Triumph Speed Triple-tråden.

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
speed triple 955,minicross 4hjuling can am outlander 800 r xtp ,minmoto
Har börjat fundera på om jag ska slänga på ett clip-on styre på triplen... :va

Har kört ganska många mil nu med originalstyret och för mig känns fortfarande inte körställningen bra för den typ av körning som jag gillar. Dvs smalare slingriga vägar med mycket aktiv körning... Buskörning i sta'n mm är ju hur lätt som helst men det är ju inte det jag är ute efter.

Kanske måste ge det än mer tid med nuvarande körställning, är nämligen van vid ett sportigare stuk samt en lättare cykel. Hade tidigare en liten suzuki sv650s som jag kunde hålla ett mycket bra tempo med på små favoritvägar... Svårare nu med S3an, ganska mycket svårare.

Trodde först att det bara var pga att S3an är "tyngre" men idag så provkörde jag en daytona 955i och vips så kändes det som att det flöt på bättre, lättare att styra med kroppstyngden och med bättre kurvhastighet... Ville inte trycka på alltför mycket med lånad hoj men i alla fall.

Vad tror ni S3-tomtar?

1. Fel i huvudet!? S3 är bästa hojen (som den är) för kurviga sommarvägar, ge det mer tid!
X. Clip-on är kalas, prova!
2. Du har köpt fel cykel pucko, byt till en "sporthoj".

Eller andra vettiga kommentarer eller erfarenheter? :)

du är inte ensam har haft min triple i tre dagar och jag tycker nog att ett clip on vore da shit

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
speed triple 955,minicross 4hjuling can am outlander 800 r xtp ,minmoto
En kompis som åker Triple har inte heller det på sin 03. Hur menar du med kopiera över? Ladda in 10158 först, sen ladda din?
ni verkar ha koll! vad är det för skillnad på motor och chassi uppdateringar mellan 00-04? har en 03:a som jag köpte6 dagar sedan.
finns det nån bra sida som är på SVENSKA då jag är inte helt 100 på engelska när det gäller den tekniska biten. vet att 02 kom det 120 hk och 05 kom den nya motorn men är tacksam för tips,då jag är nybörjare funderar på clip on men skulle vilja veta om det är nån som testat och vad de tyckte om det.:va mvh robin

MaScoot

kast me' liten bomullstuss
Gick med
24 May 2005
Hoj
Triumph Speed Triple 2013, Honda Fireblade 954rr 2003
Och det funkar bra och ser inte bara coolt ut ? Funderar på att köpa ett par svarta med guld justeringsarm på.

Funkar kanon! Jag tycker dom är grymt mkt skönare än fabriksgreppen.
Det märks att det inte är några jönsar som sitter och gör dem...kvalitetskänslan är genomgående! :tummenupp

gaymode ON

gayaway.gif

Jag tog de med blå justeringsarm eftersom det matchade gaffelskruvarna.
Nu tänker du "Hey, guld matchar ju hela j-vla gaffelbenet!"....fiffigt tänkt..men icke...det är helt fel guldfärg sörru :hihi

gaymode OFF

1022.gif

Last edited:

Berggren

Nu är våren här.....eller?
Gick med
24 Jan 2004
Hoj
3 st
Skulle hämtat min nya triple imorgon, men fick precis beskedet att de monterat helsystem,filter och stift som de skulle. Men tyvärr går hojen knappt att starta. Hojen är en 07:a men har tydligen en massa 08:a delar i sig:va
t.ex. tank av plåt och annan bränslepump. Triumph har tydligen ingen mapp för detta ännu. Finns fler som har samma problem och väntar på den nya mappen. Så jäkla svårt kan det ju inte vara att fixa fram..
Ville verkligen få hem den nu, innan midsommar.:(

MaScoot

Gick med
24 May 2005
Hoj
Skulle hämtat min nya triple imorgon, men fick precis beskedet att de monterat helsystem,filter och stift som de skulle. Men tyvärr går hojen knappt att starta. Hojen är en 07:a men har tydligen en massa 08:a delar i sig:va
t.ex. tank av plåt och annan bränslepump. Triumph har tydligen ingen mapp för detta ännu. Finns fler som har samma problem och väntar på den nya mappen. Så jäkla svårt kan det ju inte vara att fixa fram..
Ville verkligen få hem den nu, innan midsommar.:(

Låter skumt. Det är 07:eek:rna som fått plåttank och ny ECU. Låter som skitsnack från deras sida. Jag köpte min (likadan som din tror jag...mattsvart LE) hos Triumph Center Stockholm...inga probs whatsoever.

Nytt på 08:eek:rna är Brembo ok och andra fälgar.

EDIT: Sverige fick in 3 sådana här LE hojar..enda skillnaden från andra 07:eek:r är färgen. Be dem ringa till Triumph Center Stockholm. Tommy kan säkert hjälpa dem över telefon. Min mappades om med Arrowsystemet.

http://www.triumphstockholm.se

Last edited:

Berggren

Gick med
24 Jan 2004
Hoj
3 st
Låter skumt. Det är 07:eek:rna som fått plåttank och ny ECU. Låter som skitsnack från deras sida. Jag köpte min (likadan som din tror jag...mattsvart LE) hos Triumph Center Stockholm...inga probs whatsoever.

Nytt på 08:eek:rna är Brembo ok och andra fälgar.

EDIT: Sverige fick in 3 sådana här LE hojar..enda skillnaden från andra 07:eek:r är färgen. Be dem ringa till Triumph Center Stockholm. Tommy kan säkert hjälpa dem över telefon. Min mappades om med Arrowsystemet.

http://www.triumphstockholm.se

Nu är det klart. Triumph skickade över mappen till Johans mc och de la in den. Nu startar den och går som den ska. Nu är jag glad igen..:)
Men jag och en kompis köpte en varsin, han en vit med plasttank och jag en svart med plåttank:va Bägge är årsmodell -07. Konstigt det här.

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Funkar kanon! Jag tycker dom är grymt mkt skönare än fabriksgreppen.
Det märks att det inte är några jönsar som sitter och gör dem...kvalitetskänslan är genomgående! :tummenupp

gaymode ON

gayaway.gif

Jag tog de med blå justeringsarm eftersom det matchade gaffelskruvarna.
Nu tänker du "Hey, guld matchar ju hela j-vla gaffelbenet!"....fiffigt tänkt..men icke...det är helt fel guldfärg sörru :hihi

gaymode OFF

1022.gif

Va finns det olika guld färg ?:rolleyes: Trist guld matchar ju inte bara gaffelbenen uta kylarvingar, broms ok, Heel guards, styre och hajfena.

Heel guard och hajfena håller jag på och förhandlar om och mitt styra skall enligt uppgift nu "finnas i UK på riktigt". Det var tydligen på låtsas för en månad sen:huvet

Jag får väl köpa svarta med naturell justerarm och skicka med armarna med heelguards och hajfena. Går dom att ta loss ?

MaScoot

Gick med
24 May 2005
Hoj
Va finns det olika guld färg ?:rolleyes: Trist guld matchar ju inte bara gaffelbenen uta kylarvingar, broms ok, Heel guards, styre och hajfena.

Heel guard och hajfena håller jag på och förhandlar om och mitt styra skall enligt uppgift nu "finnas i UK på riktigt". Det var tydligen på låtsas för en månad sen:huvet

Jag får väl köpa svarta med naturell justerarm och skicka med armarna med heelguards och hajfena. Går dom att ta loss ?

Guldfärgen är ju Pazzos guldfärg...inte Triumphs, det är därför den diffar antar jag...hur mkt den diffar vet jag inte. Funkar säkert helt ok....det beror på hur kinkig man är :)

Nu är det klart. Triumph skickade över mappen till Johans mc och de la in den. Nu startar den och går som den ska. Nu är jag glad igen..:)
Men jag och en kompis köpte en varsin, han en vit med plasttank och jag en svart med plåttank:va Bägge är årsmodell -07. Konstigt det här.

Fan va' stort!!

Jo..jag har hört att det finns 07:eek:r med plasttank....beror nog på tillverkningsdatum...tror det kan finnas några "tidiga" 07:eek:r med plasttank.
Har hört att plasttanken repas lättare, med plåttank kan väggarna göras tunnare...därmed ryms mer soppa :tummenupp

Det finns även de som hävdar att vissa 07:eek:r inte fått den nya förbättrade ECU'n. Ett säkert tecken på att man fått den nya är att den låter som att den skickar ett fax några sekunder efter att man stängt av motorn :D
Triumph hävdar att alla 07:eek:r har den nya Keihin ECU'n....men det tvistas som sagt om det.

