Triumph Speed Triple-tråden.

selin

Gemenskapshatare
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Borlänge
Hoj
Såld
Tänkte smygannonsera lite.

Ifall nån håller på att bygga nåt ville jag bara passa på att säga att jag har en Daytona 955i motor som bara står skräpar.

Har visserligen en 04a men vad jag vet så är det samma på senare modeller. Lång debatt i denna tråd men vad jag kom fram till så funkar 17/44 med säkerhet. Jag kör med det och är toknöjd. Du har ju redan lite mer pulver i din (jfrt med min) så jag skulle rekommendera att prova att byta ett av dreven först. Byte fram är billigast, byte bak minst risk för eventuellt slitage...

Fick snabbt svar. Bakram 97-01 ska passa en 97a... :)

http://www.sporthoj.com/annonser/?id=19386

Hittade den där, kanske är nåt för dig?

Någon som monterat clipon styre på sin triple?
BIld..?

Apapap, förstör inte den fina hojen med clip-on :)
 
Last edited:

Hinken

Hellre fotsvamp än ärtsoppa..!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
Yamaha XSR900
Apapap, förstör inte den fina hojen med clip-on :)

Mest nyfiken på hur den ser ut med clipon..

Håller däremot på att lacka en flyscreen.
Men jag har lite beslutsångest, flysreenen passar nämligen inte så bra ihop med det upphöjda fatbar styret..
Så antingen så skiter jag i att montera kåpan eller så ryker styret.
:huvet
 

selin

Gemenskapshatare
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Borlänge
Hoj
Såld
Mest nyfiken på hur den ser ut med clipon..

Håller däremot på att lacka en flyscreen.
Men jag har lite beslutsångest, flysreenen passar nämligen inte så bra ihop med det upphöjda fatbar styret..
Så antingen så skiter jag i att montera kåpan eller så ryker styret.
:huvet

Jag skulle behållt styret, men det är jag det. Du hittade rätt färgkod iaf?

Hur går det med Tuneboyen?
 

Hinken

Hellre fotsvamp än ärtsoppa..!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
Yamaha XSR900
Jag skulle behållt styret, men det är jag det. Du hittade rätt färgkod iaf?

Hur går det med Tuneboyen?


Jag ska provmontera styret och se hur det känns och ser ut först.
Färgkoden har jag ingen koll på men jag har några gammla elever (jobbar som lärare på FP) som är lakerare så dom får fixa det där.


Håller på att flytta så jag har inte riktigt hunnit med Tuneboyen, men jag ska lägga lite energi i den frågan lite senare..:rolleyes:
 

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Nada
Var och provkörde en Street Triple för någon vecka sedan, och mina åsikter:
Tyckte den var väldigt smidig, nätt och lättmanövrerad. Billig i inköp och billig i förs. är ju inte alls dumt heller. Dock gillar jag inte att effekten ligger så högt upp i registret. Tycker Speedens karaktär är närmast perfekt, mycket drag på låga varv, men rejält med skjut även upp i registret. Låg man vid en 3-4k på Streeten och vred fullt så drog det inte alls iväg som jag var van med min Speed.

Mnjoo..kanske... svårt att vara helt opartisk, men vi har ju båda hästarna i stallet, eftersom min fru kör en street & jag en speedy. De 4st enligt mig största skillnaderna är:
1. Effekt & vrid. Street 108 hp, Speedy 131 hp. Här vinner speedy så klart, street är tamare, men om du jämför mot motsvarande 600-klass radfyror tycker jag (och alla motorjournalister också tydligen) att motorn i trajjan är klart överlägsen.
2. Hanterbarhet. Här vinner streety'n lika självklart. Otroligt kvick och lätthanterad, speedy känns tung och klumpig i jämförelse. Stor skillnad i bromsverkan dock, här vinner speedy överlägset med sina radialmonterade brembosar (nästan fööör bra...). Jag tycker streetyn känns lite "liten" (är 184cm), men det är nog mest en vanesak. Finns +190cm som kör street & är nöjda så...
3. Inköpspris. 80 k för en street är löjligt billigt, och enligt vad jag hört är det den hoj som återföräljare har sämst marginal på, eftersom man vill få ut den med en konkurenskraftigt prislapp. En av orsakerna till att de också "prutat" lite på bromsar & inställningsmöjligheter (jämfört med speedy).
4. Försäkring (i sthlm, If märkesförsäkring). Ca. 5.000 kr/år helförsäkrat för streety och 11.500 kr/år för speedy. Har du 2st Triumph i hushållet får du 50 % på den billigare försäkringen, så vi betalar bara 2.500 kr/år för streetan.

Hoppas det går bra & lycka till! :tummenupp

Tack för bra info :tummenupp

Själv var jag lite nyfiken på street just för att den har ett sånt bra pris, men har hört fler klaga på både bromsar och fjädring, så tills de skaffar bättre komponenter så känns ett köp inte så intressant..

Men hur är det med speed, är dess fjädring i samma klass som brembo bromsarna?
 

Bunde

Drömer om en Agusta FC4
Gick med
22 Nov 2007
Ort
Malmö
Hoj
Street Triple R -10
monterade crash puckar idag från R&G front + middel. Men en sak som jag reagera på eller så har jag monterat dom fel var att fron inte alls gick lika långt ut som midd ett par av puckarna har ju en kant elelr utjutnade på den sidan som ska vara in mot hojen och dom andra är helt gjämna kan jag ha monterat dom fel eller är jag helt ute och cyklar nu samt att på vänster sidan middel så var det omöjligt att använda alumminium spacern som följer med. någon annan som kör med dom som kanske kan hjälpa mig lite här ?
 

