Triumph Daytona 955i - tråden

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Hej!

Jag har precis köpt och börjat plocka med en 955i daytona -00a. Har stått i en ladugård i ca 5år, med bränsle läckage vid tanken "snabbkopplingarna" Ramen har blivit gul där det har runnit bensin, Tips hur man åtgärdar vore tacksamt.

//Tommy
Om det läcker fast det är ihopkopplat så kan det vara o-ringarna på hanarna som blivit skadade. Väldigt lätt att rispa dem när man pluggar i snabbkopplingarna. Behöver knappt synas på o-ringen för att det ska läcka.

Köp nya hos valfri tillbehörsfirma. Mekonomen brukar ha. Ta med en av de gamla och måtta med. Ta med fördel ringar i något bränsletåligt som viton, eller köp en bunt och byt ofta.

Sedan så brukar honorna som är skruvade i tanken gå sönder om de är original i plast. Plasten blir spröd med tiden. Hanarna byttes till metall utan kostnad av Triumph men honorna får man byta själv. Väldigt irriterande när man råkar bryta av en. Finns i metall att köpa.
 

Tommy36

Sporthojsnörd
Gick med
17 Mar 2003
Ort
En liten ort!
Hoj
Triumph Daytona 675R, Suzuki SV1000S
Hej!

Tack för snabbt svar!:) Som ni kan se har jag lite att göra nu, den har stått i en lada och läkt bensin i 5 år. Tur att den var billig..

Tommy
 

Bifogat

  • 003.JPG
    003.JPG
    853.2 KB · Visningar: 120
  • 004.JPG
    004.JPG
    924.7 KB · Visningar: 113
  • 005.JPG
    005.JPG
    849.7 KB · Visningar: 89
  • 006.JPG
    006.JPG
    736.7 KB · Visningar: 118

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Grattis till en underbar hoj! Du har den bästa årsmodellen, den sista av de vackra!:tummenupp

Gör en större service med oljor, filter, kylvätska. Kolla ventilerna och synka trottelhusen så får du en hoj som går bra.
Plocka ner och fetta in dämparlänkaget så slipper du extra arbete att byta nållagren. När du märker att de behöver smörjas är det för sent...
Fyll inte kylvätska till max utan bara till min! Den nivån får du till slut ändå men slipper att överflödet rinner ut i kåpan. :D

Jag har en mindre lackskada av samma anledning på min men har inte brytt mig särskilt. Kan gå att slipa ner den missfärgade klarlacken och lägga på ny men där har jag inte tillräcklig kunskap för att ge råd.:( http://www.worldoftriumph.com/trium...block_01=&block_02=30018200-0-2&block_03=3374 denna gömmer tyvärr inte hela.
 

Geban

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2005
Ort
Sthlm.
Hoj
2000 Triumph Daytona 955i & Solex Knallert
Nybliven ägare till en 00:a Daytona 955i

Blev ägare till en 00:a Triumph Daytona 955i i helgen.
Riktigt härlig hoj med grymt ljud.

Någon som vet om den klarar ljudkraven med Triumphs orginal kolfiberdämpare? :)

2015-08-23 15.26.38.jpg
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Blev ägare till en 00:a Triumph Daytona 955i i helgen.
Riktigt härlig hoj med grymt ljud.

Någon som vet om den klarar ljudkraven med Triumphs orginal kolfiberdämpare? :)

View attachment 423212

Grattis till en underbar hoj!:tummenupp

Vad gäller Bilprovningen så tror jag inte den går igenom om de inte är snälla. Den är helfordonsgodkänd då gäller 95db, inte 103db som för en äldre icke helfordonsgodkänd. Kolla på höger sida om styrhuvudet.

Man jag har 6kg originalrör som du kan få låna för besiktning om du inte fick med den vid köpet! :) Med den behöver man varva lite mer för att få det goa insugsljudet så det går lugnare med coolfiber! :D

I vinter ska du smörja dämparlänkaget. :)
När du märker att det behövs är det försent och det blir nya, dyra lager. :(

IMG_0098 (2).jpg
 

Geban

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2005
Ort
Sthlm.
Hoj
2000 Triumph Daytona 955i & Solex Knallert
Tack tack!
Sorry för sen svar, har vart lite offline sen jag fick barn i oktober.
Lånar gärna orginal dämpen till våren när det blir besiktningsdags. :)

Att smörja dämparlänkaget, krävs inte det att man skruvar isär hela bakdelen på hojen?
Finns väl inga smörjnipplar om jag inte missminner mig?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
F800
Daytonan gillar inte långa bakhulsrepor.
Oljelampan på min 955NS 02 brukade tändas efter någon kilometer :rolleyes:

Gillade min Daytona (framförallt utseende och ljud), men körde efter den en RSV Mille flera år. Den hojen hade mycket bättre fjädring och chassi / markfrigång.

Daytonan är dock en fin landsväg/ sport touring hoj.
 

BamZe

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2017
Ort
Dalby
Hoj
Triump Daytona 955i
Hejsan!
Har problem med min nyköpta Daytona 955i -02.
På tomgång så laddar den 12,67 ungefär. Efter en eftermiddags körning och några pauser så är batteriet helt slut. Borde den inte ladda typ 14,4 ?
Vad byter man och vad börjar man felsöka ?
Det sitter ett helt nytt batteri i hojen från i förmiddags. Men de är helt slut nu.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Låter som spänningsregulatorn gett upp. Jag har för mig att det finns en bättre än original men kommer inte ihåg.
Min är ju den sista av de vackra så där finns inte det problemet... :)
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Hejsan!
Har problem med min nyköpta Daytona 955i -02.
På tomgång så laddar den 12,67 ungefär. Efter en eftermiddags körning och några pauser så är batteriet helt slut. Borde den inte ladda typ 14,4 ?
Vad byter man och vad börjar man felsöka?
Det sitter ett helt nytt batteri i hojen från i förmiddags. Men de är helt slut nu.

