Triumph Speed Triple-tråden.

Painriche

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2008
Ort
Götet
Hoj
Triumph Daytona 675
Det är det berömda ticket eller hjälp det är något nytt ljud på min nya hoj-syndromet!:D

Nej men ärligt så är det vanligt. Vi är många som har det, exakt så är det på min hoj. Finns många teorier om varför det blir så och det troligaste är väl att det är en öppen motor och när den är varm så tunnas oljan ur lite och ventilerna låter då lite mer. Om du kollar internationella forum så är det väl runt 50% som har det. Ingen har haft ytterligare problem till följd av ljudet. Tror personligen att alla har det men att hälften bryr sig inte!:) :)

A faan du har säkert rätt...hoppas jag. Jag vet att den ska vara lite råbarkad åså men tickandet blev mycket högre än vanligt i helgen och nu när jag tänker efter så var det ju extra jävla varmt då oxå 27 grader och pysa genom stan.
Men jag drar nog å visar den hos Johans MC ändå, bara för säkerhets skull och för att se ut som ett :arsele där oxå när man ändå gjort det här :gnissla
 

Macfly

AEQUITAS VERITAS
Gick med
27 May 2006
Ort
Isla de muerte
Hoj
Triumph Speed triple -01 Med Daytona rova
Packbox i framgaffeln....

någon här som vet vad det ska sitta för packbox i framgaffeln, måste byta för den har börjat läka som f*n.
vore bra med mått så jag åka på momentum och inhandla ett par.
 

cobra_gt4

Ny medlem
Gick med
30 May 2006
Ort
Olika
Hoj
Kawasaki zx9r -99
Hej!

Har köpt mig en Speed Triple nu och har kört en bit med den, tänkte jag skulle kolla oljan och ser då att det är för mycket olja i den(Vet inte hur jag kunde missa det när jag köpte den dock) tappade ur lite och kollade att det blev rätt, startade hojen men tycker mig höra att den tickar lite vet inte om jag bara inbillar mig eller om det kan ha blivit nå fel på den, tycker oxå att det blivit lite mycket sot runt utblåsen. Vad ska jag göra? Är jag bara nojig?
 

mrmartin

Aspirerande självmordskandidat
Gick med
9 Nov 2006
Ort
Malmö
Hoj
Triumph S3 07. (utrustad som 08 v1)
Zard monterat o klart. Men....

Jag fick med lite brickor som jag satte på in och utsidan av fästet i brist på bättre fantasi.

Ni som har monterat Zard kan ju kolla så jag inte gjort bort mig helt.

Här kommer lite bilder på härligheten. (får inte uppladdnings appen att funka så det blir länkar)

my.php


Fästet. Notera brickorna på in och utsida.
my.php


my.php


Sen tycker jag att det luktade lite bränt. Kan det vara för att allt är nytt? Dessutom så visade tempen en pinne mer än vanligt och var upp i 6 pinnar.

Är det farligt att åka runt utan att mappa om?

- Martin
 

Anders|J

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
KTM 690smc
Jag fick med lite brickor som jag satte på in och utsidan av fästet i brist på bättre fantasi.

Ni som har monterat Zard kan ju kolla så jag inte gjort bort mig helt.

Här kommer lite bilder på härligheten. (får inte uppladdnings appen att funka så det blir länkar)

my.php


Fästet. Notera brickorna på in och utsida.
my.php


my.php


Sen tycker jag att det luktade lite bränt. Kan det vara för att allt är nytt? Dessutom så visade tempen en pinne mer än vanligt och var upp i 6 pinnar.

Är det farligt att åka runt utan att mappa om?

- Martin

Ja du, det går rykten om att vissa s3:eek:r har gått sönder med slipon monterat och utan mapp. Varför ens chansa ?
 

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Mölndal.
Hoj
Trampcykel.
Stuntkörning, Barkarby

Just hemkommen till min bror för övernattning efter att ha varit på körningen på Barkarby ikväll.

Toppenevenemang med massor med trevliga motorcyklister, galet duktiga stuntare, och strålande väder. För min egen del har det gått superbra, wheelat som en kung och hållit Triumph-fanan högt.

Dock skulle jag vilja uttrycka mitt missnöje med mängden Trajjor på träffen, speciellt 1050or.

Såg 2 svarta 955 02-04or samt en svart 955a av den tidigare modellen (med den fula baklampan, no offense). Utöver dessa såg jag även någon Daytona 955a.
Men till min förvåning såg jag INTE EN ENDA Triple 1050a, eller ens en Street! Var höll ni hus grabbar? Hade varit trevligt att snacka lite med er "stora" pojkar. :p
 

knorrhane

Eutrigla gurnardus
Gick med
31 Jul 2006
Ort
Boden
Hoj
Triumph Speed triple -06
fundering kring motortemp på speed triple 06

