Triumph Speed Triple-tråden.

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Ort
Vasastan
Hoj
Familjepaus
Pratade med If igår... Så, kommer nog högst antagligen få lösen på hojen. Förhoppningsvis ganska snart så jag kan dra iväg och köpa mig en ny hoj så fort som möjligt. Vill ju inte sitta inne och uggla hela sommaren. :huvet

Min förra s3-05 blev påkörd av SL-buss vid Fridhemsplan den 18 okt -07. :mad:
Togs direkt till verkstad, samt kontakt med If sama dag. Vittnen fanns på händelsen. Därefter skulle If's skadereglerare titta på hojjen. Räkna med att du måste förhandla om ersättningsnivån här. Jag fick inte ut vad jag ansåg vara rimligt marknadsvärde, men orkade inte heller tjafsa... :va
Den 23 nov -07 togs beslut av If att inlösen skulle göras.
Den 18 dec -07 betalades pengarna ut på mitt konto, alltså exakt 2mån efter olyckan.

Skit samma för min del då, hojjsäsongen var ju ändå över. Värre för dig, så hoppas det går fortare här... :huvet
 

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Ort
Vasastan
Hoj
Familjepaus
Undrar samma sak!
Läste senaste motorrad och där fick den nya S3´an väldigt bra kritik, denna modell börjar bli riktigt intressant!

Vi körde sthlm-gbg-sthlm med Speed triple & Street triple för två helger sen.
Behagligt i 120-140 km/h, över det blir det tyvärr jobbigt. Runt 140 får man en ganska bra "luftkudde" att hänga på. Längsta etappen utan stopp blev nära 30 mil (sista etappen mot sthlm på hemresan - hemlängtan, trött, förkyld & uttråkad).

Ingen av hojjarna hade dock den lilla "flärpen", om det är mini-kåpan på lysena ni avser. Personligen tycker jag den är ap-ful, men den fyller tydligen en viss funktion... :rolleyes:
 

mrmartin

Aspirerande självmordskandidat
Gick med
9 Nov 2006
Ort
Malmö
Hoj
Triumph S3 07. (utrustad som 08 v1)
Hej hörni grabbar, jag har tänkt beställa mig ett Mivv Carbon-slipon till min framtida 1050 -05 (har inte köpt någon ännu, men vill ha pipan färdigt tills jag gör det. :p) och undrar, var köper man smidigast/billigast ifrån?

På PJs Parts säljer de den för 427$ (2570kr).
På Carpimoto säljer de den för 345€ (3260kr).

Har aldrig beställt från USA förut, och undrar hur länge det kan ta egentligen?
Carpimoto skickar ju från Italien, så det borde ju gå hyfsat snabbt.
Frakten kan jag tänka mig är aningen dyrare från USA, men 700kr dyrare tror jag inte den är.

Finns det någon i Sverige som säljer Mivv?

Sök på Ebay. Jag brukar göra goa klipp där.
 

Anders|J

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
KTM 690smc
Min förra s3-05 blev påkörd av SL-buss vid Fridhemsplan den 18 okt -07. :mad:
Togs direkt till verkstad, samt kontakt med If sama dag. Vittnen fanns på händelsen. Därefter skulle If's skadereglerare titta på hojjen. Räkna med att du måste förhandla om ersättningsnivån här. Jag fick inte ut vad jag ansåg vara rimligt marknadsvärde, men orkade inte heller tjafsa... :va
Den 23 nov -07 togs beslut av If att inlösen skulle göras.
Den 18 dec -07 betalades pengarna ut på mitt konto, alltså exakt 2mån efter olyckan.

Skit samma för min del då, hojjsäsongen var ju ändå över. Värre för dig, så hoppas det går fortare här... :huvet


NEEEEEeejj men gud vad glad jag blir nu :(. Är två veckor sen olyckan och har hojen på verkstan. De ska göra en kostnad beräkning men då försäkrings jobb inte är prio ett så har de inte gjort det än. Ska vara klart imorgon säger de. Först så skickade IF mig till en verkstad som inte ens får köpa grejer från triumph(få som får göra det). Fick man ringa ner till triumph i stockholm för att höra(fan hojen hade varit kvar hela vintern utan att nått hänt). Fick IF att ordna frakt till en annan verkstad en vecka efter olyckan. Men där hojen står nu så är verkstad grabben trevlig och bra att göra med, bara att de har mycket nu :( (förstår man).

Nu på måndag har man första semester dan och är utan hoj (tur man klarade sig ialf, intallar man sig). Har 4 st hoj kompisar som får semester samtidigt, lagomt skoj när de hälsar på. Sommarn 2008 skulle bli bästa sommaren hittills men kommer fan få ta och dämpa sorgen på nått sätt nu.

