Triumph Speed Triple-tråden.

Relocx

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2009
Ort
I stan
Hoj
KTM 640 Adventure
Kul, jag hann åka ca 15 minuter. Stannar till hos ett par kompisar och märker att det pyser om bakdäcket. Spik....

Sitter så nära mitten av däcket det går fast i mönstret.
Är det bara byta däck eller går det laga och om, vågar man köra med ett lagat däck? :p

Trist på en dag med så fint väder.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Ventilationen till min tank sitter igen! Det är iallafall ett jäkla undertryck när man ska öppna tanklocket efter man kört.

Hur åtgärdar man detta?

/Jon

PS. Om nån är sugen på ett par tjusiga GPR kolfiber slip-ons så hojta gärna till! Snapp affär=pra pris

Som jag sagt i flera inlägg tidigare

1. Ersätt tippventilen med en rörbit direCkt när hojen är din. Så slipper du
problem med undertryck i tanken

2. Dutta lite soppa då och då i tanklocksbrunnsdräneringen om det inte droppar ut under hojen så rensa den slangen. Så slipper du problem med vatten och skit i tanken.
 
Last edited:

triple kungen

Här kunde man hålla fullt på playstation
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Örebro
Hoj
Triumph Speed Triple
Vid vilket miltal bytte du dina?

Min hoj har gått 1600mil nu. En hel del inspirerat iofs. Inte så många touringmil. :)

Törs knappt svara :rodnar
Jag är på mina tredje eller fjärde uppsättning...
ifs så bytte Triumph hela broms konkerongen mitt i ett par klotsar men men.
Lit drygt 1000 mil får jag ut på uppsättningen, men då har jag bromsat som en tok på bana en hel del. En uppsättning höll i 500 ml men de fick spunk under en bandag och jag tror att de blev överhettad eller nått för de funkade plötsligt inte. Men som sagt jag är inge snäll med mina bromsar :)
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
halloj alla kunniga! har lite strul med med det elektriska på min s3 06:a ....
om jag kört en 10 min eller längre och sedan stänger av motorn, för att sen direkt försöka starta den, så orkar inte batteriet inte med det, precis som att den är urladdad. om jag sen väntar en 15-20 min o testar, så orkar den med.
batteriet är ett nytt gel batteri från biltema, men detta problem uppkom även då jag hade ett dyrare yuasa-batteri. har kollat laddningen under aktiv körning, den liggerstabilt på 14 volt. och det roliga är att det inte alltid är så här, ibland startar den som vanligt direkt efter avstängning. vet nån hur mycket laddström generatorn ska ge under färd, eller är det någon som känner igen dessa symptom?? kanske nån jordkabel som glappar? mycket tacksam för alla svar!!
Över 13.5v men under 14.8v är riktvärden för laddning. Så 14 låter ok.

Jag tycker det låter som dålig kontakt. Eventuellt värmeglapp, dvs att när motorn får upp värmen så ökar glappet så den inte får den ström som behövs. Se över både jordning och pluskablar.
 

Johan-ST1050

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2007
Ort
Linköping, nära Sviestad
Hoj
125cc ToF jobbetscooter
Törs knappt svara :rodnar
Jag är på mina tredje eller fjärde uppsättning...
ifs så bytte Triumph hela broms konkerongen mitt i ett par klotsar men men.
Lit drygt 1000 mil får jag ut på uppsättningen, men då har jag bromsat som en tok på bana en hel del. En uppsättning höll i 500 ml men de fick spunk under en bandag och jag tror att de blev överhettad eller nått för de funkade plötsligt inte. Men som sagt jag är inge snäll med mina bromsar :)

Ok, då är 1600 mil inte så illa. Jag kör ju en del bana med. Du hade rätt om priset. 1000 pix kostade de nya klossarna efter att jag prutat bort momsen! :) Jag vågade inte gå på noname-märket de visade mig först. Det kändes tryggare att det stod samma sak på kartongen som på hojen.

Nu skall jag bara fixa en ny låssäkring till det ena bromsoket. Den var mystiskt försvunnen på ena sidan. :gnissla Tur jag drog åt skruven till skillnad från killen med triumph tigern som körde rätt in i garageväggen då beläggen trillade av!

