Triumph Thruxton-tråden

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Fick precis reda på att några har fått problem med original likriktaren efter byte till LiFePo- batterier så därför har jag för säkerhets skull beställt en ny "uppgraderad" variant från Düskland. Originalet kan visst bli för varm och "brinna upp". En kille rapporterar tom. 2st uppbrunna original. Börjar bli dyrt det här!!!!
Inte roligt om man stannar mitt ute i "långtborta/hemifrån".
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Fick precis reda på att några har fått problem med original likriktaren efter byte till LiFePo- batterier så därför har jag för säkerhets skull beställt en ny "uppgraderad" variant från Düskland. Originalet kan visst bli för varm och "brinna upp". En kille rapporterar tom. 2st uppbrunna original. Börjar bli dyrt det här!!!!
Inte roligt om man stannar mitt ute i "långtborta/hemifrån".

Det är dyyyrt att ha hoj(ar) men det är ju sådana som vi som håller världen igång. Om ingen konsumerar något så behöver ingen producera något = inga eller väldigt få jobb.

Å fi fan nu tänkte jag på värmelärans två fundamentalsatser och fick ett fruktansvärt tråkigt scenario hur för mänsklighetens undergång kan komma att ske. Fast så länge vi konsumerar så är det inte slut så fortsätt att fullfylla ( fulöversättning av engelskans fulfill) era önskedrömmar. Keep on shopping!:D
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Det där funkar ju, men då måste jag köpa ett nytt lås :)
Har en Abus Victory 39 nu som verkar ha utgått ur sortimentet, tillsammans med dess hållare.

Hur funkar det egentligen med det där?
Mitt lås var godkänt av SFF när det köptes (vilket jag just insåg nu är 7 år sedan... pust) men finns inte med längre. Vad säger försäkringsbolagen? Måste man hålla sig a jour med vad som är godkänt och köpa nytt? :va

Du är lycklig som har ett godkänt lås kvar. Jag är lycklig bara för att jag har nyckeln till ett godkänt lås. Jag tog alltid ur skivbromslåstet,( hur fan skulle jag annars kunna köra iväg) låste det och la det på garageplatsen. Så blev det stulet. Sicken jävla idiot som stjäl ett låst skivbromslås. Det hade jag inte räknat med. Fast so what. Nu slipper jag ju låsa hojarna. Nyckeln har jag ju kvar och vilken som av hojarna som blir stulen hade jag ju låst med just det låset.

Jag tror inte på lås och låser sällan mina hojar. I ca 30 år så har jag alltid ställt hojen olåst och lagt hjälm och handskar på hojen. Jag har haft hoj betydligt mer än 30 år men dessförinnan ägde jag vare sig hjälm, lås eller handskar. Det enda jag blivit av med under alla år är alltså ett låst lås på garageplatsen.
 

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki Z900RS
Köpte

En s.k. Kamera för 4$ på Ebay.
Fasen vad roligt man kan ha med den och en tejpbit. :tummenupp
Finns bättre varianter för 30$
 

Bifogat

  • Kamera.JPG
    Kamera.JPG
    29.4 KB · Visningar: 52
Last edited:

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
USD 4? Det är ju ingenting!
Kul väg, Bredared? Hann knappt läsa skylten... Finns en del väggodis däromkring, mot Fristad, Vänga, Rångedala. Du får guida oss vid tillfälle! Sen kan man ju alltid fika på kvarnen i Vänga... :)

//TMax *gillar kurvor*
 

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki Z900RS
USD 4? Det är ju ingenting!
Kul väg, Bredared? Hann knappt läsa skylten... Finns en del väggodis däromkring, mot Fristad, Vänga, Rångedala. Du får guida oss vid tillfälle! Sen kan man ju alltid fika på kvarnen i Vänga... :)

//TMax *gillar kurvor*

Japp Bredared till Fristad, ser ut att gå sakta men det gör det inte kan jag garantera, man kan inte få allt för 4$ :)

Länk.
http://cgi.ebay.com/Mini-Car-Key-Ch...036?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item19c1786034

tydligen gått upp lite :)
 
Last edited:

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Fantastiskt att man kan få något fungerande för 4 USD. Måste ha! Bilden är ju inte dålig. Bra musik och härlig väg! Det enda jag saknar är brummandet från Trajan.
 