Har inte haft min speed triple 06 så länge, så jag har en fundering kring kylningen av motorn. Upplever att när jag kör sakta genom stan och får stanna vid några rödljus hinner vatten tempen stiga så mycket att den röda varningslampan tänds. Har kollat att den har vatten i expansionskärlet. Jag har aldrig upplevt att tempen stiger så snabbt på någon hoj som jag haft tidigare. Finns det något enkelt sätt att kolla att kylfläkten fungerar. Har även kollat säkringarna. Tacksam för tips och råd.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Har inte haft min speed triple 06 så länge, så jag har en fundering kring kylningen av motorn. Upplever att när jag kör sakta genom stan och får stanna vid några rödljus hinner vatten tempen stiga så mycket att den röda varningslampan tänds. Har kollat att den har vatten i expansionskärlet. Jag har aldrig upplevt att tempen stiger så snabbt på någon hoj som jag haft tidigare. Finns det något enkelt sätt att kolla att kylfläkten fungerar. Har även kollat säkringarna. Tacksam för tips och råd.
Nu har inte jag en 2006a, men som jämförelse. Tempen stiger fort även på min om jag kör inne i stan. Vid 103 grader startar fläkten och den sänker tempen effektivt, tror aldrig jag varit över 105 grader. Det är dessutom svårt att missa att fläkten startat då den låter ganska högt. Nån varningslampa har jag aldrig lyckats tända, vet inte ens om jag har nån :) men den borde inte tända förens runt 110 grader i så fall.

Kolla så att fläkten går, det borde vara enkelt nog att lyssna av den om du bara kör hojen varm och sen har den på tomgång tills den når upp i temperatur så att du kan lyssna utan hjälm på.

Sedan är frågan om termostaten fungerar som den ska. På min ska den öppna vid 88 grader. Enda sättet jag vet att testa den är att ta lös den och "koka" den. Nån annan kanske har något tips här.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Just hemkommen till min bror för övernattning efter att ha varit på körningen på Barkarby ikväll.

Toppenevenemang med massor med trevliga motorcyklister, galet duktiga stuntare, och strålande väder. För min egen del har det gått superbra, wheelat som en kung och hållit Triumph-fanan högt.

Dock skulle jag vilja uttrycka mitt missnöje med mängden Trajjor på träffen, speciellt 1050or.

Såg 2 svarta 955 02-04or samt en svart 955a av den tidigare modellen (med den fula baklampan, no offense). Utöver dessa såg jag även någon Daytona 955a.
Men till min förvåning såg jag INTE EN ENDA Triple 1050a, eller ens en Street! Var höll ni hus grabbar? Hade varit trevligt att snacka lite med er "stora" pojkar. :p

Jag hade tänkt åka dit men det har ta mig faen skitit sig med jobb varenda Onsdag efter att det blivit fint väder. :huvet

Nu har inte jag en 2006a, men som jämförelse. Tempen stiger fort även på min om jag kör inne i stan. Vid 103 grader startar fläkten och den sänker tempen effektivt, tror aldrig jag varit över 105 grader. Det är dessutom svårt att missa att fläkten startat då den låter ganska högt. Nån varningslampa har jag aldrig lyckats tända, vet inte ens om jag har nån :) men den borde inte tända förens runt 110 grader i så fall.

Kolla så att fläkten går, det borde vara enkelt nog att lyssna av den om du bara kör hojen varm och sen har den på tomgång tills den når upp i temperatur så att du kan lyssna utan hjälm på.

Sedan är frågan om termostaten fungerar som den ska. På min ska den öppna vid 88 grader. Enda sättet jag vet att testa den är att ta lös den och "koka" den. Nån annan kanske har något tips här.

Om det är varmt ute kan du låta den gå på tomgång när du kört en repa då startar fläckten då och då. Det gör den i alla fall på min.
 
Last edited:

knorrhane

Eutrigla gurnardus
Gick med
31 Jul 2006
Ort
Boden
Hoj
Triumph Speed triple -06
Nu har jag kollat, det är fläkten som är trasig. Jag har bara 1 vecka kvar av garantin, tyvärr har har dom under våren slutat med triumph i Luleå. Närmaste stället är 56mil bort (Sundsvall). Skall ringa och se om dom kan skicka en fläkt istället, så jag får byta den själv. Fick tips om att låta hojen gå på tomgång tills rödlampan tänds, för att se om fläkten startade. Tyvärr startade ingen fläkt. Har testat koppla 12v till fläkten, men utan resultat.
 

Bunde

Drömer om en Agusta FC4
Gick med
22 Nov 2007
Ort
Malmö
Hoj
Street Triple R -10
Har inte haft min speed triple 06 så länge, så jag har en fundering kring kylningen av motorn. Upplever att när jag kör sakta genom stan och får stanna vid några rödljus hinner vatten tempen stiga så mycket att den röda varningslampan tänds. Har kollat att den har vatten i expansionskärlet. Jag har aldrig upplevt att tempen stiger så snabbt på någon hoj som jag haft tidigare. Finns det något enkelt sätt att kolla att kylfläkten fungerar. Har även kollat säkringarna. Tacksam för tips och råd.


