Triumph Speed Triple-tråden.

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Jag har på en Daytona 955i sett att kabelstammen som går på vänstra sidan vart helt sönderbränd p.g.a att den legat för nära motorn. Kan vara nåt sånt, som sedan funkar bättre när det kallnar. Såklart inte hela stammen, men nån ledare nånstans.

OK, ska kika närmare på allt kablage. Speciellt jord etc. Tackar! :tummenupp

Om den startar bra kall men inte varm så låter det som sagt som ett litet glapp någonstans som inte är stort nog för att ställa till problem förens värmen får saker att vidga sig. Exakt var ett sådant problem skulle kunna sitta vet jag inte men fenomenet i sig brukar oftare inträffa med finelektronik snarare än grövre kablar.

Det man bland annat kan göra är att gå igenom anslutningar och kablar och "hoppas" att glappet blir ett riktigt brott i processen. Det blir enklare att hitta då. Jag har dock inget förslag på vilken del av elektroniken som troligast står för problemet, kanske någon annan kan rikta dig rätt.

Yupp, tackar! :tummenupp

Har googlat som en tok utan att hitta någon bra svar. Generellt verkar vara att kika på kablaget mm. Startmotorn kan ha dåliga "kol" eller nå't annat problem. Solenoiden (?) kanske kan vara dålig men eftersom det klickar när jag trycker in startknappen så är det kanske inte just det som är problemet.

Jaja, hem o fixa under kvällen enligt följande:
1) Felsök, puts & stuts gällande el & kablage & ev kortisar
2) Ladda upp mitt batteri ordenligt (alt köpa nytt direkt)

Får hålla tummarna att det räcker... :gnissla
 
Last edited:

selin

Gemenskapshatare
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Borlänge
Hoj
Såld
OK, ska kika närmare på allt kablage. Speciellt jord etc. Tackar! :tummenupp



Yupp, tackar! :tummenupp

Har googlat som en tok utan att hitta någon bra svar. Generellt verkar vara att kika på kablaget mm. Startmotorn kan ha dåliga "kol" eller nå't annat problem. Solenoiden (?) kanske kan vara dålig men eftersom det klickar när jag trycker in startknappen så är det kanske inte just det som är problemet.

Jaja, hem o fixa under kvällen enligt följande:
1) Felsök, puts & stuts gällande el & kablage & ev kortisar
2) Ladda upp mitt batteri ordenligt (alt köpa nytt direkt)

Får hålla tummarna att det räcker... :gnissla

Jag har vart med om att startmotorn även på nya bilar hakar upp sig, räcker med att knacka till med en mejsel så är den i sync igen. Fenomenet ter sig lika som ditt.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Jag har vart med om att startmotorn även på nya bilar hakar upp sig, räcker med att knacka till med en mejsel så är den i sync igen. Fenomenet ter sig lika som ditt.

Skumt. Får väl prova när/om felet dyker upp igen. Kanske även rucka lite på cykeln med växel i så att motorn byter läge. MEN...

Jag har just kikat igenom allt kablage som jag kom åt (utan att lyfta tanken, vill inte ha sönder bränslekopplingarna.). Allt ser bra ut FÖRUTOM att...

En vakumslang (?) var lös som är kopplad till generatorkåpan(?) och går upp till cdi-boxen (?)... Har svårt att förstå hur detta skulle kunna hindra startmotorn att gå runt när motorn är varm. :va Men nu är slangen påkopplad igen. Vågar inte hoppas på att det är det som är problemet. Taskig bild bifogad.

gen.jpg

slang.jpg

En annan fråga då jag kikade igenom verkstadsmanualen, vad har mojängen på bifogad bild för funktion? Fanns med i en sprängskiss över startmotor och generator...

vad.jpg

Hur som. Om det inte blir värre än så här så kan jag leva med det närmaste dagarna då det ska bli lite KÖÖÖRA av! Woho, ska bli kul! :yoparty (Om någon vill ha tips på ett par guldvägar kring Lkpg, Oskarshamn och Västervik så säg till :) )

Tack för all hjälp så här långt! :tummenupp Fler tips mottages mer än gärna. Nu ska jag (för tillfället iaf) sluta besulda tråden angående mitt nuvarande startproblem. :)
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
En annan fråga då jag kikade igenom verkstadsmanualen, vad har mojängen på bifogad bild för funktion? Fanns med i en sprängskiss över startmotor och generator...
Laddregulatorn, styr så att inte generatorn dunkar på fullt till ditt batteri och bränner det. Om du t ex en dag har ett slut batteri och mäter upp 18 volt på laddningen är det (oftast) denna pryl som ska bytas. Den omvandlar till värme, därav kylflänsarna på den.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Laddregulatorn, styr så att inte generatorn dunkar på fullt till ditt batteri och bränner det. Om du t ex en dag har ett slut batteri och mäter upp 18 volt på laddningen är det (oftast) denna pryl som ska bytas. Den omvandlar till värme, därav kylflänsarna på den.

