Triumph Daytona 955i - tråden

daytonadåre

Ny medlem
Gick med
4 Dec 2010
Ort
kungälv
Hoj
Triumph daytona -00
Det är cylinder lopp & mycket av innehållet som skiljer sig så du kommer inte att få ut 130hk av en SP3:a & absolut inte av en Tiger. Boxen är bara att mappa om, det skiljer lite på boxarna men du har ju hela elsystemet fån den gamla så det borde gå bra. Nån nyare har sensor för kammarna såm man ej behöver koppla in osv. Men det ska även ligga en komplett Daytona motor i Linköping ring & snacka med Joppe 013105040 /1 tror att det är en -99:a som ligger där. Vad är det för fel på din då???






Tjenare... åfan de va ju dumt att det va så mycket skilnad...

Min motor är sleten i lådan missar mellan 2an o 3an och dåligt komp i en cylinder missar på lägre varv får inte ut full effekt.... blir från åkt av polarns 900hornet:rolleyes:
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Hmm det låter ju piss att en sån ska köra ifrån dej. Det är ju rätt mycket jobb att riva du får ju både klyva blocket & kanske renovera toppen eller "bara" byta kolvringar annars. Har för mig att bara topplockspackningen går på ca 1000:-.
Så i med ny motor bara jag snackade med Joppe i LKPG idag & han sa att de har en motor. Vet att ventilspelet precis är kollat på den annars går det säkert att be dem å provsnurra på starten lite vad vet jag. Vad gör du om du inte får tag i nån motor till den är de så dyra på skrotar eller??
 

conkers

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2010
Ort
Trollhättan
Hoj
Triumph Daytona 955i Centennial Edition 2002. Norton Commando '69 Cafe
Puh!

Sträckläste 26 sidor..... undrar hur det gick med 280hk turbo bygget från 2006....?

Tåg illa upp när någon nämde att endast Grottis (RIP) kunde detta med topplocksportning..... Hummmm.....

Annars.. en bra tråd...

Bytte bromsvätskan samtidigt som beläggen.. har pumpat som tusan!:p får väl fortsätta lufta och se om det släpper...

Hur gick det med bromsarna?

Läste på en engelsk 955i forum om frispel på bromshandtaget... verkar som vissa hojar har inte tillräckligt med frispel där.. och dom filar lite på bromshandtaget där den möter cylinderkolven.... vet inte om jag köper detta... men dom verkar nöjd med sina modifikationer...!

Annars... kan det strula lite med kolvarna i oket.... som bli inte bättre när man byter klossar och trycker kolvarna in i oket igen!

Plockar isär oket, gör rent kolvarna, byte tätningar verkar som den bästa lösningen...

Mike.

www.racing-green.com
 
Last edited:

drakar

Ny medlem
Gick med
10 Feb 2008
Ort
Skövde
Hoj
Triumph Sprint 1050 ST -07
Tjena Boys!
jag är i gängorna att köpa en Triumph Daytona 955I -06 av en kompis kompis. Men är väldigt osäker på de här hojarna överlag. Hur håller de kvalitetsmässigt, är det svårt med delar, är det dyra delar? och sen är det något specielt jag bör titta på när jag tar mig en titt på den? vad brukar vara dåligt fans det några barnsjukdomar med -06? all snuskig info (och icke snuskig) är tacksam :)

kanske inte det mest partiska tråden att fråga på men jag tror ändå att det är ni som kan hojarna best!

/Robin
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Ända jag vet som brukar va problem är att det blir fukt i tändstiftsbrunnarna så att hojen går som bajs. Men det är bara & ta bort tändspolen & blåsa torrt så funkar det igen.
 

daytonadåre

Ny medlem
Gick med
4 Dec 2010
Ort
kungälv
Hoj
Triumph daytona -00
Hmm det låter ju piss att en sån ska köra ifrån dej. Det är ju rätt mycket jobb att riva du får ju både klyva blocket & kanske renovera toppen eller "bara" byta kolvringar annars. Har för mig att bara topplockspackningen går på ca 1000:-.
Så i med ny motor bara jag snackade med Joppe i LKPG idag & han sa att de har en motor. Vet att ventilspelet precis är kollat på den annars går det säkert att be dem å provsnurra på starten lite vad vet jag. Vad gör du om du inte får tag i nån motor till den är de så dyra på skrotar eller??



Tjenare... Fick pris i sverige på motor.. 11500.. tyckte de va dyrt..:confused:

Men hittade en motor i england på ebay.. 200£ och fick hit den på en vecka... sen hur skicket är vet man ju alldrig...men han hade bytt kamkedja å glidskenor nyss.. så nu blir de å renovera chassie å lacka om..:)

Inte lust att dela med dej om hur du har fått upp efekten på din 595a motor...
 
