Triumph Daytona 955i - tråden

Hast

Hast Photography
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Tjörn
Hoj
KTM Duke 690 2012

Löste det på annat sätt men tack ändå!

Jag funderar på att bygga eget avgassystem till T595an, och om man ska köpa avgasrörs delar, ska man gå på yttermåttet eller röret som sitter inuti avgasröret. Det yttre är iaf 2" och det inre 1 3/4"
 

Whizkid

NMCK
Gick med
14 Jan 2006
Ort
Klavreström
Hoj
Triumph Daytona T595 -97x2, Triumph Bonneville T120R -70, Triumph Sprint ST 1050 -06, Triumph Thruxton -04
Vintermek

Tjena!

Känner att jag behöver ta hjälp av expertisen på sporthoj! ;)

Jag får ingen gnista på stiften. Nån som har en aning om vad som kan vara fel? Kan det vara CDI-boxen som är kass? Kan man mäta detta på nåt sätt själv, eller måste man lämna in?

//Whiz
 

Whizkid

NMCK
Gick med
14 Jan 2006
Ort
Klavreström
Hoj
Triumph Daytona T595 -97x2, Triumph Bonneville T120R -70, Triumph Sprint ST 1050 -06, Triumph Thruxton -04
sen undrar jag om det är nån som har en undertail till en T595 till salu.. :)
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Tjena!

Känner att jag behöver ta hjälp av expertisen på sporthoj! ;)

Jag får ingen gnista på stiften. Nån som har en aning om vad som kan vara fel? Kan det vara CDI-boxen som är kass? Kan man mäta detta på nåt sätt själv, eller måste man lämna in?

//Whiz

Hej!

Jag antar att du kollat enkla saker som dödarknappen!
Dåligt batteri kan också göra att det inte blir någon gnista. Har jag hört vill säga, eftersom mitt batteri bara är 11 år gammalt, så det är ingen egen erfarenhet.
När bytte du stift? Gamla stift som håller på att dö ger bara gnista från ett fulladdat batteri. När de väl ger gnista fungerar de tills nästa gång du kallstartar. DET är egen erfarenhet. Minusgrader, tidig vår i Växjö och många mil hem! Den hojen hade kick men startade bara med startkablar. Nya stift när jag kom hem och problemet var borta.
Lyser MIL? Har du gjort något som gör att du misstänker att du förstört ECM? Det mesta går att mäta...
 

Whizkid

NMCK
Gick med
14 Jan 2006
Ort
Klavreström
Hoj
Triumph Daytona T595 -97x2, Triumph Bonneville T120R -70, Triumph Sprint ST 1050 -06, Triumph Thruxton -04
Hej!

Jag antar att du kollat enkla saker som dödarknappen!
Dåligt batteri kan också göra att det inte blir någon gnista. Har jag hört vill säga, eftersom mitt batteri bara är 11 år gammalt, så det är ingen egen erfarenhet.
När bytte du stift? Gamla stift som håller på att dö ger bara gnista från ett fulladdat batteri. När de väl ger gnista fungerar de tills nästa gång du kallstartar. DET är egen erfarenhet. Minusgrader, tidig vår i Växjö och många mil hem! Den hojen hade kick men startade bara med startkablar. Nya stift när jag kom hem och problemet var borta.
Lyser MIL? Har du gjort något som gör att du misstänker att du förstört ECM? Det mesta går att mäta...

hehe, ja dödarknappen är det inte!

batteriet är nästan nytt, stiften nya. MIL lyser inte. Jag körde 20 mil en dimmig oktobernatt och ställde sedan in den. Sen dess har den inte startat.

Fler tips? :)
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Testa att bygla stödkontakten & den i kopplingshandager de kan strula speciellt den vid stödet.
 

Hast

Hast Photography
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Tjörn
Hoj
KTM Duke 690 2012
Är det någon skillnad alls på T595 1997 och 1998 för har hittat billiga grepp till en 97a passar dom på min 98a?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Är det någon skillnad alls på T595 1997 och 1998 för har hittat billiga grepp till en 97a passar dom på min 98a?

Det borde vara samma. Vad jag vet så ändrades inte handtagen och de ser likadana ut... Den här firman säger att det är samma från 97 -03 http://www.ebay.com/itm/Brake-Clutc...Parts_Accessories&vxp=mtr&hash=item336a2370e5
Jag kör med korta Titax, inte kopior, snygga men inte billiga. Ångra mig inte och kommer aldrig att sätta tillbaka originalhandtagen.

Testa att bygla stödkontakten & den i kopplingshandager de kan strula speciellt den vid stödet.

