Vinterns uppdateringar
Nu är det väl dags för den årliga sammanställningen av uppdateringar?
Jag skriver inte så ofta här men läser intresserat och inspireras. Det är väl inte mer än rätt att även jag bidrar genom att visa upp vad jag hunnit med över vintern. Fråga gärna om det är något ni undrar!
De två stora projekten har varit nya fälgar och däck samt lack. Utöver det har lite smågrejer fixats med.
Akrontfälgar 17x3,5 fram och 17x5 bak ekerades upp av den trevliga och hjälpsamma Sigge Ehrling. Wheeler dealer krängde på ett par Diablo Rosso II (110/70 fram och 160/60 bak). Tydlig inspiration från Erich och än så länge är jag mycket nöjd med utfallet. Jag mätte lite fel först och bad Sigge att ekra bakfälgen aningens offset vilket skulle visa sig vara helt onödigt. Efter lite extra arbete är nu allt rakt och fint. Drevlagret hade ledsenat så det byttes ut när allt ändå var isär och nya distanser svarvades till i rostfritt istället för originalets mjuka aluminium. Får återkomma med fullständig utvärdering av däck och dimension men just nu känns det perfekt. Bredden på bakhjulet ger en lite tuffare hållning rent visuellt utan att bli överdrivet. Precis som jag ville ha det.
Min Thruxton var svart med chackrutiga stripes. Stripsen har aldrig riktigt fallit mig på läppen. Framförallt tror jag att det har berott på att de är så pixliga i sitt utförande. Någon liten repa fanns också. Håkan Lindberg höll i sprutan och hjälpte mig att hitta Aston Martin Racing Green i färgdjungeln. De gula detaljerna är där dels för att göra det hela lite mer spännande och tänkt som en diskret flirt med den gula färgen som Aston brukade ha runt grillen på sina gamla racingbilar (numera ersatt av orange och den gröna färgen har blivit mörkare). Emblemen slopades till förmån för dekaler under klarlacken. Sammanfattningsvis en kul förändring med bibehållet (eller rent av förstärkt engelskt) tema och ytterligare en trevlig bekantskap i den proffsiga Håkan. Förnyelsekänslan var mycket hög!
Det tredje och fjärde projekten är inte helt avklarade ännu.
Projekt tre är att jag vill snygga till ordentligt under ramen för att kunna köra utan sidokåporna. Idag har jag British Customs batterilåda men håller på att skissa på en ännu mindre. För att få det riktigt nätt och fint har ett Shorai LFX14A2-BS12 ersatt originalbatteriet. Skillnaden i storlek och framförallt vikt är imponerande. Detta arbete går lite långsamt. Flera utformningar på själva batterilådan har förkastats men snart får jag till det. Bromsvätskebehållare, kabeldragning och annan bromskontakt kommer också behöva ändras men dom delarna beställer jag först när jag fått till formgivningen 100%-igt.
Det sista projektet är Öhlins cartridge till framgaffeln. Funderade länge på en USD –gaffelkonvertering men gav upp dom tankarna efter ett tag. Ett par gaffelbälgar åker nog också på när allt ändå är isär.
Flytt av tuta och alternator känns i sammanhanget som väldigt små projekt men bidrar till en sammantaget snyggare cykel. En del andra mindre saker har också gjorts och redan glömts bort…
Fråga till er som har 17” framhjul – hur har ni gjort med fästet till framstänkan? Jag håller på att fila på ett nytt fäste men är fortfarande mottaglig för inspiration. (Jag har ett ordentligt framgaffelstag så den stabiliserande funktionen är inte lika viktig som annars.)
Visa gärna vad ni gjort i vinter och om någon har frågor så svarar jag gärna!
Glad Påsk!