Triumph Daytona 955i - tråden

mangedif

Rookie
Gick med
16 Mar 2012
Ort
växjö
Hoj
Daytona 675 2006
Frakten vart ju svindyr på hemsidan!!! Behöver en ny hona till bränslepumpen, någon som vet vart man kan få tag på en billig? Kostade ju annars bara 60:- på hemsidan men så kom frakten på 600:-... I sverige hittar jag bara för 250spänn + frakt..
 
Last edited:

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Kollade under tanken idag. Flottören rörde sig i själva röret, behöver det vara något fel då eller lyckades jag ändra läget på den ifall den fastnat?
Har du en multimeter så testa att mäta upp om motståndet är inom intervallen och om det ändras något allt eftersom flottören rör sig. Kan ju vara att den trots rörlig flottör håller ett konstant värde utanför lågnivålarm. (vilket troligen betyder byte)

Gick även sönder en nr.7 på länken http://www.bikebandit.com/2002-triumph-daytona-955i/o/m21184#sch567312
Vet i fan hur jag ska få ur den?
Original-honor på trajjorna suger r*v. Plast som blir bräckligt med tiden och går av för minsta lilla. Hanarna byttes på garanti till metall men honorna får man byta själv. Sätter du dit nya original i plast kommer du att riskera att de går av igen förr eller senare.

Andra gången mina gick av så köpte jag i metall från QuickCouplings.net. Två stycken i metall inklusive frakt cirka 230 spänn. Dessutom snabb frakt. Metallarna går inte att skruva in lika långt som plastkopplingarna men inte så att det är något problem.

De på länken var det jag köpte. Gummitätningen inuti är i samma material som original så de kommer inte att hålla 100 tätt med tiden när hanarna inte sitter i. Jag kör med två extra hanar som jag pluggat och stoppar i när jag lyft av tanken. Jag frågade QuickCouplings om vitontätningar men då behövde de specialtillverkas och priset blev typ 350$ styck. :hihi
http://quickcouplings.net/osc/produ...d=642&osCsid=0640346b3b0b941a8f2fb1dd28c893ea

Lite lurigt att få ur resterna av de gamla ur gängorna men man får köra med en liten mejsel och hammare och försiktigt knacka ur del för del utan att skada gängorna. Med lite tur kan man klyva plasten och då trillar hela delen ur utan problem.
 
Last edited:

mangedif

Rookie
Gick med
16 Mar 2012
Ort
växjö
Hoj
Daytona 675 2006
Okej, tack för svaret!
Verkade som att honorna vart limmade med loctite, ett helvete att få bort!
Behövs de nya honorna också limmas dit med loctite eller liknande?
Passar plasthanarna i metallhonor eller ska man ha metall i båda ändar?
Menar du att det kommer läcka när hanarna inte sitter i eller hela tiden? :/
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Okej, tack för svaret!
Verkade som att honorna vart limmade med loctite, ett helvete att få bort!
Behövs de nya honorna också limmas dit med loctite eller liknande?
På plasthonorna sitter en beläggning på gängorna som fungerar som tätning när de skruvas i. Det är den som gör att det sitter som attan. Kommer inte ihåg om metallkopplingarna hade någon, men om inte bör det räcka med lite mindre av någon bensintålig tätning, för sitter fast gör de utan problem.

Passar plasthanarna i metallhonor eller ska man ha metall i båda ändar?

De ska passa, dimensionen är densamma. Men hanarna byttes kostnadsfritt till metall av Triumph efter mycket klagan pga att de gick sönder stup i ett. Har du någon Triumphfirma i närheten kan du höra med dem kanske du har tur och kan få ett par.

Menar du att det kommer läcka när hanarna inte sitter i eller hela tiden? :/

Både plast och metallhonorna har läckt lite för mig när hanarna pluggas ur. Ingen stor mängd men tillräckligt för att man vill plugga igen. Läcker det när hanarna sitter på plats är det oftast o-ringen som sitter på hanen som fått sig en skråma. Något som man får vara mer noga med i och med metallhonorna. De är lite vassare om man trycker in hanen lite snett. :näsblod
 

mangedif

Rookie
Gick med
16 Mar 2012
Ort
växjö
Hoj
Daytona 675 2006
Okej, på min är plasthanarna kvar. Men ska fixa hem riktiga grejer i metall nu :).
Tack ska du ha Nollvision! Återkommer!
Ps. när man skrapar bort resterna i gängningen från honorna måste man på något sätt skydda så att det inte åker ner skräp i tanken eller typ sitta med en dammsugare och suga upp allt som lossnar?
 