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki Z900RS
Fantastiskt att man kan få något fungerande för 4 USD. Måste ha! Bilden är ju inte dålig. Bra musik och härlig väg! Det enda jag saknar är brummandet från Trajan.

Blev tyvärr mest vindblås, får testa lite mer.
 

teargaz

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2007, Triumph Bonneville
Lsl

Då har man moddat lite till:)

Denna gång är det Raask som får på näsan duktigt av LSL.

Som ni vet så sitter ju pinnarna på Bonneville inte där jag vill ha dom. Tänkte först köpa Norman Hyde's rearsets men efter som jag var helt säker på hur körställningen skulle bli valde jag det billigaste jag kom åt. Dvs Raask, för att känna av den nya körställningen utan att bli pank i onödan. Detta var ca 2 år sen.

Jag fick hem en kartong med varenda pinal i en påse. Inga bilder, inga instruktioner. Det tog mig säkert 2 timmar att få sylarna på plats och jag kliade mig i skallen likt första gången jag skulle lösa Rubiks kub.
Lösningen på bromssidan är helt fantastiskt värdelös, men efter som jag inte använder bakbroms så är det mest det visuella som har stört mig.

Nåväl, Raask gör i alla fall jobbet tillräckligt bra får att det inte ska klia i habegäret när jag ser Norman Hydes rearsets. Jag gillar att ha lite alu i dessa regioner.

I år fastnade i alla fall ögonen på LSL's lösning. Riktigt cleant och snyggt så dom åkte med när jag beställde clip ons.

Skruvade på rearsetsen igår men inte styret.
RIKTIGT kul bolt on lösning att skruva på! Alla delar låg förpackade i plast ark som var form-förslutna till varje del.
Svinsmidigt och pedagogiskt upplägg utan att det blev minsta plockepinn. En plastficka hade tom gegga så att man kunde smörja de rörliga delarna innan man monterade.
Bra bilder och instruktioner också.

Idag är det bara att återigen konstatera att när jag först köper den billigare varianten så blir jag inte helt nöjd...
Man får göra om och köpa det bättre så blir totalkostnaden ännu högre. Nu kände jag ju iofs inte till LSL när jag slog till men ni hajjar...

Nu låter jag bilder på lösning och resultat tala sitt egna språk. (Älskar omplaceringen av bromspumpen)


PS: När jag nu har gjort så fin reklam för Raask så undrar jag om det är nån som vill köpa ett par beggade rearsets för en billig slant;-)
 

Bifogat

  • Raask_Gear.jpg
    Raask_Gear.jpg
    230.6 KB · Visningar: 63
  • Raask_Brake_solution.JPG
    Raask_Brake_solution.JPG
    88.4 KB · Visningar: 75
  • 110T024 mLi.jpg
    110T024 mLi.jpg
    34.7 KB · Visningar: 63
  • LSL_break.JPG
    LSL_break.JPG
    237.5 KB · Visningar: 69

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki Z900RS
Då har man moddat lite till:)

Denna gång är det Raask som får på näsan duktigt av LSL.

Som ni vet så sitter ju pinnarna på Bonneville inte där jag vill ha dom. Tänkte först köpa Norman Hyde's rearsets men efter som jag var helt säker på hur körställningen skulle bli valde jag det billigaste jag kom åt. Dvs Raask, för att känna av den nya körställningen utan att bli pank i onödan. Detta var ca 2 år sen.

Jag fick hem en kartong med varenda pinal i en påse. Inga bilder, inga instruktioner. Det tog mig säkert 2 timmar att få sylarna på plats och jag kliade mig i skallen likt första gången jag skulle lösa Rubiks kub.
Lösningen på bromssidan är helt fantastiskt värdelös, men efter som jag inte använder bakbroms så är det mest det visuella som har stört mig.