Stödkontakten kan det inte vara för motorn startar med sidostödet ute men dör när du lägger i en växel.
Kopplingshandtaget däremot kan det mycket väl vara. Förbikoppla den så är den utesluten. Det brukar glappa först men måste ju inte.
Bränslepumpen? Ska surra när du slår på tändningen. En slang kan ha lossat i tanken också. Inte väldans ovanligt på tidiga Daytona. Lätt fixat, det är bara att tömma tanken och sätta dit bättre slangklämmor. Packningen, som är av gummi, går vanligtvis också att återanvända.
 

Whizkid

NMCK
Gick med
14 Jan 2006
Ort
Klavreström
Hoj
Triumph Daytona T595 -97x2, Triumph Bonneville T120R -70, Triumph Sprint ST 1050 -06, Triumph Thruxton -04
Stödkontakten kan det inte vara för motorn startar med sidostödet ute men dör när du lägger i en växel.
Kopplingshandtaget däremot kan det mycket väl vara. Förbikoppla den så är den utesluten. Det brukar glappa först men måste ju inte.
Bränslepumpen? Ska surra när du slår på tändningen. En slang kan ha lossat i tanken också. Inte väldans ovanligt på tidiga Daytona. Lätt fixat, det är bara att tömma tanken och sätta dit bättre slangklämmor. Packningen, som är av gummi, går vanligtvis också att återanvända.

Nja, om det är kopplingshandtaget så skulle väl inte ens startmotorn gå? bensinpumpen fungerar... inga lösa slangar... ingen gnista som sagt...
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Nja, om det är kopplingshandtaget så skulle väl inte ens startmotorn gå?

Helt rätt! Sitter på minussidan till startrelät. Och utan minus drar inte relät!:)

Men utan gnista borde MIL lysa och, om man kan läsa felkoderna, visa felkod beroende på spole. Men ingen gnista till alla spolar är ett gemensamt fel. Otroligt om alla 3 skulle vara trasiga utan att MIL lyser.
Fel på givare eller tandhjulet på vevaxeln tänder också MIL. Om inte MIL inte lyser för att lampan är trasig förstås.

Jag gissar det är en kontakt som har oxiderat någonstans på vägen men som inte tänder MIL. Dödarknappen, anslutningen till dito, säkringshållare med säkring eller någon annan kontakt.
Kolla alla anslutningar, ta isär alla kontakter och peta i petroliumbaserat Vaselin. Triumph gjorde det från fabrik men det försvinner efter ett par år och din hoj är ju lite till åren.

Hur har du konstaterat att det inte finns gnista? Med tank och luftburk av är det lätt att inte ha alla givare anslutna och då tänds MIL.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Stödkontakten kan det inte vara för motorn startar med sidostödet ute men dör när du lägger i en växel.

Nja, om det är kopplingshandtaget så skulle väl inte ens startmotorn gå? bensinpumpen fungerar... inga lösa slangar... ingen gnista som sagt...

Om jag inte missminner mig så drar startmotorn på din årsmodell om stödet är ute men växel i, dock så tänder den inte (på Keihin blockas även startmotor). Så känner den inte av neutralen plus att sensorn för sidostödet felar så kan det bli så här. Visar neutralindikatorn att den ligger i neutral? Att koppla förbi sensorn för sidostödet kan alltså vara värt att testa.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Om jag inte missminner mig så drar startmotorn på din årsmodell om stödet är ute men växel i, dock så tänder den inte (på Keihin blockas även startmotor). Så känner den inte av neutralen plus att sensorn för sidostödet felar så kan det bli så här. Visar neutralindikatorn att den ligger i neutral? Att koppla förbi sensorn för sidostödet kan alltså vara värt att testa.

Dubbelkollade det i Verkstadshandboken och jag kan inte få det till något annat än att det går att starta med växel i även på de tidiga. Min är efter VIN 89737 så min dator är visserligen en MC 1000 men jag VET att den går att starta med växel i och koppling inne och jag hittar inget som skulle skilja med MC 2000 just där.

Men jag har haft fel förr! :)
Erfarenhet är summan av begångna misstag! Jag har lite erfarenhet!:lol Jag jobbar på att få mer erfarenhet...:lol
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
men jag VET att den går att starta med växel i och koppling inne och jag hittar inget som skulle skilja med MC 2000 just där.
Jo den startar med växel i och koppling inne, men inte om stödet är ute. Och eftersom MC1000 och MC2000 bara bryter tändning och inte startmotor på stödbrytaren så rullar startmotorn men gnista saknas om man försöker starta med växel i och stödet ute. Så ett "dubbelfel" mellan stödgivare och neutralindikator kan ge detta symptom.

