Triumph Daytona 955i - tråden

mangedif

Rookie
Gick med
16 Mar 2012
Ort
växjö
Hoj
Daytona 675 2006
Halloj!
Va ute och körde igår i det mysiga vädret!
Dock vid ett gaspådrag lös motorlampan till och det kändes som att motorn la av för en knapp sekund och sen va allt som vanligt igen.. Vad beror detta på?
 

white musketeer

Mycket att lära men fan så kul!!
Gick med
26 Nov 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Triumph daytona "vanja"
Original-honor på trajjorna suger r*v. Plast som blir bräckligt med tiden och går av för minsta lilla. Hanarna byttes på garanti till metall men honorna får man byta själv. Sätter du dit nya original i plast kommer du att riskera att de går av igen förr eller senare.

Andra gången mina gick av så köpte jag i metall från QuickCouplings.net. Två stycken i metall inklusive frakt cirka 230 spänn. Dessutom snabb frakt. Metallarna går inte att skruva in lika långt som plastkopplingarna men inte så att det är något problem.

De på länken var det jag köpte. Gummitätningen inuti är i samma material som original så de kommer inte att hålla 100 tätt med tiden när hanarna inte sitter i. Jag kör med två extra hanar som jag pluggat och stoppar i när jag lyft av tanken. Jag frågade QuickCouplings om vitontätningar men då behövde de specialtillverkas och priset blev typ 350$ styck. :hihi
http://quickcouplings.net/osc/produ...d=642&osCsid=0640346b3b0b941a8f2fb1dd28c893ea

Lite lurigt att få ur resterna av de gamla ur gängorna men man får köra med en liten mejsel och hammare och försiktigt knacka ur del för del utan att skada gängorna. Med lite tur kan man klyva plasten och då trillar hela delen ur utan problem.


Tack för tipset med metallkoplingar!
Fick mina idag och jag ska mysa hela tiden jag monterar dem :)
Har dom gamla aluminiumhanarna och honor i plast (nya) om nån vill köpa...
 

mangedif

Rookie
Gick med
16 Mar 2012
Ort
växjö
Hoj
Daytona 675 2006
Halloj!
Va ute och körde igår i det mysiga vädret!
Dock vid ett gaspådrag lös motorlampan till och det kändes som att motorn la av för en knapp sekund och sen va allt som vanligt igen.. Vad beror detta på?
Jag har nu också märkt att lampan tänds när man kör i ojämnheter i asfalten. Känns som att det är något med elen kanske som tappar kontakt men var ska man börja kolla? Är inte så haj på elsystemet...
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag har nu också märkt att lampan tänds när man kör i ojämnheter i asfalten. Känns som att det är något med elen kanske som tappar kontakt men var ska man börja kolla? Är inte så haj på elsystemet...

Nu verkar du ha en nyare Daytona men, som jag förstått på de vackra, mellan 97 0ch 01, så tänds MIL när datorn hittar ett fel. Sedan krävs det 3 uppvärmningscykler eller att du går in i datorn för att släcka den.

Rota i kablaget och se om du kan få lampan att lysa. Ett ställe itaget. Plocka av tanken och kolla om anslutningarna till tändspolarna inte sitter löst. Inte ovanligt. Fast då borde lampan tändas och kräva tre värmecykler för att släckas...
 

white musketeer

Mycket att lära men fan så kul!!
Gick med
26 Nov 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Triumph daytona "vanja"
Hejhej!

Jag klantade till en växling i ungefär 110kmh och det small till ordentligt växellådan... Sen funkar inte hastighetsmätaren! Mätaren går upp till ungefär 50 ovasett hur mycket man ger på.
Någon som vet om det hör ihop eller om nåt annat hänt? Hon växlar fint och jag tycker hon drar som tidigare.. Kollade i haynesboken men kunde inte hitta nått.. hjälp!!:gnissla

Det är en -03:a, förresten :)
 
Last edited:

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Jag har nu också märkt att lampan tänds när man kör i ojämnheter i asfalten. Känns som att det är något med elen kanske som tappar kontakt men var ska man börja kolla? Är inte så haj på elsystemet...
Som Old Badger sa, rota runt lite. Starta med uppenbara saker som anslutningar och jordpunkter. Jag hade problem en gång med att min la av i gupp och det var helt enkelt skruven vid pluspolen på batteriet som börjat glappa.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Hejhej!