Ha en skojig sommar speed lovers ;).
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
bakram

Någon som har koll på vilka årsmodeller som har samma bakram? Tänkte hjälpa polaren som kraschade med lite renovering... En daytona 97a som behöver ny bakram (och "ram" till framljuset/kåpa)...

Jag gissar att detta är samma från 97-01 och kanske även till 04 men har inte kunna bekräfta det mha google... Plasten skiljer sig det vet jag men undrar om inte själva ramen är lika.

Befintlig bakkam är ganska vriden och sned och är tveksamt till att försöka rikta upp den... både pga resultat och hållbarhet.

Tackar! :tummenupp (ska se om jag hittar daytona tråden och ställa samma fråga där...)
 

selin

Gemenskapshatare
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Borlänge
Hoj
Såld
Någon som har koll på vilka årsmodeller som har samma bakram? Tänkte hjälpa polaren som kraschade med lite renovering... En daytona 97a som behöver ny bakram (och "ram" till framljuset/kåpa)...

Jag gissar att detta är samma från 97-01 och kanske även till 04 men har inte kunna bekräfta det mha google... Plasten skiljer sig det vet jag men undrar om inte själva ramen är lika.

Befintlig bakkam är ganska vriden och sned och är tveksamt till att försöka rikta upp den... både pga resultat och hållbarhet.

Tackar! :tummenupp (ska se om jag hittar daytona tråden och ställa samma fråga där...)

Den passar inte mig veterligen.
 

Bunde

Drömer om en Agusta FC4
Gick med
22 Nov 2007
Ort
Malmö
Hoj
Street Triple R -10
Hallå


Någon som har sett någon sida som säljer kolvar till S3an är letar efter några lågkomp kolvar men ser int elovande ut men får beställa annars så det går ju lösa men tänkte om någon visste en sida eller ett företag
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Last edited:

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Mölndal.
Hoj
Trampcykel.
Min förra s3-05 blev påkörd av SL-buss vid Fridhemsplan den 18 okt -07. :mad:
Togs direkt till verkstad, samt kontakt med If sama dag. Vittnen fanns på händelsen. Därefter skulle If's skadereglerare titta på hojjen. Räkna med att du måste förhandla om ersättningsnivån här. Jag fick inte ut vad jag ansåg vara rimligt marknadsvärde, men orkade inte heller tjafsa... :va
Den 23 nov -07 togs beslut av If att inlösen skulle göras.
Den 18 dec -07 betalades pengarna ut på mitt konto, alltså exakt 2mån efter olyckan.

Skit samma för min del då, hojjsäsongen var ju ändå över. Värre för dig, så hoppas det går fortare här... :huvet

Jo, läste om det i S3-Sthlm-tråden.
Pressade du på någonting, eller satt du i godan ro och väntade?

Jag känner ju killarna på verkstan, så ett estimat gjordes ju direkt. Däremot lyckades jag först på eftermiddagen idag, efter misslyckade försök både från skadereglerare och verkstad att ta kontakt, para ihop de två.
Några minuter senare ringde skaderegleraren upp mig och sade att en inlösen-kille skulle kontakta mig. Detta skedde vid 15-tiden idag, och ingen ringde mera under dagen. Förstår dock att de även kan ha semester där. Frustrerande samtidigt då jag skulle vilja ha pengar så fort som möjligt så jag kan köpa mig en ny hoj och hinna njuta lite av semestern på två hjul!

Har dock goda förhoppningar om If, mest för att jag tror gott om alla, men också för att de skötte min cykelstöld för typ. 1.5 år sedan med bravur.
Håller fortfarande tummarna.
 

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Nada
Vi körde sthlm-gbg-sthlm med Speed triple & Street triple för två helger sen.
Behagligt i 120-140 km/h, över det blir det tyvärr jobbigt. Runt 140 får man en ganska bra "luftkudde" att hänga på. Längsta etappen utan stopp blev nära 30 mil (sista etappen mot sthlm på hemresan - hemlängtan, trött, förkyld & uttråkad).

Ingen av hojjarna hade dock den lilla "flärpen", om det är mini-kåpan på lysena ni avser. Personligen tycker jag den är ap-ful, men den fyller tydligen en viss funktion... :rolleyes:

Har hört att kåpan ska göra en del ..

Men om man ställer speed vs street?

Känns nästan som att street borde gå minst lika bra? Visst speed har väl 30 hästar till men så är den väl också 30 kilo tyngre?

Vore kul om man kunde få lite opartisk info från dig eller från nån annan, såg att du åker speed så det kanske blir lite svårt med opartiskheten .. hehe
 

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Mölndal.
Hoj
Trampcykel.
Har hört att kåpan ska göra en del ..

