Triumph Speed Triple-tråden.

Zard

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2008
Ort
Stockholm
Hoj
fd Triumph Thruxton, fd Triumph Street Triple, fd Suzuki GSX600
Jag såg priserna men tyckte att bilderna såg likadana ut, så det var därför jag undrade.

Men jag kanske återkommer när jag fått hem den och börjat undersöka den lite...

det är lite olika material, innandömen, helssystem kontra slip on osv.. hör av dig när du vill.

mvh
Ola
 
Gick med
30 Jun 2006
Ort
Luleå
Hoj
2001 R1 Fighter
Vad kan det vara för fel på min S3:a? Skulle starta den igår och den är stendöd när jag vrider på nyckeln, ingenting händer. Mätte uppbatteriet som var ok. Några förslag??
 

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Mölndal.
Hoj
Trampcykel.
Efter (enligt mig) lång tid och många om och men (tycker If har skött ärendet väldigt dåligt, det ska inte kunna vara så mycket besvär som jag har haft) har de nu till slut löst in min hoj.

Den värderades av MC Varuhuset till 55kkr, vilket jag tycker är lite lågt. För en -04a uttagen -05 i toppskick utan så mycket som en repa? Nåväl.

Nu ska jag bara gnälla lite mera på dem och se till att jag får tillbaka den premie jag betalat åt dem under de 2 månader som detta pågått. Dessutom tänker jag framföra mitt totala missnöje med deras hanterande av ärendet. :mad:

Har nu Folksam på min KTM och hoppas på att det funkar bättre ifall det någonsin skulle behövas.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
bromsen "tjuvnyper"

Har irriterat mig på en liten egenskap som min frambroms har... tänkte nu försöka göra någonting åt det...

Ibland när man lägger an frambromsen så vill den "tjyvnypa" något med ett litet ryck. :mad: Inte så att hjulet på något sätt låser men tillräckligt för att jag ska haja till. Vill självklart att när jag lägger an bromsen mjukt så även bromsverkan ALLTID börja mjukt, inte med ett lite ryck/hugg.

TIPS någon? Tecken på att något specifikt är kass / behöver justeras? :confused:

Sen tror jag att effekten av rycket/hugget förvärras av att styrlagret inte är tillräckligt tight åtdraget, finns ett litet glapp där som jag tror är vanligt på s3:an. Gissar att det bara är till att spänna lite... Någon med erfarenhete av detta?

Tackar för alla tips! :)

Efter (enligt mig) lång tid och många om och men (tycker If har skött ärendet väldigt dåligt, det ska inte kunna vara så mycket besvär som jag har haft) har de nu till slut löst in min hoj.

Den värderades av MC Varuhuset till 55kkr, vilket jag tycker är lite lågt. För en -04a uttagen -05 i toppskick utan så mycket som en repa? Nåväl.

Nu ska jag bara gnälla lite mera på dem och se till att jag får tillbaka den premie jag betalat åt dem under de 2 månader som detta pågått. Dessutom tänker jag framföra mitt totala missnöje med deras hanterande av ärendet. :mad:

Har nu Folksam på min KTM och hoppas på att det funkar bättre ifall det någonsin skulle behövas.

Skönt att det löst sig till slut iaf. Tyvärr brukar det ju vara strul med bolagen... :(

55k... Inte helt fel ändå, tror man max får 60k för den "gamla" s3-modellen om man säljer privat.

Lycka till med nya hojen och bolaget!-)
 
Last edited:

SP3-martin

mohaaaaaaaaa
Gick med
11 Oct 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Speed Triple 06a, Ducati S2R 06a, MT-01 05a, såld
Hallå

Var och köpte mig en NY Speed triple -06 idag, hämtar på fredag.

Är det något jag ska tänka på eller har ni några andra tips o trix? Ska man göra några modifikationer direkt?

Vad har ni för ljuddämpare på era hojjar? Vilka skulle ni rekomendera?


