Triumph Daytona 955i - tråden

Hast

Hast Photography
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Tjörn
Hoj
KTM Duke 690 2012
Helt glömt bort.. Ska bensin lampan lysa innan man startar? Vill veta om jag kopplat bensin lampan rätt ;)
 

Whizkid

NMCK
Gick med
14 Jan 2006
Ort
Klavreström
Hoj
Triumph Daytona T595 -97x2, Triumph Bonneville T120R -70, Triumph Sprint ST 1050 -06, Triumph Thruxton -04
Hittat felet

Nu har jag äntligen hittat felet! :tungan Tänkte dela med mig ifall det är nån stackare som drabbas i framtiden...

Avståndet till vevaxelgivaren var det. Tydligen monterades vevaxelgivaren med 1,0 mm avstånd på de tidigare modellerna men ändrades sedan till 0,8 mm pga att sådana här fel inträffade. På min var det 1,2 mm så jag justerade till 0,8 mm och voila! Jag har gnista igen... :)

Nu ska jag bara plocka ihop hojen sen börjar även säsongen för min del. :)
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Trevligt att du hittade felet! :)

Men lampan borde lysa tycker jag. :vaOm det inte är så att datorn inte ser för stort avstånd som ett fel. "Boken" säger 0,8 - 1,2 mm spel så du låg på övre gräns och ligger nu på undre gräns. Här har jag ingen egen erfarenhet, det har aldrig krånglat och jag har inte justerat.

Är lampan hel? På min så lyser lampan med tändningen på innan motorn startat och slocknar sedan. Så fungerar de flesta varningslampor så man kan kontrollera om lampan är hel men MC 2 000 är ju Triumphs första så det kanske förbättrades först till MC 1 000.

Har precis smort bakdämparlänkage och sving och det tog nästan 8 timmar! :rolleyes: Ändå "fuskade" jag och gjorde inte mer rent än nödvändigt. Det är ju visserligen lite jobb, grenröret måste lossas och då måste kåpor och kylare av för att kunna smörja länkaget, men jag trodde nog det skulle gå snabbare. Jag brukar göra mer på vintern, nu var det bara ventilkoll och oljebyte, så jag har inte kollat tidsåtgången förut.

Tur att jag jobbar "gratis":)
 

seizer

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2009
Ort
ja
Hoj
Triumph Daytona 955i//såld ktm exc 400
Hallå.

Tänkte nu byta till orginal gasvajer, då det bara varit en gasvajer innan.
Nu undrar jag vilken "väg" gasvajern ska vandra från rullen till hållaren. Tyckte det var lite underlig väg förra ägaren dragit den.
Sen,vad är meningen med gas & returvajer? Är det en ren säkerhetsåtgärd?

//Rickard
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Hallå.

Tänkte nu byta till orginal gasvajer, då det bara varit en gasvajer innan.
Nu undrar jag vilken "väg" gasvajern ska vandra från rullen till hållaren. Tyckte det var lite underlig väg förra ägaren dragit den.
Sen,vad är meningen med gas & returvajer? Är det en ren säkerhetsåtgärd?

//Rickard

Den ena öppnar och den andra stänger! Gamla hojar hade bara dragvajer och en fjäder i trottelhuset som skulle trycka tillbaka trotteln. Gasar man sällan fullt och sedan har en sliten trottel kan den fastna i öppet läge. FULLGAS! Därför kolla besiktningen det. Händer det får man slå av tändningen om man hinner och dra in kopplingen och hoppas att man är ensam på rak väg! Lång utläggning om vitsen med returvajer...

Men vajerdragningen brukar vara ganska enkelt, ena öppnar och andra stänger. Fungerar det har du gjort rätt annars är det fel!:)
 

seizer

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2009
Ort
ja
Hoj
Triumph Daytona 955i//såld ktm exc 400
Har haft batteriet urkopplat och nu lyser motorlampan fast allt verkar okej.
Har läst någonstans att lampan släcks efter motorn kommit upp i en viss temperatur visst antal ggr.
Någon som vet något om det?

//Rickard
 

Oas

Ny medlem
Gick med
23 Nov 2003
Ort
Skåne
Hoj
Scott Speedster S10, Crescent-
Har för mig att det var 3 varmkörningscykler. Jag körde 3 rundor typ runt kvarteret och lät den svalna riktigt mellan varje cykel.
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Räknade inte mina, men 3 kan nog stämma, hade sama problem
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Har haft batteriet urkopplat och nu lyser motorlampan fast allt verkar okej.
Har läst någonstans att lampan släcks efter motorn kommit upp i en viss temperatur visst antal ggr.
Någon som vet något om det?

//Rickard
Citerar mig själv.

Har du t ex vridit på tändningen när tanken inte var på plats så kommer den att varna. Den varningen försvinner med 3 varm/kall cykler. Släcks inte lampan då så kan det vara något annat som felar, en glömd kontakt el liknande.

En cykel görs enl detta:
Motortempen måste nå 72 grader elller högre.
Tempen måste ha stigit med minst 23 grader från start när den når 72.
Tändningen ska slås av helt mellan cyklerna.

Enklare beskrivet:
Starta hoj kall, låt den gå över 72 grader.
Stäng av tändningen helt.
Pilla navel i 10 minuter.
Upprepa.
 