Hejsan och välkommen till SportHoj!

Daytona 955 är en underbar hoj! :tummenupp Även om 97 - 01 är vackrast! :hihi

Jag ser att du är nyreggad här så ett litet tips när det gäller frågetrådar, du får inte dubbelt så många svar med att starta två trådar! :D

Läs bakåt i denna tråd så får du svar på många saker. :)

Jag tror att det är nummer 7 REGULATOR RECTIFIER, 40A som man byter. (Men inte OEM för £250.) Känt problem på 02 - 06. :(

Förutom mäta likriktarbryggan kan du mäta lindningarna som antingen är av eller leder över mellan faserna men det är mindre vanligt.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Jag har nu köpt en 955i -04 så jag postar här så jag hittar tillbaka. Min är ombyggd till streetfighter så jag har redan påbörjat arbetet med att de-streetfighter-era den. Vart köper man delar till dessa enklast? Jag brukade köpa allt på ebay men det är inte så prisvärt längre nu när det är tull.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag har nu köpt en 955i -04 så jag postar här så jag hittar tillbaka. Min är ombyggd till streetfighter så jag har redan påbörjat arbetet med att de-streetfighter-era den. Vart köper man delar till dessa enklast? Jag brukade köpa allt på ebay men det är inte så prisvärt längre nu när det är tull.
Trevligt! :tummenupp Jag har köpt delar från UK tidigare men efter Brexit har det blivit både dyrare och besvärligare. Kåpor har jag köpt från Motoforza men de gör bara för 97 - 01.
Men Airtech har jag hört bra om på andra forum. http://www.airtech-streamlining.com/triumph-fairings-seats-fenders-parts/T955I2002-06.htm
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Tack för tipset- Det finns en sak som jag inte riktigt fattar med daytonan. Min har en tank med en avtagbar främre del men när jag söker efter tankar så verkar alla årsmodeller ha en hel tank som inte ser ut som min. Nån har även en bränslekran vilket min inte har. Jag tror att min är nån typ av hopbygge av vad man hittade i garaget :)
IMG_20210618_222916.jpg
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Tack för tipset- Det finns en sak som jag inte riktigt fattar med daytonan. Min har en tank med en avtagbar främre del men när jag söker efter tankar så verkar alla årsmodeller ha en hel tank som inte ser ut som min. Nån har även en bränslekran vilket min inte har. Jag tror att min är nån typ av hopbygge av vad man hittade i garaget :)
View attachment 461722
Det där är ingen 04! Transkåpan ser ut att vara från 97. Samma ram i princip så allt passar utan alltför mycket jobb. Motorn har ändrats lite och en annan ECU som sänkte soppaförbrukningen med en dl/milen men kåporna, tanken och bakdelen såg likadan ut 97 - 01.

Här finns lite att kolla skillnader. Går på VIN som är ramnumret vilket gör att det blir svårt att hitta rätt delar till motorn. ECU är troligen en MC2000 också men det kan du se på sprängskisserna.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Det var ju inget roligt. Men jag trodde nästan att det var så. Tur att den var billig. Kan man läsa ut av motornumret vilken årsmodell av motor det är?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Det var ju inget roligt. Men jag trodde nästan att det var så. Tur att den var billig. Kan man läsa ut av motornumret vilken årsmodell av motor det är?
Transkåpan säger troligen 97 men jag har haft fel förr. Anslutningen till ECUn visar om det är en MC2000 eller den senare MC1000 men motornumret kan jag tyvärr inte... :rodnar
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Jag har fått lite mer ordning på min 955:a nu men har ett problem som jag inte blir klok på. När jag startar hojen så går varvet upp som det ska och efter en stund eller om man gasar så går det ner till ca 1000 rpm. Sen efter typ 30 sekunder så dör den. Den startar direkt, går i 30 sek sen dör. När man kör den så märks det inte av men stannar man vid ett rödljus så dör den om man inte håller liv i den med gasen.
Jag har då googlat och fått en hel del svar med samma problem där en del säger att alla är så här och en del föreslå saker man kan göra. Jag har kollat så tomgångsmotorn funkar och det gör den. Jag har kollat så att det är tätt mellan luftbox och insug och det är det, jag har kollat vacuumslangarna till AIC och de är hela, jag har kollat så att spjällen är balanserade och de är åtminstone hjälpligt balanserade. Jag kan nog balansera dom men har inte gjort det ännu.
En sak som jag dock har märkt är att när man kollar livedata med ODB så står TPS alltid på 10%. Jag har försökt att justera ner den med spjällens justering men det går inte, den går bara uppåt oavsett hur man justerar. Ska den vara så?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
En sak som jag dock har märkt är att när man kollar livedata med ODB så står TPS alltid på 10%. Jag har försökt att justera ner den med spjällens justering men det går inte, den går bara uppåt oavsett hur man justerar. Ska den vara så?
Kika i service manualen och på lite mer specifika Triumph-fora.

Citat: "However, with those readings I wouldn't worry about it. It's quite normal to see less than 100% when the throttle is wide open. 5V is the system voltage for the sensor but the measured voltage is usually less because, even with throttle wide open, you aren't necessarily using 100% of the TPS available movement. Equally, don't expect 0V when the throttle is closed. Specified TPS voltage is 0.55 - 0.65V so your reading is good."
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top