Men om man ställer speed vs street?
Vore kul om man kunde få lite opartisk info från dig eller från nån annan, såg att du åker speed så det kanske blir lite svårt med opartiskheten .. hehe
Mnjoo..kanske... svårt att vara helt opartisk, men vi har ju båda hästarna i stallet, eftersom min fru kör en street & jag en speedy. De 4st enligt mig största skillnaderna är:
1. Effekt & vrid. Street 108 hp, Speedy 131 hp. Här vinner speedy så klart, street är tamare,
men om du jämför mot motsvarande 600-klass radfyror tycker jag (och alla motorjournalister också tydligen) att motorn i trajjan är klart överlägsen.
2. Hanterbarhet. Här vinner streety'n lika självklart. Otroligt kvick och lätthanterad, speedy känns tung och klumpig i jämförelse. Stor skillnad i bromsverkan dock, här vinner speedy överlägset med sina radialmonterade brembosar (nästan fööör bra...). Jag tycker streetyn känns lite "liten" (är 184cm), men det är nog mest en vanesak. Finns +190cm som kör street & är nöjda så...
3. Inköpspris. 80 k för en street är löjligt billigt, och enligt vad jag hört är det den hoj som återföräljare har sämst marginal på, eftersom man vill få ut den med en konkurenskraftigt prislapp. En av orsakerna till att de också "prutat" lite på bromsar & inställningsmöjligheter (jämfört med speedy).
4. Försäkring (i sthlm, If märkesförsäkring). Ca. 5.000 kr/år helförsäkrat för streety och 11.500 kr/år för speedy. Har du 2st Triumph i hushållet får du 50 % på den billigare försäkringen, så vi betalar bara 2.500 kr/år för streetan.
I övrigt..., tja..?
Båda är bra, eller t.o.m. mycket bra, allroundhojjar med liknande karaktär. Bra motorer som funkar för både fin-åka i stan som bus på bakhjul & jakt av sporthojjar på slingerbulten. Eftersom båda ändå är helt utan kåpor skulle jag dock inte rekommendera den om det är lägre resor som hägrar. I slutänden måste man nog provköra båda och bilda sig en egen uppfattning.
Jo, läste om det i S3-Sthlm-tråden.
Pressade du på någonting, eller satt du i godan ro och väntade?
Näe, inte speciellt, eftersom säsongen ändå var över. Dessutom var ju SL's försäkringsbolag motpart mot If, och enligt vad jag hört (från bl.a. bärgare) är SL tydligen den sista du fill hamna i försäkringstvist med. De nekar per automatik & har väl vanan inne med sisådär ett par försäkringsärenden per år, med tanke på hur f-n vissa av förarna kör...
Såså, nu ska jag vara tyst & inte säga högt vad jag tänker.
Hoppas det går bra & lycka till!