Triumph Speed Triple-tråden.

Johan-ST1050

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2007
Hoj
125cc ToF jobbetscooter
Har ingen egen erfarenhet av oljan, men flera trådar här på forumet pekar mot att Castrol (iaf GPS) kan orsaka problem med koppling. Slir i första hand. Byte till annat märke är en enkel sak att testa. Kommer dock inte ihåg att jag sett någon annan med Triumph och problem med Castrol. Själv kör jag SBK Racing (OKQ8).

Körde Castrol semisyntet tidigare, kör nu Shell helsyntet. Inga problem med slirande lameller.

Men M-SIII:s problem var om jag uppfattade inlägget korrekt brist på slir. (att lamellerna inte släpper)

// J

*Hansson*

This is my life
Gick med
2 Mar 2004
Hoj
Ktm 690 Smc 2010
För några månader sedan(ibörjan av sommaren) fanns de en svart speed triple 1050 på blocket som hade bytat ut org fram lampor till en mindre modell
typ dessa jag bifogar.
Är de någon som äger eller har ägt denna hoj som ev har lite fler bilder på den och hur han har gjort med fäste mm.
Tyckte de så riktigt schysst ut.
Jag går o är sugen på att köpa speed triple men först måste jag sälja motarden.

Bifogat

• framljus speed.jpg
    framljus speed.jpg
    24 KB · Visningar: 506

Smillan

Guest
Det lär väl bli liiiite dyrare kanske, men BRA MYCKET SNYGGARE, om du lackar resten av hojen i den färgen istället!:tummenupp

Beträffande :tuttar så är det bergis färgen som gör det, för det kan väl inte vara det som sitter och styr...:va Det är nästan störande mycket :tuttar som flockas runt en, så fort man ligger under typ 90 genom tätbebyggt område!:D

Ååååå, Tomp@! Nu går jag ju igång igen!:gnissla:D

Då skulle ni bara veta hur det e för mig när jag parkerar på avenyn med min "Atomic red"-färg! Så många 10-åriga tjejer som ska plåta har jag inte ens sett vid ponnyridning! "Mamma, Mamma, titta! Finns det en barbie-mc?!" :huvet:glömdet

För övrigt skall den omlackas i vinter om jag nu får igång den snart... i någon färg jag inte bestämt ännu.

Shooter

www.bombrepa.se
Gick med
21 Apr 2008
Hoj
Tiger 800 XC
Då skulle ni bara veta hur det e för mig när jag parkerar på avenyn med min "Atomic red"-färg! Så många 10-åriga tjejer som ska plåta har jag inte ens sett vid ponnyridning! "Mamma, Mamma, titta! Finns det en barbie-mc?!" :huvet:glömdet

För övrigt skall den omlackas i vinter om jag nu får igång den snart... i någon färg jag inte bestämt ännu.

Om jag vore som dej då, så skulle jag välja en riktigt, riktigt snygg färg på hojen! :tummenupp Hör av dej om jag ska fixa fram färgkoden. (Även du, JOHAN! är välkommen att höra av dej...:näsblod)

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Hoj
Thruxton, röd!
Har lite prylar till Triumph Speed Triple 955i 2002-2004 liggandes, de flesta delar passar även Daytona 955i.

Cuts, tornado red. 500:-
MIVV high-level carbon slip-on med löstagbar DB-killer. 1000:-
Blinkers, orginal 200:-
Triumph depåstöd, enkelsving 500:- (reserverat)
Wilbers gaffelfjädrar 500:-
1st framlampa hel/halvljus, orginal 200:-
Broms + kopplingshantag, orginal 200:-
Woodcraft CFM clip-ons, 500:-

Frakt tillkommer eller så kan sakerna hämtas i Göteborg :)

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Då var säsongen över.

Triplen fick motorhaveri igår. Efter en växling upp till trean alternativt fyran, lite osäker på vilken, så lät den som om den hade hamnat mellan två växlar. Bara lite grövre i ljudet. Frikopplade men ljudet fortsatte, bara i långsammare takt. Rullade in vid vägkanten och ungefär samtidigt stannade motorn av sig självt. Efter detta var det natta, fick rulla hem hojen.

