Triumph Thruxton-tråden

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Jo du har rätt, jag glömde fräsjobbet på blocket..
 

speedtwin

Min pappa är starkare än din pappa....
Gick med
10 Jun 2009
Ort
frillesås, en bit söder om GBG
Hoj
Triumph thruxton-06 Såld/BMW K1200R -06 Såld/Arctic cat Wildcat
Väldigt OT!!
Men här är den nya tourer hojen. Och dem andra..
IMG_0538.jpgIMG_0540.jpg

Så nu har jag en kurvhoj för de fina turerna och köpa glass och en för Europa.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Väldigt OT!!
Men här är den nya tourer hojen. Och dem andra..

Så nu har jag en kurvhoj för de fina turerna och köpa glass och en för Europa.

En Beämve för att åka och köpa glass med. Ja det duger den väl till. :D ( Eller hur tänkte du? :) )

Jag funderade själv lite på en sån BMW för några år sedan. Lär vara en fullständigt makalös hoj säger de som kört den. Fast Trajan slår den när det gäller skönhet!
 

Middleton

Medlem
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Stockholm
Hoj
2006, Triumph Thruxton
Middleton, du tänker lite som jag du :)

Jag kommer också byta fälgbanor i vinter och jag skrev en halv avhandling i ämnet i våras några sidor bak i tråden. Jag har inte bestämt 100% hur jag ska göra ännu men det lutar åt 5" 160 bak och 17" 120 fram. Centrera bakhjulet och lägga distanser för att få kedjan inte ska gå i.

Berätta gärna hur du löser det hela.

Tack Erich och Tmax500 för input! Efter att kollat och läst vidare har jag mer eller mindre bestämt mig för 3,5x17 med 120 fram och 5,0x17 med 160 bak. Det finns flera här och på internationella forum som gjort precis så och som verkar vara nöjda så det vore väl fan om det inte skulle funka för mig.

Eftersom jag är lite putsglad av mig tänkte jag inte lägga någon klarlack utan förlita mig på autosol och ständigt putsande...

Det blir ju lite runtomkringkostnader så beställningen dröjer nog till slutet av månaden. Just nu försöker jag dels orientera mig i däcksutbudet och hitta en hastighetsmätargivare (hojta gärna till om ni ser någon på E-bay). Om jag har förstått det rätt passar den från Triumph Legend bra.

@teargaz - Vi kanske skulle mötas upp och sparka lite däck någon dag. Tyvärr kommer jag missa Mods vs. Rockers men vi Stockholmare kanske skulle kunna mötas upp för en fika innan säsongen är över?
 

speedtwin

Min pappa är starkare än din pappa....
Gick med
10 Jun 2009
Ort
frillesås, en bit söder om GBG
Hoj
Triumph thruxton-06 Såld/BMW K1200R -06 Såld/Arctic cat Wildcat
Du kommer bli nöjd med 5' bak. Jag blev jätte nöjd med mitt byte. Men jag flyttade fälgbanan lite till vänster för kedjan. Sen kan jag tycka att 160 däcket bak inte riktigt är rätt utseende på denna hoj. Det ser ganska så fett ut. 17" fram blev kallas bra, lite rappare in i kurvorna. Så jag tror inte du kommer att ångra dig.
 

speedtwin

Min pappa är starkare än din pappa....
Gick med
10 Jun 2009
Ort
frillesås, en bit söder om GBG
Hoj
Triumph thruxton-06 Såld/BMW K1200R -06 Såld/Arctic cat Wildcat
Skönt att höra, jag gillar feta bakdäck! :yoparty

Hur gick du tillväga för flytta fälgbanan till vänster - vid uppekringen eller någon form av distans?

Jag lossade varje eker på höger sida och spände upp ekrarna på vänster sida lika mycket.
Ganska tid och tålamods krävande, men det är inte så svårt. Jag fick göra den manöver två ggr. innan det blev bra. Då hade jag flyttat fälgbanan 2mm. i sidled.
Man får hålla koll så att det är rakt när man är klar bara och så att det är runt och inte skevar iväg åt något håll.
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Du kommer bli nöjd med 5' bak. Jag blev jätte nöjd med mitt byte. Men jag flyttade fälgbanan lite till vänster för kedjan. Sen kan jag tycka att 160 däcket bak inte riktigt är rätt utseende på denna hoj. Det ser ganska så fett ut. 17" fram blev kallas bra, lite rappare in i kurvorna. Så jag tror inte du kommer att ångra dig.

