Triumph Thruxton-tråden

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Jovisst fungerade det! Tack! Det blev mycket bättre men inte riktigt som jag vill ha det. Fast efter att ha googlat runt lite så har jag fått klart för mig att vissa bromsar inte är lika stumma i handtaget som andra. Speciellt inte när hojen står still. Fast de kan bromsa hur bra som helst ändå. Bara att vänja sig. Så det får jag väl göra. Vänja mig. Har inte gjort någon riktig provkörning ännu då det började regna kraftigt då jag hunnit 100 m hemifrån igår.

Förra året när jag monterade Beringeroket fick jag också en stumm och "träaktig" känsla vid bromsningen, bromsade bra men inte med "rätt" känsla.
I år monterade jag Beringerskivan + nya Lucas sintrade belägg, luftade en gång till och minskade mängden bromsvätska i behållaren, eftersom det var på maxnivå, och har nu en helt annan broms med betydligt bättre verkan och mycket bättre känsla. Vet inte riktigt var "felet" var, luftningen kanske??
I tisdagskväll, 31 Maj, var jag på Anderstorpbanan och testade och jag är mycket nöjd!!!! Fortfarande lite att göra på förgasarinställningarna men det "tar sig" undan för undan och i slutet av säsongen är nog allt perfekt, he, he !!!
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Jag vet precis vad du menar och jag tror du kommer tycka annorlunda när du har dragit några repor:)
När man sitter still på hojen och klämmer känns det inge vidare men när man kör och känner hur det svarar så hade jag kontakt mellan mungipor och örsnibbar under hjälmen.

Vill man ha lite stummare så får man nog uppgradera uppe på styret.

Lutar åt att jag kommer göra det. Inte för att jag inte är nöjd med känslan utan mest för att ISR handtagen = ren porr.

Jo, de är verkligen snygga. S-Racing har såna på sin VFR och ISRs omkopplare. Dreglar lite varje gång jag är där.

EDIT: Skatteåterbäringen ska komma denna vecka! För alla som inte intecknat den i förväg så kan det ju bli lite nytt.:)
Förra året när jag monterade Beringeroket fick jag också en stumm och "träaktig" känsla vid bromsningen, bromsade bra men inte med "rätt" känsla.
I år monterade jag Beringerskivan + nya Lucas sintrade belägg, luftade en gång till och minskade mängden bromsvätska i behållaren, eftersom det var på maxnivå, och har nu en helt annan broms med betydligt bättre verkan och mycket bättre känsla. Vet inte riktigt var "felet" var, luftningen kanske??
I tisdagskväll, 31 Maj, var jag på Anderstorpbanan och testade och jag är mycket nöjd!!!! Fortfarande lite att göra på förgasarinställningarna men det "tar sig" undan för undan och i slutet av säsongen är nog allt perfekt, he, he !!!

I slutet av säsongen? Du menar då du skall riva allt så du får börja om nästa år igen.:)

Har du någon uppfattning om vad det kan ha gjort för effekthöjning dina åtgärder så här långt?

EDIT: Känslan ja! Trots att handtaget var väldigt svampigt när jag provkörde så var det sannerligen inget fel på känslan. Det var oerhört lätt att dosera och det fanns kvar så att det hade gått att nypa till riktigt. Kände dock inte för det iklädd shorts, t-shirt, gympadojor och öppen hjälm. Nu, efter teargaz luftningsanvisningar, så känns iaf handtaget bra mycket bättre än när jag provkörde så det ska bli kul att testa.
 
Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Blir mycket stummare med bromsrör än med slang vet jag. Sen finns det ju mer eller mindre stumma slangar med, dom expanderar ju av trycket. Köp nån svindyr stålspunnen historia o prova :)
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Blir mycket stummare med bromsrör än med slang vet jag. Sen finns det ju mer eller mindre stumma slangar med, dom expanderar ju av trycket. Köp nån svindyr stålspunnen historia o prova :)

Tack för tipset men.....
Triumph har ju stålomspunnen slang original vetja!:)

Den har jag i o f s bytt till annan stålomspunnen ( det är inte svindyrt, faktiskt rätt billigt) men det är inte där problemet ligger.

Hade samma slang tidigare och då var det stumt. Har samma slang på Suzukin och där vete fan om ens Karelin skulle få in handtaget emot styret.

Problemet, om det nu ens är något, finns att söka på annat ställe. Kanske bara ett spöke i min skalle.
 

Johman

Ny medlem
Gick med
15 Jan 2011
Ort
Åland
Hoj
Ducati 1098 2007
Öhlins TR935

375 mm långa Öhlins TR935. Det värsta som finns till Thruxan. Helt nya i kartong. Har sålt hojen. 7000 kontant. Någon?
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
ACE cafe

Tyvärr tillhör jag ju de idioter som alltid intecknar en framtida intäkt redan innan den inkommit. Så även i år med skatteåterbäringen. Fast kolla alla analyser angående detta fenomen. Sägs vara klart manligt att göra så.:D

Så för att pigga upp mig själv för väldigt lite pengar så gick jag in på ACE cafes shop och köpte lite dekaler (för att snygga till min enda öppna hjälm) en T-shirt och en keps. Allt för ca 500 kr. Fast jävlar, de har mer att sälja där. Riktigt snygga och helt rätta skinnjackor men för dyyyyra pengar. Bara bl.a. alltså! Barnens julklappar 2011 är i stor fara liksom skatteåterbäringen 2012.:)
 

Bifogat

  • UNION_JACK_Main.jpg
    UNION_JACK_Main.jpg
    19.4 KB · Visningar: 50
  • Black_Flag_T_Large.jpg
    Black_Flag_T_Large.jpg
    48.7 KB · Visningar: 46
  • ACHS1E.jpg
    ACHS1E.jpg
    45.8 KB · Visningar: 44
  • AS1.jpg
    AS1.jpg
    15.7 KB · Visningar: 177
  • B&W_Tape_Large.jpg
    B&W_Tape_Large.jpg
    15.2 KB · Visningar: 41

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
375 mm långa Öhlins TR935. Det värsta som finns till Thruxan. Helt nya i kartong. Har sålt hojen. 7000 kontant. Någon?

