Triumph Speed Triple-tråden.

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Mölndal.
Hoj
Trampcykel.
Ja jag menar det!! Pjuh...trodde det skulle bli snack om gixxers och allt vad det där plastmissilerna heter!:D :D :D

Usch nej, någon skrevraket vill jag heller inte ha. Huvvaligen. :va

Däremot är jag ganska sugen på en motard, skulle dock inte kunna leva utan en Triple, så det blir väl en motard på sidan om en Triple när man får ekonomin för det... :yoparty
 

Jensen

Pickenoutlaws. Dom känner mig va!
Gick med
28 Jul 2004
Ort
Skillingaryd
Hoj
KTM 690 SMC-R & KTM 150 SX
Vet inte om denna har vart uppe innan, men jäflar vad det går!

[YOUTUBE-ID]TH2PtPljJT8[/YOUTUBE-ID]

Tripeln verkar ju funka helt ok på bana :hihi , eller vad tycker ni som har provat? Jag är inne på att prova Anderstorp någon kvällskörning framöver, vill lära känna hojjen lite först dock.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Vet inte om denna har vart uppe innan, men jäflar vad det går!

...................

Tripeln verkar ju funka helt ok på bana :hihi , eller vad tycker ni som har provat? Jag är inne på att prova Anderstorp någon kvällskörning framöver, vill lära känna hojjen lite först dock.

Man får vara lite försiktig med gasen ut ur böjarna bara.:D
 
Last edited:

triple kungen

Här kunde man hålla fullt på playstation
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Örebro
Hoj
Triumph Speed Triple
Tripeln verkar ju funka helt ok på bana :hihi , eller vad tycker ni som har provat? Jag är inne på att prova Anderstorp någon kvällskörning framöver, vill lära känna hojjen lite först dock.

Speedyn funkar bra på bana har åkt massor, dock kan man bli efter på långa rakor där plastmissilerna får bättre fart när de gömmer sig under kåporna. Att svänga och bromsa förbi sedan när det blir kurvigt är inga problem då jag tycker att speedyn är väldigt lätthanterlig. Roligare blev det när jag ställde in stöt dämparna ordentligt.:yoparty

PS kom just hem ifrån Assen.....Jävlars vad häftigt det är att se piloter som kam köra på riktigt:Bugar

Hade
 

triple kungen

Här kunde man hålla fullt på playstation
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Örebro
Hoj
Triumph Speed Triple

För att göra det ännu roligare ska jag berätta att jag via en släktings företags kompis osv. fick VIP biljetter så jag kunde gå fritt på huvudläktaren och padocken under alla tre dagarna:) Det var jätte trevligt att stå i logen och bli omhändertagen av fina flickor som ville mer än gärna servera mat och dryck :tuttar . Tävlingarna såg jag och mina 2 pojkar (8 å 10 år) antingen ca 10 meter ifrån ingången till depån eller ifrån taket på vita byggnaden i padocken:yoparty

En gång i livet så måste man höra ljudet av dessa bestar till maskiner, bara det var anledning till en sädestömning...
Det finns inte ord till hur häftigt det var....
Hade´
 
Last edited:

Jensen

Pickenoutlaws. Dom känner mig va!
Gick med
28 Jul 2004
Ort
Skillingaryd
Hoj
KTM 690 SMC-R & KTM 150 SX
En gång i livet så måste man höra ljudet av dessa bestar till maskiner, bara det var anledning till en sädestömning...
Det finns inte ord till hur häftigt det var....
Hade´

ÄR INTE ALLS AVIS!!!! :D :D

När du hade ställt in stötdämparna för bana, blev inte hojen stötig på landsväg då? Jag tycker min som har original inställningarna (tror jag!?) är rättså stötig så fort vägen blir lite sämre.

Bytte nyss däck på hojen med, ångrar att jag köpte sport/touring däck Pirelli Diablo Strada.. är inte missnöjd med det på gatan men däremot orolig över greppet på bana.. Satt på eBay och hittade en bakfälg här om dagen, nästan så man blir sugen på att handla om priset blir rätt. Vore najs med en uppsättning riktigt mjuka bandäck :)
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
Bytte nyss däck på hojen med, ångrar att jag köpte sport/touring däck Pirelli Diablo Strada.. är inte missnöjd med det på gatan men däremot orolig över greppet på bana.. Satt på eBay och hittade en bakfälg här om dagen, nästan så man blir sugen på att handla om priset blir rätt. Vore najs med en uppsättning riktigt mjuka bandäck :)

Har du kört mycket på bana/är du snabb?

Om du inte kör "snabbt" tempo på bana så funkar Diablo Strada faktiskt riktigt bra även där. Skulle inte oroa mig över det...
 

Jensen

Pickenoutlaws. Dom känner mig va!
Gick med
28 Jul 2004
Ort
Skillingaryd
Hoj
KTM 690 SMC-R & KTM 150 SX
Har du kört mycket på bana/är du snabb?

Om du inte kör "snabbt" tempo på bana så funkar Diablo Strada faktiskt riktigt bra även där. Skulle inte oroa mig över det...