Nåväl, Raask gör i alla fall jobbet tillräckligt bra får att det inte ska klia i habegäret när jag ser Norman Hydes rearsets. Jag gillar att ha lite alu i dessa regioner.

I år fastnade i alla fall ögonen på LSL's lösning. Riktigt cleant och snyggt så dom åkte med när jag beställde clip ons.

Skruvade på rearsetsen igår men inte styret.
RIKTIGT kul bolt on lösning att skruva på! Alla delar låg förpackade i plast ark som var form-förslutna till varje del.
Svinsmidigt och pedagogiskt upplägg utan att det blev minsta plockepinn. En plastficka hade tom gegga så att man kunde smörja de rörliga delarna innan man monterade.
Bra bilder och instruktioner också.

Idag är det bara att återigen konstatera att när jag först köper den billigare varianten så blir jag inte helt nöjd...
Man får göra om och köpa det bättre så blir totalkostnaden ännu högre. Nu kände jag ju iofs inte till LSL när jag slog till men ni hajjar...

Nu låter jag bilder på lösning och resultat tala sitt egna språk. (Älskar omplaceringen av bromspumpen)


PS: När jag nu har gjort så fin reklam för Raask så undrar jag om det är nån som vill köpa ett par beggade rearsets för en billig slant;-)

Vackert ! ser ut att vara samma lösning för bromspumpen som NH har.
Nu väntar vi med spänning på att se hur det blir med Clip-on:et
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Inte heller helt nöjd med finish och funktion på raasks prylar, skaffade höjt clipon och den utställda förgasarsatsen. Styret duger i krig men önskar att jag tog mig tid att smida eget i rostfritt.. Länkaget o chokelösningen var skrattretande dåligt på förgasarkittet. Provkörde och skruvade av allt igen.. Moppegrejer.. Får bli bohus power i vinter :D
Fast fotpinnarna borde han ju vara bättre på, ändå det han började med.
Köpte du styre från LSL med?
Få se.. :)
 
Last edited:

teargaz

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2007, Triumph Bonneville
Vackert ! ser ut att vara samma lösning för bromspumpen som NH har.
Nu väntar vi med spänning på att se hur det blir med Clip-on:et

Japp det är nog samma lösning.

Fast fotpinnarna borde han ju vara bättre på, ändå det han började med.
Köpte du styre från LSL med?
Få se.. :)

Jag har ju ljudförstärkare från Raask och dom gillar jag stenhårt faktiskt.
Clipon styret är även det från LSL.

Jag får se när jag slänger på det. Kan bli ikväll men inte helt säkert. Jag har ett litet "Hunden på katten, katten på råttan, råttan på repet" scenario vad gäller den saken... Funderar på om jag ska ha allt klart innan jag kör igång eller om jag ska ta det pö om pö.

Jag hade ju tänkt sänka hojen fram och köra clip ons ovanpå gaffelkronan. Detta efter som jag gillar mitt helsvarta täckande lampfäste. Jag vill ha hela gaffeln helsvart.
Om jag nu gör det så kommer mina gummibälgar tryckas ihop ca 25 mm till och jag tror det kommer se för täskigt ut. Ska se om jag hittar lösning på det. Vidare så måste jag hitta nån expanderlösning till speglarna efter som det inte längre finns nån gänga i styret. Var hittar man sånt?

Sen kommer det ju bli lite renare uppe på kronan. Två hål att göra nåt av... Funderar på om jag kanske skulle fräsa en namnskylt där!?
Sen undrar jag om det inte är lika bra att damma på med ISR handtag när man ändå håller på...

Nåväl. När det är klart så kommer det bilder. Det kan ni ta som ett löfte.
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Gasrulle!

