Triumph Speed Triple-tråden.

illebror

Calcatea Bellator
Gick med
8 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
D675R
Vill minnas att jag sett nån som satt på en 1050 bakram (inkl plast, sadel, avgas etc) på en 955. Borde gå att googla fram för den som orkar...
 

Bunde

Drömer om en Agusta FC4
Gick med
22 Nov 2007
Ort
Malmö
Hoj
Street Triple R -10
Tja, man kan ju förstå att dom inte vill återlösa den om den var

1. Vurpad
2. Skurit pga för lite olja.

Hur mycket var "för lite olja" ?
Vad exakt har skurit ?

Smidda eller inte smidda påverkat knappast säkerhet mot skärning utan mer mot belastning (höga varvtal, trim,....)

Utan att veta hur du kör så......men om man gissar lite.

Om man wheelar med framhjulet högt långa stunder så kanske det drar mer olja och det är rätt lätt att glömma kolla innan man drar ut på en tur. Är ingen mästare på underhåll själv men oljan kollar jag alltid innan jag kör lite mer inspirerat.

Om man wheelar med framhjulet högt med alldeles för lite olja så är det nog inte det så lyckat.

Även på japs hojar flyttas oljepickuper bakåt och rekommenderas det att ha " lite mer än fullt med olja" vid mer seriös stuntning.

Du kanske skall vara glad över att Triumph vill fixa den åt dig och att du kan fortsätta att åka "rad-3a":yoparty

Om du sålt en hoj på blocket och köparen kommer tillbaka med hojen vurpad och skuren med för lite olja i, skulle du då köpa tillbaka den ?

Men visst lite strul måste Triumph ta på en speed triple eftersom dom ju säljer den med bus-image, kanske därför dom fixar den åt dig.

Nej självklat inte men enligt konsument lagen så får dom lov att räkna bort milen när dom räknar ut värdet sen när det kommer till att den har varit vurpad och det påverkar motorn jävligt konstigt att odm inte sa det innan när dom hade försäkringsbolaget där och bedömde skadorna. Jag prata med försäkringsbolaget om det och då sa han ja om motorn hade skurit på grund av det så hade dom löst hojen direkt utan något prat för då sprang det iväg i pengar. Men oandra sidan så har ju hojen dragit 3-4 dl på ca 100 mil hela tiden så ja törstig i olja är den men är inget fel enligt triumph. Men visst jag ska ge den en chans till nu och kolla olja ännu mer det vill säga varje gång man kör med den vågar ju inget annat så. Med tanke på det som hände då hade jag kollat olja på lördagen och fyllt på sen körde jag lördag söndag och sönda kväll så skar den i motorn ca 40 mil efter jag kollade oljan. Men som sag vissa hojar drar mer än andra antar jag så får vänja mig vid att den drar sjukt mycket olja går ju så länge man iten ska köra på semester då är det lite segta ha en 5 liters dunk med sig va.
 

eddan

måste lära mig wheela o börna....
Gick med
27 Aug 2006
Ort
lite varstans här o där
Hoj
RGV 250 från 92 o ktm 450 EXC
halloj alla glada triple-åkare... har kikat runt efter styrdämpare till min 06:a ett tag nu och fick syn på en vit triple på johans mc häromdagen med en dämpare monterad i kylarfästena... tänkte höra om nån utav er där ute har några erfarenheter vad gäller dämpare till triplar o vad man kan få tag på dem isåfall...
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Nej självklat inte men enligt konsument lagen så får dom lov att räkna bort milen när dom räknar ut värdet sen när det kommer till att den har varit vurpad och det påverkar motorn jävligt konstigt att odm inte sa det innan när dom hade försäkringsbolaget där och bedömde skadorna. Jag prata med försäkringsbolaget om det och då sa han ja om motorn hade skurit på grund av det så hade dom löst hojen direkt utan något prat för då sprang det iväg i pengar. Men oandra sidan så har ju hojen dragit 3-4 dl på ca 100 mil hela tiden så ja törstig i olja är den men är inget fel enligt triumph. Men visst jag ska ge den en chans till nu och kolla olja ännu mer det vill säga varje gång man kör med den vågar ju inget annat så. Med tanke på det som hände då hade jag kollat olja på lördagen och fyllt på sen körde jag lördag söndag och sönda kväll så skar den i motorn ca 40 mil efter jag kollade oljan. Men som sag vissa hojar drar mer än andra antar jag så får vänja mig vid att den drar sjukt mycket olja går ju så länge man iten ska köra på semester då är det lite segta ha en 5 liters dunk med sig va.

Lång semestertur 100x5/0,4 (100x5/0,3) = 1250 (1670) mil, du måste serva den minst en gång också:D

Hur mycket för lite olja var det i den när du lämnade in den ? Syntes det på stickan eller var det långt under stickan ? Vad var det som skar ?