Har inte kollat något än. Det enda jag vet är att oljenivån efter haveri var låg. Den har dock inte tagit nämnvärt med olja tidigare och sist jag kollade var den marginellt överfylld. Växlarna går att få i men jag inbillar mig att de känns lite tröga och att spelet är större än innan. Testar man att köra startmotorn så klickar den bara, verkar låst.

Ska till veckan tappa ur oljan och se om jag kan se metallrester eller något i den, sedan får jag börja plocka isär. Förslag eller tips mottages tacksamt.

Johan-ST1050

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2007
Hoj
125cc ToF jobbetscooter
Surt! Jag lider med dig! Tur i oturen att det inte hände precis i högsässongen!

Vilken årsmodell har du? Trodde trajalådorna var i princip skottsäkra.

Triplen fick motorhaveri igår. Efter en växling upp till trean alternativt fyran, lite osäker på vilken, så lät den som om den hade hamnat mellan två växlar. Bara lite grövre i ljudet. Frikopplade men ljudet fortsatte, bara i långsammare takt. Rullade in vid vägkanten och ungefär samtidigt stannade motorn av sig självt. Efter detta var det natta, fick rulla hem hojen.

Har inte kollat något än. Det enda jag vet är att oljenivån efter haveri var låg. Den har dock inte tagit nämnvärt med olja tidigare och sist jag kollade var den marginellt överfylld. Växlarna går att få i men jag inbillar mig att de känns lite tröga och att spelet är större än innan. Testar man att köra startmotorn så klickar den bara, verkar låst.

Ska till veckan tappa ur oljan och se om jag kan se metallrester eller något i den, sedan får jag börja plocka isär. Förslag eller tips mottages tacksamt.

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Surt! Jag lider med dig! Tur i oturen att det inte hände precis i högsässongen!

Vilken årsmodell har du? Trodde trajalådorna var i princip skottsäkra.
Jo, hinner inte med så mycket åka nu ändå mellan jobb och dåligt väder.

Det är en -03. Vet inte än exakt vad som havererat, behöver inte vara lådan utan det kan mycket väl vara något annat som gett med sig. Kan tillägga att jag inte har haft några problem eller symptom med varken låda eller motor innan.

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Jo, hinner inte med så mycket åka nu ändå mellan jobb och dåligt väder.

Det är en -03. Vet inte än exakt vad som havererat, behöver inte vara lådan utan det kan mycket väl vara något annat som gett med sig. Kan tillägga att jag inte har haft några problem eller symptom med varken låda eller motor innan.

Är det ungefär som att du får i två växlar samtidigt ? Går den att rulla med växel i med kopplingen intryckt ?

Överfyllt är bra, i alla fall på en 1050

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Är det ungefär som att du får i två växlar samtidigt ? Går den att rulla med växel i med kopplingen intryckt ?

Överfyllt är bra, i alla fall på en 1050
Den går att rulla med växel i och koppling inne. Den växlar också "ok", men jag upplever det lite som att det är större spel i växelföraren (lådan). Men för allt jag vet just nu kan den lika gärna ha skurit eller kamkedjan gått som att något drev i lådan gett upp. Har ingen större erfarenhet av raserade motorer så jag vet inte hur jag ska tolka det än.

Just nu ligger mina förväntningar i spannet dyrt till mycket dyrt. :näsblod

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Den går att rulla med växel i och koppling inne. Den växlar också "ok", men jag upplever det lite som att det är större spel i växelföraren (lådan). Men för allt jag vet just nu kan den lika gärna ha skurit eller kamkedjan gått som att något drev i lådan gett upp. Har ingen större erfarenhet av raserade motorer så jag vet inte hur jag ska tolka det än.