Kopplingshandtaget däremot bryter även startmotorn och på nyare modeller så bryter även stödbrytaren startmotor. Dock inte på de äldre. Det är vad mitt svaga minne säger iaf. :)
 

demolitiondave

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2009
Ort
stockholm
Hoj
trx 850-98, gs450-81
ligger en 955i på blocket just nu för 20k 3000mil. Ska jag slå till eller är det en prutthoj jag ska akta mig för? bra/dåligt med den?
 

Hast

Hast Photography
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Tjörn
Hoj
KTM Duke 690 2012
Kan jag koppla in en mätare med bensinmätare eller kommer inte det funka?
För idag har jag ju bara en bränslelampa.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
ligger en 955i på blocket just nu för 20k 3000mil. Ska jag slå till eller är det en prutthoj jag ska akta mig för? bra/dåligt med den?

De jag hittar ligger runt 30, men frånsett det, gör du skäl för namnet så köp inte! :lol Då får ju Triumph dåligt rykte.:mad:
Alla motorcyklar mår bra av kärlek och omvårdnad men Triumph klarar misshandel lika bra som Japanska hojar. Stötdämparlänkaget måste dock underhållas enligt boken. Utan fett vart tredje år eller 3 000 mil så blir det besvärligt och i värsta fall byte. Stämplar i boken hjälper inte om det inte är gjort...

Prut - eller Prutthoj? Jag älskar Daytonan mellan 97 - 01 så jag är kanske inte rätt att fråga men några av anledningarna för mig är...

- Vacker
- Underbar motor
- Bra väghållning och bromsar

Men den är tung, slö och gammal om du ska vara värst. BabyTona är "bättre" men, i mitt tycke, inte lika kul om du vill göra mer än vara snabb på bana. 130 hästar är tillräckligt för mig och på gata behövs inte mer.


Kan jag koppla in en mätare med bensinmätare eller kommer inte det funka?
För idag har jag ju bara en bränslelampa.

Tyvärr är det liten elektrisk sak som sluter kretsen till lampan när den inte ligger i bensin. Mäter alltså inte nivån utan den bli digital - lyser eller inte. Vanligtvis INTE efter ett par år då den centimeterlånga lilla grå staven går av och därmed ALDRIG kan tända lampan.
Litar du på lampan och inte kör på trippen får du soppatorsk!:mad:
Kör du på trippen och tror att tanken innehåller 18 liter, men inte vet att användbart endast är 17,2 liter, får du soppatorsk!:mad:
 

Whizkid

NMCK
Gick med
14 Jan 2006
Ort
Klavreström
Hoj
Triumph Daytona T595 -97x2, Triumph Bonneville T120R -70, Triumph Sprint ST 1050 -06, Triumph Thruxton -04
Hola!

Är lite seg i mitt mekande.. får skylla på jobb å flytt å sånt.. men nu har jag iaf kollat så det inte är stödkontakten eller kontakten vid kopplingshandtaget... har ringt runt till lite skrotar i jakt på en CDI-box... men efter att många sagt att CDI-boxen inte brukar gå sönder så har jag börjat fundera på om det kanske kan vara vevaxelgivare eller kamaxelgivare? Nån som har erfarenhet?

Måste ta tag i detta på riktigt nu... snart dags att ge sig ut på vägarna igen.. :tummenupp
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Både givare för vev- och kamaxel ska tända MIL så där borde inte felet ligga.

Att du skulle eldat upp din ECM är heller inte troligt, men går naturligtvis inte att utesluta. Tyvärr har du en MC 2000 och mina är MC 1000 annars kunde du fått låna av mig.
 

Whizkid

NMCK
Gick med
14 Jan 2006
Ort
Klavreström
Hoj
Triumph Daytona T595 -97x2, Triumph Bonneville T120R -70, Triumph Sprint ST 1050 -06, Triumph Thruxton -04
Både givare för vev- och kamaxel ska tända MIL så där borde inte felet ligga.

Att du skulle eldat upp din ECM är heller inte troligt, men går naturligtvis inte att utesluta. Tyvärr har du en MC 2000 och mina är MC 1000 annars kunde du fått låna av mig.

En liten undran... MIL-lampan lyste ju inte när jag körde hojen sista gången. Men nu när den inte startar kan jag ju inte se om lampan lyser/slocknar? :va
 

Baztard

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2009
Ort
Ösmo
Hoj
Triumph Speedtona 955i -00
Tjena alla kunniga.
Har planer på att införskaffa en Daytona inom snarast och har planer på att byta instrument panelen.
Antingen en från en triple, den med digital hastighetsmätare, eller en Koso mätare.
Är det något problem med det? Det hänger inte ihop med databox o sånt tjafs?

/ Jacob
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top