Triumph Daytona 675-tråden!

phnom

Medlem
Gick med
12 Apr 2012
Ort
Stockholm
Hoj
-96 TRX 850 | -18 1290 Super Adventure R
Tjo!
Har beställt en tail tidy på ebay med tillhörande led blinkers både bak och fram. Något särskilt att tänka på vid installation? Blinkers kablar passar väl rakt av antar jag, men skyltbelysningen då? Någon som gjort detta och vill dela med sig?
Hur får man det snyggt med dessa blinkers fram? Adapterplatta finns att köpa vart?

http://www.ebay.com/itm/330611868748?_trksid=p2060778.m1438.l2648&ssPageName=STRK:MEBIDX:IT

Tacksam om någon vill dela med sig lite!:)

Hade rekomenderat watsen design fram
DSC00600.jpg
pga snyggare ;-)
Du kommer behöva ett http://www.mcweb.se/triumph/daytona-675-09-12/blinkersrela-led till LED blinkers tror jag. Lite osäker då det följde med till mina watsen fram...
 

@nderz

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Paris
Hoj
Hojlös
Jag behövde inte byta blinkersreläet när jag monterade mina Watsen blinkers.
I mitt tycke är dessa blinkers de snyggaste man kan ha, diskreta och lyser mycket bättre än original.
Att tänka på är att det är ganska lång leveranstid.Tog 6-8 veckor från beställning till leverans.

Hade rekomenderat watsen design fram
DSC00600.jpg
pga snyggare ;-)
Du kommer behöva ett http://www.mcweb.se/triumph/daytona-675-09-12/blinkersrela-led till LED blinkers tror jag. Lite osäker då det följde med till mina watsen fram...
 

phnom

Medlem
Gick med
12 Apr 2012
Ort
Stockholm
Hoj
-96 TRX 850 | -18 1290 Super Adventure R
Jag behövde inte byta blinkersreläet när jag monterade mina Watsen blinkers.
I mitt tycke är dessa blinkers de snyggaste man kan ha, diskreta och lyser mycket bättre än original.
Att tänka på är att det är ganska lång leveranstid.Tog 6-8 veckor från beställning till leverans.

Medföljde väl något motstånd till Watsen väl? Inte relä som jag sa :p
 

@nderz

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Paris
Hoj
Hojlös
Medföljde väl något motstånd till Watsen väl? Inte relä som jag sa :p

Nej, möjligt att det satt något anslutet på kabeln. Inget som behövde monteras extra i alla fall. Jag köpte i och för sig mina blinkers 2010, möjligt att dom gjort om något sedan dess
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Nej, möjligt att det satt något anslutet på kabeln. Inget som behövde monteras extra i alla fall. Jag köpte i och för sig mina blinkers 2010, möjligt att dom gjort om något sedan dess

Köpte Watsen-blinkers förrförra sommaren, 2012, samma sak då, bara att plocka bort de gamla och sätta på Watsen och njuta av att bli av med dumbo-öronen :hihi
Inget extra behövdes monteras.
 

van Ulv

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki
Hur svårt är det att byta olja i framgaffeln?
Det är relativt enkelt, det krångligaste på min Daytona-10 var att lossa och dra åt muttern som håller ihop hela framgaffeln (på insidan) när du väl har särat på de yttre delarna. Det är lite trångt att komma åt den muttern, fjädern måste tryckas ihop med något.
Det kan även bli fel med skruven till returdämpningen så att det blir färre lägen vilket jag råkade ut för pga slarv. När man delat på framgaffeln får man även vara försiktig så att inte delarna i undre gaffelbenet far isär för då får man mer extraarbete.

Viktigt att ha klart för sig vad man gör, det finns bilder på triumph675.net och Haynes har en tyvärr ganska dålig beskrivning på byte av framgaffelolja.
 

Sned

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2011
Ort
Strängnäs
Hoj
Suzuki GSXR 750 2009
Det är relativt enkelt, det krångligaste på min Daytona-10 var att lossa och dra åt muttern som håller ihop hela framgaffeln (på insidan) när du väl har särat på de yttre delarna. Det är lite trångt att komma åt den muttern, fjädern måste tryckas ihop med något.
Det kan även bli fel med skruven till returdämpningen så att det blir färre lägen vilket jag råkade ut för pga slarv. När man delat på framgaffeln får man även vara försiktig så att inte delarna i undre gaffelbenet far isär för då får man mer extraarbete.

Viktigt att ha klart för sig vad man gör, det finns bilder på triumph675.net och Haynes har en tyvärr ganska dålig beskrivning på byte av framgaffelolja.

