Triumph Thruxton-tråden

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Nytt batteri.

Hämtade mitt nya batteri idag hos NF Racing och monterade direkt. Snabb och bra service!!! Priset blev 1419 kr. plus min bensinkostnad. En "specialladdare" ska inhandlas senare för ungefär 500 kr. Hojen startade med en gång och en provtur kommer senare.
Vikt B-tema gel: 4150g
Vikt Shorai: 857 g
Vikten talar för sig själv och storleken ser ni på bilderna:
P1000794.jpg

P1000795.jpg

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Verktygssats

Det är imponerande med viktbesparingen på det nya batteriet Thruxtoneric men jag tänkte faktiskt mest på att utrymmet som blir över skulle kunna användas till en minimal verktygssats.

Min hoj hade ingen original verktygssats och det är den första hojen jag äger sedan 1980 som inte har det. Alla de som jag ägt tidigare har ju haft det original men eftersom jag köpt väldigt begagnat så hade de i vissa fall försvunnit. Är det så att Triumph inte levererar med några verktyg förutom insexnyckeln som sitter innanför högra sidokåpan :), Var skulle i så fall verktygen få plats?

Ni som köpt nytt, ingick någon verktygssats?

Vill ju inte precis kunna byta kamaxlar ute vid vägkanten men några skruvmejslar, någon tång, några fasta nycklar (smala plåtvarianten) och lite eltejp är ju inte fel att ha med.

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Jag har alltid med mig en victorinox och en liten minisats med en insexnyckel, en platt skruvmejsel och en stjärnmejsel. -Tar ingen plats och klarar att fixa det mesta.

För övrigt hade jag bara en (av två) db-killers kvar när jag kom fram till jobbet och då kom verktygen till användning. Nu har jag inga db-killers längre :va

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Hoj
Thruxton, röd!
med några verktyg förutom insexnyckeln som sitter innanför högra sidokåpan :), Var skulle i så fall verktygen få plats?

Fanns inget kit till min hoj heller, köpte visserligen begagnat.
Har dock köpt ett sånt här som utan större problem får plats under sadeln:
A9930215_5883.jpg

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Fanns inget kit till min hoj heller, köpte visserligen begagnat.
Har dock köpt ett sånt här som utan större problem får plats under sadeln:
A9930215_5883.jpg

Å, Triumph står det på det snyggt värre. Är det Johans MC man vänder sig till?

Jag har alltid med mig en victorinox och en liten minisats med en insexnyckel, en platt skruvmejsel och en stjärnmejsel. -Tar ingen plats och klarar att fixa det mesta.

För övrigt hade jag bara en (av två) db-killers kvar när jag kom fram till jobbet och då kom verktygen till användning. Nu har jag inga db-killers längre :va

Victoryknox kan ju vara något ja.

Asså, ska du köra helt jävla olagligt nu då och bli stoppad av farbror blå igen?

Jaa, vi outlaws har ett hårt liv, men rikt!:D

Last edited:

xyx

Gick med
11 Nov 2004
Hoj
Thruxton, röd!
Å, Triumph står det på det snyggt värre. Är det Johans MC man vänder sig till?

Japp. Lite saftigt pris dock. Jag passade på när de hade nån rea/kampanj.

Vad jag dock saknar är plats för bromsskivelås och första hjälpen-kit. Det fick utan större problem plats under passagerarsadeln/cutsen på min Speed Triple.

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Hell yeah! :yoparty -Alternativet, vilket är att riskera att en db-killer skjuts ut på bilen bakom i maxfart är inte så lockande.

Såg denna jackan och tänkte på dig, men nu har ju du precis beställt en ny. http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=180680681921&ssPageName=STRK:MESELX:IT

Tack för tipset om jackan. Du har verkligen fattat! :)
Den ska jag bjuda på.

EDIT: Lite stor även för mig men om jag får den till ett bra pris så är det definitivt en bra jacka för tidig vår- sen höst då man vill ha lite kläder under.

Last edited:
Gick med
22 Dec 2004
Hoj
Thruxton -04
Köpa Thruxton ?

