Triumph Street Triple-tråden

Andreas

Medlem
Gick med
12 Jan 2014
Ort
Uppsala
Hoj
Honda VFR1200F
Då har jag äntligen fått på min tail-tidy monterad (http://www.evotech-performance.com/2013-2033/triumph-street-triple-2013-onwards-tail-tidy)
Det tog längre än väntat (+30 min) och jag fick fippla lite med kablarna innan det blinkade rätt samt att det var kallt som stryk att montera utomhus. Beskrivningen från Evotech var inte direkt uppdaterad mot 2013-modellen samt att man saknade ett par steg för avmontering.
Men fint blev det, dock är passformen mot själva sitsen inte tätt på. Skall maila dem för att se om det är normalt eller om man lyckats göra fel. Ledsen för dålig kvalitet på bild.
För mig tog monteringen avsevärt längre tid men så hade jag hjälp av en pigg sjuåring också.

Om passformen är dålig har förmodligen något blivit fel. På min är passformen snarast bättre än original. Snabbkoll: Du glömde inte gummipackningen mellan tailtidyn och hojen? Gummipackningen har inte hamnat snett? Du bytte brickorna eller om det var hela skruvarna som håller fast tailtidyn från ovansidan?

Det som försenade min montering var, förutom den sjuårige medarbetaren, att jag fäste blinkersarna med fel skruvar vilket gjorde att halvorna bara nästan passade ihop. Med de korrekta och något kortare skruvarna fungerade det bättre.
 

Andreas

Medlem
Gick med
12 Jan 2014
Ort
Uppsala
Hoj
Honda VFR1200F
Jag är lite tvekande till skjutspinnarnas vara eller icke vara om man nu behöver skjutsa någon men nu har man ju tänkt tanken :).

Jag tycker att det är snyggare med skjutspinnarna på plats. För min del är det förstås omöjligt att ta bort dem eftersom jag ofta skjutsar barnen, så kanske är det bara något jag framgångsrikt intalat mig.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
sɐəɹpuɐ;5987988 skrev:
Jag tycker att det är snyggare med skjutspinnarna på plats. För min del är det förstås omöjligt att ta bort dem eftersom jag ofta skjutsar barnen, så kanske är det bara något jag framgångsrikt intalat mig.

Du har bara intalat dig :)

 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Jag är lite tvekande till skjutspinnarnas vara eller icke vara om man nu behöver skjutsa någon men nu har man ju tänkt tanken :).

Jag har ni pratat med Evotech och det skall inte vara ett glapp så antingen har jag gjort fel eller så saknades det en detalj (förmodligen det första), skall montera ner grejorna senare för översyn.
Mitt glapp är mellan tidyn och sitsdelen, ej med lampan, vad jag kunde se iaf Har du någon bild på din?

Skjutsar man är de ju bra att behålla. :D Jag har skjutsat 4-5 gånger sedan jag tog kortet för fem år sedan och det var bara första året. Skjutsar aldrig nu så det var glädjande att det bara tog tio minuter att ta bort pinnarna.
 

Andreas

Medlem
Gick med
12 Jan 2014
Ort
Uppsala
Hoj
Honda VFR1200F
Skjutsar man är de ju bra att behålla. :D Jag har skjutsat 4-5 gånger sedan jag tog kortet för fem år sedan och det var bara första året. Skjutsar aldrig nu så det var glädjande att det bara tog tio minuter att ta bort pinnarna.

Jag har skjutsat minst fyra gånger, alltså olika dagar, under 2014. Pinnarna blir kvar.
 

elhombre

Medlem
Gick med
19 Oct 2012
Ort
Västkusten
Hoj
Ducce
sɐəɹpuɐ;5987987 skrev:
För mig tog monteringen avsevärt längre tid men så hade jag hjälp av en pigg sjuåring också.

Om passformen är dålig har förmodligen något blivit fel. På min är passformen snarast bättre än original. Snabbkoll: Du glömde inte gummipackningen mellan tailtidyn och hojen? Gummipackningen har inte hamnat snett? Du bytte brickorna eller om det var hela skruvarna som håller fast tailtidyn från ovansidan?

Det som försenade min montering var, förutom den sjuårige medarbetaren, att jag fäste blinkersarna med fel skruvar vilket gjorde att halvorna bara nästan passade ihop. Med de korrekta och något kortare skruvarna fungerade det bättre.

