Triumph Thruxton-tråden

CJ

Ny medlem
Gick med
30 May 2012
Hoj
2009 Thruxton
Hallå pågar, Har gjort mig av med monstret och tänkte inhandla en Thruxton till våren eftersom den är så jävla snygg. Funderar lite på årsmodell och tänkte välja en 09 eller nyare pga insprutning. Är det väsentligt mer meck att ha en motor med förknasare än en med insprutning? Eller är det bara en myt? Finns det andra fördelar/nackdelar med viss årsmodell?

Last edited:

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Det är en smaksak. Folk som gillar att "trimma" brukar välja förgasarversionen. För mig handlade det om att jag ville ha en svart med schackrutor och en årsmodell som hade clip-on styret. Då blev det en förgasarhoj.

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Håller med yonsson, en smaksak. Årsmodeller t o m 2007 har lägre styre och förgasare. 2008 och framåt är styret lite högre och den har insprutning. De äldre (-2007) har (ännu) snyggare instrument, tycker jag (som själv har en 08:a). Oavsett årsmodell så blir man lycklig på en Thruxton! :)

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Asså TMax500 å yonsson ni verkar ju ha koll på detta. Så det är inte sant då det man alltid har hört, att Triumph gjorde 2004 Sunburst red lite snabbare än alla andra. Man häpnar!

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Och jag har aldrig haft mer problem med förgasarna än vad jag själv ställt till med.. väldigt tillförlitliga historier dom där cv förgasarna.

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Och jag har aldrig haft mer problem med förgasarna än vad jag själv ställt till med.. väldigt tillförlitliga historier dom där cv förgasarna.

Ja dom ä ju dä å därför ska ja byta ut dom mot ett par CR35 om nån dag eller två.

Last edited:

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Jag hade ju min hoj på service i somras och enligt han som servade, så är triumphförgasarna "kända" för att vara slarvigt ihopsatta. Han plockade isär min och fick svarva till någon del och "shimsa lite", eftersom trottelnålen satt och fladdrade, eller något i den stilen. Sen ombestyckade han hojen och även om jag inte märkte något konstigt med hojen innan, så har den gått möe bättre efter hans behandling.

Jag kan ju knappt ett skit om sånt där, men summasummarum är att den gick bra innan, men mycket bättre efter. :crash Värt varenda krona.

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jag gillar ju att ta nåt som är original och få det att krångla.. då är jag på rätt spår va?
Kanske skulle steloperera och ha stans enda thruxtonbobber?

Bifogat

• uploadfromtaptalk1356118566030.jpg
    uploadfromtaptalk1356118566030.jpg
    63.7 KB · Visningar: 110
Last edited:

TMax500

Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Ett par uppiggande filmer så här i vintermörkret.

Först en titt på 2013 års gröna Thruxton. Själva innehållet/hojen känner vi till sedan förr. Men det är en rätt trevlig liten film. Se här:

http://www.youtube.com/watch?v=E9B9xSAxbqY

Sedan en längre historia jag hittade på Tuben:

http://www.youtube.com/watch?v=Suqqiu686Gw

Invändningar:
Lite för lång (34 minuter).
Skippa de första 9 minuterna (att se stadskörning i 50-60 tillför inte så mycket).

Men därefter är den småtrevlig. En Thruxton-feel-good-film i fina omgivningar. Vägen är förstås lite väl rak. Fler kurvor tack! :)

På plussidan kan också noteras att filmen ligger ganska nära känslan av att köra själv, tycker jag, med en blandning av motor-/avgasljud och vindbrus. Tips för er här i tråden som funderar på en Thruxton!

Invändning:
Jag hade inte kört så. Varför ligga och vänta bakom ett gäng sölkorvar när man kan köra om och bli av med "hindren"? :confused: :)

@BJN, en annan sak, fast relaterad. Nu när du har jullov... Jag är ruggigt nyfiken på sommarens filmer från Vätternrundan! *Känn ingen press, men....* :D

Last edited:

CJ

Ny medlem
Gick med
30 May 2012
Hoj
2009 Thruxton
Tack för svar och inspiration, väntan på våren blev inte direkt lättare :D

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Här är min favvo-triumph video. En scrambler i och för sig, men ändå.

Last edited:

sacke6

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2009
Hoj
2006, triumph thruxton
såådärja Yonsson :) den filmen var lite mera jag en vanlig måndagsmorgon påväg till jobbet:tungan

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Ett par uppiggande filmer så här i vintermörkret.

Först en titt på 2013 års gröna Thruxton. Själva innehållet/hojen känner vi till sedan förr. Men det är en rätt trevlig liten film. Se här:

http://www.youtube.com/watch?v=E9B9xSAxbqY

Sedan en längre historia jag hittade på Tuben:

http://www.youtube.com/watch?v=Suqqiu686Gw

Invändningar:
Lite för lång (34 minuter).
Skippa de första 9 minuterna (att se stadskörning i 50-60 tillför inte så mycket).