Last edited:

frol69

Ny medlem
Gick med
9 Jan 2011
Ort
mariestad
Hoj
1997, triumph daytona
Hastighetsmätare

Hej på er alla goa triumph åkare.
Jag håller på och bygger om min Daytona -97, ska sätta dit en ny framgaffel från en 07 på den. det blev ett problem bara, hastighetsmätaren på min 97a går på framhjulet, 07an har sin på växellådan(tror jag), inte på framhjulet iallafall. Har någon något förslag hur jag gör detta så bra och snyggt och lagligt så jag kan åka på den i vår. Har funderat på typ "cykeldator" men finns det något annat sätt som är snyggare så säg gärna till.
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Tjenare... Fick pris i sverige på motor.. 11500.. tyckte de va dyrt..:confused:

Men hittade en motor i england på ebay.. 200£ och fick hit den på en vecka... sen hur skicket är vet man ju alldrig...men han hade bytt kamkedja å glidskenor nyss.. så nu blir de å renovera chassie å lacka om..:)

Inte lust att dela med dej om hur du har fått upp efekten på din 595a motor...

Jag sattedit en -02:ans Daytonamotor med allting däromkring.
Lite pyssel men det gick.
Va kostade det att få motorn hem??? & fan va bra pris det är ju kanon var det av nån privat eller firma??
 
Last edited:

daytonadåre

Ny medlem
Gick med
4 Dec 2010
Ort
kungälv
Hoj
Triumph daytona -00
Jag sattedit en -02:ans Daytonamotor med allting däromkring.
Lite pyssel men det gick.
Va kostade det att få motorn hem??? & fan va bra pris det är ju kanon var det av nån privat eller firma??

Det va privat... tog 10 dar och kosta 1200sek levererat hem tilldörren på pall...

Har beställt grejer både till bilen å hojen på ebay både från usa å england.. för en massa pengar gemom åren å har alldrig blivit blåst... segt me momsen från usa bara:gnissla
 

seizer

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2009
Ort
ja
Hoj
Triumph Daytona 955i//såld ktm exc 400
Hallå
Nån som vet om -00ans kuts och k&n luftfilter passar på en -02?
Vet att dom gjordes om lite 02 an men vad vet jag ej.

/Rickard
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Hallå
Nån som vet om -00ans kuts och k&n luftfilter passar på en -02?
Vet att dom gjordes om lite 02 an men vad vet jag ej.

/Rickard

Inte luftfiltret (det är ovalt på -02) & jag tror inte att cutsen passar heller.
 

seizer

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2009
Ort
ja
Hoj
Triumph Daytona 955i//såld ktm exc 400
Funderar på att dreva min trajja -02.
19 kugg fram 44 kugg bak har jag nu. Är det orginal?
Funderar på 17 fram 46 bak om det finns att få tag på. Vad tror ni om det?
Vad har ni andra?

//Rickard
 

Whizkid

NMCK
Gick med
14 Jan 2006
Ort
Klavreström
Hoj
Triumph Daytona T595 -97x2, Triumph Bonneville T120R -70, Triumph Sprint ST 1050 -06, Triumph Thruxton -04
Hur gick det med bromsarna?

Läste på en engelsk 955i forum om frispel på bromshandtaget... verkar som vissa hojar har inte tillräckligt med frispel där.. och dom filar lite på bromshandtaget där den möter cylinderkolven.... vet inte om jag köper detta... men dom verkar nöjd med sina modifikationer...!

Annars... kan det strula lite med kolvarna i oket.... som bli inte bättre när man byter klossar och trycker kolvarna in i oket igen!

Plockar isär oket, gör rent kolvarna, byte tätningar verkar som den bästa lösningen...

Mike.

www.racing-green.com

Ursäkta det sena svaret men det gick bra med bromsarna till slut... köpte en tvåkrets-bromsluftare och då gick det lätt att få ut den sista luften...
 

Fuel4Life

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2011
Ort
Nyköping
Hoj
Speed Triple -04
Hej ! Jag har en Speed Triple 04 och är på jakt efter en Daytona-Motor
som passar till den, (sugen på lite x-tra kusar). Någon som vet en till skapligt pris i sverige ?
 

Mr.G

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 955i 2006 - svart
OJ! Kors vilken tråd! :D

Tjenare! Rätt ny här på forumet men har kört hoj i typ 20 år. Nu har jag för första gången gått in i "super sport" segmentet med en Triumph Daytona 955i och jag älskar den.
Idag är det 19 maj, jag har kört över 300 mil sen jag kunde börja tuta runt på vägarna (köpte hojen i februari).