Ska ev köpa en thruxton och skulle behöva lite råd och tips på vad man ska kolla efter allt se upp med vid köp.
Finns det någon årsmodell man ska undvika ?
Är inte direkt påläst.
Biken får kosta max 65 papp.

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Det är imponerande med viktbesparingen på det nya batteriet Thruxtoneric men jag tänkte faktiskt mest på att utrymmet som blir över skulle kunna användas till en minimal verktygssats.....

....är det så att Triumph inte levererar med några verktyg förutom insexnyckeln som sitter innanför högra sidokåpan :), Var skulle i så fall verktygen få plats? Ni som köpt nytt, ingick någon verktygssats?
Precis min tanke, när jag såg Erichs minibatteri! Nej, Triumph levererar inte med med några verktyg. Jag köpte ju min hoj ny, och fick inga verktyg med.
Tmax har en snygg lösning för låset på sin, tror det är Abus original ?
Den har ni väl sett på foto förut?? Vanligt "illgult" ABUS, men svartmålat med sprayfärg från Biltema. Har funkat i 3 år utan att flaga/släppa. Dags för en ny extra sprayning 2012? :) Syns knappt i verkligheten, svart mot svart. Se foto, strax framför den bakre fotpinnen. Titta noga...

Bifogat

• IMG_0095.jpg
    IMG_0095.jpg
    241.1 KB · Visningar: 83
Last edited:

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Hoj
Kawasaki Z900RS
Ska ev köpa en thruxton och skulle behöva lite råd och tips på vad man ska kolla efter allt se upp med vid köp.
Finns det någon årsmodell man ska undvika ?
Är inte direkt påläst.

Inga större fel och brister vad jag känner till.
Från och med 08:a med insprutning.
Nu är det köparens marknad finns en bra mängd med Thruxton / Bonneville på Blocket.
Lycka till :tummenupp

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Ska ev köpa en thruxton och skulle behöva lite råd och tips på vad man ska kolla efter allt se upp med vid köp. Finns det någon årsmodell man ska undvika ?Är inte direkt påläst.
Insprutning från -08, som tce skrev, samt lite högre styre från -08. Lite olika varianter av färger, men annars ingen avgörande skillnad. Snyggare instrument på de äldre, tycker jag. - Typfel? Har inte hört något särskilt. Stötdämparna är inte helt hundra, men många tycker att de ändå duger till vardagskörning.

Oavsett årsmodell så blir du lycklig på en Thruxton... :)

Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton

Gick dom inte att skruva fast?
Krånglar min hoj på vägen nån gång lägger jag mig bara ner o spelar död :)
Vips har nån löst ambulans o bärgare

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Gick dom inte att skruva fast?
Krånglar min hoj på vägen nån gång lägger jag mig bara ner o spelar död :)
Vips har nån löst ambulans o bärgare

Jo, jag hade en till synes bra lösning, men mutterjäveln måste ha vibrerat loss trots dubbla muttrar och brickor. :va
Men nu lägger jag ner det projektet. Som en hint av hur händig jag är, kan jag meddela att jag fick två blåsor på mina fingrar när jag skruvade av den som inte vibrerat loss.

-Snygg ny profilbild för övrigt.

Till potentiell köpare: gå in på triumphrat.net och läs lite innan du köper, så bildar du dig snart en uppfattning om vilken av modellerna du vill ha. Lycka till!

xyx

Gick med
11 Nov 2004
Hoj
Thruxton, röd!
Vanligt "illgult" ABUS, men svartmålat med sprayfärg från Biltema. Har funkat i 3 år utan att flaga/släppa. Dags för en ny extra sprayning 2012? :) Syns knappt i verkligheten, svart mot svart. Se foto, strax framför den bakre fotpinnen. Titta noga...

Det där funkar ju, men då måste jag köpa ett nytt lås :)
Har en Abus Victory 39 nu som verkar ha utgått ur sortimentet, tillsammans med dess hållare.

Hur funkar det egentligen med det där?
Mitt lås var godkänt av SFF när det köptes (vilket jag just insåg nu är 7 år sedan... pust) men finns inte med längre. Vad säger försäkringsbolagen? Måste man hålla sig a jour med vad som är godkänt och köpa nytt? :va

Nyheter
Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...