Trevligt att höra. Jag läste din förra post.
Kan du berätta lite för den oinvigde hur en sådan mappning går till? Jag förstår att man har hojen på en rullande landsväg och att det finns en del att förbättra pga hojen går magert, men inte mycket mer än så.
Var det dyrt? Tog det lång tid?
Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
Oftast går de magert, och det beror på att tillverkarna måste klara avgaskraven. Men jag har sett flera bänkpapper där hojarna gått fett också innan mapp. Rätt är det sällan på en modernare hoj med Euro4/5, och jag antar att de flesta gathojar får samma mapp itankad vid tillverkning, medan alla motorer har variationer.
Det finns väl flera vägar att gå - programmera om original-ECU eller någon form av piggyback dvs Powercommander, Bazzazz, Rapidbike med flera. Vanligast(?) är nog en Powercommander. Den kopplas in i hojen och sen kan man antingen själv programmera den med en förinställd mapp, pilla i den själv (självlärande system finns också, men vet ej hur bra de är) eller köra hojen till någon som har en bromsbänk och få en mapp.
Hur lång tid tar det? Tja det beror på, tror man kan finjustera i en oändlighet för att få det perfekt. Men en mappning till en gathoj bör väl ta ett par tre timmar kanske? I mitt fall lade Eurospeed ned något sådant, jag såg på färddatorn att han kört 6 mil på bänken under två timmar. Sen tillkommer ju allt annat.
Pris då? Beror också på - vill du bara lämna in hojen och få allt fixat får du nog räkna med strax under 10000 kr komplett. En PCV kostar i runda slängar 4000 kr, plus bänkning/mappning som ligger mellan 3-4000 kr, sen lite monteringstid för PCVn. Ska du ha ett öppnare luftfilter är det en tusing till.
Jag hade turen och köpte en begagnad PCV här på SH, och monterade den själv. Så jag betalade för mapp/bänk och ett luftfilter med montering, det blev 4800 kr. Plus den beggade PCVn för 1700 kr så klart.
Huruvida det är prisvärt, ja det beror ju på. Jag tycker det. Men jag förstår om man inte gör det, Streeten går inte jättepissigt original egentligen. Men jag tycker det blev väldigt stor skillnad, hojen går ordentligt bättre.
Jag vill tillägga till mitt svar att jag är lekman på området.
Så ta inte allt jag skriver som absolut sanning - detta är vad jag läst till mig och fått berättat för mig av personer jag bedömer vet bättre än jag.