Min Triple -04a brukar gå kring 0.6-0.7l/mil, men då är jag en sådan där huligan som kör hälften av tiden med endast ett hjul i backen. Tycker jag är acceptablet med tanke på körstilen.
Ang. oktanval så är det fullständigt meningslöst att köra 98 eller V-power (som för övrigt är en fasligt överskattad och överprissatt bensin) i de flesta fordon. De fordon som behöver 98 eller högre är när du har högt komp, högt laddtryck, osv. Hög trimningsgrad helt enkelt.
Finns många diskussioner överallt, både här på Sporthoj och på andra ställen, om just oktan. Men tanka 95 i din Triple du, så mår din plånbok bättre. (Vissa hävdar ju att fordon tom. kan gå bättre på 95 än 98 av olika orsaker, men jag tänker inte ge mig in i att diskutera oktan här då jag vet allt för lite om det.)
För övrigt har jag en fråga till er:
Har fått mina nya progressiva fjädrar till Triplen, och kommer montera dem när jag går på ledigt den 18e. Dock har jag aldrig skruvat framstötar förut, och kommer bara ha ungefär 4h på mig innan jag måste ha allt färdigt så jag kan ta båten över till Kapellskär och köra till träffen i Barkarby.
Så, hur byter man fjädrar och olja?
Behöver jag några specialverktyg?
Hur länge borde det ta?
Bör jag byta något samtidigt?
Läste lite i serviceboken, och där är det ju beskrivet som om det vore världens enklaste. Stod dock något om någon o-ring som skulle kastas och bytas.
I vanliga fall skulle jag bara köra på och se hur det går, men det är ju ganska kritiskt att allt löper nu då jag har så lite tid på mig. Skulle inte alls vara roligt att missa Barkarby bara pga. något litet som kunnat undvikas om jag bara vetat om det.