Jag klantade till en växling i ungefär 110kmh och det small till ordentligt växellådan... Sen funkar inte hastighetsmätaren! Mätaren går upp till ungefär 50 ovasett hur mycket man ger på.
Någon som vet om det hör ihop eller om nåt annat hänt? Hon växlar fint och jag tycker hon drar som tidigare.. Kollade i haynesboken men kunde inte hitta nått.. hjälp!!:gnissla

Det är en -03:a, förresten :)
Givaren för hastighetsmätaren sitter väl i navet på framhjulet på din? Mellan vänster gaffelben och fälgnavet. En liten svart "dosa" som det går en kabel till. I så fall har jag svårt att se hur en snedväxling skulle orsaka att hastighetsmätaren falierar. Har dock inget bra tips på vad det skulle kunna vara just nu.

Slut batteri kan orsaka en hel del fenomen med hastighets och varvmätaren om den är elektronisk vilket din borde vara. Och om man haft av framdäcket så kan ju givaren hamna fel förstås.
 
Last edited:

white musketeer

Mycket att lära men fan så kul!!
Gick med
26 Nov 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Triumph daytona "vanja"
Har iofs haft bort framhjulet men det var ju säkert 60 mil sedan...

Åkte förbi hos Robbans speedshop i Etuna idag (17 plus till honom i kundservice och tips och råd!, mycket trevlig :Bugar). Han hjälpte mig kolla felkoder och klura lite vad det kunde vara, och han trodde som du "Nollvision", inte relaterad med min klantväxling.. Kan varmt rekommendera honom för jobb och konsult, det gör tydligen flera för han hade massor med hojar inne! :)

Ska mecka imorn, ska tydligen regna på förmiddan, börjar med framhjulet:)

btw, någon som kan rekommendera en slipon till daytonan (som låter lagom och ger mycket effekt:hihi)?
 

white musketeer

Mycket att lära men fan så kul!!
Gick med
26 Nov 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Triumph daytona "vanja"
Har forskat lite nu.. Magneten hade gått sönder i givaren i framhjulet. Tydligen vanligt fel läste jag nånstans. Men! finns inte som lös del, utan man måste tydligen köpa hela sensorn för 1600 spänn + frakt:gnissla

Lådan verkar klarat klantväxlingen, inga spån i oljan, puh!
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag har nu också märkt att lampan tänds när man kör i ojämnheter i asfalten. Känns som att det är något med elen kanske som tappar kontakt men var ska man börja kolla? Är inte så haj på elsystemet...
Jag har varit med om det när stödet inte gått upp ordentligt.
Så nu är jag mycket noga med att innan jag kör peta upp stödet ordentligt med klacken.
Samtidigt som jag dra in kopplingen.
För det är lätt peta i 2an samtidigt med stödet petas upp och då dör motorn direCt. För mig.
Givetvis kan det också vara slapp stödfjäder som du drabbats av.
 

mangedif

Rookie
Gick med
16 Mar 2012
Ort
växjö
Hoj
Daytona 675 2006
Problemet löst, jorden till batteriet va inte åtskruvat riktigt... Har smäckt dit mitt kolfiberslipon nu efter besiktningen (liten dämpare) låter gött utan insats! :p
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Problemet löst, jorden till batteriet va inte åtskruvat riktigt... Har smäckt dit mitt kolfiberslipon nu efter besiktningen (liten dämpare) låter gött utan insats! :p

Trevligt att det löste sig! :)

Kolfiber låter gott, men du ska veta att du hörs långt nu på sommarkvällarna. Helt OK om man kör hyfsat men inte lika kul om det är alltför inspirerat. Då kör man original och njuter av insugsmorret! :tungan
 

mangedif

Rookie
Gick med
16 Mar 2012
Ort
växjö
Hoj
Daytona 675 2006
Tips på var man kan få tag på ett drivpaket till min hoj?
Daytona 955i -02 dubbelsving.
 

Tommy36

Sporthojsnörd
Gick med
17 Mar 2003
Ort
En liten ort!
Hoj
Triumph Daytona 675R, Suzuki SV1000S
Hej!

Jag har precis köpt och börjat plocka med en 955i daytona -00a. Har stått i en ladugård i ca 5år, med bränsle läckage vid tanken "snabbkopplingarna" Ramen har blivit gul där det har runnit bensin, Tips hur man åtgärdar vore tacksamt.

//Tommy
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top