Just nu ligger mina förväntningar i spannet dyrt till mycket dyrt. :näsblod

På min pajade en ohärdad spårring, precis när jag skulle åka iväg efter en poliskontroll:huvet. Det visade sig som att när jag skulle åka iväg så dog hojen. Gick att starta men så fort jag la i en växel så dog motorn. Gick inte att rulla med kopplingen intryckt och växelpetaren kändes skum. Växellådan var som låst. Hände vid 2k mil och Triumph tog det utan snack på garanti. Har nu kört 5500 mil utan probs. Det var nog skitenkelt att fixa själv (en spårring typ 15 spänn och en dags arbete) men på verkstad skitdyrt om det inte gått på garanti.

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
På min pajade en ohärdad spårring, precis när jag skulle åka iväg efter en poliskontroll:huvet. Det visade sig som att när jag skulle åka iväg så dog hojen. Gick att starta men så fort jag la i en växel så dog motorn. Gick inte att rulla med kopplingen intryckt och växelpetaren kändes skum. Växellådan var som låst. Hände vid 2k mil och Triumph tog det utan snack på garanti. Har nu kört 5500 mil utan probs. Det var nog skitenkelt att fixa själv (en spårring typ 15 spänn och en dags arbete) men på verkstad skitdyrt om det inte gått på garanti.
Hoppas på något liknande men försöker ställa in mig mentalt på något i 20k klassen så jag inte blir allt för besviken i slutändan. Kommer att börja riva själv och lämna över om/när jag känner att någon mer erfaren bör hantera det hela.

Hojen var 10 mil från 3k och väl skött med service och oljebyten så det känns inte som det var dags för storras. Men motorer av alla märken har ju rasat fast de i stort sett vara nya så inget är väl omöjligt.

Fenster

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2007
Hoj
Traja S3 -06

Paps, jag är förvånad att du stannade överhuvudtaget?:banana:banana

Shooter

www.bombrepa.se
Gick med
21 Apr 2008
Hoj
Tiger 800 XC
Paps, jag är förvånad att du stannade överhuvudtaget?:banana:banana

Nu ska du inte vara sån Fönstret, både paPs och jag är ordningssamma medborgare!:) Vi stannade båda två vid Tyresörakan i sommar, när farbror och tant polisen ville se att vi får tjöra hoj och låta vår andedräkt passera nån mackapär med rör på...:va

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Samlade lite ork och lyfte på tanken på åbäket i kväll. En kik ned förbi gasspjällen visade ett par krokiga ventiler på mittencylindern samt en hel del metallflis. Ettan och trean visade inga tecken på skador.

Nu kvarstår bara att se hur mycket som är skadat och om det går/är värt att laga eller om det är enklare att försöka fixa en ny motor. Vet inte hur det ser ut inne i cylindern samt längre ned i motorn än.

Sälja billigt och köpa nytt kanske?

Shooter

www.bombrepa.se
Gick med
21 Apr 2008
Hoj
Tiger 800 XC
Samlade lite ork och lyfte på tanken på åbäket i kväll. En kik ned förbi gasspjällen visade ett par krokiga ventiler på mittencylindern samt en hel del metallflis. Ettan och trean visade inga tecken på skador.

Nu kvarstår bara att se hur mycket som är skadat och om det går/är värt att laga eller om det är enklare att försöka fixa en ny motor. Vet inte hur det ser ut inne i cylindern samt längre ned i motorn än.

Sälja billigt och köpa nytt kanske?

Om jag inte minns helt fel, så låg det en annons ute på Blocket förut, om en motor till en 03:a Speedy. Vill minnas att det var en skrot i Gävle...? Det är ganska länge sedan jag läste den, typ 6-12 månader kanske, men man vet ju aldrig... Värt att leta kanske...?

Hoppas det ordnar sig på nåt bra sätt....

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Om jag inte minns helt fel, så låg det en annons ute på Blocket förut, om en motor till en 03:a Speedy. Vill minnas att det var en skrot i Gävle...? Det är ganska länge sedan jag läste den, typ 6-12 månader kanske, men man vet ju aldrig... Värt att leta kanske...?

Hoppas det ordnar sig på nåt bra sätt....
Tack för tipset. Får höra runt lite, har ju hela vintern på mig.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!