Triumph Speed Triple-tråden.

Johan-ST1050

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2007
Ort
Linköping, nära Sviestad
Hoj
125cc ToF jobbetscooter
Vad kör ni med för däckbredd bak? 180 eller 190?

180 kör jag på.

Det ser kanske inte lika phett ut vid korvmojjen men det är mer lättsvängt och billigare. Det finns säkert 190-däck som svänger lättare än andra 180 om man jämför olika märken.

Kör du mest rakt fram och då oftast till korvmojjen skulle jag satsa på ett 190. :tummenupp
 

Öla1

Nu på 3 + 1 cylindrar
Gick med
20 Nov 2005
Ort
Halmstad
Hoj
Speed Triple -02, XT 600E -91
190 som det sitter original. Kör aldrig bana. Har inga problem att svänga, snarare att hitta svängiga vägar.

02 - 04 har 190 original. 05 -> har väl 180?

Slängde på 180 på min senast (har en -02), mest för att se om det blev nån skillnad. Vet inte om jag märker nåt. Möjligen lättare att bli av med "fegränderna" då det borde bli flackare vinkel på slitytan längst ut på ett 180 jämfört med ett 190.

Hade inga problem att svänga innan heller. Lättsvängd hoj tack vare brett styre. Biltema är skiten. I detta fall åtm.

En annan grej: har börjat få upp farten på bana och när man kommer ur en böj med kraftigt nedlägg och drar på och reser hojen igen så känns den väldigt lätt över framhjulet (förståeligt iofs). Styret vill gärna fladdra. Har inte meckat nåt med stötdämparinställningar, men var ska man börja. Så hårt som möjligt?
 

illebror

Calcatea Bellator
Gick med
8 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
D675R
146-0302-tire5-01-zoom.jpg
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
02 - 04 har 190 original. 05 -> har väl 180?
Jo det stämmer. Själv skulle jag kunna testa 180 om jag körde bana, och då en långsammare bana (kurvig). Om jag kommer ihåg rätt så när man vinner lättsvängdhet när man går ned i dimension så är det man tappar lite stabilitet vid kurvtagning i högre hastighet. Rätta mig gärna om jag har fel.

Sen kan olika modeller av däck ha olika egenskaper även vid samma dimension. Så första läget kan kanske vara att försöka hitta ett mer lättsvängt däck i samma dimension.

Men i slutändan så sitter det väl i hur man kör med hojen och vilka egenskaper man föredrar. Att gå upp i dimension är väl vanligtvis utseenderelaterat.

Edit: Tittar man på bilden illebror lade upp så ligger stora skillnaden i om man kör 50 eller 55 profil.
 

zolander

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2006
Ort
Småland
Hoj
K5
Hej,

en snabb fråga från en som aldrig kört en S3:a.
Hur står dom sig mot sporthojar (med kåpor) i accelerationen (säg 0-180 km/h)?

har haft en 929:a innan, så är det någon som kört en sådan och "kan jämföra" =)
Jag funderar nämligen på att skaffa en hoj utan kåpor...med kåpor går det alltid på tok för fort...
 

dwestlund

ny bild
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Södra
Hoj
a' Bug Eyed beast -955i -99
Lite sent, glömde tacka

Okok.. Kolla säkring först. Om den är ok så prova koppla loss kontaktstycket till fläkten och ge fläkten 12v manuellt med ett batteri eller batteriladdare

Efter blåst ur 1/2 kg grus i fläkten, skickat på 12V och konstaterat att fläkten funkar/snurrar. Efter det kolla jag säkringarna och Cooling Fan (pos 5) va trasig, bytte den sen så startar den när temp mätaren gått upp en fjärde del mellan gröna strecket och rött. :yoparty

Tack för vägledningen.

/D
 

Traja_80

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2008
Ort
Kyrkhult
Hoj
Triumph Speed3 -06
Hej,

en snabb fråga från en som aldrig kört en S3:a.
Hur står dom sig mot sporthojar (med kåpor) i accelerationen (säg 0-180 km/h)?

har haft en 929:a innan, så är det någon som kört en sådan och "kan jämföra" =)
Jag funderar nämligen på att skaffa en hoj utan kåpor...med kåpor går det alltid på tok för fort...

Inga problem att hänga med alls:yoparty:yoparty....drevar du ner lite me så blir de ännu bättre....de enda tråkiga e att man behöver växla tidigare å fler gånger än kåp-nissarna...

Har lite problem med en slirande koppling.
Lyckas inte koppla upp på slangen på 2an (däremot är det ju busekelt att gasa upp på ettan redan från ca 2,500 varv).

Tänkte börja med att byta till Biltemaolja för att se om det är problemet men nästa steg är nya lameller och ev skivor.

Frågan: Var köper man sina reservdelar i Europa och var hittar jag Micro fiches?

Orkar tusan inte sitta i telefon och förklara för den lokala handlaren vad det är jag behöver.