Skönt att höra, jag har inte kört bana ännu så det blir långt ifrån snabbt tempo när jag får chansen att prova.
 

triple kungen

Här kunde man hålla fullt på playstation
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Örebro
Hoj
Triumph Speed Triple
När du hade ställt in stötdämparna för bana, blev inte hojen stötig på landsväg då? Jag tycker min som har original inställningarna (tror jag!?) är rättså stötig så fort vägen blir lite sämre.

Som jag har tidigare skrivit i tråden så finns det en guld inställning man kan pilla ett tag med som kallas oftast för "static sag "
Kolla Länken som beskriver det bra. http://www.sportrider.com/tech/146_0308_geek/index.html
http://www.sportrider.com/tech/146_0402_susp/index.html

Där efter så skruvade jag in retur och tension efter min vikt och hur jag ville ha det, Skruvade ut bägge 1.5 resp 1.25 varv, väger ca 95 kg. Samma fram och bak.
Hojen blev inte så mycket stötigare än tidigare men det jag kände direkt var att den blev mindre stökig och snällare men alert när man körde på lite. Plötsligt förstod jag vad de menade när de däringa recensenterna säger att " fjädringen ger feedback och man vet vad hjulen har för sig på hojen " Där blev faktiskt lite av en aha upplevelse, speciellt på bana då man känner mer tydligt när däcken vill tacka för sig och släppa. Om det går mycket fortare eller så vet jag inte men det blev mycket roligare:tummenupp
Hade´
 

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Mölndal.
Hoj
Trampcykel.
Stunt- och streetträffen imorgon

Ja grabbar och flickor, kommer någon att komma på träffen vid Barkarby imorgon?
Jag kommer, ENSAM (notera hur synd det är om mig), att köra hela vägen från Åland bara för att vara där, och då tycker jag det vore väldigt kul att träffa lite andra Triple-ägare, snacka lite, titta lite, känna lite och klämma lite. :tuttar
Dessutom har mitt högerben fortfarande inte blivit bra efter olyckan, så det är faktiskt VÄLDIGT synd om mig. :näsblod
Sen ser jag ut som ett fån när jag tar snäva högerkurvor också... Har inte tillräcklig rörlighet i högerbenet för att kunna flytta upp fötterna på fotpinnarna, så det blir motardstuk på kurvtekniken i högerkurvorna: Benet upp vid framhjulet bara. :yoparty

Hoppas vi ses imorgon!
 

Hinken

Hellre fotsvamp än ärtsoppa..!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
Yamaha XSR900
Ja grabbar och flickor, kommer någon att komma på träffen vid Barkarby imorgon?
Jag kommer, ENSAM (notera hur synd det är om mig), att köra hela vägen från Åland bara för att vara där, och då tycker jag det vore väldigt kul att träffa lite andra Triple-ägare, snacka lite, titta lite, känna lite och klämma lite. :tuttar
Dessutom har mitt högerben fortfarande inte blivit bra efter olyckan, så det är faktiskt VÄLDIGT synd om mig. :näsblod
Sen ser jag ut som ett fån när jag tar snäva högerkurvor också... Har inte tillräcklig rörlighet i högerbenet för att kunna flytta upp fötterna på fotpinnarna, så det blir motardstuk på kurvtekniken i högerkurvorna: Benet upp vid framhjulet bara. :yoparty

Hoppas vi ses imorgon!


Vilken tid och vart lite mer exakt är det någonstans..?
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Hilfe Bitte!

Har ett bekymmer med s3an som jag måste lösa snabbt...

För ett par dagar sedan på en långtur så stängde jag av hoejn för en kort paus. Sedan när jag skulle starta den igen så gick det inte! Startrelät (?) klickade när man tryckte på startknappen men startmotorn rörde sig inte ett dugg... Trodde det var batteriet och fick hjälp av en vänlig sjäv med startkablar, men det gick inget vidare till att börja med... Efter mycket om & men så gick startmotorn runt till slut och cykeln startade... Trodde fortfarande att det var batteriet som var kass... :gnissla

Idag hände samma sak igen! :huvet Dock så stod jag på en mack och fick genast tillgång till kablar & nytt batteri. Cykeln var fortfarande varm. Inte ett dugg. Precis som innan, klick från ett relä men startmotorn helt död. Dom hade en voltmeter som visade att mitt batteri hade spänning på ca 10v.

Gissade mig till att problemet på något sätt var värmerelaterat. Satte mig snällt vid macken och väntade på att cyklen skulle svalna. Efter en lång stund så vaknade startmotorn till liv och med lite extra knuff med hjälp av startkablar så var den igång igen.

Nu ska jag iväg på långtur imorgonbitti och skulle vilja lösa problemet tills dess. Verkar som sagt att cykeln startar utan problem kall, när det är het så vill inte startmotorn alls. Någon som har några goda råd?? Vore guld värt för kommande tur, tackar! :tummenupp
 

selin

Gemenskapshatare
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Borlänge
Hoj
Såld
10 volt är alldeles för lite. Kasst batteri eller laddrelä/regulator skulle jag gissa på.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
10 volt är alldeles för lite.

