Triumph Thruxton-tråden

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
16 l står det i manualen som följer med hojen. Haynes säger 16.6 l
Manualen, ja.... Den stämmer ibland lite si och så. I min manual står det att en "vanlig" Bonneville har 360 graders tändföljd, men att Bonneville T 100 har 270 grader. Någon hos importören borde skaffa glasögon eller dricka färre pints till lunch!

16,6 liter i tanken säger min manual i vilket fall. Reservlampan tändes vid c:a 10 liter/20 mil och när jag kört ytterligare 5-7 mil med reservlampan tänd så får jag i runt 12 liter. Borde kunna rulla en bit till alltså. Om jag inte hade fegat så! :)
 
Last edited:

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Manualen, ja.... Den stämmer ibland lite si och så. I min manual står det att en "vanlig" Bonneville har 360 graders tändföljd, men att Bonneville T 100 har 270 grader. Någon hos importören borde skaffa glasögon eller dricka färre pints till lunch!

16,6 liter i tanken säger min manual i vilket fall. Reservlampan tändes vid c:a 10 liter/20 mil och när jag kört ytterligare 5-7 mil med reservlampan tänd så får jag i runt 12 liter. Borde kunna rulla en bit till alltså. Om jag inte hade fegat så! :)

Manualer till hojar (speciellt de som är översatta till svenska) kan vara riktigt rolig läsning. En sida ur manualen till min GS1000 G -82 var riktigt rolig å då fanns inte ens Google translate på den tiden. De försökte vetenskapligt beskriva hur det är att köra i en kurva och vilka krafter som påverkar. En hel sida med bilder, kraftpilar och mycket text. När jag undervisade i fysik brukade jag ha med den på fysikprov i 9:an. Uppgiften var då att eleverna skulle få fram budskapet på ett kortare och mer lättförståeligt sätt. Ett av de bättre svaren skrev en kille kort och gott så här:
"Kör du för fort i en kurva så kan det gå åt helvete."

Ett av de bättre svaren jag fick. :)
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Förnuft vs känsla

Just nu försöker jag med alla förnuftsargument jag har för att låta bli att köpa den här hojen. jag tycker den är så himla snygg! Å jag har velat ha en Daytona sedan den kom å givetvis en gul.
 

Bifogat

  • 2483475123.jpg
    2483475123.jpg
    87.9 KB · Visningar: 90

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki Z900RS
Just nu försöker jag med alla förnuftsargument jag har för att låta bli att köpa den här hojen. jag tycker den är så himla snygg! Å jag har velat ha en Daytona sedan den kom å givetvis en gul.

Skit vacker, KLART DU SKALL KÖPA !
kommer nya pengar varje månad :)
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Skit vacker, KLART DU SKALL KÖPA !
kommer nya pengar varje månad :)

Ja, själva köpet är inte problemet men jag ska kontakta ett par försäkringsbolag i morgon för att få ett pris på tre försäkrade hojar. En Daytona T595 1997, en Thruxton 900 2005 och en SV1000 2004. IF Triumphförsäkring skriver att man ska få 50 % rabatt på den andra Trajan men så blev det inte alls när jag lät räknaren på deras sajt räkna. Får kolla per telefon i morgon. Blir den totala försäkringskostnaden inte för dyr så blir det nog köp. Den finns i Borås! Någon du sett TCE?
 

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki Z900RS
Ja, själva köpet är inte problemet men jag ska kontakta ett par försäkringsbolag i morgon för att få ett pris på tre försäkrade hojar. En Daytona T595 1997, en Thruxton 900 2005 och en SV1000 2004. IF Triumphförsäkring skriver att man ska få 50 % rabatt på den andra Trajan men så blev det inte alls när jag lät räknaren på deras sajt räkna. Får kolla per telefon i morgon. Blir den totala försäkringskostnaden inte för dyr så blir det nog köp. Den finns i Borås! Någon du sett TCE?

Tycker jag känner igen den, om du vill kan jag ta en första titt så slipper du åka en massa mil, ev. i onödan.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Tycker jag känner igen den, om du vill kan jag ta en första titt så slipper du åka en massa mil, ev. i onödan.

Jätteschysst! Tror du vet att jag gillar hojar som är utan skavanker. Repor, bucklor o s v gör det rätt ointressant. Han har inte svarat ännu men den finns på Blocket och adressen är Borås. Tar du en titt och meddelar blir jag jätteglad.
 

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki Z900RS
Jätteschysst! Tror du vet att jag gillar hojar som är utan skavanker. Repor, bucklor o s v gör det rätt ointressant. Han har inte svarat ännu men den finns på Blocket och adressen är Borås. Tar du en titt och meddelar blir jag jätteglad.

Självklart löser jag det :) du har PM
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
@Erich Gillar inte riktigt lampan, men annars så :tummenupp
@BJN Sälja SVn eller ha tre hojar :va
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Köp den om den är schysst! Ser fin ut. Gula hojar är ju lite din grej. 26 papp är inte all världens pengar för glädje på på hjul.
(Varför är motorn bytt? Långmilare, olycka, haveri? Det är olika ljuddämpare på fotona - varför byte? Vurpa?) *nu skall jag inte svartmåla...*
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Köp den om den är schysst! Ser fin ut. Gula hojar är ju lite din grej. 26 papp är inte all världens pengar för glädje på på hjul.
(Varför är motorn bytt? Långmilare, olycka, haveri? Det är olika ljuddämpare på fotona - varför byte? Vurpa?) *nu skall jag inte svartmåla...*

Bara bra att du är observant. Det är sånt jag ska kolla. Kompisen som jag var med till Säffle igår och köpte en CB1000 Big One har kollat upp den här Daytonan . Han har i a f papper på att motorn har gått 2400 mil samt att den är besiktigad med den motorn. Sen kan man fråga sig varför den är utbytt. Fast jag är aldrig orolig för bytta motorer, omlackade hojar osv. Ser den fin ut och jag gillar den så löser man de flesta problemen.

