Triumph Thruxton-tråden

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Planerna för nästa mod börjar utkristalliseras. Eftersom nästa uppdatering är relativt kostsam vill jag att det blir bra och är därför lyhörd för tips och råd. Vad det handlar om är nya fälgbanor och däck. :banana:banana:banana

Vill börja med att säga att jag läst både här och på TriumphRat om hur folk gjort och kommit fram till följande preliminära slutsats. Den övergripande frågan är om jag är rätt ute eller om jag borde tänka om i något avseende.

Motivet till uppdateringen är dels att jag i vilket fall behöver byta däcken och när jag ändå håller på vill jag förbättra vägegenskaperna och utseendet något.

Jag har tänkt mig något bredare fälgbanor från Morad på original nav. Bak skulle det innebära 17x 4,25” och fram 18x3”. Tanken är dels att jag vill ha matchande fälgbanor fram och bak och inte bara öka bredden bak eftersom jag inbillar mig att geometrin knappast skulle gynnas av att bara bredda bak. Tänker jag rätt eller fel? :confused:

På dessa fälgar tänkte jag kränga på 120/70-18 fram och 160/60-17 bak.

Däckutbudet är såklart större om jag går ner på 17” fram men jag har funnit att flera tillverkare står till buds, bland annat:

- Michelin (Pilot Road 2 respektive 3)
- Dunlop (Sportmax Roadsmart 1 respektive 2)
- Avon Storm Ultra
- Pirelli Angel ST

Har ni några tips eller förslag på vilka däck jag bör satsa på eller undvika? Min körstil inkluderar ännu fegränder men vill kunna utvecklas med hojen över tid. :)

Många har valt att gå ner till 17” fram och såvitt jag förstår är det kopplat till däcksutbudet. Just idag känner jag inte något behov av en mer framåtlutad stance eftersom jag trivs bra och har en justeringsmöjligheter i fjädring och dämpning såväl fram som bak. Vidare vore det skönt att slippa micklet med att få hastighetsmätaren att fungera rätt med 17”. Finns det andra skäl till att gå ner på 17 fram? :confused:

Ös på med erfarenheter och löst tyckande. Jag lyssnar och vill att det ska bli bra på första försöket! :tummenupp
18x3" fram kanske blir lite trångt med plats..kolla o mät ordentligt först så du får plats med däcket annars kan du ju köra 110/80 på orginalfälgen utan problem. Flera av oss har gjort/gör det. Avondäcket ska du glömma snarast eftersom det får dålig kritik i samtliga tester som jag har läst och jag läser nästan alla!!!! För "promenadkörning" duger det nog!!! 17" fram ger en mer snabbstyrd hoj och mer däcksval..smaksak.
Om du hittar 17x4,5" fälg bak så passar det bättre till 160 bredd och du kan gå "tillbaka" till 150 om du tycker 160 blir för brett. Jag kör 4,5" brett med 160/60 och tycker det funkar bra, men jag tror jag går tillbaka till 150 bredd när 160-däcket är slut. Fram har jag 17x3,5" med 120/70 och även här funderar jag på byte till 110/70 när det är dags.
Du säger att du vill förbättra vägegenskaperna och då bör du väl tänka lite bättre fjädring i samma andetag som däck, men det har du kanske redan fixat??
EDIT: såg nu att du hade fixat till fjädringen!! SLUT EDIT.

Last edited:

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Planerna för nästa mod börjar utkristalliseras. Eftersom nästa uppdatering är relativt kostsam vill jag att det blir bra och är därför lyhörd för tips och råd...
Motivet till uppdateringen är dels att jag i vilket fall behöver byta däcken och när jag ändå håller på vill jag förbättra vägegenskaperna och utseendet något....

På dessa fälgar tänkte jag kränga på 120/70-18 fram och 160/60-17 bak. Däckutbudet är såklart större om jag går ner på 17” fram men jag har funnit att flera tillverkare står till buds, bland annat:
- Michelin (Pilot Road 2 respektive 3)
- Dunlop (Sportmax Roadsmart 1 respektive 2)
- Avon Storm Ultra
- Pirelli Angel ST
.....Ös på med erfarenheter och löst tyckande. Jag lyssnar och vill att det ska bli bra på första försöket!
Kan du tänka dig att "nöja dig" med 110 fram och 150 bak (dvs 10 mm mindre än ditt önskemål) så behöver du inte göra ett smack.
Bara ringa din gummiverkstad och be dem ta hem en omgång Dunlop Roadsmart. Ett bra allrounddäck som många kör på och är nöjda med.