Last edited:

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Okej, på min är plasthanarna kvar. Men ska fixa hem riktiga grejer i metall nu :).
Tack ska du ha Nollvision! Återkommer!
Ps. när man skrapar bort resterna i gängningen från honorna måste man på något sätt skydda så att det inte åker ner skräp i tanken eller typ sitta med en dammsugare och suga upp allt som lossnar?
Bränslefiltret sitter ju visserligen i tanken så den ska ju inte dra in skräp i systemet, men bäst är ju att undvika det helt. Första gången när jag bytte till original plastkoppling så var jag var bara försiktig när jag höll på. Men jag hade tömt tanken innan så det hade ju bara vara att skölja ur den om jag tappat in nåt skräp.

När jag monterade metallkopplingarna har jag för mig att jag tog ur hela plattan som anslutningarna, pump och filter sitter på då jag passade på att byta bränslefilter samtidigt och det sitter på insidan. Sitter en packning vid den plattan som de rekommenderar att den ska bytas i samband med filterbyte, men det är en tjock gummipackning och är man lite försiktig och den inte är skadad sedan innan så ska det inte vara något problem att återanvända den.

Var det länge sedan bränslefiltret byttes kan det vara värt att införskaffa ett sådant samt en packning och fixa det i samma veva så är det gjort när du ändå håller på. Men det kostar en del förstås. Har för mig att filtret gick på 500:- och packningen på 150:-.

Edit: Filtret kostar i svensk butik idag 556:- och packningen 431:- :gnissla Så att vara försiktig med packningen är rekommenderat.
 
Last edited:

mangedif

Rookie
Gick med
16 Mar 2012
Ort
växjö
Hoj
Daytona 675 2006
Okej! Hojen har gått 2500mil, vet ej när filtret ska bytas? :-s

Måste något som sitter på själva plattan skruvas bort? Tyckte inte att det verkade gå att få ut allt bakom när jag lossade plattan, va alltid något som tog i.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Enligt bok ska det bytas varje 2000 mils-intervall eller efter 2 år. Åren är väl mindre viktiga. Så har den stora 2000-mila blivit gjord är det nog inte lönt att byta filter nu efter bara 500 mil.

Tror inte det ska vara något mer att lossa. Men kan hända att den behöver vinklas ut på grund av bränslepickupen.

Finns även en servicehandbok i PDF-format att ladda ned om du inte har någon redan. Bra att ha.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hejsan alla!
Så att jag behöver lite hjälp. Min bensinlampa lyser vid tändningsläge och slocknar när jag startar motor men den lyser aldrig igen när bensinen börjar ta slut. Vad ska jag börja kolla samt hur?
Sedan undrar jag vart arbetstempen ska ligga på? Körde häromdagen och vid ett rödlyse gick tempen upp till 96grader..

På min 955 ligger den omkring 80 grader (78-82) normalt. Vid trafikköer, krypkörning går temperaturen upp till 103. Vid 103, går fläktarna bakom kylaren igång och drar ner temperaturen till ca 90 grader där fläktarna stoppar.

Att bensinlampan lyser vid starten är för att visa att lampan är OK. Man ska kunna upptäcka att bensinlampan är kass. Utan att köra slut på bensinen.
Att lampan inte tänds vid låg bensinnivå tyder på fel på givaren. Eller kan det vara nån ärgig/dålig kontakt mellan givaren och lampan?
 
Last edited:

mangedif

Rookie
Gick med
16 Mar 2012
Ort
växjö
Hoj
Daytona 675 2006
Såg i papprena nu att filtret blev bytt vid 2200 mil samt även packningen :), det va 2000 milsservicen.
Hoppas på att få hem mina honor i slutet av veckan så man kan köra till helgen!

Rättelse: Hanarna på min var visst utbytta till metall :).
 

mangedif

Rookie
Gick med
16 Mar 2012
Ort
växjö
Hoj
Daytona 675 2006
Funkar biltemas gänglåsning art.nr. 3630 till monteringen av mina honor. Är produkten besintålig?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Funkar biltemas gänglåsning art.nr. 3630 till monteringen av mina honor. Är produkten bensintålig?