Nu till mina frågor:

1 - Jag är intresserad av att putta upp toppfarten lite. Den börjar slacka när man passerar 240 (ja - på bana, nej - inte på allmän väg) och jag skulle helst vilja ha lite mer kraft än så.

2 - Det är en helt underbar hoj från ca 60-70 och uppåt, men hastigheter under det är den lite ryckig och mindre lätthanterlig - finns det någon form av powercommander eller liknande som är att rekommendera?

Alla tips på ovanstående eller andra typer av "trim"-satser är väldigt uppskattade.
Jag är också mycket intresserad av en växelindikator men vet med mig att de kan vara lite kluriga att montera på - tips där?

Tack för all hjälp! :D
 

Kapten Slow

Addicted
Gick med
20 Apr 2008
Ort
Åkersberga
Hoj
Honda CBR1000RR-05 Kraschad 09-04-11 :( Trajja Daytona 955i-01 Streetfighter Suzuki Gixxer 1000 08 Triumph Tiger 1968 Hayabusa Turbo 00 Såld
Har kört hela helgen på min Daytona från 2001 tycker hojen i det stora hela är riktigt rolig men bakfjädringen känns inte alls okej är på tok för hård och stötig så nu undrar jag om det är någon som vet var man kan köpa en bättre bakstödämpare typ öhlinare eller liknande eller kanske någon som sitter på nån beggad i det här forumet?
 

Whizkid

NMCK
Gick med
14 Jan 2006
Ort
Klavreström
Hoj
Triumph Daytona T595 -97x2, Triumph Bonneville T120R -70, Triumph Sprint ST 1050 -06, Triumph Thruxton -04
Bild

en sommarbild :)
 

Bifogat

  • dayyan.jpg
    dayyan.jpg
    170.7 KB · Visningar: 90

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Har kört hela helgen på min Daytona från 2001 tycker hojen i det stora hela är riktigt rolig men bakfjädringen känns inte alls okej är på tok för hård och stötig så nu undrar jag om det är någon som vet var man kan köpa en bättre bakstödämpare typ öhlinare eller liknande eller kanske någon som sitter på nån beggad i det här forumet?
Har du testat att justera den? Min S3 var väldigt hård och stötig innan jag justerade den. Sportrider har lite rekommendationer på vad de tyckte var bra inställningar men bäst är att justera efter dig och din vikt.

Nice. Bytt till ett mer slimmat slipon? Jag vet inte varför Triumph envisades med så stora ljuddämpare förr som dolde enkelsvingen helt.

Måste försöka ta någon bild på min Triple med, har inga sedan han blev hybrid. Men har knappt hunnit vara ut och åka nåt i år än. :(
 

KalleP75

Erfaren nybörjare
Gick med
24 Jun 2009
Ort
Solna
Hoj
-02 Triumph daytona 955i
Tomgångs problem
Kör en Daytona 955i av årsmodell -02. Har lite problem med tomgången och undra om någon har tips vad man kan göra.

Hojen startar utan problem, tomgången ligger på ca 1000v/min. Går förvisso lite ojämt men ändå stabilt. Problemet kommer vid körning. Om motorvarvet är runt 2000v/min och uppåt och jag kopplar ur så dör motorn. Om/ när man motorbromsar ner varvtalet till ca 1500v/min så blir det oftast inga tjuvstopp. När det blir tjuvstopp och jag startar om hojen så lägger den sig utan problem på ca 1000v/min igen utan att stanna.

Har testat att skruva upp tomgången något men det är ju inte så kul att ligga på 1500v/min
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Tomgångs problem
Kör en Daytona 955i av årsmodell -02. Har lite problem med tomgången och undra om någon har tips vad man kan göra.

Hojen startar utan problem, tomgången ligger på ca 1000v/min. Går förvisso lite ojämt men ändå stabilt. Problemet kommer vid körning. Om motorvarvet är runt 2000v/min och uppåt och jag kopplar ur så dör motorn. Om/ när man motorbromsar ner varvtalet till ca 1500v/min så blir det oftast inga tjuvstopp. När det blir tjuvstopp och jag startar om hojen så lägger den sig utan problem på ca 1000v/min igen utan att stanna.

Har testat att skruva upp tomgången något men det är ju inte så kul att ligga på 1500v/min
Brukar kunna bero på flera saker, som fel CO (lågt), problem med tomgångsventilen (IACV), vaccumläckage, osynkade spjällhus eller TPSen (throttle position sensor).

Är mappen som ligger i inte helt anpassad så kan det också orsaka detta. Inte helt ovanligt med snålt ställd originalmappning. Vad det gäller tomgångsvarv så ska den ligga på 1200 original. Mappningen jag har i nu (MMR2) är ställd på 1250 om jag kommer ihåg rätt.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top