Men om man ställer speed vs street?

Känns nästan som att street borde gå minst lika bra? Visst speed har väl 30 hästar till men så är den väl också 30 kilo tyngre?

Vore kul om man kunde få lite opartisk info från dig eller från nån annan, såg att du åker speed så det kanske blir lite svårt med opartiskheten .. hehe

Var och provkörde en Street Triple för någon vecka sedan, och mina åsikter:
Tyckte den var väldigt smidig, nätt och lättmanövrerad. Billig i inköp och billig i förs. är ju inte alls dumt heller. Dock gillar jag inte att effekten ligger så högt upp i registret. Tycker Speedens karaktär är närmast perfekt, mycket drag på låga varv, men rejält med skjut även upp i registret. Låg man vid en 3-4k på Streeten och vred fullt så drog det inte alls iväg som jag var van med min Speed.
 

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Ort
Vasastan
Hoj
Familjepaus
Men om man ställer speed vs street?

Vore kul om man kunde få lite opartisk info från dig eller från nån annan, såg att du åker speed så det kanske blir lite svårt med opartiskheten .. hehe

Mnjoo..kanske... svårt att vara helt opartisk, men vi har ju båda hästarna i stallet, eftersom min fru kör en street & jag en speedy. De 4st enligt mig största skillnaderna är:
1. Effekt & vrid. Street 108 hp, Speedy 131 hp. Här vinner speedy så klart, street är tamare, men om du jämför mot motsvarande 600-klass radfyror tycker jag (och alla motorjournalister också tydligen) att motorn i trajjan är klart överlägsen.
2. Hanterbarhet. Här vinner streety'n lika självklart. Otroligt kvick och lätthanterad, speedy känns tung och klumpig i jämförelse. Stor skillnad i bromsverkan dock, här vinner speedy överlägset med sina radialmonterade brembosar (nästan fööör bra...). Jag tycker streetyn känns lite "liten" (är 184cm), men det är nog mest en vanesak. Finns +190cm som kör street & är nöjda så...
3. Inköpspris. 80 k för en street är löjligt billigt, och enligt vad jag hört är det den hoj som återföräljare har sämst marginal på, eftersom man vill få ut den med en konkurenskraftigt prislapp. En av orsakerna till att de också "prutat" lite på bromsar & inställningsmöjligheter (jämfört med speedy).
4. Försäkring (i sthlm, If märkesförsäkring). Ca. 5.000 kr/år helförsäkrat för streety och 11.500 kr/år för speedy. Har du 2st Triumph i hushållet får du 50 % på den billigare försäkringen, så vi betalar bara 2.500 kr/år för streetan.

I övrigt..., tja..?
Båda är bra, eller t.o.m. mycket bra, allroundhojjar med liknande karaktär. Bra motorer som funkar för både fin-åka i stan som bus på bakhjul & jakt av sporthojjar på slingerbulten. Eftersom båda ändå är helt utan kåpor skulle jag dock inte rekommendera den om det är lägre resor som hägrar. I slutänden måste man nog provköra båda och bilda sig en egen uppfattning.

Jo, läste om det i S3-Sthlm-tråden.
Pressade du på någonting, eller satt du i godan ro och väntade?

Näe, inte speciellt, eftersom säsongen ändå var över. Dessutom var ju SL's försäkringsbolag motpart mot If, och enligt vad jag hört (från bl.a. bärgare) är SL tydligen den sista du fill hamna i försäkringstvist med. De nekar per automatik & har väl vanan inne med sisådär ett par försäkringsärenden per år, med tanke på hur f-n vissa av förarna kör... :mad: Såså, nu ska jag vara tyst & inte säga högt vad jag tänker. :rolleyes:

Hoppas det går bra & lycka till! :tummenupp
 

cobra_gt4

Ny medlem
Gick med
30 May 2006
Ort
Olika
Hoj
Kawasaki zx9r -99
Hur många länkar är det på orginal kedjan på en Speed Triple 05a? Är det 106?
Som jag förstått det så kan man få dit 17/44 drev med den kedjan, stämmer det? Någon som provat?

Hur stor skillnad gör det?
 

Dede

Nu med en hoj mindre
Gick med
2 Mar 2004
Ort
Po lanned
Hoj
ZX6R-07 racehoj ││ ZX6R-96 regnhoj
Har dock goda förhoppningar om If, mest för att jag tror gott om alla, men också för att de skötte min cykelstöld för typ. 1.5 år sedan med bravur.
Håller fortfarande tummarna.