Säger bara Mivv GP-style :yoparty :yoparty :yoparty
kolla mitt garage för ljud oxå :tummenupp

Hallå

Var och köpte mig en NY Speed triple -06 idag, hämtar på fredag.

Är det något jag ska tänka på eller har ni några andra tips o trix? Ska man göra några modifikationer direkt?

Vad har ni för ljuddämpare på era hojjar? Vilka skulle ni rekomendera?


Säger bara Mivv GP-style :yoparty :yoparty :yoparty
kolla mitt garage för ljud oxå :tummenupp
 
Last edited:

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Har irriterat mig på en liten egenskap som min frambroms har... tänkte nu försöka göra någonting åt det...

Ibland när man lägger an frambromsen så vill den "tjyvnypa" något med ett litet ryck. :mad: Inte så att hjulet på något sätt låser men tillräckligt för att jag ska haja till. Vill självklart att när jag lägger an bromsen mjukt så även bromsverkan ALLTID börja mjukt, inte med ett lite ryck/hugg.

TIPS någon? Tecken på att något specifikt är kass / behöver justeras? :confused:

Sen tror jag att effekten av rycket/hugget förvärras av att styrlagret inte är tillräckligt tight åtdraget, finns ett litet glapp där som jag tror är vanligt på s3:an. Gissar att det bara är till att spänna lite... Någon med erfarenhete av detta?

Tackar för alla tips! :)
Jag hade samma ryck på min i våras. Kändes dessutom nästan som aningen vinda bromsskivor (bortsett från att det inte kändes något i handtaget). Blev helt ok efter justering av styrlagret.

Nu börjar jag dock fundera på om det är dags att kika på lagerdelen fram igen. Har inget ryck eller glapp men jag tycker hojen har börjat "svänga med" för mycket i låg hastighet. Dvs att den överstyr/går för lätt. Kan det kanske ha med slitet framdäck att göra?

Tips på verktyg för styrlager. Jag konstruerade specialverktyg av avdragare till centerbulten på en vinkelslip och till bladbulten på en gräsklippare. Kapade upp gräsklipparavdragaren så att jag inte behövde lyfta av styrkrona för att justera lagret. Total kostad för verktygen, ca 50 spänn. Jag gjorde det iofs inte för pengarna utan för att jag inte fick tag i rätt verktyg just då.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Jag hade samma ryck på min i våras. Kändes dessutom nästan som aningen vinda bromsskivor (bortsett från att det inte kändes något i handtaget). Blev helt ok efter justering av styrlagret.

Nu börjar jag dock fundera på om det är dags att kika på lagerdelen fram igen. Har inget ryck eller glapp men jag tycker hojen har börjat "svänga med" för mycket i låg hastighet. Dvs att den överstyr/går för lätt. Kan det kanske ha med slitet framdäck att göra?

Tips på verktyg för styrlager. Jag konstruerade specialverktyg av avdragare till centerbulten på en vinkelslip och till bladbulten på en gräsklippare. Kapade upp gräsklipparavdragaren så att jag inte behövde lyfta av styrkrona för att justera lagret. Total kostad för verktygen, ca 50 spänn. Jag gjorde det iofs inte för pengarna utan för att jag inte fick tag i rätt verktyg just då.

Ahh, tackar för tipset! Då ska jag spänna styrlagret. Ska ändå lämna in hojen på service så jag ber dom fixa det.

Angående överstryrning, kan säkert bero på många saker. Om däcket är lustigt slitet kan det säkert bero på det. Annars kan det även bero på fjädringsintällning har jag läst någon gång, inget jag har erfarenhet av själv...