Går bra utan koppling på 2:an me:D:D...funkar tom. bra att gasa upp på 3:an:yoparty:yoparty
 
Last edited:

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Efter blåst ur 1/2 kg grus i fläkten, skickat på 12V och konstaterat att fläkten funkar/snurrar. Efter det kolla jag säkringarna och Cooling Fan (pos 5) va trasig, bytte den sen så startar den när temp mätaren gått upp en fjärde del mellan gröna strecket och rött. :yoparty

Tack för vägledningen.

/D

Sedär ja! :tummenupp

Jag har sett ett par brända fläktar på dom där pga att det blåst upp en massa grus i den. För kort framskärm ..

Kan va en ide för er andra att slå ett snabbkik p ådet
 
Last edited:

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Rev det hela på grusgången nyss, skivorna såg skaplia ut, lite lätt blåning men inte mycket, smärglade bort det. Lamellerna var godd och väl inom toleranserna.
Så Bräkleenrengöring och biltemaolja fick det bli. Ska bli intressant och se om det blev skillnad.

Funkade det med rengöring eller sliras det fortfarande?
 

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Funkade det med rengöring eller sliras det fortfarande?

Vet inte riktigt om jag ska berätta det här men okej...
Rengöring hjälpte inte men lamellerna var gott och väl inom toleranserna.
Felet är dock avhjälpt. Fick totalt hjärnsläpp och glömde kolla spänningen på kopplingsvajern.
Den var liiiiiite liiiiite för spännd, släppte den någon millimeter och vipps så slirade det inte längre :näsblod
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Vet inte riktigt om jag ska berätta det här men okej...
Rengöring hjälpte inte men lamellerna var gott och väl inom toleranserna.
Felet är dock avhjälpt. Fick totalt hjärnsläpp och glömde kolla spänningen på kopplingsvajern.
Den var liiiiiite liiiiite för spännd, släppte den någon millimeter och vipps så slirade det inte längre :näsblod

Haha, no comments :tummenupp
 

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Snygga bilder!

Bort med mussepigg-öronen bara och på med bar-end monterat så är du hemma! Flyscreen är pricken över I:t! :yoparty

( De som säger någe annat är bara för snåla för att köpa en själva. :D )

*host*
IMG_0765.JPG


Slängde på en tail-tidy...
IMG_0767.JPG

gripåsters...
IMG_0769.JPG

och en tankpad...
IMG_0770.JPG


Blev rätt bra generellt intryck...
IMG_0773.JPG
 

BoBGunnar

Turn and burn
Gick med
18 Sep 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Just nu:Gixxer 1000 k7
Nu är hojen nyservad och fin. (2000mila)

4600 slutade kalaset på. Tur man lagt undan en liten servicepeng varje månad. :)

Vad har ni andra fått betala för era 2000 mila?

Hämtade ut min igår från en 2000 mila. 6 lapp gick den notan på o då bytte dom inte stiften för det hade jag gjort själv för inte så längesedan. Det är dyrt att serva i Göteborg... :död
 

BoBGunnar

Turn and burn
Gick med
18 Sep 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Just nu:Gixxer 1000 k7
02 - 04 har 190 original. 05 -> har väl 180?

Slängde på 180 på min senast (har en -02), mest för att se om det blev nån skillnad. Vet inte om jag märker nåt. Möjligen lättare att bli av med "fegränderna" då det borde bli flackare vinkel på slitytan längst ut på ett 180 jämfört med ett 190.

Hade inga problem att svänga innan heller. Lättsvängd hoj tack vare brett styre. Biltema är skiten. I detta fall åtm.

En annan grej: har börjat få upp farten på bana och när man kommer ur en böj med kraftigt nedlägg och drar på och reser hojen igen så känns den väldigt lätt över framhjulet (förståeligt iofs). Styret vill gärna fladdra. Har inte meckat nåt med stötdämparinställningar, men var ska man börja. Så hårt som möjligt?


Lite sent svar så du kanske redan löst det...
Du kan ju börja med att ställa in så att du har rätt "sag". Länk här.
Om/när hojen är rätt inställd så får du börja pilla med övriga inställningar. Swedie har en bra guide i sin profil...här.
Sen så kan ju en styrdämpare hjälpa oxå.
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Bytte drivpaket på hojen och insåg att förra ägaren haft den nerdrevad 2 kugg bak. Gör 2 kugg någon egentlig skillnad? Åker en del bakhjul men brukar använda kopplingen. Någon som drevat liknande och vet?
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Du får upp den lättare nu så det är lungt, förra var mer touring.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Svagt minne av att vid given hastighet så för två kugg MER bak så ökar varvtalet med ca 5%... För ett kugg MINDRE fram så ökar varvtalet ytterligare 5%... Kanske kommer ihåg fel, säkert avhandlat i tråden tidigare. Och sen kan man dra lite slutsatser vad gäller vridmoment & bakhjulsåkning :)
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top