med
11 Sep 2008
Hoj
Italienskt
Mvh

Tycker tripplarna gör inget annat än att skramla, låta och vibrera.
Det är ju därför man gillar den motorn. :tummenupp

Nej, seriöst. Skulle vara bra om du försökte ta reda på vart skramlet kommer ifrån.
Kan vara allt från kedja till en lös skruv...

hansaa

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2013
Hoj
triumph daytona 675
Tycker tripplarna gör inget annat än att skramla, låta och vibrera.
Det är ju därför man gillar den motorn. :tummenupp

Nej, seriöst. Skulle vara bra om du försökte ta reda på vart skramlet kommer ifrån.
Kan vara allt från kedja till en lös skruv...

Tjena! jotack gillar ljudet och allt dess kvalité underbar hoj. Tycker det låter som det kommer nedanför tanken. som sagt det låter strålande på tomgång och på låga varv, sen när man gasar lite varsamt så tycker
jag att det är något som låter konstigt. skrev det tidigare, det kanske är jag som är ute och cyklar. Motorn gör bara sitt jobb :)?

bodhisattva

Liten, ensam och rädd.
Gick med
11 Sep 2008
Hoj
Italienskt
Tjena! jotack gillar ljudet och allt dess kvalité underbar hoj. Tycker det låter som det kommer nedanför tanken. som sagt det låter strålande på tomgång och på låga varv, sen när man gasar lite varsamt så tycker
jag att det är något som låter konstigt. skrev det tidigare, det kanske är jag som är ute och cyklar. Motorn gör bara sitt jobb :)?

Som sagt. De har en hel del roliga mekaniska ljud för sig. Jag skulle mosa in öronproppar och åka vidare.
Hur långt har den gått?
Men åk till en trajja verkstad om du känner dig osäker.

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Yes, får bli så. det är en -08 gått 19xx mil. Tack för hjälpen gubben :):krama

Inte ventilerna du hör?
Ett tickande ljud.
Har själv vart nojig över det ljudet.
När jag var det så spelade jag in en film där hojen står på så jag fick medljudet och la upp på tuben. Länkade filmen här och fick lugnande besked.
Ta nu din smartphone och spela in ljudet och länka här så ska vi säkert ge dig mer huvudbry eller göra dig totalt lugn.

hansaa

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2013
Hoj
triumph daytona 675
Inte ventilerna du hör?
Ett tickande ljud.
Har själv vart nojig över det ljudet.
När jag var det så spelade jag in en film där hojen står på så jag fick medljudet och la upp på tuben. Länkade filmen här och fick lugnande besked.
Ta nu din smartphone och spela in ljudet och länka här så ska vi säkert ge dig mer huvudbry eller göra dig totalt lugn.

Exakt, tickande är rätt ord. Stannade till vid vägkanten och försökte höra vart ljudet
Kom ifrån men det var omöjligt. Sen väl på hojen så låter det väldigt stråfint knastrande/tickande
Ljud ihöjd med knäna. Lägger upp en film så fort jag har tid! Tack alla uppskattas:tummenupp

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Exakt, tickande är rätt ord. Stannade till vid vägkanten och försökte höra vart ljudet
Kom ifrån men det var omöjligt. Sen väl på hojen så låter det väldigt stråfint knastrande/tickande
Ljud ihöjd med knäna. Lägger upp en film så fort jag har tid! Tack alla uppskattas:tummenupp

Här är min video.

Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...