Triumph Speed Triple-tråden.

Rick

The silver bullet since 1978
Gick med
4 Jul 2006
Ort
Sävedalen
Hoj
KTM 690 Enduro R -13
Depåstöd

Tjena är det någon som har ett sådant här depåstöd eller liknande för enkelsving. Skulle gärna vilja veta hur den änden som sitter fast i hojens nav ser ut även tjocklek å längd.
A9750037_932.jpg
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Tjena är det någon som har ett sådant här depåstöd eller liknande för enkelsving. Skulle gärna vilja veta hur den änden som sitter fast i hojens nav ser ut även tjocklek å längd.
View attachment 191079

Jag har byggd ett själv som funkar från båda sidorna och står på hjul. Jag kan fota det i morgon och ge dig data.
 

kungsberga69

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2006
Ort
Stockholm/Färingsö
Hoj
M1800R-07,GS550E-82 ,XBR500-85,FJ1200-88

Bifogat

  • STP60107 (Small).JPG
    STP60107 (Small).JPG
    66.8 KB · Visningar: 116

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
Har ett Triumph-stöd likt de på bilden. Kan mäta vid tillfälle.
Kan dock säga att tappen är snarare 15cm lång på originalstödet.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
A = Håller fast locket över kamaxlarna

B = Centrummutter för kamkedjesträckaren



OK, varför jag undrar är för att jag skulle vilja lossa dom så jag kan blästra dom och lacka.

Kan jag ta bort dom utan att lossnar en massa grejer innanför ?
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
146 Nm

Dags för en (än mer) korkad fråga... :tungan

Bytte sula bak idag och hade problem att få loss cetrummuttern, satt som berget... Efter mycket om och men så fick jag loss den. Senare så satte jag dit det hela med nytt däck och drog åt muttern hårt igen utan att tänka mig för. Det sitter dessutom en låssprint runt muttern så loss ska den inte komma.

Nu i efterhand så kollade jag upp instruktionsboken som säger att muttern skall dras åt 146 Nm... Nu kommer den korkade frågan då jag inte har en momentnyckel. Hur hårt ska muttern sitta mha muskelkraft och en 40cm lång nyckel(hävstång)?

1. Som berget (drar så att bakhjulet lättar från marken)
X. Ordenligt men inte så att man grimaserar (bestämt men inte mer)
2. Tills det tar emot

Andra beskrivningar är helt OK :). Har klarat mig rätt länge utan momentnyckel och hoppas på att klara mig denna gång oxå...

Tips?
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Dags för en (än mer) korkad fråga... :tungan

Bytte sula bak idag och hade problem att få loss cetrummuttern, satt som berget... Efter mycket om och men så fick jag loss den. Senare så satte jag dit det hela med nytt däck och drog åt muttern hårt igen utan att tänka mig för. Det sitter dessutom en låssprint runt muttern så loss ska den inte komma.

Nu i efterhand så kollade jag upp instruktionsboken som säger att muttern skall dras åt 146 Nm... Nu kommer den korkade frågan då jag inte har en momentnyckel. Hur hårt ska muttern sitta mha muskelkraft och en 40cm lång nyckel(hävstång)?

1. Som berget (drar så att bakhjulet lättar från marken)
X. Ordenligt men inte så att man grimaserar (bestämt men inte mer)
2. Tills det tar emot

Andra beskrivningar är helt OK :). Har klarat mig rätt länge utan momentnyckel och hoppas på att klara mig denna gång oxå...

Tips?


146Nm =14,6kpm
0,4m hävarm

14,6/0,4=36,5 kp

Du skall dra som om det hängde en vikt på 36,5 kg vinkelrätt mot din 0,4 m hävarm. Tänk din under arm ungefär 0,4m kanske. håll den parallell med golvet
och lyft 36,5 kg genom att bara böja armbågen.

Jag skulle rekommendera en billig momentnyckel från ett av våra gadget varuhus.
 

TM

Bluegrass n' shit
Gick med
19 Feb 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Trampcyklar
Last edited:

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
146Nm =14,6kpm
0,4m hävarm

14,6/0,4=36,5 kp

Du skall dra som om det hängde en vikt på 36,5 kg vinkelrätt mot din 0,4 m hävarm. Tänk din under arm ungefär 0,4m kanske. håll den parallell med golvet
och lyft 36,5 kg genom att bara böja armbågen.

Jag skulle rekommendera en billig momentnyckel från ett av våra gadget varuhus.

Aha, listigt, med lite hjärnverksamhet så borde jag ha kunnat spåna fram samma svar. Tackar! Gissar att jag får ta i endel för att få till 40kg tryck, rätt hårt, med lite grimas men kanske inte så att det sitter som ett berg. (Låter vetenskapligt... eh... nja)

Jo, m-nyckel är väl vettigt.

Hur som, tackar! :tummenupp


Väntat, som ett brev på posten när man ställer en sådan fråga. Saknar dock tipset om Jula's nyckel för 300 riksdaler :hihi .
 

