speed monster
Ny medlem
Vi ses!
gött de.
Vi ses!
Hur f*n kommer jag åt tändstiften?? Är det bara att demontera tank o hela baletten för att komma åt eller missar jag något??
2000-mila närmar sig med stormsteg och jag undrar om det är någon av er som kollat/justerat ventilerna själva eller om ni lämnat in (kostnad?)?
Det ska nog gå bra att kolla ventilerna själv om man har lite mekvana. Jag lämnade dock in på min 2000-mila men kommer att göra det själv i fortsättningen.Jag ringde o fråga om 2000 mila servicen till min 01a o den skulle gå på 4000 kr! Så ja jag undrar också om ventilerna är nått man kan fixa själv?
Jag har visserligen en -04:a.
Men jag har svårt att tänka mig att man kommer åt stiften utan att plocka bort tank och luftbox.
Stämmer så bra så bra. Plockade tanken o insåg genast att jag inte hade en aning om vad jag skulle göra härnäst. Går ju slangar o kopplingar till höger o vänster i en salig röra o jag vet inte riktigt var jag ska börja. Lyckdes även repa vänster sidokåpa när jag skulle ha tillbaks tanken . Får väl krypa till korset o lämna in den alt. köpa en servicemanual o försöka igen.
Det ska nog gå bra att kolla ventilerna själv om man har lite mekvana. Jag lämnade dock in på min 2000-mila men kommer att göra det själv i fortsättningen.
Länken nedan går till en guide över en ventiljustering på en Triple. Visserligen en 2001 (kanske t o m äldre) men det lär ändå ge en bra bild av det hela. Så mycket skiljer det ändå inte i motorerna. Jag har själv inte följt guiden så jag kan inte säga hur bra/dålig den är.
http://www.canyonchasers.net/shop/955i/valves.php
Nedan finns servicemanualer till hojarna. Att ha en sådan är inte alls fel. En gratisregistrering är nödvändig och hastigheten på nedladdning är begränsad. Men den som väntar på något gott..
http://www.repairmanualclub.com/motomanuals/index.php?cid=11
Repairmanualclub verkar lite seg emellanåt, testa att uppdatera sidan om den visar databasfel.
Jag fick faktiskt samma kommentar vid 2K service på min -03, men med tillägget att det oftast inte behövs justeras något. Kan ju ha skett något materialbyte t ex mellan -01 och -02 modellerna iom att det är en äldre hoj på bilderna?Jag kollade länken om ventiljustering och min enda kommentar är att när dom kollade ventilspelet på min vid 4k servicen så var alla spel korrekta så ingen justering behövdes och det tämmer ju inte så bra med deras synpunkt om "mjuka ventiler". Min är i och för sig en -06 så dom kanske har andra ventiler. I höst blir det 6k service så vi får se då.
Men vad faen, jag och Shooter bytte stift på han gamla (-04 ?) det var skitenkelt.... Ok dårå det vänstra var lite pyssligt.
Jo jag inser att det kommer att bli lite "pyssligt" . Det var nog mest att jag behövde hojen nu idag o har man inte mekat med modellen innan så tar ju allt mycket längre tid. Fick väl lite panik när jag så virrevarret av kablar. Blir o gå på det på fredag igen.
Det går säkert bra. Om du känner dig osäker på om du kommer ihåg var kablar skall sitta så är maskeringstejp med tex siffra på och lite foton en bra hjälp.
Om det ser ut som på en -04/-06 så är en tändstiftshylsa med 3/8 fäste med tillhörande led, förlängare och spärrskaft "ett måste".
gött de.
Det ska nog inte vara några problem nu. Johan-ST var vänlig nog att skicka mig en servicehandbok.
Än en gång Johan, Tack.
Gick det bra för dig och kompisen idag? Satansjäklars va varmt det var!
Nästa torsdag är det bandag med Racetrack. Det är bara att packa sig ner hit nu när ni lärt er banan! De hade ett par platser kvar när jag frågade idag.
http://www.racetrack.nu/
ja, gick kanon.
lite trixit i början, men efter lunch så satt det som en smäck.
torpar kurvan är ju lite "skarp" första gången, så att säga...
man ville lixom inte åka hem när det var dax för det.
men sjuuuuukt varmt var det dock.
åkte en omväg över kumla, så dan hade några svängar till att bjuda på....
ahh, jobbar då.
men absolut blir väl fler tillfällen för sånt anatr jag
Jag undrar om det gör nått om man kör 100-200 mil över 2000 mila servicen som innehåller ventilljustering ? hojjen är en speed triple 01
Värt att kolla är är även så att inte ventilationen till tanken sitter igen. Kör du en sväng och öppnar tanklocket bör du märka om den pyser eller drar tätt.
På vänster sida så har du två smala slangar som går från tanken och hänger ned ut under motorn. Den ena är dräneringen och den andra är avluftningen. Båda dessa bör ha fritt flöde och det kan man testa genom att blåsa lite försiktigt i vardera slangen. Tar du bort sidopanelen på den sidan ser du bättre var slangarna går.Ventilationen till min tank sitter igen! Det är iallafall ett jäkla undertryck när man ska öppna tanklocket efter man kört.
Hur åtgärdar man detta?
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari
Den 1 februari körs V... |
|
Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet
Däckjätten Michelin och bro... |
|
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
ExploreBike: Baltikum
Baltikum är en fantastisk d... |
|
Lego Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |