Triumph Speed Triple-tråden.

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
FDet enda jag inte har koll på i servicelistan är "Engine ECM - check for stored DTCs"...
A) Vad innebär det?
B) Risk för problem om man hoppar över det?

Betyder bara att du ska kolla om ECUn loggat några felkoder.
Om du har en TuneBoy kan du göra det med den.
 

mask-i

Kallt kaffe är varmare än gott!
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Jönköping
Hoj
Några grussprättare!
Hmm...

En delsyntetolja är ju en blandning av syntet och mineral, så att blanda dessa själv spelar nog ingen roll... (Jag kan ju ha fel, men av allt jag läst om oljor har jag förstått så.)

Jo visst men har man kört på mineralolja och byter till syntet så löses avlagringarna upp och kan resultera i igensatt oljefilter.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Jo visst men har man kört på mineralolja och byter till syntet så löses avlagringarna upp och kan resultera i igensatt oljefilter.

Det ligger nog en del i det men vad jag har förstått så gäller det framför allt äldre oljor och fordon som gått långt/länge... Tror inte att det har någon som helst betydelse för nyare fordon med moderna oljor. Det vore i sådana fall detsamma som att säga att moderna mineraloljor kläggar/koxar igen motorerna ordentligt på kort tid... MEN som vanligt så finns det många kockar och åsikter om detta i oljetrådarna... objektiva sanningar kring detta ämne är svårare att finna... :)
 

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Mölndal.
Hoj
Trampcykel.
Jo visst men har man kört på mineralolja och byter till syntet så löses avlagringarna upp och kan resultera i igensatt oljefilter.

Och därom tvistar de lärde...

Finns inte några bevis på detta, och läser man diskussioner så finns det folk som hävdar att det är så, och de som hävdar att det INTE är så. De som hävdar att det INTE är så brukar oftast ha bättre argument och mera bevis att komma med...

Diskussionerna brukar snarare (av det jag läst) handla om att motorerna ska börja läcka olja, då synteten löser upp dessa "avlagringar" som har bildats vid packningar och tätningar.

Personligen tror jag inte det spelar någon roll faktiskt.
 

Bunde

Drömer om en Agusta FC4
Gick med
22 Nov 2007
Ort
Malmö
Hoj
Street Triple R -10
jaha idag kom beskedet att moton var skuren har iten fått reda på vad som är kass innu men det komemr i lustet av veckan. Dom säger på att Thriumph att dom fyllde på 6 dl olja när dom fick in den ehh ja ha i löradgs kolalde jag och fyllde på så den har tagit 6 dl på ca 37 mil då ja ifs är jag itne förvånad det tar liak mycket olja som bensin ju. Så det lätt itne på dom som att du var sugna på att ta det på garantin men får se
 

SP3-martin

mohaaaaaaaaa
Gick med
11 Oct 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Speed Triple 06a, Ducati S2R 06a, MT-01 05a, såld
jaha då va det dax att byta bromsar, någon som har tips var man får tag i det utan att ruinera sig? (fram)
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
jaha idag kom beskedet att moton var skuren har iten fått reda på vad som är kass innu men det komemr i lustet av veckan. Dom säger på att Thriumph att dom fyllde på 6 dl olja när dom fick in den ehh ja ha i löradgs kolalde jag och fyllde på så den har tagit 6 dl på ca 37 mil då ja ifs är jag itne förvånad det tar liak mycket olja som bensin ju. Så det lätt itne på dom som att du var sugna på att ta det på garantin men får se

Surt mitt i säsongen, hoppas det fixar sig. 6dl på 37 mil låter väldigt mycket, det är kanske det som är huvudorsaken och att den skurit ett följfel. 6dl för lite inte bra men låter inte som om det skulle kunna få den att skära om det inte varit mycke och långa wheelies inblandade

Här kommer i allafall bilder på mina puckar.

RightSide.jpgLeftSide.jpg
 

cobra_gt4

Ny medlem
Gick med
30 May 2006
Ort
Olika
Hoj
Kawasaki zx9r -99
Slirande koppling 1050 -05a

Min koppling har börjat slira sen jag bytte till Castrol Power 1 GPS 4T 10W-40 olja. Måste jag byta lamellerna nu? Isf vars kan man få tag i det snabbt?

Vad kör ni med för olja?
 

Dede

Nu med en hoj mindre
Gick med
2 Mar 2004
Ort
Po lanned
Hoj
ZX6R-07 racehoj ││ ZX6R-96 regnhoj
Min koppling har börjat slira sen jag bytte till Castrol Power 1 GPS 4T 10W-40 olja. Måste jag byta lamellerna nu? Isf vars kan man få tag i det snabbt?

Vad kör ni med för olja?

Testa byt olja först. Brukar fixa det mesta. Har kört på Shell advance helsyntet utan problem. Tror det var Mobil1 jag fick efter 1000-milaservicen och det var inte heller några problem.
 

Johan-ST1050

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2007
Ort
Linköping, nära Sviestad
Hoj
125cc ToF jobbetscooter
Däckfråga : "MAXXIS - SUPERMAXX PRESA SPORT" vs. "Michelin Pilot Power" ?

Hej!

Någon som testat båda ovanstående däck?

Hur är de slitage/greppmässigt om man jämför dem. Jag kör sällan bana ( %#"%#"% decibellfascister! ) men ofta kringelkrokvägar i hyggligt tempo.

Duger maxisdäcken då tror ni? Kan det vara så att man betalar orimligt mycket för namnet på slangarna om man köper Michelin?


mvh. Johan
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Hej!

Någon som testat båda ovanstående däck?

Hur är de slitage/greppmässigt om man jämför dem. Jag kör sällan bana ( %#"%#"% decibellfascister! ) men ofta kringelkrokvägar i hyggligt tempo.