Den här guiden är ganska bra http://www.triumph675.net/forum/showthread.php?t=38739
 

van Ulv

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki

Det var den länken jag syftade på, men hade inte tillfälle att lägga in den:tungan. Det finns även bra bilder på framgaffeloljebyte på en Kawasaki, de har en liknande konstruktion dessa hojar så det ger en bra uppfattning om vad som skall göras på Daytonan.
http://www.zx-10r.net/forum/showthread.php?t=83764
En beskrivning av byte av framgaffelolja och packbox på zx 10r -05 med enkla verktyg. Det finns även bilder på verktyg som kan användas. Det behövs åtminstone något för att trycka ihop framgaffelfjädern, sedan något att skjuta under låsmuttern, även något att dra i dämparstången. Jag har dessa grejor men det var ganska dyrt och tveksam kvalitet på verktyget för att dra i dämparstången.

För att komprimera framgaffeln använde jag spännband, man skall vara redigt stark för att trycka ner fjädern med handtaget,

Jag har bytt framgaffelolja på zx 10 r -05, det var besvärligare än på Daytonan just med åtkomst till låsmuttern. Sedan har jag bytt framgaffelolja på zx 6 r-07 vilket var en mycket enklare konstruktion. Men om man har ett så fint verktyg som MGF använde går det nog enkelt på Daytonan, han behöver inte skjuta in en bricka under låsmuttern då verktyget håller ihop grejorna.

Anteckna alla fjädringsinställningar innan demontering så att du kan använda dessa som en utgångspunkt.
Utifall det inte framgår i länkarna så ger jag lite tips.
Läs igenom manualen ordentligt, skriv upp det viktigaste så att du inte missar något. Är du osäker så lämna över till någon som kan göra detta på ett bra sätt.
När jag hällt ur den gamla oljan så häller jag i någon skvätt ny framgaffelolja, drar lite i returstången och häller ut det igen, repeterar detta någon gång tills det som rinner ut verkar rent och börjar plocka ihop grejorna enligt någon manual eller tillförlitlig källa. Det kan vara bra att öppna kompressionsventilen så att dämparstången går lätt.

Clean the tube inside and out, simple green mixed 50/50 with water.. a good wash and a blow dry with an air chuck and she will be ready to be put back together.. Det här är inget jag gjort och känner inget behov av det heller.

På Daytona 675 skall det vara 13 mm fri gänga ovanför låsmuttern vid återmontering enligt Haynes. För att undvika problem med returinställningen skall den kanske skruvas ned tills klicklägena tar slut, dvs sista klicket? Antagligen missade jag det, är det fel så rätta det.
Det finns utförliga servicemanual på bla framgaffeljobb att söka på nätet på zx 10 r-05 och zx 6r-07 och principen är ju liknande på Daytonan som dessa. Tyvärr har jag inte hittat något liknande fritt material på Daytonan.
 

van Ulv

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki

Här beskriver han något med 3,5 varv som jag inte gjorde utan använde mig av 13 mm fri gänga (enligt Haynes) ovanför låsmuttern och skruvade ihop den med "top bolt", vågade inte prova hans metod.
Set the rebound adjuster (flathead screw on top of the fork cap) all the way to soft seat, then go in 3 and a half complete turns (1260 degrees). Unscrew the holder while holding onto the rod, then screw the fork cap back on until it stops.
 

Hoffmeister2

Ny medlem
Gick med
30 Sep 2012
Ort
Gotland
Hoj
Daytona 675 -08
Får väcka tråden lite!

Ska byta båda däcken till våren är det tänkt. Skulle behöva en bra guide på hur man plockar av bakhjulet. Har aldrig gjort det förr så alla tips är välkomna! Vad ska man tänka på? Röra kedjespänningen eller inte?

Någon som har en bra guide eller vill skriva ner det steg för steg?

Eller bör man inte ge sig på detta själv för första gången? Läste någonstans om nån distansbricka(?) som tydligen var ett helvete att få dit osv...
 

@nderz

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Paris
Hoj
Hojlös
Får väcka tråden lite!

Ska byta båda däcken till våren är det tänkt. Skulle behöva en bra guide på hur man plockar av bakhjulet. Har aldrig gjort det förr så alla tips är välkomna! Vad ska man tänka på? Röra kedjespänningen eller inte?

Någon som har en bra guide eller vill skriva ner det steg för steg?

Eller bör man inte ge sig på detta själv för första gången? Läste någonstans om nån distansbricka(?) som tydligen var ett helvete att få dit osv...

Det viktigaste för att lätt få tillbaka allting igen är att se till sa att depåstödet trycker isär svingen, inte trycker ihop den. Annars är det ganska enkelt. Tänk pa att dra hjulaxelbulten med rätt moment.

- Ställ upp hojen på depåstöd.
- Lossa hjulaxelbulten
- Dra ur hjulaxeln, håll koll på distanserna, vilken som sitter vart och att dom inte ramlar ner på ett smutsigt golv.
- Skjut hjulet framåt och kroka av kedjan.
Dra hulet neråt/bakåt så att det går fritt från bakskärmen.