Jag håller med dig speedtwin, utseendemässigt är det inte optimalt med 160 bredd bak..därför köpte jag 4,5" fälgen för att kunna gå tillbaka till 150 bredd för lite bättre harmoni, 5" fälg ger dig inte den möjligheten...köregenskaperna däremot försämras inte med 160, tvärt om faktiskt, ett modernt sportdäck är fan så mycket bättre än originalpuckarna.
Även 120 däcket fram på 17" ser lite för fett ut så ett 110 vore bättre..men det är upp till var och en att bestämma hur hojen ska se ut. Huvudsaken är att du, Middleton, själv är nöjd!
 

Middleton

Medlem
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Stockholm
Hoj
2006, Triumph Thruxton
Jag håller med dig speedtwin, utseendemässigt är det inte optimalt med 160 bredd bak..därför köpte jag 4,5" fälgen för att kunna gå tillbaka till 150 bredd för lite bättre harmoni, 5" fälg ger dig inte den möjligheten...köregenskaperna däremot försämras inte med 160, tvärt om faktiskt, ett modernt sportdäck är fan så mycket bättre än originalpuckarna.
Även 120 däcket fram på 17" ser lite för fett ut så ett 110 vore bättre..men det är upp till var och en att bestämma hur hojen ska se ut. Huvudsaken är att du, Middleton, själv är nöjd!

Ja, 4,5” vore optimalt bak. Tyvärr har jag bara hittat det hos tyska Classic Bike Raisch (där jag gissar att du köpte din fälg). Jag tycker att det kittet dels är lite dyrt, dels har jag låst in mig mentalt på Morad-fälgar (fråga inte varför för jag har inget bra svar…)

Jag tycker att det rent estetiskt ser bra ut med ett relativt fett bakdäck, särskilt om man som jag har rensat upp häcken ordentligt. Smalare bakdäck lirar förvisso med den gamla cafestilen men i mitt fall tycker jag att det ser lite väl luftigt ut.

När det gäller framhjulet håller jag helt med och kommer nog att vela mellan 3.0” med 110-däck och 3,5 med 120 däck ända fram till beställningen gjorts. Visst är det härliga bekymmer som man skapar sig… :3freak

Rent prestandamässigt verkar alla vara överens om att det blir bättre än original, oavsett dom små skillnader vi pratar om. Kanske för att en stor del av svaret ligger i däckskvalitén.

Jag är oavsett vad mitt slutgiltiga val blir tacksam för er värdefulla input!
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Stämmer bra, köpt hos Raisch. Min bakfälg är en Behr och kostade 405€ inkl. nya kraftigare rostfria ekrar o nipplar, ca 3400 kr med dagens €-kurs. Nu har han inte det fabrikatet längre, utan San Remo fälgar..ser helt lika ut dock. Jag har San Remo fram och kan inte se skillnad utan att kolla märkningen. Förutom bredden förstås. San Remo hs:
http://www.rimsandrims.it/radaelli/en/home/race.html

Edit: jag försöker inte övertyga dig, bara ge dig bästa möjliga info som jag besitter.
 
Last edited:

