Måste lämna in mitt bakdäck för lagning av ett litet spikhål.
Aldrig monterat bort bakhjulet så jag undrar därför om det är en lätt procedur, eller ska jag hellre ta med hela hojjen till en mc-firma som får styra upp allt?
Jag tänker chansa på att få det lagat. Visst mängden skriver att de aldrig skulle våga laga etc etc, men ingen har råkat ut för något?, och de som har lagat sina däck har bara bra saker att säga om det...
Däcket har bara rullat 150 rätt lugna mil. Så det vore trist att behöva byta det då.
Vet att vissa gummi-verkstäder vägrar plugga mc-däck, basta. Vissa gör det ändå.
Men att byta däck är smidigare (tycker jag) men framförallt billigare och snabbare att kränga av hjulet själv o sen lämna in den för rep. / gummi-byte.
Har du inget depåstöd för enkelsving så kan du lösa detta som vi har gjort många gånger tidigare. Det kräver dock ett par extra händer för att förhindra missöden.
Du behöver:
Två pallbockar och ett hyffsat kraftigt rör eller liknande som du får igenom navet och kan hänga upp bågen på pallbockarna. En lyftrem, typ spännband eller liknande. Stor skiftnykel eller motsvarande.
Lossa (du kan behöva ett verktyg som når om hjulmuttern vi har använt en skiftnykel modell större för detta, tejpa gärna fälgen så att du inte skadar den av misstag, lyft upp, flytta ut muttrar o distanser.
Lyft ut däcket så att du kan placera remmarna innanför däcket. Lyft och plocka av däcket varpå du sen sätter ner röret på pallbocken igen. Nu kan du kila iväg o få gummit fixat. Omvänd procedur för att sätta på däcket igen när allt klart.
Hoppas du förstår beskrivningen, om inte annat kanske den ger lite idéer om hur du kan göra det själv utan depåstöd o liknande.
Lycka till !