Triumph Street Triple-tråden

illebror

Calcatea Bellator
Gick med
8 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
D675R
Du vet vad man säger om en hoj som en gång är kraschad..
Kraschar du utan puckar får du antagligen en helt ny hoj då skadorna är dyrare att laga än att försbolaget köper en ny hoj.

Vad säger man om en hoj som en gång är kraschad (lagd)...!? :va Inte konstigt att försäkringarna är så dyra med denna inställning.

Puckar åker på diReKt när man hämtat ut hojen! Det hjälper garanterat att minimera skadorna vid såväl vältskador (tappad, påkörd hoj vid parkering) som vid en vurpa.
 

Zard

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2008
Ort
Stockholm
Hoj
fd Triumph Thruxton, fd Triumph Street Triple, fd Suzuki GSX600

Grovis

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2007
Ort
Kristianstad
Hoj
2010, Popab, Kolfiberkäpp
Vad säger man om en hoj som en gång är kraschad (lagd)...!? :va Inte konstigt att försäkringarna är så dyra med denna inställning.

Känns som det blivit ett missförstånd här, min poäng var alltså att ha så lite med försäkringsbolaget att göra om man gillar att busköra!
 

Zam_Zap

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Dalarna
Hoj
2010, Triumph Street Triple R
Tanken är väl inte att åka runt och stunta direkt. Åka på bakhjul och bromsa upp på framhjulet lär det väl tränas lite på nästa säsong.

Tanken med puckar var mer att skydda hojen om den välter omkull när den står still. Går man omkull i högre farter så kommer det bli lite skador ändå om man säger så.
 

Grovis

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2007
Ort
Kristianstad
Hoj
2010, Popab, Kolfiberkäpp
Tanken är väl inte att åka runt och stunta direkt. Åka på bakhjul och bromsa upp på framhjulet lär det väl tränas lite på nästa säsong.

Tanken med puckar var mer att skydda hojen om den välter omkull när den står still. Går man omkull i högre farter så kommer det bli lite skador ändå om man säger så.

Puckar skyddar bra om man tappar hojen vid wheelies/stoppies.
Visst åker fotpinnar och styre men det är inte så farligt.

Varför skulle hojen välta när den står still? Man får ju parkera stategiskt! :tummenupp
 

Lodet

Today it´s win or hospital !
Gick med
6 Feb 2006
Ort
Lomma
Hoj
ST3R
Sitter i vintermörkret och letar min nya tilltänkta hoj till våren.
Efter att har kört sporthoj rätt många år nu funderar jag att byta till fighter, mest pga av jag tröttnat på körställningen som sporthojen har på gatan

Just nu går tankarna mellan Speed triple vs Street triple R !

Körstilen jag har är väl sportigt men ändå med eftertanke på gata, något som verkar har kommit med åldern :D

Sen måste hojen funka bra på bana också, blir väl ca 10 besök per säsong på olika banor!

Nu till frågorna!!
Är bromsar och fjädring samma på Street triple R som på Dayaton 675?
Vad skilljer dessa hojar mer än det uppenbara, alltså effekten och avsaknaden av kåpor?

Ni som kört både Street triple R och Speed triple, vad är era tankar och reflektioner på dessa båda cyklar?

Ska givevis bege mig till en handlare och provköra så fort det bara bli möjligt för att bilda mig en egen uppfattning men tills dess.....

Ös på med alla era tankar om dessa hojarna!!! :)


Mvh Martin
 

Grovis

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2007
Ort
Kristianstad
Hoj
2010, Popab, Kolfiberkäpp
I min mening så är det enda som är bättre med Speeden utseendet (den ser klart råare ut) och posörvärdet (1050cc klingar bättre i Sverige än 675)

Jag var också i valet och kvalet, det var nära jag tog Speeden i ren kubikfrossa, men till slut blev det en Street. Mycket mer lätthanterligt chassi och en härligt ettrig motor.
 

Lodet

Today it´s win or hospital !
Gick med
6 Feb 2006
Ort
Lomma
Hoj
ST3R
I min mening så är det enda som är bättre med Speeden utseendet (den ser klart råare ut) och posörvärdet (1050cc klingar bättre i Sverige än 675)

Jag var också i valet och kvalet, det var nära jag tog Speeden i ren kubikfrossa, men till slut blev det en Street. Mycket mer lätthanterligt chassi och en härligt ettrig motor.



Ja håller med om utseendet faktiskt, 1050 ser ju lite biffigare ut och den där bakfälgen och enkelsvingen skulle man ju kunna döda för :D

Men utseende är ju inte allt som de brukar säga! Körintrycket är faktiskt ännu viktigare!
Någon som vet vad som skilljer Dayatona 675 från Street triple R?
Är det verkligen samma chassi? Rakt av.....

Om det är det borgar ju det för att den borde funka ypperligt på bana med? :)

Några som kört bana med era Street triplar?
 

Crank

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Eskilstuna
Hoj
Nada
Angående utseende så måste jag säga att streeten är schysstare än speeden bortsett från bakfälgen och enkelsving som helt klart är ett plus på speed. Jag var på MC-mässan får snart ett år sedan i stockholm där en mattsvart speed stog jämte en grön street. Jag föll för streetens look helt klart när jag såg dom i det sammanhanget. Speeden såg överviktig ut i jämförelsen. Det här var innan jag köpte min street. Men visst fan är jag sugen på mer kubik!
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Street Triple R har bromsar, framgaffel och stötdämpare från Daytonan. Jag tror dämparna är från Daytona -06 till -08 då dom i alla fall på tidigare exemplar saknar separat justering för hög- och lågfartskompression.

I övrigt stämmer chassimåtten bra och jag har sett Striplar på bana med förare som haft oerhört skoj och åkt riktigt fort. Om man vill nöta bana regelbundet kommer man att uppskatta R-modellen ganska snart, speciellt på grund av de bättre dämparna.

...Någon som vet vad som skilljer Dayatona 675 från Street triple R?
Är det verkligen samma chassi? Rakt av...
...Några som kört bana med era Street triplar?
 

Pjotor

t.d TT-600
Gick med
15 Mar 2007
Ort
Örebro
Hoj
FZR1000 anno 1989 och en Fzr1000 - 87 med motor från - 92
Ngn mer som ska åka till Kemora i sommar? Bokade precis min biljett =)
 

Mathew

Ny medlem
Gick med
25 Jun 2008
Ort
Eskilstuna
Hoj
Street triple R -09
Nuså.. rätt tråd...

Blev precis ägare till en Triumph Street Triple R -09!
Nu gäller det bara uthärda till våren kommer! :)

Tjipp!
 

Majs

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Street Triple -09
Så! Nu var visst bromsbeläggen nästan slut! Nån som vet om det finns nån roligare sorts belägg som kanske greppar en smula bättre till min Street Triple utan R? :rolleyes:
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Louis.de säljer ju Lucas, som har fått bra kritik och fungerar utmärkt enligt mig. Brembo är ett annat högklassigt belägg.

Så! Nu var visst bromsbeläggen nästan slut! Nån som vet om det finns nån roligare sorts belägg som kanske greppar en smula bättre till min Street Triple utan R? :rolleyes:
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top