När jag kollar på Biltemas beskrivning så saknas
allt om vad den tål. Tex olja bensin
inga garantier för att den tätar (om du vill den ska täta)
Jämför med att söka efter
gänglåsning

http://handla.swedol.se/
då står det direkt tex

"LOXEAL 55-03
Medelstark gänglåsning. Tätar gängade anslutningar upp till 3/4". Resistent mot oljor med temp. område -60° till +150°C."
Vilket inte betyder den klarar bensin.
För att inte tala om
http://www.loctite.se/Produkter efter användningsområde-4385.htm
med skillnad på gänglåsning och gängtätning
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Funkar biltemas gänglåsning art.nr. 3630 till monteringen av mina honor. Är produkten besintålig?
Vågar inte svara på den. Mitt minne sviker på om jag använde gänglåsning/tätning eller om jag bara drog den utan. Kommer dock ihåg att jag efterdrog båda anslutningarna då det blev läckage vid första fyllningen, vilket får mig att tro att jag körde utan.

Kopplingarna behöver dras ordentligt och de tar emot redan från första varvet. Samma med plastkopplingarna, bara att plastkopplingarna flexar mer vilket gör det lättare. Metallarna får man dra så man skäms för att få in dem tillräckligt och jag fegade lite, därav läckaget.

Om jag använde någon gänglåsning var det isf vanlig Loctite 243, vilket biltemas variant ser ut att vara en kopia på.
 

white musketeer

Mycket att lära men fan så kul!!
Gick med
26 Nov 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Triumph daytona "vanja"
Tjena!
Jag upplever ett litet "skutt" när jag lägger ner i kurvor från bak, vad kan det bero på? inte vägen, det kan inte upprepa sig så ofta... Nån som kan hjälpa mig spåna? däcken är nya..
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Tjena!
Jag upplever ett litet "skutt" när jag lägger ner i kurvor från bak, vad kan det bero på? inte vägen, det kan inte upprepa sig så ofta... Nån som kan hjälpa mig spåna? däcken är nya..
Hårt eller mjukt i känslan? Något som uppstått nyligen eller har du haft det en längre tid? 955'orna är lite mjuka i fjädringen och är den inte inställd efter dig som förare kan den upplevas som lite gungig vid nedlägg i kurvor. Men det är som sagt en mjukare känsla, nästan svajig om kurvan är lång nog.
 

white musketeer

Mycket att lära men fan så kul!!
Gick med
26 Nov 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Triumph daytona "vanja"
mjukt... sista gången igår var vid högersväng i rondell, upp lite (tror jag) sedan sidohopp, tillräckligt för att pulsen ska knalla uppåt... vill inte sluta som kultad för en sån här grejja... Är det så enkelt lufttrycket är lågt?
Läste nånstans att fjädringen är standardinställd för förare på 86 kg, borde bli stötig eftersom jag inte väger mer än 70 kg påklädd.:tungan
Kanske ska tillägga att jag inte kört mer än 30 mil sammanlagt med gamla och nya däckuppsättningar..
På´t imorn, om vädret tillåter, så ska vi se hur det går :rock
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
mjukt... sista gången igår var vid högersväng i rondell, upp lite (tror jag) sedan sidohopp, tillräckligt för att pulsen ska knalla uppåt... vill inte sluta som kultad för en sån här grejja... Är det så enkelt lufttrycket är lågt?
Läste nånstans att fjädringen är standardinställd för förare på 86 kg, borde bli stötig eftersom jag inte väger mer än 70 kg påklädd.:tungan
Kanske ska tillägga att jag inte kört mer än 30 mil sammanlagt med gamla och nya däckuppsättningar..
På´t imorn, om vädret tillåter, så ska vi se hur det går :rock
Ja det låter ju inte som fjädringsproblem. Snarare som man skulle köra över en liten sten eller nåt. Hade du samma problem med gamla däcken?

Det är inte så att du lägger ned för mycket med nya däck och får små släpp som hugger? Vet inte om det skulle beskrivas som hoppande, men jag antar att det beror på typen av däck. Spretnya däck kan vara lite luriga innan de fått några mils uppruggande.

Rekommenderat är att ta det lugnt med nedläggen i början tills däcken blivit riktigt uppvärmda ett par rundor.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top