Tjena är det någon som har ett sådant här depåstöd eller liknande för enkelsving. Skulle gärna vilja veta hur den änden som sitter fast i hojens nav ser ut även tjocklek å längd.
View attachment 191079
Jag har byggd ett själv som funkar från båda sidorna och står på hjul. Jag kan fota det i morgon och ge dig data.
Tjena är det någon som har ett sådant här depåstöd eller liknande för enkelsving. Skulle gärna vilja veta hur den änden som sitter fast i hojens nav ser ut även tjocklek å längd.
View attachment 191079
Är det någon som vet ?
Vid A är det bara pluggar/lock eller håller dom fast något ?
Vid B är detta bara en plugg/ett lock ?
View attachment 191078
A = Håller fast locket över kamaxlarna
B = Centrummutter för kamkedjesträckaren
Dags för en (än mer) korkad fråga...
Bytte sula bak idag och hade problem att få loss cetrummuttern, satt som berget... Efter mycket om och men så fick jag loss den. Senare så satte jag dit det hela med nytt däck och drog åt muttern hårt igen utan att tänka mig för. Det sitter dessutom en låssprint runt muttern så loss ska den inte komma.
Nu i efterhand så kollade jag upp instruktionsboken som säger att muttern skall dras åt 146 Nm... Nu kommer den korkade frågan då jag inte har en momentnyckel. Hur hårt ska muttern sitta mha muskelkraft och en 40cm lång nyckel(hävstång)?
1. Som berget (drar så att bakhjulet lättar från marken)
X. Ordenligt men inte så att man grimaserar (bestämt men inte mer)
2. Tills det tar emot
Andra beskrivningar är helt OK . Har klarat mig rätt länge utan momentnyckel och hoppas på att klara mig denna gång oxå...
Tips?
OK, varför jag undrar är för att jag skulle vilja lossa dom så jag kan blästra dom och lacka.
Kan jag ta bort dom utan att lossnar en massa grejer innanför ?
När jag kikar som hastigast i verkstadshandboken för 955i-motorerna (same same typ) så verkar det bara vara ett lock som täcker toppen.
Kolla själv (länk längst ner på sidan)
Hett tips
På mitt Kern stabi är tappmåttet:dia 27,5mm
längd 60,0mm
ganska smidigt stöd !
http://www.gd-motobikeparts.de/Kern_Einarmstaender.htm
146Nm =14,6kpm
0,4m hävarm
14,6/0,4=36,5 kp
Du skall dra som om det hängde en vikt på 36,5 kg vinkelrätt mot din 0,4 m hävarm. Tänk din under arm ungefär 0,4m kanske. håll den parallell med golvet
och lyft 36,5 kg genom att bara böja armbågen.
Jag skulle rekommendera en billig momentnyckel från ett av våra gadget varuhus.
Det såg riktigt nice ut! Vad kostar det? Fattar inte tyska riktigt..
Jag vet inte riktigt,min tyska är inte den bästa den heller
köpte mitt på ebay.de för ca 500sek inkl frakt
brukar dyka upp något för enkelsving då och då !
Saknar dock tipset om Jula's nyckel för 300 riksdaler .
För att brodera ut mitt svar lite så kan jag säga som så att dra man sönder hjulaxeln så kostar det garanterat satan & nittio, trots att Triumph generellt har ganska humana reservdelspriser.
Jag köpte själv en Biltema-nyckel inkl. hylsa & extraskaft för att plocka av/på bakhjulet på min S3:a och blev lite förvånad över hur pass 'lite' 146Nm var med lite längre skaft.
När man ska skruva loss sitter det dock fast avsevärt hårdare (nyper) än 146Nm vilket lätt leder till att man vill ta i lika mycket när man skruvar fast muttern igen.
Det är en fördel att ta hjälp av någon som sitter på hojen & bromsar med bakbromsen, då kan man koncentrera sig på muttern och undvika att man slinter med hylsan.
Oki tack! Ska kolla på Ebay, annars så bli det till att bygga eget.
Så här ser det som jag byggt ut. Axeltappen är ø25 och 350mm lång
(fri längd) så att jag kan ha en sprint på motstående sida. Svetsat i
fyrkantprofil 30x20 t=1,5. 20x20 och 25x25 t=1,5 till hantag och
handtagsfästen. Hjulen är från Jula. Hjulaxlarna är vanliga bultar med
längd så att ingen gänga är inne i hjulet och onödig gänga bortkapad.
Målat med svart hammarlack på sprayburk.
View attachment 191146
För höger användning (mecka med kedja tex)
View attachment 191147
För vänster användnig (ta av hjulet tex)
Kollade i instruktionsboken vilket spel det skulle vara på kedjan... Nu kommer jag inte ihåg exakta siffran men det var +/- någon centimeter. Men är inte helt hundra på i vilket läge man ska ha detta spel, obelastad cykel (på stöd/med stöd) eller med en förare på?
Jag gissade på först nämnda alternativ, obelastat men tänkte att jag kunde få det bekräftat av nå'n?
Tackar!
MV Agusta kör vidare på egen hand
MV Agusta har bekräftat att... |
|
MV Agusta återtar full kontroll
MV Agusta har bekräftat att... |
|
2025 års Ducati Riding Academy
Registreringen för 2025 års... |
|
Uppdaterad KTM 790 Duke
KTM 790 DUKE, även kallad ”... |
|
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
|
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
|
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |
|
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |