Triumph Speed Triple-tråden.

Fenster

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2007
Ort
Down under...
Hoj
Traja S3 -06
Ok, men det visste jag. Det jag undrar är om det skett ngt under åren
2005-2007??

Btw 2008:an är jävligt niiice...
Mvh

Det omtalade bromsproblemet som 05:eek:rna hade åtgärdades på 06:eek:rna. Och om man har en 05:a så kan man få det fixat gratis. Utöver det så var det inte mycket som hände mellan 05-06. Samma saker rakt över egentligen. Till 07 var det dock lite som hände! Ny tank i plåt istället för plast. Ny design på kröken nere vid delningen vid förkaten. 07:eek:rna slutar lite tidigare vilket ger en liten annorlunda vinkling på vissa eftermarknadspipor av sliponmodell. På 07:eek:rna byte man också ECU:n. Så hojen drar "bara" runt en till två gånger innan den går igång. På 05-06 kan det ta några varv till. Plus att den nya ECU:n låter som en fax när du stänger av hojen så det är lätt att kolla. 07 kom också högblankspolerade värmeskydd vid burkarna och nere vid kröken där rören delar på sig. Hmmm, vad mer...har jag missat något?
Annars inget mer tror jag...motor, bromsar och design är detsamma....fyll gärna i om jag missat något!?

obs...plåttanken kom mitt i 07 produktionen så det kan fortfarande vara en 07a trots plasttank...
 
Last edited:
Gick med
25 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
Street Triple, Ktm Freeride
Tackar för svaren :tummenupp .
Letar efter Triple och satsar nog på en 06:a, (svart eller vit...)
Verkar vara en riktigt niiice hoj.
 

SP3-martin

mohaaaaaaaaa
Gick med
11 Oct 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Speed Triple 06a, Ducati S2R 06a, MT-01 05a, såld
Det omtalade bromsproblemet som 05:eek:rna hade åtgärdades på 06:eek:rna. Och om man har en 05:a så kan man få det fixat gratis. Utöver det så var det inte mycket som hände mellan 05-06. Samma saker rakt över egentligen. Till 07 var det dock lite som hände! Ny tank i plåt istället för plast. Ny design på kröken nere vid delningen vid förkaten. 07:eek:rna slutar lite tidigare vilket ger en liten annorlunda vinkling på vissa eftermarknadspipor av sliponmodell. På 07:eek:rna byte man också ECU:n. Så hojen drar "bara" runt en till två gånger innan den går igång. På 05-06 kan det ta några varv till. Plus att den nya ECU:n låter som en fax när du stänger av hojen så det är lätt att kolla. 07 kom också högblankspolerade värmeskydd vid burkarna och nere vid kröken där rören delar på sig. Hmmm, vad mer...har jag missat något?
Annars inget mer tror jag...motor, bromsar och design är detsamma....fyll gärna i om jag missat något!?

obs...plåttanken kom mitt i 07 produktionen så det kan fortfarande vara en 07a trots plasttank...

Kan man få sina bromsar bytta/åtgärdade på sin 05a??? hur går man tillväga då?
 

Gnaget

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Falun
Hoj
RSV Mille -02
Har precis tagit bort min Flyscreen. Ska det sitta nåt skydd för mätarna istället. Nån kåpa eller nåt?
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Tjena, finns Triumph-försäkringen kvar (ursäkta att jag är slö och inte orkar surfa)? Klurar på en S3 eller motard nästa säsong.
 

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Ort
Storstan
Hoj
Triumph SpeedTriple 1050 -05
Undrar om speed triple 1050 -05 med plasttank var snällare mot "klockspelet" en iskall morgon som denna....
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Har precis tagit bort min Flyscreen. Ska det sitta nåt skydd för mätarna istället. Nån kåpa eller nåt?

På min -03:a tar man bort bakstycket vid montering av Flyscreen .
 

Fenster

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2007
Ort
Down under...
Hoj
Traja S3 -06
Kan man få sina bromsar bytta/åtgärdade på sin 05a??? hur går man tillväga då?

Som skotten sa alldeles under så kan du ju kolla med Johans. Annars så har triumph en lista med ramnummer som är inkluderade under denna garantin på sin hemsida! Den gällde tidiga 06:eek:r också om jag inte har helt fel.
 

SP3-martin

mohaaaaaaaaa
Gick med
11 Oct 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Speed Triple 06a, Ducati S2R 06a, MT-01 05a, såld
Som skotten sa alldeles under så kan du ju kolla med Johans. Annars så har triumph en lista med ramnummer som är inkluderade under denna garantin på sin hemsida! Den gällde tidiga 06:eek:r också om jag inte har helt fel.

tackar för hjälpen (det e mkt man inte vet om man inte frågar)
 

Fenster

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2007
Ort
Down under...
Hoj
Traja S3 -06
Förrut så hade dom en lista. Men det hittade jag inte just nu. Men du kan söka på ditt ramnummer här så ser du om det är något som är täckt av garantin på din hoj.

http://www.triumph.co.uk/sweden/2436.aspx

Hittade numret också annars:
Re: Speed Triple 1050 front brake - increased lever travel. Machines built
prior to Vin: 253302.

A small number of Speed Triple customers of bikes built prior to Vin 253302
are reporting dissatisfaction with the Speed Triple 1050 radial front brake
and for reasons of customer goodwill, we would like to confirm our wish to
satisfy these owners.

The reported issue is that of control lever travel variation which has been
a concern of some customers, to the extent that we have modified later Speed
Triple models to accommodate our customers' requirements.

For clarity we wish to confirm that the enhancement fitted on the latest
models is available to customers who purchased 1050 Speed Triples prior to
VIN 253302 as a goodwill gesture. This involves the installation of coated
caliper pistons to the front brake calipers only. Please carry out this work
for any customers' who express any concerns.

Det här var det som gick ut till alla handlare har jag för mig..lycka till!:tummenupp
 
Last edited:

triple kungen

Här kunde man hålla fullt på playstation
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Örebro
Hoj
Triumph Speed Triple
Ventil justering

Hej alla.
Vill fråga ni som har ventiljusterat era hojar med 1050 motorn.
Jag undrar dels vad det kostade så man får en idé om vad det går på.
Jag undrar om det försvinner många pållar i spisen när ventilerna är ojusterade.
Jag upplever att Min speedy känns lite trött och hoppas att lite Healing och ventiljustering fixar till det.
Hade´
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Alternativa styren till S3??

Har varit uppe tidigare i tråden... Vad har ni för förslag till alternativa styren till S3:an? Uppenbart är "daytona"-clip-on eller motsvarande från tex Woodcraft...

Tänkte närmare på om nå'n har satt på förhöjda clip-on eller kanske ett rakare/lägre/kortare styre? Kommentarer om det funkat bra? Bilder?

Tänkte att det skulle bli ett av vinterprojekten att fixa till så att körställningen blir lite mer framåtlutad men inte nödvändigtvis fullt ut till "daytona"-varianten...

Comments? Bilder? Länkar? Tackar! :tummenupp
 

MaCa

Innehavare av en Hertig av Mattighofen
Gick med
11 May 2005
Ort
Västerås
Hoj
690 Duke R -10, Husaberg FE350 -13
Jag testade med att montera ett styre av modell "drag-style" som kostade typ 200 kr, beställt frå Duells via handlaren i stan! Det hade ungefär samma krökning, vinkeln bakåt mot dig som du ser på orginalstyret precis rakt uppifrån, på handtagen som orginal men helt utan "rise". Du sitter med andra ord ca 5-6 cm lägre med detta styre. Provade innan med Clip-on från en Daytona men jag upplevde dessa som väl låga, speciellt inne i stan, dock grymt sköna på bana och vid aktivare körning då man inte "hänger" så mycket på styret utan rör sig mer med hojen. "Drag-style" passade bra både på bana och i stan men styret jag valde var aningen för smalt, det blev nästan för smaöt för reglagen så om jag hade köpt det idag hade jag köpt ett modell bredare och kapat till önskad bredd istället! Jag har inte suttit skönare på min Trajja! Kolla styret på Duells.se, följande är saxat därifrån!