Lyckades krascha min TT600 i oktober 2004 (singelolycka) och tror det tog ca 1 månad från krasch till pengarna var utbetalda. Och då låg jag ändå inte på eftersom säsongen var slut. Så med lite flyt borde det gå på under en månad :tummenupp
 

selin

Gemenskapshatare
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Borlänge
Hoj
Såld
Jo, läste om det i S3-Sthlm-tråden.
Pressade du på någonting, eller satt du i godan ro och väntade?

Jag känner ju killarna på verkstan, så ett estimat gjordes ju direkt. Däremot lyckades jag först på eftermiddagen idag, efter misslyckade försök både från skadereglerare och verkstad att ta kontakt, para ihop de två.
Några minuter senare ringde skaderegleraren upp mig och sade att en inlösen-kille skulle kontakta mig. Detta skedde vid 15-tiden idag, och ingen ringde mera under dagen. Förstår dock att de även kan ha semester där. Frustrerande samtidigt då jag skulle vilja ha pengar så fort som möjligt så jag kan köpa mig en ny hoj och hinna njuta lite av semestern på två hjul!

Har dock goda förhoppningar om If, mest för att jag tror gott om alla, men också för att de skötte min cykelstöld för typ. 1.5 år sedan med bravur.
Håller fortfarande tummarna.

Jag skrotade en Triple för ett par år sedan, efter 3 veckor hade jag pengarna.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Hur många länkar är det på orginal kedjan på en Speed Triple 05a? Är det 106?
Som jag förstått det så kan man få dit 17/44 drev med den kedjan, stämmer det? Någon som provat?

Hur stor skillnad gör det?

Har visserligen en 04a men vad jag vet så är det samma på senare modeller. Lång debatt i denna tråd men vad jag kom fram till så funkar 17/44 med säkerhet. Jag kör med det och är toknöjd. Du har ju redan lite mer pulver i din (jfrt med min) så jag skulle rekommendera att prova att byta ett av dreven först. Byte fram är billigast, byte bak minst risk för eventuellt slitage...

... Får se vad grabbarna på 595 säger. Thx!
Fick snabbt svar. Bakram 97-01 ska passa en 97a... :)
 
Last edited:

cobra_gt4

Ny medlem
Gick med
30 May 2006
Ort
Olika
Hoj
Kawasaki zx9r -99
Har visserligen en 04a men vad jag vet så är det samma på senare modeller. Lång debatt i denna tråd men vad jag kom fram till så funkar 17/44 med säkerhet. Jag kör med det och är toknöjd. Du har ju redan lite mer pulver i din (jfrt med min) så jag skulle rekommendera att prova att byta ett av dreven först. Byte fram är billigast, byte bak minst risk för eventuellt slitage...

Perfekt då ska jag prova det.

Är det någon som får upp sin 1050 på trean med gas och lite hjälp??
 

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Ort
Vasastan
Hoj
Familjepaus
Är det någon som får upp sin 1050 på trean med gas och lite hjälp??

Jodå, det är inte omöjligt :tummenupp Fast då har jag 17 kugg fram.

Men den vi ska prygla ordentligt så han talar om hur f-n han gör är snajdarn. :finger
Han drar upp sin på 4:an med orginaldrevning... :huvet ...och jag blir lika irriterad varenda gång!

Har iof oxå fått upp den på 4:an, men då är det typ över ett krön eller liknande (å det räknas inte)... plant underlag = tvärkört :gnissla
 

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Mölndal.
Hoj
Trampcykel.
Jodå, det är inte omöjligt :tummenupp Fast då har jag 17 kugg fram.

Men den vi ska prygla ordentligt så han talar om hur f-n han gör är snajdarn. :finger
Han drar upp sin på 4:an med orginaldrevning... :huvet ...och jag blir lika irriterad varenda gång!

Har iof oxå fått upp den på 4:an, men då är det typ över ett krön eller liknande (å det räknas inte)... plant underlag = tvärkört :gnissla

Används koppling då snajdarn drar upp den, eller är det enbart gas? Sittande eller stående? (Sittande gissar jag...)
Min -04a med 17/43 fick jag ju upp sittande i 2an utan koppling, 3an gick ju upp på koppling om man hade lite koll på varven. Provade nog aldrig ta upp den på 3an utan koppling, kanske skulle ha gått. Däremot kom den ju upp hur snällt som helst på 4an utan koppling stående.

Lånade en kompis R1 -98 fighter över en helg för ett tag sedan, och den var ett monster! Plockade upp den i 5an utan koppling bara man placerade rycket i styret vid rätt varvtal. Detta med originaldrev. Vet inte om det är den som är monstruös eller jag som är grym men... :D
Tar iofs upp polarens Duke 2 med originaldrevning i 4an utan koppling och 5an med koppling, så det är antagligen jag som är övermänsklig. *host* :yoparty
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top