// Johan
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Nån som kör på annat än triumph original-bromsbelägg fram?

Pris och erfarenhet av dessa?

Jag kör inte orginal men köpte dom av TCL. har för mig att dom kostade ca 500 paret.

Tog en av mina gamla och jämförde med Biltemas och dom verkar ha som passar 149:- paret. Tänker prova dom vid nästa byte.

2x149 = 298 om dom inte känns förtroendeingivande är det bara att kasta dom, dyrare felköp har man gjort:D.
 

Johan-ST1050

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2007
Ort
Linköping, nära Sviestad
Hoj
125cc ToF jobbetscooter
Jag kör inte orginal men köpte dom av TCL. har för mig att dom kostade ca 500 paret.

Tog en av mina gamla och jämförde med Biltemas och dom verkar ha som passar 149:- paret. Tänker prova dom vid nästa byte.

2x149 = 298 om dom inte känns förtroendeingivande är det bara att kasta dom, dyrare felköp har man gjort:D.

Sen kanske du får kasta skivorna med på köpet(!)... :gnissla

Mycket annat har jag köpt på biltema men bromsbelägg till trajan skulle jag inte våga testa. Men det är jag. :)
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Sen kanske du får kasta skivorna med på köpet(!)... :gnissla

Mycket annat har jag köpt på biltema men bromsbelägg till trajan skulle jag inte våga testa. Men det är jag. :)

Jag kan inte tänka mig att dom är så dåliga. Dom är TüV godkända och man kan säga vad man vill om tyskarna men noggranna är dom. Dessutom börjar mina skivor bli lite slitna efter 5500 ofta skitiga mil så om nu Biltemas belägg sliter onormalt mycke på skivorna så for jag en anledning att byta till ett par coola waveskivor:banana om inte kan jag lägga en tusing i "Turbosparbössan":tummenupp
 

TrippleSpeed

Vedbodtrimmare
Gick med
18 Aug 2009
Ort
Småland
Hoj
2010, Triumph Speed3 SE
Lycklig nybliven Speed Triple ägare

Hej på er!
I fredags så blev jag lycklig ägare till en S3 15th anniversary edition:banana. Vilken kanon hoj, har aldrig kört något roligare.:tungan Grymt lätthanterlig och nästan för bra bromsar. Det är bara ett fel, varför har jag inte skaffat en S3 tidigare! Är det någon som har monterat R&G Tail tidy på en -08-> S3? Finns det andra alternativ till en "snyggare häck"?
 

Shooter

www.bombrepa.se
Gick med
21 Apr 2008
Ort
Brommaplan
Hoj
Tiger 800 XC
Hej på er!
I fredags så blev jag lycklig ägare till en S3 15th anniversary edition:banana. Vilken kanon hoj, har aldrig kört något roligare.:tungan Grymt lätthanterlig och nästan för bra bromsar. Det är bara ett fel, varför har jag inte skaffat en S3 tidigare! Är det någon som har monterat R&G Tail tidy på en -08-> S3? Finns det andra alternativ till en "snyggare häck"?

Kolla in Tom@s häck:arsele, den e rätt najs!:D

Han har Rizoma bak, om jag inte sett fel och sen har han ju samma schnygga hoj som dej me´!:tummenupp

BRA val av hoj! Välkommen till Tråden!:tummenupp
 

nisse

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
alafors
Hoj
speed3 husaberg fs 650 honda cbr 600 triumph legend
jag har ett problem med min sp3 02a
när jag varvar upp den och släpper gasen så dör den någon som kan ha någon ide vad de kan vara
 

Dede

Nu med en hoj mindre
Gick med
2 Mar 2004
Ort
Po lanned
Hoj
ZX6R-07 racehoj ││ ZX6R-96 regnhoj
jag har ett problem med min sp3 02a
när jag varvar upp den och släpper gasen så dör den någon som kan ha någon ide vad de kan vara

Min TT600 gjorde precis samma sak. Det visade sig att styrboxen på något sätt hade tappat mappen/hade fel värde. Jag behövde iofs inte varva upp den så mycket för att det skulle hända.