Hur som, tack igen! :tummenupp
 

Pho3niX

Play with fire?
Gick med
10 May 2007
Ort
Skara
Hoj
Speed Triple -02
Får väl göra min närvaro känd då även jag nu kan rubicera mig som Speed triple ägare :D

Någon som har koll på om det är samma fäste på flyscreenen till en -02 som till -05 och senare (misstänker att det inte är det).
Om inte så blir det väl till att bygga en egen i vinter :) Tycker att den flyscreen som sitter på -02 är långt ifrån snygg.
 

Gnaget

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Falun
Hoj
RSV Mille -02
Hej och välkommen till triple himmelen. Härligt val av hoj, bara att gratulera att ännu en har kommit till insikt. Konstigt att inte alla åker triple egentligen. :va
Nåja flyscreen passar inte 02 -05. det blir till att gör en egen. personligen gillar jag dem inte, men smaken är som baken.
 

Pho3niX

Play with fire?
Gick med
10 May 2007
Ort
Skara
Hoj
Speed Triple -02
Någon som har datatool larm på sin S3? Har ett "Veto Evo" från datatool och ett problem som jag inte kan lösa.

Plockade loss batteriet för laddning utan att sätta larmet i service läge, och nu när batteriet är tillbaka på hojen igen så vägrar immobilizern att gå av. Dioden på styrkronan står och blinkar hela tiden och hojen vägrar att starta :(

Datatool har en egen fel-sökning för detta problem http://www.datatool.co.uk/pdfs/veto_evo_ds.pdf
Har följt denna till punkt och pricka utan framgång, även bytt batteri i sändaren.

Någon som har den minsta aning om vad det kan vara för fel?
 

Walle1

Medlem
Gick med
20 Nov 2005
Ort
göteborg
Hoj
fireblade-08
Vad kan det vara för fel på min S3:a? Skulle starta den igår och den är stendöd när jag vrider på nyckeln, ingenting händer. Mätte uppbatteriet som var ok. Några förslag??

min hoj tvärdog häromdagen å plötsligt gick tändningen på igen. den gjorde så hela dagen. så märkte jag att det hade skavts på en av kabelhärvorna som går på högersida om styrhuvudet å den råkade komma från tändningslåset. en av kablarna va nästan helt av såg jag när jag klippte upp höljet. så jag skarvade om den kabeln å problemet försvann. kanske kan va nåt liknande?
 

johan909

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2008
Ort
Strängnäs
Hoj
Speed triple 2003
Hmm. Har fått start problem med min lilla triple. Springa igång är inga problem och den går som den skall. Dock startar den inte med startmotorn. Låter åxå väldigt skumt på starten. Nästan som den inte har komp eller fel kamtider. JAg har mätt igenom istortsett all el. Kollat stödkontakt jordpunkt i blocket(lödat för säkerhets skull)Provat med startkabel från bilen,men inget hjälper.
Har någon haft liknande problem? Enda som jag kan tänka mig är om kopplingen mellan veven å starten slirar? Vet inte riktigt hur denna ser ut om det finns möjlighet att den kan slira. Men som sagt är det någon som råkat ut för något liknande?

Hej! Jag har fått exakt samma problem med min cykel när min stod på versktaden. Det är förmodligen den kopplingen mellan veven å starmotorn som har blivit utsliten. Precis som din så hade min gått 1300 mil och var relativt välskött hoj. Jag hade kontakt med Triumph om detta som inte kunde förklara varför detta har inträffat. För det har ju uppstått genom friktion men varför det har blivit så mycket friktion så att slirkopplingen blivit blå i metallen är väldigt märkligt. På triumph tycker man att detta är en slitage komponent och jag vet inte om jag håller med, inte efter 1300 mil iaf... Har aldrig hört något liknande problem med andra japanska cyklar iaf. Du får gärna höra av dig till mig.
 

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Ort
Storstan
Hoj
Triumph SpeedTriple 1050 -05
Någon som har datatool larm på sin S3? Har ett "Veto Evo" från datatool och ett problem som jag inte kan lösa.