Montaget är prceis likadant fast tvärtom.

Om det är 1a gången du sätter tillbaka hjulet så underlättar det att ta hjälp av någon som håller rupp hjulet samtidigt som distanserna sätt på plats och lifter upp hjulet så att hjulaxeln kan skjutas in.

Tror jag fått med alltihopp.

Helvetet med distansbrickorna beror nästan alltid på att depåstödet trycker ihop svingen iställer för att trycka isär den
 
Last edited:

Hoffmeister2

Ny medlem
Gick med
30 Sep 2012
Ort
Gotland
Hoj
Daytona 675 -08
Det viktigaste för att lätt få tillbaka allting igen är att se till sa att depåstödet trycker isär svingen, inte trycker ihop den. Annars är det ganska enkelt. Tänk pa att dra hjulaxelbulten med rätt moment.

- Ställ upp hojen på depåstöd.
- Lossa hjulaxelbulten
- Dra ur hjulaxeln, håll koll på distanserna, vilken som sitter vart och att dom inte ramlar ner på ett smutsigt golv.
- Skjut hjulet framåt och kroka av kedjan.
Dra hulet neråt/bakåt så att det går fritt från bakskärmen.

Montaget är prceis likadant fast tvärtom.

Om det är 1a gången du sätter tillbaka hjulet så underlättar det att ta hjälp av någon som håller rupp hjulet samtidigt som distanserna sätt på plats och lifter upp hjulet så att hjulaxeln kan skjutas in.

Tror jag fått med alltihopp.

Helvetet med distansbrickorna beror nästan alltid på att depåstödet trycker ihop svingen iställer för att trycka isär den

Ok! Tack för svaret!.först lossa bromsoket antar jag! Men inte röra kedjespänningen?
 

@nderz

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Paris
Hoj
Hojlös
Ok! Tack för svaret!.först lossa bromsoket antar jag! Men inte röra kedjespänningen?

Bromsoket sitter påskjutet på ett spår (inte skruvat). Titta på hojen så förstår du vad jag menar.
Oket släpper samtidigt som du drar bort hjulet. Kan vara lite bökigt att få tillbaka.

Kedjespänningen brukar man inte behöva röra
 

Hoffmeister2

Ny medlem
Gick med
30 Sep 2012
Ort
Gotland
Hoj
Daytona 675 -08
Det viktigaste för att lätt få tillbaka allting igen är att se till sa att depåstödet trycker isär svingen, inte trycker ihop den. Annars är det ganska enkelt. Tänk pa att dra hjulaxelbulten med rätt moment.

- Ställ upp hojen på depåstöd.i
- Lossa hjulaxelbulten
- Dra ur hjulaxeln, håll koll på distanserna, vilken som sitter vart och att dom inte ramlar ner på ett smutsigt golv.
- Skjut hjulet framåt och kroka av kedjan.
Dra hulet neråt/bakåt så att det går fritt från bakskärmen.

Montaget är prceis likadant fast tvärtom.

Om det är 1a gången du sätter tillbaka hjulet så underlättar det att ta hjälp av någon som håller rupp hjulet samtidigt som distanserna sätt på plats och lifter upp hjulet så att hjulaxeln kan skjutas in.

Tror jag fått med alltihopp.

Helvetet med distansbrickorna beror nästan alltid på att depåstödet trycker ihop svingen iställer för att trycka isär den

Ok. Men hur ser man enklast till att svingen inte trycks ihop av depåstödet? Behöver man kanske trycka isär svingen med något för att få ihop allt igen tror du? Typ nån domkraft eller liknande?
 

@nderz

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Paris
Hoj
Hojlös
Ok. Men hur ser man enklast till att svingen inte trycks ihop av depåstödet? Behöver man kanske trycka isär svingen med något för att få ihop allt igen tror du? Typ nån domkraft eller liknande?

Lite svårt att förklara I bara ord.

Men, om depåstödet är för smalt så kommer det att trycka på insidan av bobineras kona och trycka ihop svingen.

Klykorna på depåstödet skall vila mot bobinernas konors utsida så att depåstödet trycker isär svingen.

Hoppas du förstår hur jag menar, eller så kanske nån annan här kan förklara vad jag menar, hoppas jag
 
Last edited:

Hoffmeister2

Ny medlem
Gick med
30 Sep 2012
Ort
Gotland
Hoj
Daytona 675 -08
Närå jag är med! Ska tänka på det! Tack som fan! Såg du min fråga ang servicelampan? Finns det en sådan som tänds vid vissa miltal eller? Och kan man isf släcka den själv med tuneecu?
 
Nyheter
Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Top