Triumph Thruxton-tråden

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
@Thruxtonerich

Kanske en dum fråga, men varför är inte skivan hålborrad?
Det finns ju som bekant ett syfte med hålen i skivorna.

Snygg var den iaf! Hoppas du blir nöjd med bromsverkan :)

Själv har jag pillat med elen på hojen i dryga veckan. Elsystemet original är bland det värsta jag har sett. Slarvigt tillverkat med pressade kopplingar som bitvis hänger halvt löst, enda isoleringen är blå billig ejtejp.. Aja nu blir det fint och snyggt iaf, och bra mkt lättare.
Ramen skall lackas i helgen - Gun Metal Grey. Därefter skall den få stå och härda i dryga 3 veckor innan slutmontaget påbörjas.
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Du får ett lika dumt svar: jag vet inte, Beringers skivor ser ut så, utan hål!!!
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Ikväll fick jag en låda på posten så jag har fått pilla lite på hojen även om det inte är lika omfattande saker som vissa andra i den här tråden :D Bakskärm från en Thruxton utan ful reflex och Street Triple Spegel med Rizoma tyngd, NH M-Bars och NH Togas, enda som saknas nu är nya blinkers och bredare däck...
Så blankt och grannt... ett smycke! Du får passa dig för grusvägar i år! Och humlor. :D
 
  • Gilla
Reaktioner: BJN

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Det var väl själva fan att man alltid blirsugen på att skaffa nya grejer när nāgon annan gjort det. Spännande att du valde en thruxtonskärm istället för FEK. spegeln var grymt snygg också, aldrig sett den innan.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Det var väl själva fan att man alltid blirsugen på att skaffa nya grejer när nāgon annan gjort det. Spännande att du valde en thruxtonskärm istället för FEK. spegeln var grymt snygg också, aldrig sett den innan.

Ja, det blir ju så att man blir sugen när man ser allt godis. Därför är det ju bra när det (som inte minst du bidragit till) kommer förslag på roliga moddar som inte kostar så mycket.

Själv hade jag inga planer på att byta något mer denna vinter men nu kikar jag runt efter bromsar, stötdämpare, backspeglar,bromsvätskebehållare å så termosmuggar då.:)
 

hs01jowe

Rocker
Gick med
8 Feb 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Triumph Bonneville T100 Såld 2014
Så blankt och grannt... ett smycke! Du får passa dig för grusvägar i år! Och humlor. :D

Nu när skärmen är så ren på insidan kan man ju knappt köra alls! Tänk om det kommer damm på den :D

Det var väl själva fan att man alltid blirsugen på att skaffa nya grejer när nāgon annan gjort det. Spännande att du valde en thruxtonskärm istället för FEK. spegeln var grymt snygg också, aldrig sett den innan.

Tack! Jo spegeln är en Rizoma kopia som Triumph gör, snyggt att man har med trajja loggan då tycker jag :yoparty

Angående skärmen så ville jag har en som såg ut som standard fast kortare, tänkte kapa min skärm men fick bra pris på en oanvänd originalskärm till thruxton.. FEK känns lite för naket för min smak..
 
Last edited:

XTrem

Trevlig jävel
Gick med
7 Aug 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Triumph Thruxton -09 Suzuki GS1000G -81
Tar du loss styret och vänd på det så får du grymt cafe´racer stuk :tummenupp

Gillar stripsen på tanken!
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Själv hade jag inga planer på att byta något mer denna vinter men nu kikar jag runt efter bromsar, stötdämpare, backspeglar,bromsvätskebehållare å så termosmuggar då.:)

Jag hoppas ni säger till om/när ni hittar termosar.
Idag har jag varit i plugget, vilket inneburit massvis med läsning om stötdämpare på TRAT. Det är många som gillar Hagon och dom har nyligen kommit ut med en dämpare med 10 !!-klicks instälffning. Hittade denna sidan precis.
http://www.hagon-shocks.co.uk/HagShocks.htm
Det fina är att dom är så billiga och att man får två års garanti. Dessutom är det säkert inte så dyrt att skicka tillbaka dom till UK om dom går sönder.

utan 10klick-inställning inkl frakt: 1700kr
med 10klick-inställning inkl frakt: 2400kr

Glöm inte att dom har kassa vägar i USA. Mycket sämre än vi har.
Jag tror däremot att jag ska ställa in mina nuvarande och köra en säsång innan jag köper nya, så jag uppskattar bytet.