EDIT: yonsson, varför skulle du nu börja snacka sadel?? Nu sitter jag här och googlar solosadlar och räknar pengar! Hade du inte börjat så..... :gnissla ;)

Den vanliga solosadeln från Triumph ser bra ut tycker jag!

Last edited:

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
EDIT: yonsson, varför skulle du nu börja snacka sadel?? Nu sitter jag här och googlar solosadlar och räknar pengar! Hade du inte börjat så..... :gnissla ;)
Den vanliga solosadeln från Triumph ser bra ut tycker jag!

Ja, visst är det så! Ju mer man hittar, ju mer vill man ha. Jag köpte ju faktiskt en thruxton just för att man INTE behöver modda en thruxton för att den ska bli cool, men det sket ju sig. Fan att man inte kan ha en riktig lön och ett tokbilligt boende. Jag får väl gifta mig rikt helt enkelt. :tuttar -Eller sälja några av mina 50 par sneakers, eller några klockor :crash Eller en njure.

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Riktig lön å (halv)billigt boende hjälper inte yonsson! Tro mig.. Kommer jag på en lösning som gör att vi kan slänga vartenda öre på bågarna så hör jag av mig :)

teargaz

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2009
Hoj
2007, Triumph Bonneville
Middleton, du tänker lite som jag du :)

Jag kommer också byta fälgbanor i vinter och jag skrev en halv avhandling i ämnet i våras några sidor bak i tråden. Jag har inte bestämt 100% hur jag ska göra ännu men det lutar åt 5" 160 bak och 17" 120 fram. Centrera bakhjulet och lägga distanser för att få kedjan inte ska gå i.

Berätta gärna hur du löser det hela.

A justja. Råkade köpa denhär i helgen. Sorry för OT
photo.jpg

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
A justja. Råkade köpa denhär i helgen. Sorry för OT
View attachment 368451

Cool som fan! Har sett den annonsen och hade jag haft garage, så hade jag köpt den direkt. Bra pris dessutom om motorn är bra på den. Prefekt hoj att ha att pula med medan man kör med den andra. Inte för att det behövs pulande med den, men ändå. Riktigt fet som sagt! Grattis!

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Dagens dialog:

Mötte en granne på stan. En som jag inte känner väl men som brukar stanna och prata några ord när jag står och mekar med nån av hojarna vid in/utfart till garaget.

-Tjenare mister Ducati!
- Jag har ingen Ducati!
- Nä, fan Bugatti!
- Nån Bugatti har jag verkligen inte.
- Vad är det då?
- Du kanske menar Suzuki..... ( slutar i alla fall på samma bokstav)
- Nä inte den, den andra.
- Du menar Triumph!
- Ja just det, den gule! Den är klart snyggast. Ser precis ut som en gammal Off-Road!

Så nu vet ni. Hojen ser ut som en gammal Off-Road.

Så det där med solosadel: Tänk nu på att se till att ni har någonstans att sätta startnumret vid deltagande i Thruxton cup.:Dbig_TriumphThruxtonCup03_01.jpgthruxton-cup-mugello-2009.jpg

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Mötte en lirare i mölndal som säkert kom från gunnebohållet i eftermiddags på en svart thruxton, typ som min fast tystare. Och inget avgasbandage tror jag, så det utesluter Yonsson. Hade en brun axelväska i skinn. Ingen som känner sig träffad?

walk

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
-05 Triumph Thruxton
yonsson: Byter jag sadel kommer jag att ha en från MAS över om det kan vara intressant? Som bilden fast mitt är lackat svart.

aaf.jpg

Flyttar för övrigt ner till gbg om två veckor iom studier.

Last edited:

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
@Twintorsk -Korrekt, det var icke jej.
@Walk
Nice! Är det en "reklambild" eller din hoj på bilden? I så fall har vi samma avgassystem :)
Hur som helst så tackar jag för det eventuella erbjudandet, men i dagsläget letar jag efter en sadel utan kuts, med skinnbulle där bak. -Eller går kutsen att ta av? I så fall finns nog framtida intresse.

Fick för övrigt äntligen mitt kutsklistermärke. Det var lite mecka att få dit det, men det blev tillslut ganska skapligt tycker jag.