Flera har ju varit irriterade på thruxens "långa" gas, nästan så man måste ta omtag för full gas... var hos Stigefelts igår och upptäckte i verkstaden en låda med gasrullar som har byts till förmån för värmehandtag och "blivit över".. kollade själva "rullen" för vajern och det var olika diameter på flera så jag lånade hem den med störst rulle och jämförde med thruxens och se där, något större diam. på den lånade så jag monterade direkt och justerade gasvajern och nu har jag lite kortare slag och bryter inte av mig handleden längre. Vet inte vilken hoj gasen kommer ifrån men en Triumph är det, troligen Tiger eller Sprint, kanske Daytona 675.
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Shit vad ni moddar. Jag trodde det var det man hade vintern till :va
Kul med info och bilder!
Om ni letar billiga kamoror och dylikt, så kolla här:

www.dealextreme.com

Jag har köpt massvis med billiga knivar, laddare, batterier och verktyg där. Dom har massivs med grejer till galet låga priser. Frakten är alltid inkluderad i priset och tull behöver man inte vara orolig för.

Edit: Vad sägs exempelvis om att slänga backspeglarna och istället installera en kamera bakåt och en display? Låter ju som en strålande ide' som skulle kosta under $100. :yoparty
 
Last edited:

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Signalhorn?

Nå'n som har bytt signalhorn på sin hoj? Tips? Original låter ju rätt fjuttigt, skulle gärna ha ett kraftigare. Jag vet att det finns på Biltema, Mcweb m fl sajter, men man vill ju gärna provlyssna också.

Har tänkte lite på detta förut, men den direkt utlösande faktorn var en "diskussion" idag med en ljusblå BMW som inte hade koll på sin döda vinkel. Hade inte jag fått en känsla av att han inte hade riktigt koll, hade det varit nära ögat. (Man får ju ibland en känsla av att "det där ser inte helt bra ut, den där får jag se upp med".)

Nu blev det inte mer än lång tutning och en knuten näve. Men Thruxtons signalhorn är rätt mesigt, en rejäl tordön hade gjort skillnad. Särskilt för den som kör en del i stan och behöver påkalla uppmärksamheten från någon snurrpelle utan blinkers.

Som lök på laxen träffade jag strax innan på en filbytare i Götatunneln som saknade såväl blinkers som backspeglar. Nu var ju det i en tunnel, så det var enkelt att vrida på gasrullen och låta alla mina decibel studsa mellan väggarna. Och vips fattade klanten att jag var där, 5 meter bakom, lagom irriterad...
 
Last edited:

teargaz

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2007, Triumph Bonneville
Teargaz: jag använder såna expandergummin som i länken, fast dom ska gå att få för nån krona löst.. Har för mig dom följde med napoleon originalspeglar?
http://www.lellesmcdelar.se/product_info.php?products_id=77713

Ja det är möjligt att dom gjorde... Vartfan kan jag ha gjort av dom isf:)
Ska kika lite imorn. Annars blir det raceway. Borde kanse inte bli svindyrt om man inte ska ha knoppen.
Skulle tippa på att det blir lite mecka till helgen.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Nå'n som har bytt signalhorn på sin hoj? Tips? Original låter ju rätt fjuttigt, skulle gärna ha ett kraftigare. Jag vet att det finns på Biltema, Mcweb m fl sajter, men man vill ju gärna provlyssna också.

Ett sådant här kanske? 133 dB borde räcka. Priset är 20 GBP inklusive frakt från eBay.uk
STEBEL TM80/1 ELECTROMAGNETIC 12V SIGNAL HORN 133dB

När jag läste ditt inlägg så fick jag tänka lite om jag någonsin använt signalhornet på en hoj å det har jag nog inte gjort. Storstadsproblem?:)
 

Bifogat

  • Skärmavbild 2011-06-16 kl. 06.47.16.jpg
    Skärmavbild 2011-06-16 kl. 06.47.16.jpg
    22.9 KB · Visningar: 44

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jag bor ju också nära storstan. Hisingen är den lilla gemytliga ön precis norr om gbg.. Har bara provat tutan en gång i garaget, brukar inte hinna tuta när folk/jag försöker köra ihjäl mig ändå..
 
Nyheter
Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

Top