EDIT: Ljuddämparen. Den är ju något som ser ut som kolfiber på båda bilderna. Något av det fulaste jag kan se så den lär nog bli utbytt till något i aluminium som jag gillar om hojen kommer i min ägo.

@Erich Gillar inte riktigt lampan, men annars så :tummenupp
@BJN Sälja SVn eller ha tre hojar :va

Här säljs inga hojar!:) Som jag skrev tidigare, hojar köper man. Man säljer dem inte!
 
Last edited:

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Lilländan på stakarna ger sig på de tidiga då brukar det vara ide att byta motor för stakarna tror jag går på ca 6pap för 3 + jobb & lite packningar ( topplockspackningen är 800:).
Annars så kan det även vara balansaxeln som ger sig ( om man burnar på 1:an mest) å då blir det ju hål i blocket...Men om nåt sånt händer så är det ju bättre att sätta i en motor från -02 å framåt för då är det 150 hk (men man får byta lite annat med) . Kolla bara så att inte motorn är från en SP3 / sprint ,Tiger eller så för de är svagare.
Dock jävligt rolig hoj jag älskar dom så köp lyssna bara efter lilländs ljud fast det låter rätt mycke rassel om de där även när allt är okidocki.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Lilländan på stakarna ger sig på de tidiga då brukar det vara ide att byta motor för stakarna tror jag går på ca 6pap för 3 + jobb & lite packningar ( topplockspackningen är 800:).
Annars så kan det även vara balansaxeln som ger sig ( om man burnar på 1:an mest) å då blir det ju hål i blocket...Men om nåt sånt händer så är det ju bättre att sätta i en motor från -02 å framåt för då är det 150 hk (men man får byta lite annat med) . Kolla bara så att inte motorn är från en SP3 / sprint ,Tiger eller så för de är svagare.
Dock jävligt rolig hoj jag älskar dom så köp lyssna bara efter lilländs ljud fast det låter rätt mycke rassel om de där även när allt är okidocki.

Memorerar!:)
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Demontering av kamaxlar

Ni som gjort det fattar vad jag menar.

Man behöver en liten stålpinne med två olika diametrar för att fixera dreven. Ska finnas att köpa som originalverktyg men jag hittar inte.

Någon som köpt och vet vad de kostar?

Någon som hittat annan lösning/tillverkat själv?

Någon som har och kan mäta de två olika diametrarna?

EDIT: Jag hittade setet i Lelles Triumphshop T3880330 till en kostnad av 717 kr. Känns rätt dyrt för de två stålpinnar jag behöver.
 
Last edited:

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Ni som gjort det fattar vad jag menar.

Man behöver en liten stålpinne med två olika diametrar för att fixera dreven. Ska finnas att köpa som originalverktyg men jag hittar inte.

Någon som köpt och vet vad de kostar?

Någon som hittat annan lösning/tillverkat själv?

Någon som har och kan mäta de två olika diametrarna?

EDIT: Jag hittade setet i Lelles Triumphshop T3880330 till en kostnad av 717 kr. Känns rätt dyrt för de två stålpinnar jag behöver.

Fixar du själv lätt med dessa grejer: M4 skruv(20-25 mm) + M4 gängnit.(mutternit)
Bara att skruva ihop. Finns på biltema till billig peng.
P1000744.jpg
 

speedtwin

Min pappa är starkare än din pappa....
Gick med
10 Jun 2009
Ort
frillesås, en bit söder om GBG
Hoj
Triumph thruxton-06 Såld/BMW K1200R -06 Såld/Arctic cat Wildcat
Ni som gjort det fattar vad jag menar.

Man behöver en liten stålpinne med två olika diametrar för att fixera dreven. Ska finnas att köpa som originalverktyg men jag hittar inte.

Någon som köpt och vet vad de kostar?

Någon som hittat annan lösning/tillverkat själv?

Någon som har och kan mäta de två olika diametrarna?

EDIT: Jag hittade setet i Lelles Triumphshop T3880330 till en kostnad av 717 kr. Känns rätt dyrt för de två stålpinnar jag behöver.

Det funkar även med en insexnyckel i lagom dimension...
Men det blir lite mer pill när man skall ha tillbaka prylarna.
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Ni som gjort det fattar vad jag menar.

Man behöver en liten stålpinne med två olika diametrar för att fixera dreven. Ska finnas att köpa som originalverktyg men jag hittar inte.

Någon som köpt och vet vad de kostar?

Någon som hittat annan lösning/tillverkat själv?

Någon som har och kan mäta de två olika diametrarna?

EDIT: Jag hittade setet i Lelles Triumphshop T3880330 till en kostnad av 717 kr. Känns rätt dyrt för de två stålpinnar jag behöver.

En liten varning vid kamdemontering !!!! Skruvarna sitter som satan och jag rekommenderar bits av hög kvalite, inte biltemakvalle !!! Dessutom var mina överfallsskruvar på insugsidan överdragna och 2 st gick av. Jag bytte alla för säkerhets skull. Köpte original men det går ju också att byta till sexkant av rätt kvalitet.
 
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Top