Vad har ni för inställning på framgaffeln? Kan man vrida inställningen där med en skiftnyckel, eller behöver man något specialverktyg?
 
Last edited:

hs01jowe

Rocker
Gick med
8 Feb 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Triumph Bonneville T100 Såld 2014
Tar du loss styret och vänd på det så får du grymt cafe´racer stuk :tummenupp

Gillar stripsen på tanken!

Tack! Gillar den här färgkombon.. Testade m-bars åt andra hållet i somras och även om det ser bättre ut så var det för obekvämt för mig efter 20 min i stadstrafik.. Kanske är jag som lägger för mycket tyngd på händerna :va
 

speedtwin

Min pappa är starkare än din pappa....
Gick med
10 Jun 2009
Ort
frillesås, en bit söder om GBG
Hoj
Triumph thruxton-06 Såld/BMW K1200R -06 Såld/Arctic cat Wildcat
Vad har ni för inställning på framgaffeln? Kan man vrida inställningen där med en skiftnyckel, eller behöver man något specialverktyg?

Det behövs inget specialverktyg. Men jag kan rekomendera att du använder en sexkants nyckel för att inte skada kanterna på skruven, om du nu har sådan skruv. annars är det skiftnyckeln, om du har den andra typen av skruv som har två platta sidor. men tejpa med maskeringstejp för att inte skada anodiseringen.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Lite OT men ändock info gällande syftet med hålborrade skivor:

Vad gör slitzning för nytta?
När du bromsar bildas varma gaser utav bindemedlet i beläggen. Dessa gaser bildar en ‘luftkudde’ som hindrar belägget från att komma i kontakt med skivan och skapa friktion. Med slitzarna (eller hålborrat) försvinner gaserna direkt och beläggen får bra kontakt med skivans yta. Detta ger en bättre känsla och möjlighet att dosera bromsningen bättre. Skivorna värms även upp mindre. Hur stor verkan blir beror på hur bra bromsarna är från början, är de mycket väldimensionerade blir effekten av slitzningen mindre märkbar, är de klena blir effekten mycket större. Sämre belägg brukar ge ifrån sig mer gaser tidigare, medans räjsbelägg håller mycket längre. Likartad funktion fås även med hålborrade skivor men hålborrade ventilerade skivor har nackdelarna att de spricker.

Hurvida detta är ett problem eller ej på dessa skivor kan jag inte svara på, ändå lite bra info för den intresserade tekniknörden :)
Fina var de hur som haver!
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
När du bromsar bildas varma gaser utav bindemedlet i beläggen. Dessa gaser bildar en ‘luftkudde’ som hindrar belägget från att komma i kontakt med skivan och skapa friktion. Med slitzarna (eller hålborrat) försvinner gaserna direkt och beläggen får bra kontakt med skivans yta. Detta ger en bättre känsla och möjlighet att dosera bromsningen bättre.

Är det inte hela grejen med sintrade bromsbelägg att det inte finns något bindemedel till skillnad från gammeldags "organiska" belägg, medans dagens belägg är just sintrade ihop?
De borde alltså inte avge några sådana gaser.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Ngn mer insatt i ämnet får gärna svara. Själv föredrar jag borrade skivor då dessa medför mindre ofjädrad vikt. Jag tror dock bromsverkan är betydligt bättre hos dessa än org. Väntar med spänning hur mina 2x4 kolvsok och dubbla skivor kommer att bete sig :)
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Lite OT men ändock info gällande syftet med hålborrade skivor:

Vad gör slitzning för nytta?
När du bromsar bildas varma gaser utav bindemedlet i beläggen. Dessa gaser bildar en ‘luftkudde’ som hindrar belägget från att komma i kontakt med skivan och skapa friktion. Med slitzarna (eller hålborrat) försvinner gaserna direkt och beläggen får bra kontakt med skivans yta. Detta ger en bättre känsla och möjlighet att dosera bromsningen bättre. Skivorna värms även upp mindre. Hur stor verkan blir beror på hur bra bromsarna är från början, är de mycket väldimensionerade blir effekten av slitzningen mindre märkbar, är de klena blir effekten mycket större. Sämre belägg brukar ge ifrån sig mer gaser tidigare, medans räjsbelägg håller mycket längre. Likartad funktion fås även med hålborrade skivor men hålborrade ventilerade skivor har nackdelarna att de spricker.