Hast

Hast Photography
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Tjörn
Hoj
KTM Duke 690 2012
Försöker fråga igen, innan man startar, lyser bensin lampan då? Eller ska den vara släckt? Har bytt ut hela instrumenthuset och har kopplat in en helt annan bensin lampa, så hade varit skoj att veta!
Även vilken anses vara max temp i kylaren? Samt i oljan? Ska ställa in nya mätaren.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Försöker fråga igen, innan man startar, lyser bensin lampan då? Eller ska den vara släckt? Har bytt ut hela instrumenthuset och har kopplat in en helt annan bensin lampa, så hade varit skoj att veta!
Även vilken anses vara max temp i kylaren? Samt i oljan? Ska ställa in nya mätaren.
Nu har jag ett snäpp nyare motor på min (2002+) men så här funkar det på den. Bensinlampan tänds 1-2 sekunder efter att tändningen slagits på. Direkt efter start så slocknar den igen, förutsatt att bränslenivån i tanken inte är låg dvs.

Gällande temperaturerna så brukar det vara ungefär lika mellan hojar av olika märken. Som standard på Daytona/Speedy 2002+ så startar fläkten vid 103 °C (min är nedställd till att starta vid 100 °C) och tempen brukar sällan nå över 105 °C innan fläkten jobbat ned den. Når tempen 110 °C brukar det vara något fel och runt 120 °C så tänds varningslampan. Det är alltså motortempen mätt mot kylsystemet.
 

Hast

Hast Photography
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Tjörn
Hoj
KTM Duke 690 2012
Ingen som behöver ett depåstöd till sin Traja? Har kvar mitt sen jag sålde min gamla Daytona.
Depåstödet kommer ifrån Biltema och nytt kostar det 499kr + 199kr, dom 199kr är för adaptern som krävs för att den ska fungera med en Triumph.
Jag tänkte sälja mitt för 500kr, låter kanske dyrt men jag har bara använt det 2ggr så det är som nytt, se det som att ni får adaptern gratis ;)
Jobbigt att skicka men jag bor på Tjörn, 5mil norr om GBG. Skulle ev. kunna skicka med farsan det till Volvo Torslanda ifall det skulle underlätta :)
 

mangedif

Rookie
Gick med
16 Mar 2012
Ort
växjö
Hoj
Daytona 675 2006
Hejsan alla!
Så att jag behöver lite hjälp. Min bensinlampa lyser vid tändningsläge och slocknar när jag startar motor men den lyser aldrig igen när bensinen börjar ta slut. Vad ska jag börja kolla samt hur?
Sedan undrar jag vart arbetstempen ska ligga på? Körde häromdagen och vid ett rödlyse gick tempen upp till 96grader..
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Årsmodell?:confused:

Jag kan tyvärr bara "den gamle" eller " den vackra" dvs 97 - 01...:kär

Med 96 grader så gissar jag att det är senare än 01, men min går varmt om de senare också gör det vet jag inte. Jag är bondläpp och kör inte mycket stadstrafik så jag störs inte av det...:tungan


Trevligt om det kom lite liv i denna tråd...:tummenupp
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Det är årsmodell -01. Kan kolla mitt garage :).
Tycker det ser ut som en 02+. Pimpad eller tidigt uttagen?

Lampan kan ju uteslutas eftersom den lyser som den ska vid tändning och troligen då också problem med ECU. Kanske signalenheten i tanken som börjar fela? Signalenheten ger signal till ECU via olika motstånd beroende på bränslenivån och ECU styr sedan om lampan ska tändas.

Normalt bör ECU känna av om den inte får något motstånd/signal från enheten och varna för detta. Men du kan mäta upp givaren, den bör ge 13 ohm vid full tank och 91 ohm tom. Om det är en 02+ givare kan den helt enkelt ha fastnat ovanför tom-läge.

Ett snabbtest bör vara att plugga ur kabeln till signalenheten och slå på tändningen. Motorlampan bör tändas och signalera fel. (detta släcks om du kopplar tillbaka kabeln och kör 3 varm/kall intervaller).

Kabeln är en av de du kopplar loss när du lyfter av tanken. Givaren sitter på undersidan.

Givaren är nummer 15 på länken (som är för 02+)
http://www.bikebandit.com/2002-triumph-daytona-955i/o/m21184#sch567363
 
Last edited:

mangedif

Rookie
Gick med
16 Mar 2012
Ort
växjö
Hoj
Daytona 675 2006
Hojen är uttagen -02, sitter cbr kåpor på fram, original bakdel.
Motorlampan lyser nu vid tändningsläge har jag för mig men slocknar när man startar motorn. Får testmäta grejerna då, det borde räcka att mäta vid tom tank?
 

mangedif

Rookie
Gick med
16 Mar 2012
Ort
växjö
Hoj
Daytona 675 2006
Har kollat lite och min är densamma som -02 och uppåt men triumph släppte visst några redan året innan. Så länken tackar jag för! Tror ni det är sensorn i 99% av dessa fall?
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Har kollat lite och min är densamma som -02 och uppåt men triumph släppte visst några redan året innan. Så länken tackar jag för! Tror ni det är sensorn i 99% av dessa fall?
Det är en flottör som styr resistansen och möjligt är att den fastnat och därför ger missvisning. Hade sensorn gått sönder i själva mätdelen borde den ge ett så pass felaktigt värde att ECU bör ha varnat. Men oftast är det ändå helhaveri på sensorn med tänd motorlampa som följd man brukar höra om.

Jag vet faktiskt inte om sensorn är öppen så att det går att kolla flottören, men med lite tur så kanske det går att få liv i den igen eftersom inte funktionen i övrigt verkar fela. Mäter du upp den och den är inom gränsvärdena så är det troligen flottören.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top