Fick du med gummipackning från evotech? Tjocklek på den? Har slängt in metalldelen från originalet hehe
 

Andreas

Medlem
Gick med
12 Jan 2014
Ort
Uppsala
Hoj
Honda VFR1200F
Fick du med gummipackning från evotech? Tjocklek på den? Har slängt in metalldelen från originalet hehe

Nej, metalldelen, den med skruvhål som man fäster originalhållaren i, ska inte användas. Man skruvar direkt i Evotechen. Däremot återanvänder man gummipackningen som är original. Den ser ut som på den länkade bilden.

http://img.f.ridersdiscount.com/for...stall_13_675/evotech_tail_tidy_install-29.jpg

Hela beskrivningen som jag följde finns här:

http://www.triumph675.net/forum/showthread.php?t=87857
 

elhombre

Medlem
Gick med
19 Oct 2012
Ort
Västkusten
Hoj
Ducce
sɐəɹpuɐ;5988176 skrev:
Nej, metalldelen, den med skruvhål som man fäster originalhållaren i, ska inte användas. Man skruvar direkt i Evotechen. Däremot återanvänder man gummipackningen som är original. Den ser ut som på den länkade bilden.

http://img.f.ridersdiscount.com/for...stall_13_675/evotech_tail_tidy_install-29.jpg

Hela beskrivningen som jag följde finns här:

http://www.triumph675.net/forum/showthread.php?t=87857

En sådan packning såg jag inte röken av, får montera ner och kolla. Jag satte ihop allt även utan metallplattan men då var skruvarna för långa, trots att jag bytt spacers. För det är väl oem skruvarna man skall köra med?
Typiskt att det är ännu kallare idag...
 

Andreas

Medlem
Gick med
12 Jan 2014
Ort
Uppsala
Hoj
Honda VFR1200F
En sådan packning såg jag inte röken av, får montera ner och kolla. Jag satte ihop allt även utan metallplattan men då var skruvarna för långa, trots att jag bytt spacers. För det är väl oem skruvarna man skall köra med?

Ja, om man byter spacers är det nog originalskruvarna man ska använda. Jag bytte i somras och minns inte riktigt. Möjligen framgår det av den medskickade manualen eller instruktionen jag länkade till.

Men jag är (nästan) säker på att packningen satt på från början eftersom jag minns att den var lite snett monterad från fabrik.
 

Andreas

Medlem
Gick med
12 Jan 2014
Ort
Uppsala
Hoj
Honda VFR1200F
Har du ingen packning borde det fungera bra att göra en egen av några millimeter tjockt gummi. Det framgår ju hur stor den ska vara och var hålen ska sitta. Blir det för tunt är det ju bara att ha flera lager.
 

elhombre

Medlem
Gick med
19 Oct 2012
Ort
Västkusten
Hoj
Ducce
Plockade ner allting. Hittade packningarna, de satt givetvis på plats som om de var svetsade. Provade att skruva på igen men skruvarna var för långa, gick då igenom min ica-kasse och hittade 4 skruvar med insex som var kortare, körde in dessa och voila - klart.
Arrrrrgh att jag bommade allt detta igår samt tips: förvara inte skruvar i stor plastpåse.
:huvet

IMG_2668.jpg
 
Last edited:

Dunkaa

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Triple R -14
Jag går i seriösa köptankar på en ny ST3 2014. Frågan jag ställer mig är hur bra originalsystemet är och om det är värt att köpa effektljuddämpare (Arrow/LeoVince) direkt? Ni med erfarenhet, vad anser ni?
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Jag går i seriösa köptankar på en ny ST3 2014. Frågan jag ställer mig är hur bra originalsystemet är och om det är värt att köpa effektljuddämpare (Arrow/LeoVince) direkt? Ni med erfarenhet, vad anser ni?

Originalet är ganska tyst, du hör mycket insugsljud och mindre avgas. Vid ordentligt gaspådrag låter den rätt bra dock. Arrow ger väl 2hk mer med uttagen baffel och med rätt mapp, så det är ju ingen jätteskillnad, däremot låter det ju fränare. Funderar själv på Arrow faktiskt.

Lyssna på tuben, finns massa filmer med olika blås.
 