Duger maxisdäcken då tror ni? Kan det vara så att man betalar orimligt mycket för namnet på slangarna om man köper Michelin?


mvh. Johan

Har du också en blå en ?:tummenupp

Har inte testat Maxxis, men är det kostnaden du vill sänka så har jag kört upp ett set Power och ett set Power 2CT ca 600mil på ett bakdäck och 1200 på ett framdäck. Är nu inne på mitt andra set Road 2 ca 1600 mil på ett bakdäck och 2000 på ett framdäck.

= halva däckskostnaden

Visst är det skillnad i grepp men det ända jag märkt är vid rakt fram och blött, rök istället för wheelie :D . Spelar inte så stor roll då jag inte leker Rossi (så ofta :rolleyes: ).

Nu blir man väl hängd ? men detta är min personliga erfarenhet.

Om du testar Maxxis berätta om vad du tycker.
 
Last edited:

ZandrA

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
Hölö
Hoj
Triumph Speed3 -07
flyscreen

Funderar på att köpa en flyscreen till min Triple eftersom det e jobbigt att åka några längre turer i god hastighet med tanke på vinden mot överkroppen. Nån som vet om det verkligen gör någon skillnad? Eller e de bara för utseendets skull?
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
... Road 2 ca 1600 mil på ett bakdäck...

Menar du det!?! :jisses Jag körde slut på ett vanligt road bak på drygt 600 mil... Har nu köpt ett road 2... Hoppas numera på 1600 mil då! :D

Funderar på att köpa en flyscreen till min Triple eftersom det e jobbigt att åka några längre turer i god hastighet med tanke på vinden mot överkroppen. Nån som vet om det verkligen gör någon skillnad? Eller e de bara för utseendets skull?

det GÖR skillnad! köp! :tummenupp :tummenupp :tummenupp
 
Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Menar du det!?! :jisses Jag körde slut på ett vanligt road bak på drygt 600 mil... Har nu köpt ett road 2... Hoppas numera på 1600 mil då! :D

061012 0 mil Orginal monterat Power
585 mil Nytt Power 2CT
1085 mil Nytt Pilot Road 2 fram och bak
2635 mil Nytt Pilot Road 2 bak
3075 mil nytt Pilot Road 2 fram
080716 3255 mil

Gjorde 3000 mila 080715 kostade 3163:- och då byttes tändstiften (ingår inte i 3000) och jag fick dom nya bättre tändstiftshattarna monterade. Dessutom bytte dom bromsolja fram eftersom den började mörkna lite (ingår inte i 3000).

Helt OK pris tycker jag.
 
Last edited:

Johan-ST1050

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2007
Ort
Linköping, nära Sviestad
Hoj
125cc ToF jobbetscooter
Har du också en blå en ?:tummenupp

Har inte testat Maxxis, men är det kostnaden du vill sänka så har jag kört upp ett set Power och ett set Power 2CT ca 600mil på ett bakdäck och 1200 på ett framdäck. Är nu inne på mitt andra set Road 2 ca 1600 mil på ett bakdäck och 2000 på ett framdäck.

= halva däckskostnaden

Visst är det skillnad i grepp men det ända jag märkt är vid rakt fram och blött, rök istället för wheelie :D . Spelar inte så stor roll då jag inte leker Rossi (så ofta :rolleyes: ).

Nu blir man väl hängd ? men detta är min personliga erfarenhet.

Om du testar Maxxis berätta om vad du tycker.

Yes! De blåa är snabbast! Det vet ju alla! :yoparty

Man blir lite vilse i däckdjungeln när man surfar runt på nätet... :-S


// J
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
061012 0 mil --> 080716 3255 mil
...

Imponerad av dig & andra som hinner köra så många mil!!! Det mesta jag hunnit en säsong är nog 800 mil... :gnissla Numera blir det ca 400-600 mil...

På tal som service. Kollade tid för service 1000 mil. Kostar 1700kr här men problemet var att dom inte hade tid förräns vecka 34?! Så det blir till att fixa det mesta själv...

Jag hade tänkt att pytsa i q8 sbk racing olja (15-50 om jag kommer ihåg rätt) men stället som säljer det här i närheten har semesterstängt! Någon som har tips på prisvärda bra alternativ till olja? Jag upplever s3-lådan som väldigt klonklig och fick tips på sbk som ev skulle kunna minska klonkigheten (kostar ca 80-90kr/l.).
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Imponerad av dig & andra som hinner köra så många mil!!! Det mesta jag hunnit en säsong är nog 800 mil... :gnissla Numera blir det ca 400-600 mil...

På tal som service. Kollade tid för service 1000 mil. Kostar 1700kr här men problemet var att dom inte hade tid förräns vecka 34?! Så det blir till att fixa det mesta själv...

Jag hade tänkt att pytsa i q8 sbk racing olja (15-50 om jag kommer ihåg rätt) men stället som säljer det här i närheten har semesterstängt! Någon som har tips på prisvärda bra alternativ till olja? Jag upplever s3-lådan som väldigt klonklig och fick tips på sbk som ev skulle kunna minska klonkigheten (kostar ca 80-90kr/l.).

Kolla http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3696800&postcount=2474 angående klonk.

Jag har av nägon anledning åkt på Shells (?) olja för hoj, kommer inte ihåg vad den heter men det är typ "Advance 4T SBK" kolla att det står Jaso MA.
 

SP3-martin

mohaaaaaaaaa
Gick med
11 Oct 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Speed Triple 06a, Ducati S2R 06a, MT-01 05a, såld
någon som har lite tips på bra bromsbelägg som passar våra hojar? å var man köper dom?
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top