Men därefter är den småtrevlig. En Thruxton-feel-good-film i fina omgivningar. Vägen är förstås lite väl rak. Fler kurvor tack! :)

På plussidan kan också noteras att filmen ligger ganska nära känslan av att köra själv, tycker jag, med en blandning av motor-/avgasljud och vindbrus. Tips för er här i tråden som funderar på en Thruxton!

Invändning:
Jag hade inte kört så. Varför ligga och vänta bakom ett gäng sölkorvar när man kan köra om och bli av med "hindren"? :confused: :)

@BJN, en annan sak, fast relaterad. Nu när du har jullov... Jag är ruggigt nyfiken på sommarens filmer från Vätternrundan! *Känn ingen press, men....* :D

Långt ifrån färdig men klippen finns där ju. Ni som var med kanske finner lite njutning. Ni andra gör det nog definitivt inte. Filmen är inte färdiguppladdad ännu men kommer att finnas här om någon timma.

http://www.youtube.com/watch?v=YryTb-m6eQE&feature=youtu.be

Alla invändningar du har mot dina filmer kommer du att ha mot den här.:D

Ni som var med på Bohusturen i våras kan se den här. http://www.youtube.com/watch?v=q83fu_dAGTk

Det är inte Bohusturen men det går på sekunden lika fort ( långsamt) som då!

TMax500

Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Långt ifrån färdig men klippen finns där ju. Ni som var med kanske finner lite njutning. Ni andra gör det nog definitivt inte. .... Alla invändningar du har mot dina filmer kommer du att ha mot den här.:D.... Ni som var med på Bohusturen i våras kan se den här.
:tummenupp Vackert! Vare sig Oliver Stone eller Quentin Tarantino hade kunnat göra något lika vackert!;) Blir såååå kör-nödig av att se dessa klipp!

Vilken helg kör vi Vätternturen 2013?
Bohusturen/-turerna gör vi också gärna om!

Hasse D

Medlem
Gick med
14 May 2012
Hoj
2005, Triumph T100
Hej hopp vad ÅKSJUK jag blir, i dubbel bemärkelse! Fin film BJN. 'måste fråga nu när du skall byta förgasare-är det accpumpar på dem du monterar? Jag fick nämligen en fin rödvinside' i går kväll när jag tog glaset med mig ut i garaget. Varför inte konvertera vacuumförgasarna till "direktdrift"? Plugga några hål och göra nytt lock med en saftigare fjäder etc. 36 mm är ju inte fy skam om det nu inte är acc pump man eftersträvar...
Vad tror ni? Är jag helt ute och svävar? Krossa nu min ide' med förnuftsargument-tack!
Frvrgt-God Hjul alla garageråttor!
Långt ifrån färdig men klippen finns där ju. Ni som var med kanske finner lite njutning. Ni andra gör det nog definitivt inte. Filmen är inte färdiguppladdad ännu men kommer att finnas här om någon timma.

http://www.youtube.com/watch?v=YryTb-m6eQE&feature=youtu.be

Alla invändningar du har mot dina filmer kommer du att ha mot den här.:D

Ni som var med på Bohusturen i våras kan se den här. http://www.youtube.com/watch?v=q83fu_dAGTk

Det är inte Bohusturen men det går på sekunden lika fort ( långsamt) som då!

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
:tummenupp Vackert! Vare sig Oliver Stone eller Quentin Tarantino hade kunnat göra något lika vackert!;) Blir såååå kör-nödig av att se dessa klipp!

Vilken helg kör vi Vätternturen 2013?
Bohusturen/-turerna gör vi också gärna om!

Ha ha ja Tarantino hade nog blivit avundsjuk.
Bohustur tar vi tidig vår i så fall tycker jag. Innan sommargästerna har lagt beslag på vårt fina landskap. Någon gång i maj när solen tittat fram.

Det är helt rätt att spika en helg för Vätternturen redan nu fast bestäm ni som har ett liv. Jag kan varenda helg hela sommaren.

Hej hopp vad ÅKSJUK jag blir, i dubbel bemärkelse! Fin film BJN. 'måste fråga nu när du skall byta förgasare-är det accpumpar på dem du monterar? Jag fick nämligen en fin rödvinside' i går kväll när jag tog glaset med mig ut i garaget. Varför inte konvertera vacuumförgasarna till "direktdrift"? Plugga några hål och göra nytt lock med en saftigare fjäder etc. 36 mm är ju inte fy skam om det nu inte är acc pump man eftersträvar...
Vad tror ni? Är jag helt ute och svävar? Krossa nu min ide' med förnuftsargument-tack!
Frvrgt-God Hjul alla garageråttor!

Hej Hasse! Nej det sitter inte accpumpar på mina nya gasare. Prova din idé och återkom med resultat. Direktdrivna gasare är gott!

TMax500

Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Blev inspirerad av BJNs Bohusrulle (Valboryr-vägen är bra!) och letade upp en rulle till som vi kan gotta oss åt i väntan på tomten. Och i väntan på vårsolen.
Här svänger det ännu mer än på BJN's Raceway! :)

http://www.youtube.com/watch?v=gAM9FkEMOPE

God Hjul på er!

Last edited:
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...