Dunkaa

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Triple R -14
Originalet är ganska tyst, du hör mycket insugsljud och mindre avgas. Vid ordentligt gaspådrag låter den rätt bra dock. Arrow ger väl 2hk mer med uttagen baffel och med rätt mapp, så det är ju ingen jätteskillnad, däremot låter det ju fränare. Funderar själv på Arrow faktiskt.

Lyssna på tuben, finns massa filmer med olika blås.

Okok. Ska ut o leta efter något bra klipp! Förhoppningsvis har de satt på Arrow hos Johans MC som man kan få prova till helgen.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
23 mil idag på soliga skånska grymma vägar! Tog mig tid häromdagen och ställde in chassiet lite bättre, framförallt var ju förspänningen bak på tok för mjuk för min vikt. Blev en helt annan hoj med rätt sag bak. Nu är det finjustering av retur och kompression.
 

Halvdampis

Medlem
Gick med
30 Mar 2013
Ort
Stockholm
Hoj
TV4 Fact. -17
23 mil idag på soliga skånska grymma vägar! Tog mig tid häromdagen och ställde in chassiet lite bättre, framförallt var ju förspänningen bak på tok för mjuk för min vikt. Blev en helt annan hoj med rätt sag bak. Nu är det finjustering av retur och kompression.

Det här är något som jag ska ägna dagen åt. Vad är din vikt samt hur mycket (antal varv) behövde du justera för att bli nöjd. Hur många mm sag valde du fram resp. bak.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Det här är något som jag ska ägna dagen åt. Vad är din vikt samt hur mycket (antal varv) behövde du justera för att bli nöjd. Hur många mm sag valde du fram resp. bak.

Satte saget till cirka 30 mm, det behöver göras mer noga än jag hade tid till. Det blev några varv på bakfjädern, den var minst sagt mjuk för mina 90 kg. Räknade inte exakt då det är individuellt på sag och förspänning från person till hoj till fjäder, även på samma hojmodell.

Kompression och retur satte jag till 9 klick ut fram och 8 klick ut bak. Ska minska ett hack både fram och bak kände jag efter rundan i fredags, cykeln var lite för snärtig.

Men det blev totalt en enorm skillnad mot fabriksinställningarna, särskilt gjorde ju förspänning bak på allt. Nu jobbar framgaffeln mer också istället för att cykeln bara sätter sig på rumpan.

Det kommer att bli mer justerande här under våren så jag får det så bra det går, egentligen tragiskt illa att jag inte gjorde detta som första grej när jag köpt hojen... Jag har ett fullt justerbart chassi och har valt R-modellen för den bättre fjädringen, men låter bara allt vara standard. Skäms! :) :rodnar
 

rulle_retard

Ny medlem
Gick med
13 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Husqvarna 701 SM
Hej allihopa!
Jag hade från början siktet inställt på Yamahas nya MT-09, men efter provkörning så tror jag att den är i nervösaste laget för mig. Street triple känns mer välbalanserad, funderar på en standard street triple av 2013 års modell. Har förstått att R-modellen egentligen är "the way to go" men hur stor skillnad är det egentligen? Jag är inte så erfaren av "sporthojar" så jag kommer vara en nybörjare på de kurviga vägarna, väger runt 90 kg med full utrustning, kommer dämpningen bli för mjuk på standardmodellen?
 

DaKa

Ny medlem
Gick med
19 May 2013
Ort
Uppsala
Hoj
Aprilia Tuono Factory -16
Hej allihopa!
Jag hade från början siktet inställt på Yamahas nya MT-09, men efter provkörning så tror jag att den är i nervösaste laget för mig. Street triple känns mer välbalanserad, funderar på en standard street triple av 2013 års modell. Har förstått att R-modellen egentligen är "the way to go" men hur stor skillnad är det egentligen? Jag är inte så erfaren av "sporthojar" så jag kommer vara en nybörjare på de kurviga vägarna, väger runt 90 kg med full utrustning, kommer dämpningen bli för mjuk på standardmodellen?


Kul, något högre sitthöjd på R modellen, lite större bromsar samt justerbara dämpare runt om. Dock, så klarar man sig bra utan R om man inte vill vara snabbast!! ;) Nej, men klart att std ST3 duger mycket fint!!!! Bara ovanstående som är skillnad, ska du piska bana?

//Daniel
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top