Dragstyle
Mått: A 66 cm, B 24 cm, D 12 cm

Artikelnr Benämning Artikeltext Cirkapris
H55-212 Styre 25 mm (1") 242,00 kr
H55-211 Styre 22 mm (7/8") 242,00 kr


Lycka till

/Mattias



Har varit uppe tidigare i tråden... Vad har ni för förslag till alternativa styren till S3:an? Uppenbart är "daytona"-clip-on eller motsvarande från tex Woodcraft...

Tänkte närmare på om nå'n har satt på förhöjda clip-on eller kanske ett rakare/lägre/kortare styre? Kommentarer om det funkat bra? Bilder?

Tänkte att det skulle bli ett av vinterprojekten att fixa till så att körställningen blir lite mer framåtlutad men inte nödvändigtvis fullt ut till "daytona"-varianten...

Comments? Bilder? Länkar? Tackar! :tummenupp
 

triple kungen

Här kunde man hålla fullt på playstation
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Örebro
Hoj
Triumph Speed Triple

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Jag testade med att montera ett styre av modell "drag-style" som kostade typ 200 kr, beställt frå Duells via handlaren i stan! Det hade ungefär samma krökning, vinkeln bakåt mot dig som du ser på orginalstyret precis rakt uppifrån, på handtagen som orginal men helt utan "rise". Du sitter med andra ord ca 5-6 cm lägre med detta styre. Provade innan med Clip-on från en Daytona men jag upplevde dessa som väl låga, speciellt inne i stan, dock grymt sköna på bana och vid aktivare körning då man inte "hänger" så mycket på styret utan rör sig mer med hojen. "Drag-style" passade bra både på bana och i stan men styret jag valde var aningen för smalt, det blev nästan för smaöt för reglagen så om jag hade köpt det idag hade jag köpt ett modell bredare och kapat till önskad bredd istället! Jag har inte suttit skönare på min Trajja! Kolla styret på Duells.se, följande är saxat därifrån!

Dragstyle
Mått: A 66 cm, B 24 cm, D 12 cm

Artikelnr Benämning Artikeltext Cirkapris
H55-212 Styre 25 mm (1") 242,00 kr
H55-211 Styre 22 mm (7/8") 242,00 kr


Lycka till

/Mattias

Ahh, tackar Mattias! :tummenupp Kanske skulle kunna vara nå't! Som sagt, vore fint med en kompromiss vad gäller körställning, upplever nuvarande som alltför upprätt då jag mest kör aktivt på krokiga små vägar... Dessutom är priset som hittat! :)

Vilken rörstorlek ska det vara? (7/8" eller 1"?) Det kan jag ju enkelt mäta iof...

"Nästan" för smalt, är tipset att köpa det bredare dragstyle (wide) ist och kapa detta? (Mått: A 90 cm, B 32 cm, D 12 cm, artnr H55-213/214.)

Jag gissar att mått A är bredden, D är djupet... lite osäker på mått B... är det längden på det raka mittenpartiet? Får mäta och kolla på cykeln så att inte "bockningarna" kommer för långt ut... Risk att styret blir för brett?

Nå'n mer som har provat dragstyle-styre? Kommentarer eller tips isf?

http://www.jacklilley.com/view_part.asp?category_id=60&category_type_id=754&part_id=5340

Var på Jack lilley och letade efter annat och såg
Dessa som var najs
Hade´

Oj, dom var fina! Inte gratis men nice... (typ £ ist för kr jämfört med tipset från Mattias ;)) Men det såg riktigt bra ut... Lutar åt att prova dragstyle till att börja med, mycket pga priset... Tackar för tipset! :tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top