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Lite OT men ändå mc-relaterat...Igår körde jag en liten sväng och stannade till hos min "bekant med verkstad" för att "boka" hans svarv och kolla så där finns adekvat utrustning för mitt arbete...nåväl, till ämnet:
En bil kör upp bredvid mig när jag parkerar hojen och sidorutan går ner..
ok tänker jag..en kille som vill fråga om vägen så jag går fram fortfarande iklädd hjälm.
Jag: HEJ!
Killen: Hej, är du thruxtonerich?
Jag: Jaaa????? det är mitt nick.
Killen: Jag känner igen hojen!
Jag: Jasså??? Är du med i jönköpingsgänget??
Killen: Nä, jag har sett den i forumet.
Jag: Är du medlem i forumet, vad har du för nick?
Killen: Nä, bara tittar ibland.
Jag: Aha...
Vi avslutar samtalet efter några meningar till och jag går in i verkstaden lite förvirrad och förvånad att folk tydligen läser "vårt" forum utan att ha hoj själv. Det finns tydligen ett mc-intresse bland "vanligt" folk och vi kan bli "kändisar" bara genom att publicera bilder och text om våra "älsklingar". Det var i alla fall ett roligt möte med en okänd.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Lite OT men ändå mc-relaterat...Igår körde jag en liten sväng och stannade till hos min "bekant med verkstad" för att "boka" hans svarv och kolla så där finns adekvat utrustning för mitt arbete...nåväl, till ämnet:
En bil kör upp bredvid mig när jag parkerar hojen och sidorutan går ner..
ok tänker jag..en kille som vill fråga om vägen så jag går fram fortfarande iklädd hjälm.
Jag: HEJ!
Killen: Hej, är du thruxtonerich?
Jag: Jaaa????? det är mitt nick.
Killen: Jag känner igen hojen!
Jag: Jasså??? Är du med i jönköpingsgänget??
Killen: Nä, jag har sett den i forumet.
Jag: Är du medlem i forumet, vad har du för nick?
Killen: Nä, bara tittar ibland.
Jag: Aha...
Vi avslutar samtalet efter några meningar till och jag går in i verkstaden lite förvirrad och förvånad att folk tydligen läser "vårt" forum utan att ha hoj själv. Det finns tydligen ett mc-intresse bland "vanligt" folk och vi kan bli "kändisar" bara genom att publicera bilder och text om våra "älsklingar". Det var i alla fall ett roligt möte med en okänd.

Coolt! Undrar när den dan kommer när nån frågar mig : är du den fattiga losern Twintorsk som aldrig byter bromsvätska? :D
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Det har vi ju fått många belägg för att vi alla här i tråden är kändisar. :)

När TCE tar oss med på tur så finns det fotografer som plåtar oss och lägger upp bilder på andra forum.:tummenupp

Det är sånt vi får leva med när vi har en publikmagnet till hoj som vi har.:D

Denna vinter har jag inget stort jobb på någon av hojarna så jag funderar på att byta motorer. Sätta SV-motorn i Thruxton och vice versa. Vad tror ni?

EDIT: Vänta bara tills jag får DVD'n om Vättern 2012 klar och lägger upp den på tuben. Då blir vi superkändisar.
 
Last edited:

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Mera OT: Men ni är ju smått berömda båda två. Erich för sitt ständiga moddande. Twintorsk, då? Säger bara diskbänk! Vem annars skulle tillverka avgassystem av en gammal diskbänk?! :)

Twintorsk skrev:
"Hade en rostfri diskbänk liggande o lite dötid.. Ingen vals, krökte plåten för hand över ett släggskaft (ådrig muskel..) och svetsade ihop"


EDIT: ojdå, BJN hann skriva ett inlägg under tiden. Men han är också berömd för alla coola moddningar av den gula raketen! :)
 
Last edited:

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Jag är impad speedtwin. Det är inte något helt enkelt jobb det du lyckats med.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Å TMax är berömd för sin förmåga att hitta bra vägar och hålla rätt tempo så att man inte slöar till. :)

EDIT: Där ser ni. Vi är alla berömda för någonting. Å skulle vi hitta någon som inte är berömd så är ju han berömd för att inte vara berömd för något.
 
Last edited:

speedtwin

Min pappa är starkare än din pappa....
Gick med
10 Jun 2009
Ort
frillesås, en bit söder om GBG
Hoj
Triumph thruxton-06 Såld/BMW K1200R -06 Såld/Arctic cat Wildcat
Jag är impad speedtwin. Det är inte något helt enkelt jobb det du lyckats med.

:rodnar tackar antar jag. Men så svårt är det inte.

Vi är nog lite "kändisar" alla sån har en Thruxton. För det går ju inte att parkera någonstans utan att någon glor eller kommer fram o snackar lite:rock
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Mera OT: Men ni är ju smått berömda båda två. Erich för sitt ständiga moddande. Twintorsk, då? Säger bara diskbänk! Vem annars skulle tillverka avgassystem av en gammal diskbänk?! :)




EDIT: ojdå, BJN hann skriva ett inlägg under tiden. Men han är också berömd för alla coola moddningar av den gula raketen! :)

Ska erkänna att jag stal diskbänken av farsgubben.. Lagom nöjd när min lilla feshoj lät värre än hans 2liters monster :D
Och jag får nog göra ett par nya i vinter, den vänstra är inte bara oval efter kraschen, har lyckats mosa änden mot en ståldörr också, inget man skojar bort..
Snart tar jag beställningar, haha
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top