Bifogat

• hjälm.jpg
    hjälm.jpg
    164.5 KB · Visningar: 89
Last edited:

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Va fan. När jag drar på fullgas så varvar den upp hastigt efter 6000 varv, på treans växel och över vid fullgas. Hastighetsmätaren verkar följa med, men det är svårt att vara helt 100 på det, eftersom det oftast går så fort och man gärna vill hålla ögonen på vägen i de hastigheterna. Nu ska det tilläggas att den går mycket bättre efter ombestyckningen, så det kan ju vara så att effektkurvan går starkt uppåt efter 6000 varv, men jag blir lite nojjig att det är kopplingen som slirar. Hur tar jag redan på det i så fall? Finns det bättre metoder än "kolla på hastighetsmätartricket?"

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Va fan. När jag drar på fullgas så varvar den upp hastigt efter 6000 varv, på treans växel och över vid fullgas. Hastighetsmätaren verkar följa med, men det är svårt att vara helt 100 på det, eftersom det oftast går så fort och man gärna vill hålla ögonen på vägen i de hastigheterna. Nu ska det tilläggas att den går mycket bättre efter ombestyckningen, så det kan ju vara så att effektkurvan går starkt uppåt efter 6000 varv, men jag blir lite nojjig att det är kopplingen som slirar. Hur tar jag redan på det i så fall? Finns det bättre metoder än "kolla på hastighetsmätartricket?"

Min koppling slirar alltid runt 6000 om jag drar fullt på rullen när jag har sunk-olja i.(typ biltema) Aldrig när jag har rätt olja.. Borde fan gå att tillverka lameller som inte är så tjänsliga för oljetyper..

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005

Ställ framhjulet mot en vägg. Varva upp och släpp kopplingen. Spinner bakhjulet är kopplingen Ok eller om motorn dör. ( Då varvar du nog inte tillräckligt om motorn dör) Varvar motorn och bakhjulet är stilla så får du göra något åt kopplingen.

EDIT: Dragracingpolaren i tråden, Panzaa, kan betydligt mer om det där med att elda däck. Vid förra årets Vättertour eldade han däck vid ett tankstopp och kom strax efteråt på att däcket var ju nästan redan slut. Bra jobbat!:tummenupp Fast han visade att han kan det där ganska bra. Det går ju med handbromsen också men lite trixigare att gasa än om man ställer hjulet mot en vägg.

EDIT2: jag har kört med Motul olja i många år nu men Biltemas ska ju funka bra. Har du annan erfarenhet Twintorsk?

Last edited:

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
@twintork
Men jag servade den ju för 200 mil sedan. Menar herrn att de har biltema-olja på verkstan?

@BJN
Du har ingen arbetsmetod som känns mindre livsfarlig?

Jag bjuder på en gratisbild på dagens broöppning. Notera hjälm-matchningen. :)

Bifogat

• broöppning-nx.jpg
    broöppning-nx.jpg
    255.1 KB · Visningar: 73

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
@twintork
Men jag servade den ju för 200 mil sedan. Menar herrn att de har biltema-olja på verkstan?

@BJN
Du har ingen arbetsmetod som känns mindre livsfarlig?

Jag bjuder på en gratisbild på dagens broöppning. Notera hjälm-matchningen. :)

Jag hade biltemaolja i 50 mil i sommar. Slirade. Bytte till motul. Inget slir. Så ja, jag tror dom häller i biltemaolja o tar betalt för motul :D
Det konstiga är ju att erich med sin tokvassa maskin kör med biltema utan problem.. Intrigen tätnar.. För övrigt tycker jag BJNs metod är klockren, ett trevligt sätt att umgås med sin maskin dessutom.

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Jag hade biltemaolja i 50 mil i sommar. Slirade. Bytte till motul. Inget slir. Så ja, jag tror dom häller i biltemaolja o tar betalt för motul :D
Det konstiga är ju att erich med sin tokvassa maskin kör med biltema utan problem.. Intrigen tätnar.. För övrigt tycker jag BJNs metod är klockren, ett trevligt sätt att umgås med sin maskin dessutom.

Ja det är sant att jag kör på biltemas olja, racingoljan 10-40 tror jag den heter. Har gjort så sedan hojen blev inkörd första gången 2004 och inget slir..bytte till högklassig mineral nu när jag körde in 904-kitet och kopplingen slirade som aldrig förr, sen bytte jag till bt:s racingolja efter 50 mil och allt är bra igen. Funkar kanon. Jag har dock betydligt hårdare kopplingsfjädrar nu. Det går ju också att shimsa originalfjädrarna lite för högre tryck. En till två brickor gör nog susen.