TM

Bluegrass n' shit
Gick med
19 Feb 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Trampcyklar
Saknar dock tipset om Jula's nyckel för 300 riksdaler :hihi .

:hihi
För att brodera ut mitt svar lite så kan jag säga som så att dra man sönder hjulaxeln så kostar det garanterat satan & nittio, trots att Triumph generellt har ganska humana reservdelspriser.
Jag köpte själv en Biltema-nyckel inkl. hylsa & extraskaft för att plocka av/på bakhjulet på min S3:a och blev lite förvånad över hur pass 'lite' 146Nm var med lite längre skaft.
När man ska skruva loss sitter det dock fast avsevärt hårdare (nyper) än 146Nm vilket lätt leder till att man vill ta i lika mycket när man skruvar fast muttern igen.
Det är en fördel att ta hjälp av någon som sitter på hojen & bromsar med bakbromsen, då kan man koncentrera sig på muttern och undvika att man slinter med hylsan.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
:hihi
För att brodera ut mitt svar lite så kan jag säga som så att dra man sönder hjulaxeln så kostar det garanterat satan & nittio, trots att Triumph generellt har ganska humana reservdelspriser.
Jag köpte själv en Biltema-nyckel inkl. hylsa & extraskaft för att plocka av/på bakhjulet på min S3:a och blev lite förvånad över hur pass 'lite' 146Nm var med lite längre skaft.
När man ska skruva loss sitter det dock fast avsevärt hårdare (nyper) än 146Nm vilket lätt leder till att man vill ta i lika mycket när man skruvar fast muttern igen.
Det är en fördel att ta hjälp av någon som sitter på hojen & bromsar med bakbromsen, då kan man koncentrera sig på muttern och undvika att man slinter med hylsan.

:tummenupp Yepp, efter att ha sovit på saken så blir det en tur till butiken och inhandla en nyckel redan nu på lunchen! Har förmodligen nu dragit åt för hårt... får lossa lite och dra med m-nyckeln till 146 Nm. Tackar för tips & råd!

Fortsättning följer med frågor...

Kollade i instruktionsboken vilket spel det skulle vara på kedjan... Nu kommer jag inte ihåg exakta siffran men det var +/- någon centimeter. Men är inte helt hundra på i vilket läge man ska ha detta spel, obelastad cykel (på stöd/med stöd) eller med en förare på?

Jag gissade på först nämnda alternativ, obelastat men tänkte att jag kunde få det bekräftat av nå'n?

Tackar! :)
 
Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Oki tack! :tummenupp Ska kolla på Ebay, annars så bli det till att bygga eget.

Så här ser det som jag byggt ut. Axeltappen är ø25 och 350mm lång
(fri längd) så att jag kan ha en sprint på motstående sida. Svetsat i
fyrkantprofil 30x20 t=1,5. 20x20 och 25x25 t=1,5 till hantag och
handtagsfästen. Hjulen är från Jula. Hjulaxlarna är vanliga bultar med
längd så att ingen gänga är inne i hjulet och onödig gänga bortkapad.
Målat med svart hammarlack på sprayburk.

Höger_sc.jpg
För höger användning (mecka med kedja tex)

Vänster_sc.JPG
För vänster användnig (ta av hjulet tex)
 
Last edited:

Rick

The silver bullet since 1978
Gick med
4 Jul 2006
Ort
Sävedalen
Hoj
KTM 690 Enduro R -13
Så här ser det som jag byggt ut. Axeltappen är ø25 och 350mm lång
(fri längd) så att jag kan ha en sprint på motstående sida. Svetsat i
fyrkantprofil 30x20 t=1,5. 20x20 och 25x25 t=1,5 till hantag och
handtagsfästen. Hjulen är från Jula. Hjulaxlarna är vanliga bultar med
längd så att ingen gänga är inne i hjulet och onödig gänga bortkapad.
Målat med svart hammarlack på sprayburk.

View attachment 191146
För höger användning (mecka med kedja tex)

View attachment 191147
För vänster användnig (ta av hjulet tex)

Tackar ödmjukast! :D Det ser riktigt nice ut..:tummenupp
 

TM

Bluegrass n' shit
Gick med
19 Feb 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Trampcyklar
Kollade i instruktionsboken vilket spel det skulle vara på kedjan... Nu kommer jag inte ihåg exakta siffran men det var +/- någon centimeter. Men är inte helt hundra på i vilket läge man ska ha detta spel, obelastad cykel (på stöd/med stöd) eller med en förare på?

Jag gissade på först nämnda alternativ, obelastat men tänkte att jag kunde få det bekräftat av nå'n?

Tackar! :)

Mät kedjeslacket med hojen belastad (=du sitter på med full utrustning) annars blir det lätt fel. Olika hojar äter olika mycket kedja vid nedlastning (jämfört med olastat) beroende på konstruktion, på min S3 1050 är skillnaden så stor att kedjan slackar lite mycket utan last. Jag tror t om att någon kommenterade detta här på sh.com när de första pressbilderna dök upp på den nya triplen.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top