Hurvida detta är ett problem eller ej på dessa skivor kan jag inte svara på, ändå lite bra info för den intresserade tekniknörden :)
Fina var de hur som haver!

Du hävdar att borrade skivor är bättre än oborrade!!! Jag konstaterar att Beringer är ett välkänt märke inom racing och alla deras bromsskivor är oborrade. Skulle oborrat vara ett problem är jag övertygad om att Beringers skivor också hade varit borrade/slitsade.
Beläggen har naturligtvis också betydelse och jag har nya som ska vara mer åt "racinghållet" så vi får se om det lämpar sig för gatan tillsammans
med skivan och 4k-oket.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Ta och andas en stund och begrunda det jag citerade.
Har på intet sätt menat att det ena är bättre än det andra, jag påpekar bristerna med oventilerade skivor. Precis som xyx beskrev tidigare så gäller förmodligen bristerna med äldre oborrade skivor med den äldre typen av belägg förmodligen inte moderna sintrade belägg.

Du kan ju dock knappast påstå att en oborrad skiva skulle väga mindre än en borrad..?
Vad du väljer att lägga dina pengar på och inte lägger jag mig inte i. Det enda sättet att uppnå markant större skillnad i bromskapacitet är att byta upp sig antingen till större skiva, eller skaffa en till. Större yta = mer energi som kan omvandlas till friktion och värme, således bättre bromsförmåga.

Din nya skiva+ok kommer säkerligen ge dig bättre känsla och bättre bromsförmåga, det har jag aldrig ifrågasatt.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Sölar ned tråden med lite bilder!

Först försöker jag visa ( första tror jag) bild på hur ett Dunlop 150 ser ut på rätt fälg och i jämförelse då monterat på originalfälg.

Sen försöker jag visa att jag flyttat ner mätarna under styrkronan. The yonson mod!

Å så mina älskade blå-röda kopplingar.

Nu går jag in i dimman med Inspector 71 aka Dirty Harry! (aka = also known as = tonårsspråk :D )
Trevlig helg alla Trajavänner!
 

Bifogat

  • DSC_0160.jpg
    DSC_0160.jpg
    233.3 KB · Visningar: 78
  • DSC_0061cut.jpg
    DSC_0061cut.jpg
    187.5 KB · Visningar: 104
  • DSC_0154.jpg
    DSC_0154.jpg
    227.7 KB · Visningar: 83
  • DSC_0157.jpg
    DSC_0157.jpg
    256 KB · Visningar: 81
  • DSC_0164.jpg
    DSC_0164.jpg
    223.1 KB · Visningar: 78
  • DSC_0161.jpg
    DSC_0161.jpg
    241.3 KB · Visningar: 75
  • DSC_0162.jpg
    DSC_0162.jpg
    235.3 KB · Visningar: 78

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Grymt fina kopplingar :)
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Grymt fina kopplingar :)

Ja,ja du är ju racer så det är klart att du också gillar det stuket.:) Earls kopplingar köpta via Norman Hyde.

Ja oljeslangarna då. Bromsslangarna är som vanligt inköpta från S-Racing.
 
Last edited:

Zard

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2008
Ort
Stockholm
Hoj
fd Triumph Thruxton, fd Triumph Street Triple, fd Suzuki GSX600
Först försöker jag visa ( första tror jag) bild på hur ett Dunlop 150 ser ut på rätt fälg och i jämförelse då monterat på originalfälg.

Sen försöker jag visa att jag flyttat ner mätarna under styrkronan. The yonson mod!

Å så mina älskade blå-röda kopplingar.

Nu går jag in i dimman med Inspector 71 aka Dirty Harry! (aka = also known as = tonårsspråk :D )
Trevlig helg alla Trajavänner!

Den är SNYGG !!
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top