Har du bild? Kan inte alla Öhlins beteckningar! Är de inte lite längre än originalet?
 
Last edited:

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
Vad tror ni om att besiktiga med TOR-dämparna?
Dags på torsdag...
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Någon som vet storleken på tankhölet? Lacken börjar lossna lite runt kanten pga kontakt med bensin = icke bra. Jag tänkte helt enkelt åtgärda detta genom att slänga på ett monzalock, så inte bensinen får kontakt med lacken i fortsättningen.

Det finns en på bestforbritts, men den är så satans dyr och dessutom slutsåld för tillfället.

Någon som vet om det finns billigare någon annanstans?
Jag vet att norman hyde har, men det är samma pris där (100 euro).
 
Last edited:

CharlieC

gasa!
Gick med
18 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2015 Triumph Street Triple R, 2004 Yamaha R1 banhoj
Strippade hojen, tog isär alla kontakter jag hittade och sprutade 5-56,
tror mig veta var det glappade.
Men det viktigaste, nu går den igen !

I dag har jag fått exakt samma fel på min hoj! Vart tror du glappet satt? Jag har tagit i sär kontakter jag kan hitta i lampan och under kåporna men inget resultat. Ska lyfta på tanken och kolla där också.
 

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki Z900RS
I dag har jag fått exakt samma fel på min hoj! Vart tror du glappet satt? Jag har tagit i sär kontakter jag kan hitta i lampan och under kåporna men inget resultat. Ska lyfta på tanken och kolla där också.

Under vänster sidokåpa i jämte blinkers relät sitter en "rund" liten Givare /likriktare / relä ? Osäker på vad den kallas, oavsett så sitter det 2 grövre kablar monterade med 8 /10 mm. mutter, drog åt dem och sprayde 5-56 sedan gick den.
Kan ta en bild senare om du vill, återkom i så fall.
Lycka till
 
Last edited:

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
I dag har jag fått exakt samma fel på min hoj! Vart tror du glappet satt? Jag har tagit i sär kontakter jag kan hitta i lampan och under kåporna men inget resultat. Ska lyfta på tanken och kolla där också.

Jag hade vatten i startreläet för länge sen och hade då ungefär samma symptom som du. Död på startknappen och alla lysen funkade och det gick att springa igång hojen. Sitter under vä s-kåpa. Torka till och sen inga problem sen dess.
 

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki Z900RS
Jag hade vatten i startreläet för länge sen och hade då ungefär samma symptom som du. Död på startknappen och alla lysen funkade och det gick att springa igång hojen. Sitter under vä s-kåpa. Torka till och sen inga problem sen dess.

På min lyste inte ens lamporna, enbart neutral och oljelampa.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Någon som vet storleken på tankhölet? Lacken börjar lossna lite runt kanten pga kontakt med bensin = icke bra. Jag tänkte helt enkelt åtgärda detta genom att slänga på ett monzalock, så inte bensinen får kontakt med lacken i fortsättningen.

Det finns en på bestforbritts, men den är så satans dyr och dessutom slutsåld för tillfället.

Någon som vet om det finns billigare någon annanstans?
Jag vet att norman hyde har, men det är samma pris där (100 euro).

Har också kollat men det är nog tyvärr där priset ligger.

Vad tror ni om att besiktiga med TOR-dämparna?
Dags på torsdag...

Tror på TOR. Kolla så vet jag sen. :D

Nä, inte alls,besiktningen kan gå hur som helst. Troligtvis går TOR igenom där men hos polisen vid en flygande besiktning är jag betydligt mer osäker. Inte för inte svär sig Triumph fria genom att kalla dem just Triumph Off Road.
 
Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Bjn: tror inte det är ett problem nej :) o jag har då inga stålomspunna slangar på min 04:a.. Fast bromsen tar som den ska.. Kanske borde kröka till nåt snyggt i koppar, röris som man är :)
O originaldämparna tyckte bes. på Aröd i gbg lät tantigt så nästa gång blir det TOR.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Bjn: tror inte det är ett problem nej :) o jag har då inga stålomspunna slangar på min 04:a.. Fast bromsen tar som den ska.. Kanske borde kröka till nåt snyggt i koppar, röris som man är :)
O originaldämparna tyckte bes. på Aröd i gbg lät tantigt så nästa gång blir det TOR.

Kul!

Min besiktning stod å skrattade åt mig då jag hade satt på originalljudämparna inför tillfället. "har du en cool hoj får du väl fan se till att den låter lite också" eller något liknande sa de åt mig.

Kanske blir nästa hit. Bromsledningar i krökta kopparrör av Twintorsk från västkusten. Smid till ett par och visa upp.

Fast jag kan bromsa omkull när du än ber mig om det med det jag har nu.:)
 

teargaz

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2007, Triumph Bonneville
Bjuder på lite bilder från helgen:)
 

Bifogat

  • DSC_1734.jpg
    DSC_1734.jpg
    171.2 KB · Visningar: 90
  • DSC_1777.jpg
    DSC_1777.jpg
    113 KB · Visningar: 81
  • DSC_1779.jpg
    DSC_1779.jpg
    154.1 KB · Visningar: 82
  • DSC_1801.jpg
    DSC_1801.jpg
    133.8 KB · Visningar: 73
Nyheter
Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

Top