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Mölndal.
Hoj
Trampcykel.
Nu när förs. bolaget ska lösa in min hoj så har jag tänkt plocka bort min extrautrustning och försöka sälja den separat då jag inte kommer få mera pengar från bolaget för extrat.

Så, om någon är intresserad av något av följande, säg till och skicka ett bud på det: (Alla delar passar Speed Triple 955i '02-'04)

-Wilbers progressiva racingfjädrar fram. Använda ca. 300km. Nypris: ca. 1200kr
-Trident Stainless Oval Slipon. Använt ca. 2000km. Nypris: ca. 3200kr.
-Triumph original sidomonterade packväskor. Nypris: ca. 2500kr.
-Drev: 17/43. Använda ca. 2000km. Nypris: ca. 500kr.
-TOR-pipa. Nypris: ca. 3590kr
-BMC sportfilter. Använt ca. 2000km. Nypris: ca. 500kr.
-Grabrail + passagerarcuts som passar. Nypris: ca. 2800kr.
-Skadad ensitscuts (röd) som går att reparera. Nypris: ca. 2300kr.
 
Last edited:

Bunde

Drömer om en Agusta FC4
Gick med
22 Nov 2007
Ort
Malmö
Hoj
Street Triple R -10
Nu när förs. bolaget ska lösa in min hoj så har jag tänkt plocka bort min extrautrustning och försöka sälja den separat då jag inte kommer få mera pengar från bolaget för extrat.

Så, om någon är intresserad av något av följande, säg till och skicka ett bud på det: (Alla delar passar Speed Triple 955i '02-'04)

-Wilbers progressiva racingfjädrar fram. Använda ca. 300km. Nypris: ca. 1200kr
-Trident Stainless Oval Slipon. Använt ca. 2000km. Nypris: ca. 3200kr.
-Triumph original sidomonterade packväskor. Nypris: ca. 2500kr.
-Drev: 17/43. Använda ca. 2000km. Nypris: ca. 500kr.
-TOR-pipa. Nypris: ca. 3590kr
-BMC sportfilter. Använt ca. 2000km. Nypris: ca. 500kr.
-Grabrail + passagerarcuts som passar. Nypris: ca. 2800kr.
-Skadad ensitscuts (röd) som går att reparera. Nypris: ca. 2300kr.

jag hade varit sugen på packväskor om det hade gått på min hoj =(
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
monterade crash puckar idag från R&G front + middel. Men en sak som jag reagera på eller så har jag monterat dom fel var att fron inte alls gick lika långt ut som midd ett par av puckarna har ju en kant elelr utjutnade på den sidan som ska vara in mot hojen och dom andra är helt gjämna kan jag ha monterat dom fel eller är jag helt ute och cyklar nu samt att på vänster sidan middel så var det omöjligt att använda alumminium spacern som följer med. någon annan som kör med dom som kanske kan hjälpa mig lite här ?

Om du gjort som det står i monteringsanvisningen så funkar dom perfekt, jag har testat:D

Ni som tycker att speedys låda är lite trixig iband. Nu har jag 2 heta tips. Det andra upptäckte jag idag.

1. Oljenivån 1-2mm över maxsträcket

2. Justera ner växelarmen lite. På min har det från fabrik varit så att när jag växlat upp så har armen tagit i fotpinsfästet innan ändläget i lådan nås. Ganska ordentlig eftersom det blivit ett ordentligt tryckmärke. Efter justering så att det är lådan som når ändläge så funkar mina växlar betydligt lättare. Det behövs tydligen mer än 3200mil för att "köra in" växelarmen:D
 
Last edited:

knorrhane

Eutrigla gurnardus
Gick med
31 Jul 2006
Ort
Boden
Hoj
Triumph Speed triple -06
upptäckte idag när jag var ute och körde att när jag blinkade höger var frekvensen snabbare än normalt. Jag har kollat blinkerslamporna, både fram och bak båda fungerar. När jag blinkar vänster, blinkar det med normal frekvens. Har ni något tips. Kan det vara blinkersrelät som fått ett tuppjuck och måste bytas?
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
upptäckte idag när jag var ute och körde att när jag blinkade höger var frekvensen snabbare än normalt. Jag har kollat blinkerslamporna, både fram och bak båda fungerar. När jag blinkar vänster, blinkar det med normal frekvens. Har ni något tips. Kan det vara blinkersrelät som fått ett tuppjuck och måste bytas?

Kan vara så. Köp ett "självblinkande" på Biltema = plug and play 99:- betalade jag
 

knorrhane

Eutrigla gurnardus
Gick med
31 Jul 2006
Ort
Boden
Hoj
Triumph Speed triple -06
justa bananer :tummenupp. Värt att prova om det är relät, när det är så billigt. Tack
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)

Bunde

Drömer om en Agusta FC4
Gick med
22 Nov 2007
Ort
Malmö
Hoj
Street Triple R -10
Om du gjort som det står i monteringsanvisningen så funkar dom perfekt, jag har testat:D

Ni som tycker att speedys låda är lite trixig iband. Nu har jag 2 heta tips. Det andra upptäckte jag idag.

1. Oljenivån 1-2mm över maxsträcket

2. Justera ner växelarmen lite. På min har det från fabrik varit så att när jag växlat upp så har armen tagit i fotpinsfästet innan ändläget i lådan nås. Ganska ordentlig eftersom det blivit ett ordentligt tryckmärke. Efter justering så att det är lådan som når ändläge så funkar mina växlar betydligt lättare. Det behövs tydligen mer än 3200mil för att "köra in" växelarmen:D


tror jag har gjort det men du skulle itne kunan tänka dig att ta några när bilder på dinna så jag ser vila puckar som sitter bak och vilka fram på båda sidorna vill vara 100 att jag har dom rätt tror itne jag har det då dom är olika långt ut fram och bak
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top