2175551 Jaha, nu har jag hämtat hojen efter 1.000-milaservicen och kan väl säga att frambromsen nu är perfekt (hoppas att den fortsätter att vara det bara). Dom (MC-experten) bytte bromscylindern mot den nya (06) som dom hade fått ifrån Svenska Triumph. Det var tydligen ingen skillnad i cylinderdiameter jämfört med 05, så de bytet behöver man nog inte göra. Däremot plockade dom av hela bromssystemet och luftade det riktigt grundligt på arbetsbänken innan montering. Det verkar som det gjorde susen, nu kör jag med handtaget inställt i läge 4 och bromsen tar betydligt tidigare än förut (då i läge 1). Jag tror att det räcker med att plocka av oken och vinkla dem så att nippeln hamnar som högsta punkt (vid oken) under avluftningen för att fullgott resultat skall uppnås.
När dom ringde och meddelade att hojen var klar för avhämtning frågade de mig om den brukade baktända vid gasavslag eller gick allmännt dåligt. Nä, det kunde jag inte påstå. Det visade sig att stiften var alldeles rostiga pga att vatten runnit ner i stifthålen (förbi gummipackningen) men inte kommit ut/dunstat bort. Detta har tydligen varit ett ganska vanligt fel på tidigare hojar och Triumph har alltså ännu inte kunnat lösa det med ett dräneringshål (likt vissa andra hojtillverkare) eller tillsett att packningen tätar ordentligt (eller inte alls, så att vattnet dunstar bort). Hursomhelst bytte dom stiften som ett garantijobb på eget initiativ