Om du kollade oljan och den var full (nästan full) och 40 mil senare så syntes det inte på stickan så hade den dragit betydligt mer än 0,3-0,4L/100mil

Det suraste är väl att det är dåligt med tider på verkstäder just nu :huvet

halloj alla glada triple-åkare... har kikat runt efter styrdämpare till min 06:a ett tag nu och fick syn på en vit triple på johans mc häromdagen med en dämpare monterad i kylarfästena... tänkte höra om nån utav er där ute har några erfarenheter vad gäller dämpare till triplar o vad man kan få tag på dem isåfall...

Kolla med Magnif_Bastard, Speed Triple (Sthlm) tråden
 
Last edited:

Bunde

Drömer om en Agusta FC4
Gick med
22 Nov 2007
Ort
Malmö
Hoj
Street Triple R -10
Lång semestertur 100x5/0,4 (100x5/0,3) = 1250 (1670) mil, du måste serva den minst en gång också:D

Hur mycket för lite olja var det i den när du lämnade in den ? Syntes det på stickan eller var det långt under stickan ? Vad var det som skar ?

Om du kollade oljan och den var full (nästan full) och 40 mil senare så syntes det inte på stickan så hade den dragit betydligt mer än 0,3-0,4L/100mil

Det suraste är väl att det är dåligt med tider på verkstäder just nu :huvet

Hallå enligt Triumph så var det 6 dl för lite vilket förvånar mig mycket med tanke på att jag fyllde den på lördagen men visst sen kan det vara som dom sa att den har tagit skada av vurpan låt säga att kolvringarna är dåliga eller helt kassa då släpper den igenom det till förbränningen ju och drar mycket mer men borde blivit mycket blåare rök ju
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Vill minnas att jag sett nån som satt på en 1050 bakram (inkl plast, sadel, avgas etc) på en 955. Borde gå att googla fram för den som orkar...

Yupp, tackar, såg ett sådant bygge på bild för ett tag sedan men jag tyckte inte att det såg så bra ut. Gillar baken (och hela cykeln iof) på 1050 men linjerna/stuket stämmer inte med tanken mm på 955, enligt mitt tycke. Möjligen skulle det funka med bakramen från 1050 med hemmabyggda lite "rundare/snällare" till plastkåpor bak som harmoniserar med tanken mm på 955an...

Om någon har sett något annat bygge/tips så säg till! Skulle kanske vara ett kommande vinterprojekt... :)
 

Anders|J

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
KTM 690smc
Hallå enligt Triumph så var det 6 dl för lite vilket förvånar mig mycket med tanke på att jag fyllde den på lördagen men visst sen kan det vara som dom sa att den har tagit skada av vurpan låt säga att kolvringarna är dåliga eller helt kassa då släpper den igenom det till förbränningen ju och drar mycket mer men borde blivit mycket blåare rök ju

Min speed drog ialf inte en droppe olja på de 250 milen jag hann köra. Bakhjuls åkning in räknat
 

Johan-ST1050

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2007
Ort
Linköping, nära Sviestad
Hoj
125cc ToF jobbetscooter
Min speed drog ialf inte en droppe olja på de 250 milen jag hann köra. Bakhjuls åkning in räknat

Min triple har inte dragit en droppe olja heller de dryga 500mil jag kört sen jag köpte den. Jag har iofs hållt mig på 2 hjul mestadels men ändå eldat på en hel del emellanåt.

Läste nånstans på de engelska forumen att man bör använda semi-syntetisk olja de första 1000 milen och sen skifta till helsyntetisk. Kanske har man råkat hälla i helsyntet redan vid första servicen? Det kanske kan påverka oljeåtgången om motorn inte fått täta till sig innan byte till syntetolja? Fast 6dl på 40 mil låter otroligt mycket oavsett vilket.




// J
 

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Ort
USA
Hoj
Jorå
Är det någon som har sett någon "gammal" S3a men en snyggt ombyggd bak? Bild? Då menar jag hela eller delar av bakdelen, bakram, sadel, plast mm. Dvs inte bara en undertail eller dyl... Frågan gäller modell pre -05... Har kikat runt lite på nätet utan att hitta något vettigt. Är lite sugen på att modda bi-arslet på min 04a... Tips någon? Tackar! :tummenupp

Hittade denna länken sparad på jobbdatorn:

speed-triple-2002.jpg
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Hittade denna länken sparad på jobbdatorn:

speed-triple-2002.jpg

Tackar! :tummenupp Har sett den bilden vid något tillfälle tidigare. Jag tycker att pipan sitter helt malplacerad och så är det något mer som stör mig som jag inte kan sätta fingret på. Kanske är det fotovinkeln + vinklen på pipan som är illa vald... Har googlat runt lite och inte hittat några byggen förutom en med 1050 bak ovan samt en med tyskfighterröv... Plus ett tokbygge enligt bild...
 