Jag åkte in på en Trajjaverkstad så slängde dom in en ny mapp. Sen slapp man det :tummenupp
 

Relocx

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2009
Ort
I stan
Hoj
KTM 640 Adventure
Måste lämna in mitt bakdäck för lagning av ett litet spikhål.
Aldrig monterat bort bakhjulet så jag undrar därför om det är en lätt procedur, eller ska jag hellre ta med hela hojjen till en mc-firma som får styra upp allt?

Jag tänker chansa på att få det lagat. Visst mängden skriver att de aldrig skulle våga laga etc etc, men ingen har råkat ut för något?, och de som har lagat sina däck har bara bra saker att säga om det...

Däcket har bara rullat 150 rätt lugna mil. Så det vore trist att behöva byta det då.
 

kwasten

helgas house of pain
Gick med
16 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
BMW R Nine T Racer
Måste lämna in mitt bakdäck för lagning av ett litet spikhål.
Aldrig monterat bort bakhjulet så jag undrar därför om det är en lätt procedur, eller ska jag hellre ta med hela hojjen till en mc-firma som får styra upp allt?

Jag tänker chansa på att få det lagat. Visst mängden skriver att de aldrig skulle våga laga etc etc, men ingen har råkat ut för något?, och de som har lagat sina däck har bara bra saker att säga om det...

Däcket har bara rullat 150 rätt lugna mil. Så det vore trist att behöva byta det då.

Vet att vissa gummi-verkstäder vägrar plugga mc-däck, basta. Vissa gör det ändå.

Men att byta däck är smidigare (tycker jag) men framförallt billigare och snabbare att kränga av hjulet själv o sen lämna in den för rep. / gummi-byte.

Har du inget depåstöd för enkelsving så kan du lösa detta som vi har gjort många gånger tidigare. Det kräver dock ett par extra händer för att förhindra missöden.

Du behöver:
Två pallbockar och ett hyffsat kraftigt rör eller liknande som du får igenom navet och kan hänga upp bågen på pallbockarna. En lyftrem, typ spännband eller liknande. Stor skiftnykel eller motsvarande.

Lossa (du kan behöva ett verktyg som når om hjulmuttern vi har använt en skiftnykel modell större för detta, tejpa gärna fälgen så att du inte skadar den av misstag, lyft upp, flytta ut muttrar o distanser.

Lyft ut däcket så att du kan placera remmarna innanför däcket. Lyft och plocka av däcket varpå du sen sätter ner röret på pallbocken igen. Nu kan du kila iväg o få gummit fixat. Omvänd procedur för att sätta på däcket igen när allt klart.

Hoppas du förstår beskrivningen, om inte annat kanske den ger lite idéer om hur du kan göra det själv utan depåstöd o liknande.

Lycka till !
 

triple kungen

Här kunde man hålla fullt på playstation
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Örebro
Hoj
Triumph Speed Triple
Måste lämna in mitt bakdäck för lagning av ett litet spikhål.
Aldrig monterat bort bakhjulet så jag undrar därför om det är en lätt procedur, eller ska jag hellre ta med hela hojjen till en mc-firma som får styra upp allt?

En annan fuling om man inte har depåstöd som funkar är att ställa den på stödet och ta en vanlig garagedomkraft och hissa den på kanten av motorn. Satte in en träbit som skydd och hissade bredvid där avgasröret går ihop långt bak på motortråget. Då stod den på stödet och domkraften. Se till att lossa bulten innan ni hissar bara.

Om inte luften är helt borta eller att ni kan pumpa så du kommer till verkstaden kan de plugga med däcket på, så gör de på bilen iaf.

Tjong
 

Relocx

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2009
Ort
I stan
Hoj
KTM 640 Adventure
Jag ska nog köra på den lagningen av däcket som man gör innefrån. Någon lapp eller vad det är. Jag lämnar det till experterna =) Har inget bra underlag att hålls på egentligen (grovt grus) så det lutar nog åt att försöka få den till firma ändå.
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top