Yupp, tackar, det har jag också förstått. Men det stora problemet är att startmotorn inte ens gick runt när jag kopplade på ett fräscht batteri med startkablar, dvs när cykeln var varm.

Först när den svalnat så gick startmotorn runt. Gissningar vad det kan bero på?
 

selin

Gemenskapshatare
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Borlänge
Hoj
Såld
Yupp, tackar, det har jag också förstått. Men det stora problemet är att startmotorn inte ens gick runt när jag kopplade på ett fräscht batteri med startkablar, dvs när cykeln var varm.

Först när den svalnat så gick startmotorn runt. Gissningar vad det kan bero på?

Jadu, det jag skulle göra är väl att felsöka ledare och kontakter. Låter konstigt om startmotorn gett upp, men inget är ju omöjligt.

Sen bör du leta upp orsaken till att batteriet inte laddas. Lät du det extra batteriet sitta på medans du väntade på att den kallnade? Tänkte ifall du var lite för ivrig med att starta.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Jadu, det jag skulle göra är väl att felsöka ledare och kontakter. Låter konstigt om startmotorn gett upp, men inget är ju omöjligt.

Sen bör du leta upp orsaken till att batteriet inte laddas. Lät du det extra batteriet sitta på medans du väntade på att den kallnade? Tänkte ifall du var lite för ivrig med att starta.


Jepp, får kika på ledare & kontakter. Förmodligen peta dit ett nytt batteri senare om jag inte kommer på något bättre...

Noop, extra batteriet var inte inkopplat under tiden.

När cykeln är kall så funkar allt precis som det ska...

Ytterst märkligt. Försöker googla fram ett svar men har inte hittat någon specifik träff för just det här bekymret med en startmotor som inte går runt när cykeln är varm. Funderar på om det kan ha något att göra med lindningar/kontakter etc i anslutning till startmotorn... men det låter långsökt.

Vet inte om det finns något annat som kan "låsa" sig, kortslutas eller dyl just när cyklen är varm som gör att startmotorn inte går runt... I övrigt är cyklen lättstartad, även varm, så fort startmotorn gör sitt jobb. (Men igen, som sagt, problem nu även med extra batteri på så länge som hojen är varm.)

Tack Selin för dina funderingar så här långt! :tummenupp Fler råd från dig eller någon annan? Under tiden googlar jag vidare...

EDIT: Kom på en gemensam faktor med dagarna som jag har haft problemet ovan. Cykeln har stått ute över natten. Har den annars i garage... Kan det vara fukt som krypit i någonstans som ställer till bekymret? Låter än mer långsökt, eftersom den startar kall & blöt men inte när den är varm (och torrare)...
 
Last edited:

selin

Gemenskapshatare
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Borlänge
Hoj
Såld
Jag har på en Daytona 955i sett att kabelstammen som går på vänstra sidan vart helt sönderbränd p.g.a att den legat för nära motorn. Kan vara nåt sånt, som sedan funkar bättre när det kallnar. Såklart inte hela stammen, men nån ledare nånstans.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Jepp, får kika på ledare & kontakter. Förmodligen peta dit ett nytt batteri senare om jag inte kommer på något bättre...

Noop, extra batteriet var inte inkopplat under tiden.

När cykeln är kall så funkar allt precis som det ska...

Ytterst märkligt. Försöker googla fram ett svar men har inte hittat någon specifik träff för just det här bekymret med en startmotor som inte går runt när cykeln är varm. Funderar på om det kan ha något att göra med lindningar/kontakter etc i anslutning till startmotorn... men det låter långsökt.

Vet inte om det finns något annat som kan "låsa" sig, kortslutas eller dyl just när cyklen är varm som gör att startmotorn inte går runt... I övrigt är cyklen lättstartad, även varm, så fort startmotorn gör sitt jobb. (Men igen, som sagt, problem nu även med extra batteri på så länge som hojen är varm.)

Tack Selin för dina funderingar så här långt! :tummenupp Fler råd från dig eller någon annan? Under tiden googlar jag vidare...

EDIT: Kom på en gemensam faktor med dagarna som jag har haft problemet ovan. Cykeln har stått ute över natten. Har den annars i garage... Kan det vara fukt som krypit i någonstans som ställer till bekymret? Låter än mer långsökt, eftersom den startar kall & blöt men inte när den är varm (och torrare)...
Om den startar bra kall men inte varm så låter det som sagt som ett litet glapp någonstans som inte är stort nog för att ställa till problem förens värmen får saker att vidga sig. Exakt var ett sådant problem skulle kunna sitta vet jag inte men fenomenet i sig brukar oftare inträffa med finelektronik snarare än grövre kablar.

Det man bland annat kan göra är att gå igenom anslutningar och kablar och "hoppas" att glappet blir ett riktigt brott i processen. Det blir enklare att hitta då. Jag har dock inget förslag på vilken del av elektroniken som troligast står för problemet, kanske någon annan kan rikta dig rätt.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top