Plockade loss batteriet för laddning utan att sätta larmet i service läge, och nu när batteriet är tillbaka på hojen igen så vägrar immobilizern att gå av. Dioden på styrkronan står och blinkar hela tiden och hojen vägrar att starta :(

Datatool har en egen fel-sökning för detta problem http://www.datatool.co.uk/pdfs/veto_evo_ds.pdf
Har följt denna till punkt och pricka utan framgång, även bytt batteri i sändaren.

Någon som har den minsta aning om vad det kan vara för fel?

menar du att den tjuter hela tiden? jag har ett datatool också!
 

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Ort
Storstan
Hoj
Triumph SpeedTriple 1050 -05
Nej den tjuter bara om jag slår på tändningen, annars så står bara indikireings dioden och blinkar konstant. Tyvärr så är det inte så enkelt att bara stänga av larmet.

Du nollställer det genom att mata din kod genom att slå på tändningen (det tjuter som fan, öronproppar behövs) vänta tills blinkerserna blinkat x antal gånger, om koden är 4532 exempelvis ska dom blinka fyra gånger, sen slår du av tändningen, sen slår du på tändningen igen, det tjuter och det skall nu blinka fem gånger osv. när du gjort det för hela koden ex 4532 så ska det blinka till och larmet stängs av. Nu måste du lägga in en ny kod och koppla larm fjärrkontrollerna igen) kommer inte ihåg den rätta proceduren men det är typ så! kolla manualen för hur man låser upp utan fjärr.
 

johan909

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2008
Ort
Strängnäs
Hoj
Speed triple 2003
Hmm. Har fått start problem med min lilla triple. Springa igång är inga problem och den går som den skall. Dock startar den inte med startmotorn. Låter åxå väldigt skumt på starten. Nästan som den inte har komp eller fel kamtider. JAg har mätt igenom istortsett all el. Kollat stödkontakt jordpunkt i blocket(lödat för säkerhets skull)Provat med startkabel från bilen,men inget hjälper.
Har någon haft liknande problem? Enda som jag kan tänka mig är om kopplingen mellan veven å starten slirar? Vet inte riktigt hur denna ser ut om det finns möjlighet att den kan slira. Men som sagt är det någon som råkat ut för något liknande?
Jag har fått detta problem, dock när hojjen stod på verkstaden. Precis som din så hade min ganska precis åxå gått 1300 mil. Jag lämnade in hojjen för att den hade lite problem med att hålla tomgången ibland vid för hastigt gaspådrag åch snabbt gassläpp. Men sen visade det sig att just slirkopplingen eller vad det kallas för som skall dra igång startmotorn vid tänding, har slitis så pass mycket att den inte funkade som den skall. Hm funkade bra innan jag lämnade in den på verksatden. Hursomhelst så hade den blivit blåfärgad. Har kollat med triumph å ingen kan direkt ge någon förklaring på varför det blivit så, å det tycker att det är en slitagegrej hm inte efter 1300 mil iaf. Inte om det varit en japanare iaf... Hör av dig så kan vi diskuterara mera...
 

Pho3niX

Play with fire?
Gick med
10 May 2007
Ort
Skara
Hoj
Speed Triple -02
Du nollställer det genom att mata din kod genom att slå på tändningen (det tjuter som fan, öronproppar behövs) vänta tills blinkerserna blinkat x antal gånger, om koden är 4532 exempelvis ska dom blinka fyra gånger, sen slår du av tändningen, sen slår du på tändningen igen, det tjuter och det skall nu blinka fem gånger osv. när du gjort det för hela koden ex 4532 så ska det blinka till och larmet stängs av. Nu måste du lägga in en ny kod och koppla larm fjärrkontrollerna igen) kommer inte ihåg den rätta proceduren men det är typ så! kolla manualen för hur man låser upp utan fjärr.

Vet du vilket datatool larm du har, misstänker nämligen att vi inte har samma.
Vet du var man hittar koden i fråga? Tacksam för svaret i vilket fall som helst.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top