Aha, tackar!

Dagens goda nyhet, cykeln har startat varje gång idag! :)

Dagens tråkiga nyhet, tänkta långturen på mc blev kort för min kompis :( http://www.corren.se/archive/2008/7/3/jsbb2v5u7rebe29.xml

Tur i oturen att det endast var ett nyckelbensbrott samt materiella skador... och ett stukat självförtroende...

KÖR LUNGT!
 

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Mölndal.
Hoj
Trampcykel.
Aha, tackar!

Dagens goda nyhet, cykeln har startat varje gång idag! :)

Dagens tråkiga nyhet, tänkta långturen på mc blev kort för min kompis :( http://www.corren.se/archive/2008/7/3/jsbb2v5u7rebe29.xml

Tur i oturen att det endast var ett nyckelbensbrott samt materiella skador... och ett stukat självförtroende...

KÖR LUNGT!

Kul att hojen löper på nu igen!
Beklagar din kompis, tur han klarade sig så lindrigt! Skar lite i hjärtat att se bilden dock, en Triumph ligga i diket. Usch. :(

Min hoj har blivit ledsen igen. Verkar som min tätning av tändhattarna inte lyckades så bra, för nu har den fått "fukt-i-stiftbrunnarna"-sjukan igen. Så det blir till att klä av damen och byta stift. IGEN.

För övrigt, är på väg att göra av med min 955a till fördel för en 1050a, och undrar nu, vad var det för garantiåtgärder som gjordes på 1050 -05an?
Vet att bromsarna bland annat byttes/fixades på garanti, något annat?
 

cobra_gt4

Ny medlem
Gick med
30 May 2006
Ort
Olika
Hoj
Kawasaki zx9r -99
Håller på att ska byta packboxar på min Speed Triple -05a och kom på att jag vet inte hur mycket olja jag ska fylla på sedan.
 

Hinken

Hellre fotsvamp än ärtsoppa..!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
Yamaha XSR900
Någon här som har tänkt att ta sig till Rörken (gokartbana i Uppsala) på måndag?
 

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Ort
08 en stund till
Hoj
KTM LC4
Tjena grabbar. Är det skillnader mellan årsmodellerna på 1050 triplarna?

Är det några barnsjukdommar på -05 orna?

Vilken är det man "ska ha"?
 

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Mölndal.
Hoj
Trampcykel.
Nu finns inte min älskade lilla Triple 955 kvar längre. :(

Inte nog med olyckan för närmare 3 veckor sedan då jag blev påkörd, så lowsidade jag för typ 45min sedan på 90-väg.
Var på väg hem från föräldrarnas stuga ute i Hammarland när jag stöter på ett rådjur i en vänsterkurva. Väjar hårt vänster, skrapar fotpinnar och lägger mig.

Jag mår bra. Några skrapsår på händerna från friktion inne i handskarna (knogskydden är hela, men jag har sår på knogarna...) och ett skrapsår på höger höft. Lägg därtill att jag är öm i vänster häl samt öm i båda låren (?) plus att mitt högerben fortfarande är dålig efter att jag blev påkörd.

Hojen är ett minne blott. Allt på vänster sida är skrot. Bakramen kaputt. Motorn går inte ens runt längre. :huvet

Hade dock grym tur som klarade mig så pass bra själv. Mina skyddskläder gjorde sitt jobb och gick sönder istället för mig. (De ser ut som de blivit angripna av en haj.)

Hoppas nu på att If ska betala ut pengar åt mig så att jag kan köpa mig den 1050 jag hade tänkt byta in min 955a för nu i veckan. Vill inte springa hojlös nu när man är ledig och det är sommar. :(
 

Bifogat

  • DSC_1664.jpg
    DSC_1664.jpg
    164 KB · Visningar: 152
Last edited:

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Nu finns inte min älskade lilla Triple 955 kvar längre. :(

Osis!

Som sagt, tur att det gick bra! Så länge man har hälsan med sig (någorlunda) efter en mc-krasch så ska man var glad!

Hoppas att det löser sig med IF på ett bra sätt.

Simma lugnt!
 

Lantis

Ny medlem
Gick med
4 May 2005
Ort
Färingsö
Hoj
KTM Superduke 08:a
Sänkning av S3:a ?