Bifogat

  • Angel-Lussiana-Speed-Triple.jpg
    Angel-Lussiana-Speed-Triple.jpg
    211.1 KB · Visningar: 453

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Tackar! :tummenupp Har sett den bilden vid något tillfälle tidigare. Jag tycker att pipan sitter helt malplacerad och så är det något mer som stör mig som jag inte kan sätta fingret på. Kanske är det fotovinkeln + vinklen på pipan som är illa vald... Har googlat runt lite och inte hittat några byggen förutom en med 1050 bak ovan samt en med tyskfighterröv... Plus ett tokbygge enligt bild...

Här kan du få lite ideer.
http://www.triumphchepassione.com/specials.htm
 

Jensen

Pickenoutlaws. Dom känner mig va!
Gick med
28 Jul 2004
Ort
Skillingaryd
Hoj
KTM 690 SMC-R & KTM 150 SX

Ja där fanns ju gärna ett par coola Triplar !



Tack för måttet Triple Kungen. Har en ny hemma nu, även fast det inte blev någon banåka p.g.a regnet :huvet

Bra service på Ruck'n Run!, Ola skickade ner sin egen låsring till sitt zard-system så att jag skulle ha den tills idag. Hade tagit några dagar att få hem från Italien annars. Tack så mkt för det!
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)

SP3-martin

mohaaaaaaaaa
Gick med
11 Oct 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Speed Triple 06a, Ducati S2R 06a, MT-01 05a, såld
halloj alla glada triple-åkare... har kikat runt efter styrdämpare till min 06:a ett tag nu och fick syn på en vit triple på johans mc häromdagen med en dämpare monterad i kylarfästena... tänkte höra om nån utav er där ute har några erfarenheter vad gäller dämpare till triplar o vad man kan få tag på dem isåfall...

Kolla denna dämparen på carpimoto, vet att Rick Z hade en sån på sin vita sp3 men har sålt den nu va jag såg sist. Det kanske va den du såg?
http://www.carpimoto.com/content/pr...front_mount_for_Triumph_Speed_Triple_1050.htm
 
Gick med
30 Jun 2006
Ort
Luleå
Hoj
2001 R1 Fighter
Hej!
Är en nybliven Speed triple ägare som har lite funderingar..! Lampan som varnar för lite bensin lyser hela tiden, är detta ett standardfel? Är det bara att lyfta bort tanken och byta ev givare?

Sedan undrar jag vad originaldrevningen är på en 2003? Tänkte ev dreva ner lite.

När jag köpt hojen så monterade jag bort vindavvisaden ovanför lyktan som jag tror var originalmonterad?
Hur som helst, nu ser det lite tomt ut bakom mätaren, känns som om det ska sitta nån typ av platskåpa bakom mätaren som döljer skruvar och kontakten till kabeln. Nån som vet?

Finns det någon verkstadshandbok på nätet att ladda ner, hur man justerar ventiler och så?

Annars en helt underbar hoj. :)

tacksam för svar!!
 

Gnaget

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Falun
Hoj
RSV Mille -02
Har ej svaret på allt, men det ska sitta en kåpa bakom hastghetsmätaren. Finns hos Triumph och kostar ett par hundra.

Hoppas du får svar på de andra frågorna.
 

comp1337

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Skriv stadens namn.
Hoj
KTM 990 SM -08
Sitter och surfar runt lite och kollar Speed Triple´s. Ser att på 2009 står det Speed Triple "II". Vad menas med "II"? Vad är skillnad mot föregångare, typ en 2006:a :) ?
Är det många som har problem med oljan? Jag räds ju att köpa en.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Sitter och surfar runt lite och kollar Speed Triple´s. Ser att på 2009 står det Speed Triple "II". Vad menas med "II"? Vad är skillnad mot föregångare, typ en 2006:a :) ?
Är det många som har problem med oljan? Jag räds ju att köpa en.

Har haft en -06 och har en -06 och kört ca 6000 mil totalt. Inga probs med oljeförbrukning. Det verkar dock så att det drar lite olika mycke olja beroende på hur mycket man wheelar så "ska man ut"/"har man varit ute" och tok wheelat så bör man nog kolla oljan för säkerhets skull.

Jag har kört ca 300 mil sen min 3000 mila service och oljenivån har inte ändrats märkbart.

Det enda strulet jag haft hittills är en spårring i växellådan som pajade men det gick på garantin. Jag har inte hört eller läst om att detta skulle vara ett "vanligt" fel. Av erfarenhet från andra sammanhang vet jag att det händer att spårringar är ohärdade men det märker man normalt när man monterar dom men någon kan ju slinka igenom. Jag fick se min pajade spårring och den var nog ohärdad så jag hoppas att jag hade otur bara.
 

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Ort
Storstan
Hoj
Triumph SpeedTriple 1050 -05
Bortskänkes

Tja! om nånn vill ha regskylt plast läppen från en speed triple 1050 -05, hämta den hos mej! jag orkar tyvärr inte skicka den. :) Har legat på vinden från min förra s3:a som skrotades. Själva skylthållaren finns inte kvar, inte heller blinkers och lampa, bara plasten altså.

pm:a om du behöver den, annars åker den i soporna!
 
Last edited:
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top