När jag ändå skriver lite så kan jag tala om att jag har kommit upp i en hissnande färdsträcka av 160 mil hittills och motorn funkar kanon..riktigt häftigt drag från ca 4500 rpm ända upp till 9000 rpm där varvstoppet slår till. Även upp till 4500 rpm är det betydligt mer än org. förstås. Lite mer vibbar från ung. 5000 rpm. Det är riktigt kul att köra nu faktiskt och kanske slår jag 200 mils strecket innan jag vintrar in, he he.

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Ja det är sant att jag kör på biltemas olja, racingoljan 10-40 tror jag den heter. Har gjort så sedan hojen blev inkörd första gången 2004 och inget slir..bytte till högklassig mineral nu när jag körde in 904-kitet och kopplingen slirade som aldrig förr, sen bytte jag till bt:s racingolja efter 50 mil och allt är bra igen. Funkar kanon. Jag har dock betydligt hårdare kopplingsfjädrar nu. Det går ju också att shimsa originalfjädrarna lite för högre tryck. En till två brickor gör nog susen.

När jag ändå skriver lite så kan jag tala om att jag har kommit upp i en hissnande färdsträcka av 160 mil hittills och motorn funkar kanon..riktigt häftigt drag från ca 4500 rpm ända upp till 9000 rpm där varvstoppet slår till. Även upp till 4500 rpm är det betydligt mer än org. förstås. Lite mer vibbar från ung. 5000 rpm. Det är riktigt kul att köra nu faktiskt och kanske slår jag 200 mils strecket innan jag vintrar in, he he.

Det är nu jag önskar att nån kommer in och klargör varför det är så.. Hade samma olja i min maskin, och nu är det ju dessutom 15 hästar till i din.. Kul att höra att trimmet funkar bra! Får bli min tur när jag vinner på lotto och motorn rasar. Fast jag vill ju ha 1200cc..

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
När jag ändå skriver lite så kan jag tala om att jag har kommit upp i en hissnande färdsträcka av 160 mil hittills och motorn funkar kanon.. *kortat av texten* Det är riktigt kul att köra nu faktiskt och kanske slår jag 200 mils strecket innan jag vintrar in, he he.
Bra jobbat med tanke på all garagetid! :) Själv har jag varit lite "slö" med Thruxan i år, bara runt 350 mil hittills. Å andra sidan har Sprinten fått rulla nära 700 mil maj-augusti. Sprinten har tagit över som långsfärdsmoppe (fjällen, Skåne och sådant). Så Thruxan har sluppit det där extra slitaget, som t ex när den gick några timmar på Autobahn förra året. Inte rätt miljö för en Thruxton...

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Det är nu jag önskar att nån kommer in och klargör varför det är så.. Hade samma olja i min maskin, och nu är det ju dessutom 15 hästar till i din.. Kul att höra att trimmet funkar bra! Får bli min tur när jag vinner på lotto och motorn rasar. Fast jag vill ju ha 1200cc..

1200cc vore inte dumt, MEN, först och främst är enbart kitet väldigt dyrt och sen betyder det omfattande moddar på toppen för att matcha, flödet räcker helt enkelt inte till med en "vanlig portning" och lite större ventiler, du behöver +4mm ventiler, nya säten och mycket omformning/plastning av insuget för att få ut max. Jag tror "Carlos" på TPUSA har fått ut 110 hk på hjulet med sin 1100, inte dåligt alls. Ett 904 kit plus strokerkitet ger 988cc, +2mm ventiler, portning , ger dig ca 100 hk på hjulet och är mindre dyrt. Tillkommer kostnad för förgasare, kammar, bromsar och fjädring förstås. Hmmm, kanske är det bättre att handla Ducce istället!!!!

När det gäller oljor vs motor tror jag det är ungefär som killar vs tjejer, vi gillar olika saker helt enkelt. Mycket vetenskapligt ha ha!!

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jo allt det där visste jag, har ju dreglat över det sen jag skaffade hojen iom att min gamla 500 ärligt talat kändes vassare.. Men jag trodde blocket behövde fräsning för att klara en strokervev och 1200 cylindrar också..
Blir ju billigare att bara köpa en begagnad muskelhoj :)
Tror min realistiska plan är att bestycka om/byta förgasarna i vinter..

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!