Last edited:

illebror

Calcatea Bellator
Gick med
8 May 2006
Hoj
D675R
Ett säkert tecken på att man fått den nya är att den låter som att den skickar ett fax några sekunder efter att man stängt av motorn :D

Faxet går direkt till Rikspolisstyrelsen och meddelar maxfart, snittfart samt vägsträcka från den inbyggda GPS:en. Vem behöver regskylt fram med ett sånt system :)

... f'låt .. back to topic...

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Äntligen ! - Först var jag och hämtade mitt guld styre och sen dom sista svarta och guld anodiserade skruvarna jag beställt. Så nästa vecka blir det meckning.

Glad midsommar alla S3 tokar:yoparty, :öl, :dricka, :fyllisar och :cpparty

Last edited:

MaScoot

Gick med
24 May 2005
Hoj
Äntligen ! - Först var jag och hämtade mitt guld styre och sen dom sista svarta och guld anodiserade skruvarna jag beställt. Så nästa vecka blir det meckning.

Glad midsommar!

Glömde säga att justeringsarmen på Pazzogreppen är avtagbar.

snajdarn

Snajdigast
Gick med
1 Aug 2005
Hoj
-08 CBR1000RR

Även jag fick mitt styre idag, skönt o köra med men ja e besviken på färgen..

Det är nämligen inte samma guldfärg som gaffeln har, o det tycker ja det borde va när styret kommer från triumph själva, eller har ja fel??

Men sen e ju jag jävligt petig!

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Även jag fick mitt styre idag, skönt o köra med men ja e besviken på färgen..

Det är nämligen inte samma guldfärg som gaffeln har, o det tycker ja det borde va när styret kommer från triumph själva, eller har ja fel??

Men sen e ju jag jävligt petig!

Jag håller på en del med anodisiring i mitt jobb, inte själva anodiseringen men med produkter som är anodiserade. Det är ungefär som med metallic lack det är näst intill omöjligt att få exakt samma färg och färgton i två olika batcher.

För att kunna få exakt samma färg så måste man köra alla delarna i samma bad annars blir det skillnader. Och antagligen är Svart lättast och Guld svårast.

Nu har jag bara kollat på mitt styre inte jämfört med gaffeln / kylarvingarna så jag vet inte hur stor skillnaden är.

Jag har dock bytt ut skruvarna som håller framstänkan till guld, det var inte riktigt samma som på gaffeln men det syns inte vid "normal" beskådning.

Jag har fått mina M8x10 kullrigt huvud i guld till kylarvingarna. Det blir spännande eftersom dom också är i guld.

Att jag inte har lyckats få mina heelguards och hajfenan guldanodiserade ännu beror på att jag talar med några olika anodiserare om vem som anser sig kunna lyckas matcha gaffeln bäst.

Berggren

Gick med
24 Jan 2004
Hoj
3 st
Fick min nya triple i torsdags. Har strippat av den lite och monterat ett annat lyse.:yoparty

Bifogat

• PICT001550%.JPG
    PICT001550%.JPG
    120.9 KB · Visningar: 256
  • PICT001654%.JPG
    PICT001654%.JPG
    129.9 KB · Visningar: 239
Last edited:

Berggren

Gick med
24 Jan 2004
Hoj
3 st
Vackert!!! Vad är det för framlyse??

Psst...du kanske skall sudda reg.numrena på de andra hojjarna på bilden :)
Finns så j-vla många klåfingriga puckon....

Tack för tipset! Tänkte inte på att sudda plåtarna.
Lyset är köpt på bikeshop.
Nån som vet vart man köper ett universalskyltfäste med plats för blinkers?
Bikersneed har ett men det är en leveranstid på 20 arb.dagar.

snajdarn

Snajdigast
Gick med
1 Aug 2005
Hoj
-08 CBR1000RR
Tack för tipset! Tänkte inte på att sudda plåtarna.
Lyset är köpt på bikeshop.
Nån som vet vart man köper ett universalskyltfäste med plats för blinkers?
Bikersneed har ett men det är en leveranstid på 20 arb.dagar.

Om du e lite händig gör du ett själv, bus enkelt..

Tog en hålplatta ca 10¤30 cm o kapade till rätt längd me vinkelslip,
o två vinkeljärn 4¤6 cm till blinkers.

Popnitade ihop dom (förgjorda hålen passa perfekt) bockade plattjärnet, fick borra ett par hål för o kunna montera fast..

Sprayade den mattsvart så det lilla man ser av den ser bra ut.

Tog en halvtimme o kostade 40 spänn..

Annars har mc-varuhuset i sthlm universalhållare för ca 600 spänn

Last edited:
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...