Måste bara fråga hur kör du när du fyller på systemet fyller ud i expationskärlet ?
För vett en anan som kör samma model som gjorde det och itne hjälpte problmet var att där fattades i kylaren. Fyll på där iställlet och öpna luftnings skruven i andra änden.



Edit såg iten att det var fläkten :huvet
 

mrmartin

Aspirerande självmordskandidat
Gick med
9 Nov 2006
Ort
Malmö
Hoj
Triumph S3 07. (utrustad som 08 v1)
Zard mappning

Nu har jag mappat om min hojj. Desvärre så fanns inte någon mapp till Zard på apparaten så det blev en arrow mapp istället. (Low utan SAI om jag minns rätt)

Ska jag ha med SAI eller utan?

Här är en bild på apparaten som användes:
2375317873_32414e2cdc.jpg


Med mappnummer 20210 på Tuneboys site
http://www.tuneboy.com.au/TuneDownloads/Tunes.html#Triumph1050

Undrar lite om jag inte skulle haft 20169 istället.

Killen här har monterat ett fullt Zard system och också använt Arrow mapp
http://www.blog.desmoworks.com/triumph/d675-project-part-1/

Hojjen baktänder inte lika ofta längre men tomgången är lite ojämn.

Ni som kör Zard. Vilken mapp har ni valt? Hur mycket kan det skilja mellan Zard mappen och Arrow slipon mappen? Borde jag bänka den?

- Martin
 
Last edited:

Gnaget

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Falun
Hoj
RSV Mille -02
Jag upplever precis samma sak. Har oxå Arrows mappen till mitt Zard slipon. Ojämn tomgång och känns faktiskt lite segare. kanske en inbillning, men jag vill f-n inte att den ska gå sämre med Zard. :huvet
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
tjena grabbar å flickor! behöver en hastighetsmätarvajer till min daytona T595 -98, någon som har lite hum om vart man kan få tag på ett sådant, länka gärna isåfall:)

/abethebabe
 

Anders|J

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
KTM 690smc
Nu har jag kollat, det är fläkten som är trasig. Jag har bara 1 vecka kvar av garantin, tyvärr har har dom under våren slutat med triumph i Luleå. Närmaste stället är 56mil bort (Sundsvall). Skall ringa och se om dom kan skicka en fläkt istället, så jag får byta den själv. Fick tips om att låta hojen gå på tomgång tills rödlampan tänds, för att se om fläkten startade. Tyvärr startade ingen fläkt. Har testat koppla 12v till fläkten, men utan resultat.

Sundsvall har också slutat att sälja triumph, de fick alldrig några hojar som jag förstår det(iofs så hade alla problem att få street triplen). Så de skippade det märket. I Gävle säljer de fortfarande triumph och i östersund också tror jag. I LOVE MY TRIPLE!!
 

Anders|J

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
KTM 690smc
Tror inte det var problemet, inkompetent personal misslyckas och förstör bågar och skyller på andra. Dom FICK förmodligen inte fortsätta!

Låter ju inte bra, men det jag har haft att göra med northbike så har jag barar bra saker att säga om. Synd att man måste åka så jävla långt för att ta sig till en triumph försäljare :(.
 

mrmartin

Aspirerande självmordskandidat
Gick med
9 Nov 2006
Ort
Malmö
Hoj
Triumph S3 07. (utrustad som 08 v1)
Zard mappning del 2

Som jag skrev förut så var jag inte helt nöjd med hur tomgången gick och heller inte säker på om jag mappat med rätt map.

Efter en stunds surfande lyckades jag reda ut att SAI (Secondary Air Injection) alltid är monterat som standard och används för att förbränna bensinrester innan de släpps vidare till avgassystemet. Tydligen så finns det folk som plockar bort SAI (av en anledning som jag ännu inte förstår).

Självklart hade jag mappat fel och valt en mapp utan SAI något som resulterade i ojämn tomgång då hojjen säkert försökte kompensera för frånvaron av SAI.

Till slut valde jag Low Arrow SAI mappen och nu går den klockrent.

Till och med ljudet blev till det bättre. Inte lika ettrig utan ett dovare ljud och knappt några avgasknallar.

Nu är den grym :)

- Martin
 

knorrhane

Eutrigla gurnardus
Gick med
31 Jul 2006
Ort
Boden
Hoj
Triumph Speed triple -06
Sundsvall har också slutat att sälja triumph, de fick alldrig några hojar som jag förstår det(iofs så hade alla problem att få street triplen). Så de skippade det märket. I Gävle säljer de fortfarande triumph och i östersund också tror jag. I LOVE MY TRIPLE!!

Det var tyvärr inte fläkten som jag trodde. Testade först koppla fläkten mot ctek-laddaren som jag trodde gav tillräckligt med kräm för att starta den, men inte. Har nu dubbelkollat med att koppla fläkten mot 12v batteri, vilket startade den. Då borde felet ligga i tempgivaren som skall trigga igång fläkten. Är det någon som har haft liknande problem? Skall ringa Lingwalls motor på måndag. Tyvärr har jag då 80 mil enkel väg till närmaste triumph återförsäljare.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top