thruxtonerich
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 16 Aug 2006
- Ort
- Vaggeryd
- Hoj
- Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
18x3" fram kanske blir lite trångt med plats..kolla o mät ordentligt först så du får plats med däcket annars kan du ju köra 110/80 på orginalfälgen utan problem. Flera av oss har gjort/gör det. Avondäcket ska du glömma snarast eftersom det får dålig kritik i samtliga tester som jag har läst och jag läser nästan alla!!!! För "promenadkörning" duger det nog!!! 17" fram ger en mer snabbstyrd hoj och mer däcksval..smaksak.Planerna för nästa mod börjar utkristalliseras. Eftersom nästa uppdatering är relativt kostsam vill jag att det blir bra och är därför lyhörd för tips och råd. Vad det handlar om är nya fälgbanor och däck.
Vill börja med att säga att jag läst både här och på TriumphRat om hur folk gjort och kommit fram till följande preliminära slutsats. Den övergripande frågan är om jag är rätt ute eller om jag borde tänka om i något avseende.
Motivet till uppdateringen är dels att jag i vilket fall behöver byta däcken och när jag ändå håller på vill jag förbättra vägegenskaperna och utseendet något.
Jag har tänkt mig något bredare fälgbanor från Morad på original nav. Bak skulle det innebära 17x 4,25” och fram 18x3”. Tanken är dels att jag vill ha matchande fälgbanor fram och bak och inte bara öka bredden bak eftersom jag inbillar mig att geometrin knappast skulle gynnas av att bara bredda bak. Tänker jag rätt eller fel?
På dessa fälgar tänkte jag kränga på 120/70-18 fram och 160/60-17 bak.
Däckutbudet är såklart större om jag går ner på 17” fram men jag har funnit att flera tillverkare står till buds, bland annat:
- Michelin (Pilot Road 2 respektive 3)
- Dunlop (Sportmax Roadsmart 1 respektive 2)
- Avon Storm Ultra
- Pirelli Angel ST
Har ni några tips eller förslag på vilka däck jag bör satsa på eller undvika? Min körstil inkluderar ännu fegränder men vill kunna utvecklas med hojen över tid.
Många har valt att gå ner till 17” fram och såvitt jag förstår är det kopplat till däcksutbudet. Just idag känner jag inte något behov av en mer framåtlutad stance eftersom jag trivs bra och har en justeringsmöjligheter i fjädring och dämpning såväl fram som bak. Vidare vore det skönt att slippa micklet med att få hastighetsmätaren att fungera rätt med 17”. Finns det andra skäl till att gå ner på 17 fram?
Ös på med erfarenheter och löst tyckande. Jag lyssnar och vill att det ska bli bra på första försöket!
Om du hittar 17x4,5" fälg bak så passar det bättre till 160 bredd och du kan gå "tillbaka" till 150 om du tycker 160 blir för brett. Jag kör 4,5" brett med 160/60 och tycker det funkar bra, men jag tror jag går tillbaka till 150 bredd när 160-däcket är slut. Fram har jag 17x3,5" med 120/70 och även här funderar jag på byte till 110/70 när det är dags.
Du säger att du vill förbättra vägegenskaperna och då bör du väl tänka lite bättre fjädring i samma andetag som däck, men det har du kanske redan fixat??
EDIT: såg nu att du hade fixat till fjädringen!! SLUT EDIT.
Last edited: