Triumph Speed Triple-tråden.

Bunde

Drömer om en Agusta FC4
Gick med
22 Nov 2007
Ort
Malmö
Hoj
Street Triple R -10
Ja, tråkigt att köra långsamt är det! - Men ibland måste man för husfridens skull. :gnissla

Min "slut på det roliga"-lampa kunde tändas lite när den kände för det innan jag la in den uppdaterade programvaran i höstas.Numera brukar den börja lysa när det är 4liter kvar.(~18mil på trippen i genomsnitt)

Vad kör ni på för soppa förresten? 95 eller 98? Spelar det nån roll? Jag brukar tanka 98 när jag vill känna mig lite extra tuff. :yoparty Vet inte om jag märkt nån skillnad egentligen men det var nån som sa att det var bra att köra på 98 ibland.

// Johan


jag brukar köra min på 98 eller v-power mest för att det känns bra men ibland så finns det bara 95 där man tankar och då får det gå ju. Inbillar mig att den går bättre på 99 men det är nog mest något jag får för mig
 

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Mölndal.
Hoj
Trampcykel.
Min Triple -04a brukar gå kring 0.6-0.7l/mil, men då är jag en sådan där huligan som kör hälften av tiden med endast ett hjul i backen. Tycker jag är acceptablet med tanke på körstilen.

Ang. oktanval så är det fullständigt meningslöst att köra 98 eller V-power (som för övrigt är en fasligt överskattad och överprissatt bensin) i de flesta fordon. De fordon som behöver 98 eller högre är när du har högt komp, högt laddtryck, osv. Hög trimningsgrad helt enkelt.

Finns många diskussioner överallt, både här på Sporthoj och på andra ställen, om just oktan. Men tanka 95 i din Triple du, så mår din plånbok bättre. (Vissa hävdar ju att fordon tom. kan gå bättre på 95 än 98 av olika orsaker, men jag tänker inte ge mig in i att diskutera oktan här då jag vet allt för lite om det.)

För övrigt har jag en fråga till er:
Har fått mina nya progressiva fjädrar till Triplen, och kommer montera dem när jag går på ledigt den 18e. Dock har jag aldrig skruvat framstötar förut, och kommer bara ha ungefär 4h på mig innan jag måste ha allt färdigt så jag kan ta båten över till Kapellskär och köra till träffen i Barkarby.
Så, hur byter man fjädrar och olja?
Behöver jag några specialverktyg?
Hur länge borde det ta?
Bör jag byta något samtidigt?

Läste lite i serviceboken, och där är det ju beskrivet som om det vore världens enklaste. Stod dock något om någon o-ring som skulle kastas och bytas.

I vanliga fall skulle jag bara köra på och se hur det går, men det är ju ganska kritiskt att allt löper nu då jag har så lite tid på mig. Skulle inte alls vara roligt att missa Barkarby bara pga. något litet som kunnat undvikas om jag bara vetat om det.
 

Fenster

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2007
Ort
Down under...
Hoj
Traja S3 -06
Efter en stunds surfande lyckades jag reda ut att SAI (Secondary Air Injection) alltid är monterat som standard och används för att förbränna bensinrester innan de släpps vidare till avgassystemet. Tydligen så finns det folk som plockar bort SAI (av en anledning som jag ännu inte förstår).

- Martin

För att slippa knallarna om man har en hyfsat rik blandning på sin map. Dessutom får man ner temperaturen i avgassystemet.

Sen finns det folk som hävdar att man sparar vikt också..men tjena...då får man bli supernördig.
Jag blockade min för det två första orsakerna.

Man kan ha knallar ändå om ventilerna är justerade "för öppet" men det är inte bra eftersom man lättare får obalanserade ventiler och därmed ojämn gång.
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
För övrigt har jag en fråga till er:
Har fått mina nya progressiva fjädrar till Triplen, och kommer montera dem när jag går på ledigt den 18e. Dock har jag aldrig skruvat framstötar förut, och kommer bara ha ungefär 4h på mig innan jag måste ha allt färdigt så jag kan ta båten över till Kapellskär och köra till träffen i Barkarby.

Har uoside down eller "vanlig" på 04:an?
Är det den vanliga så lossa lite på "huvudmuttern" uppe så du känner att den släpper. Sedan skruvar du lite på din fjäder förspänning så den åxå går lätt. Nu skruvar du upp huvudmuttern helt. Skruva sen igenom förspänningen så den stora muttern är loss. Ligger en bricka som träs av stötdämparen upp med en distans ,en bricka till så är fjädern nästa. I med nya fjädern å montera i omvänd ordning. Ta ett ben itaget så slipper moppen ramla ihop.
Borde du klara under två timmar.
 

Anders|J

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
KTM 690smc
Är imponerad att ni får speed:en att dra så lite, har som lägst varit nere på 0,75 och då var det lång körning på 10 mil(inga 90km/h men ändå). Vid blandad körning så drar runt 0,8-1 l/milen. Är ju en busmaskin så det är inget stör mig.
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
Min Speed Triple drar ~0.5 med original map och originaldämpare och touring.
Med TOR-map, slip-on och inspirerad körning en bit över 0.6.
Bankörning 0.8.
 

mrmartin

Aspirerande självmordskandidat
Gick med
9 Nov 2006
Ort
Malmö
Hoj
Triumph S3 07. (utrustad som 08 v1)
För att slippa knallarna om man har en hyfsat rik blandning på sin map. Dessutom får man ner temperaturen i avgassystemet.

Sen finns det folk som hävdar att man sparar vikt också..men tjena...då får man bli supernördig.
Jag blockade min för det två första orsakerna.

Man kan ha knallar ändå om ventilerna är justerade "för öppet" men det är inte bra eftersom man lättare får obalanserade ventiler och därmed ojämn gång.

Gött mos. Tack för svar :D
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Någon mer än mig som har en tendens att skrapa i kängorna vid lite kraftigare nedlägg eller är det helt enkelt så att jag sitter som en kråka?
 

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Ort
Vasastan
Hoj
Familjepaus
Schysst paPs, nu när du visat hur vi sthlmare sköter fotvården våger andra tripplar sig inte ens in i länet längre... :hihi :hihi

Vi är iaf 2st som åker ner med hojjarna från Sthlm till Gbg den 25-28 juni.
Fenster är redan på plats & har lovat att guida oss oinvigda på en runda längst Gbg's krokvägar... :tummenupp

Är det fler från Götet som planerar någon körning då? Skulle va kul att träffa s3-kollegorna från västkusten... :)
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Vadårå, jag ville ju bara förmedla kunskap om när man skall vara barfota med fotpinnen i hålfoten vid feta nedlägg:D
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top