Funderar på att byta nuvarande hojar till en S3:a nästa vår. Både jag och frugan blev helt sålda efter några provkörningar av den nya versionen.

Min fru tycker dock att den är väl hög (får stå på tåspetsarna).

Efter lite Googlande hittade jag den gär sänkningssatsen (- 3 cm).

Vad tror ni om den?? Kan en sänkning påverka köregenskaperna negativt?

http://www.newspeed3.com/html/nb_lowering_kit.html
 

Hinken

Hellre fotsvamp än ärtsoppa..!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
Yamaha XSR900
Funderar på att byta nuvarande hojar till en S3:a nästa vår. Både jag och frugan blev helt sålda efter några provkörningar av den nya versionen.

Min fru tycker dock att den är väl hög (får stå på tåspetsarna).

Efter lite Googlande hittade jag den gär sänkningssatsen (- 3 cm).

Vad tror ni om den?? Kan en sänkning påverka köregenskaperna negativt?

http://www.newspeed3.com/html/nb_lowering_kit.html


Der tror jag absolut, eftersom den bara sänker hojen bak.
Har dock ingen aning om hur mycket det kommer att påverka.
 

Gnaget

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Falun
Hoj
RSV Mille -02
Är det nån som har problem att Speedy vill ha lite olja. Var på en tur i Norge 230 mil och fick i nästan 4 dl efter den. Tycker själv att det låter mycket, men vad vet jag:confused: Åkte med två Harleys och de vill iochförsig ha lite mer:D :D :D
 

mrmartin

Aspirerande självmordskandidat
Gick med
9 Nov 2006
Ort
Malmö
Hoj
Triumph S3 07. (utrustad som 08 v1)
Nu finns inte min älskade lilla Triple 955 kvar längre. :(

Inte nog med olyckan för närmare 3 veckor sedan då jag blev påkörd, så lowsidade jag för typ 45min sedan på 90-väg.
Var på väg hem från föräldrarnas stuga ute i Hammarland när jag stöter på ett rådjur i en vänsterkurva. Väjar hårt vänster, skrapar fotpinnar och lägger mig.

Jag mår bra. Några skrapsår på händerna från friktion inne i handskarna (knogskydden är hela, men jag har sår på knogarna...) och ett skrapsår på höger höft. Lägg därtill att jag är öm i vänster häl samt öm i båda låren (?) plus att mitt högerben fortfarande är dålig efter att jag blev påkörd.

Hojen är ett minne blott. Allt på vänster sida är skrot. Bakramen kaputt. Motorn går inte ens runt längre. :huvet

Hade dock grym tur som klarade mig så pass bra själv. Mina skyddskläder gjorde sitt jobb och gick sönder istället för mig. (De ser ut som de blivit angripna av en haj.)

Hoppas nu på att If ska betala ut pengar åt mig så att jag kan köpa mig den 1050 jag hade tänkt byta in min 955a för nu i veckan. Vill inte springa hojlös nu när man är ledig och det är sommar. :(

Men shit Mr Ekman. Du kan tacka din lyckliga stjärna.

Jag får väl gratulera till årets andra vurpa. Då ligger vi 2 lika då :)

Bra att du klarade dig utan större skador.

- Martin

Funderar på att byta nuvarande hojar till en S3:a nästa vår. Både jag och frugan blev helt sålda efter några provkörningar av den nya versionen.

Min fru tycker dock att den är väl hög (får stå på tåspetsarna).

Efter lite Googlande hittade jag den gär sänkningssatsen (- 3 cm).

Vad tror ni om den?? Kan en sänkning påverka köregenskaperna negativt?

http://www.newspeed3.com/html/nb_lowering_kit.html

Såvida din fru inte är en otroligt stor och stark kvinna kanske hon borde överväga street tripeln istället?

- Martin
 
Last edited:

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Mölndal.
Hoj
Trampcykel.
Men shit Mr Ekman. Du kan tacka din lyckliga stjärna.

Jag får väl gratulera till årets andra vurpa. Då ligger vi 2 lika då :)

Bra att du klarade dig utan större skador.

- Martin

Om du menar MIN andra vurpa så tänker jag protestera. När jag blev påkörd föll jag aldrig omkull (ännu viktigare att poängtera är ju att jag aldrig släppte styret, för ni vet väl alla att "Har man inte släppt styret har man inte vurpat."?) så det räknas inte i mina ögon som en vurpa. :näsblod

Känner mig faktiskt rätt lycklig att det gick så bra som det gick. Är ju inte alltför sällan man läser om folk som kör av vägen lindrigare än vad jag gjorde, och inte ens klarar livhanken.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top