Triumph Thruxton-tråden

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Yes yonsson, du har vunnit.Vi får väl se om det är något annat än baklampa och blinkers du vill ha. Du har ju ingen bakskärm att fästa dem på.

Då kör vi nästa lek/ tävling.

Kör de här galningarna fortare än vad vi gör på våra Thruxton-turer eller är det bara kameravinklar som förvillar?

Sista klippet utan musik är han som kör före kameran i vissa lägen förvillande lik TMax när man ligger bak honom.


http://www.youtube.com/watch?v=LU-ynRoqDEs
 
Last edited:

Jockewictorsson

Only dead fish follow the stream
Gick med
1 Mar 2011
Ort
Lomma
Hoj
Tiger 1050 -08
Riktigt vackert ! ! !
Yes yonsson, du har vunnit.Vi får väl se om det är något annat än baklampa och blinkers du vill ha. Du har ju ingen bakskärm att fästa dem på.

Då kör vi nästa lek/ tävling.

Kör de här galningarna fortare än vad vi gör på våra Thruxton-turer eller är det bara kameravinklar som förvillar?

Sista klippet utan musik är han som kör före kameran i vissa lägen förvillande lik TMax när man ligger bak honom.


http://www.youtube.com/watch?v=LU-ynRoqDEs
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Kör de här galningarna fortare än vad vi gör på våra Thruxton-turer eller är det bara kameravinklar som förvillar? Sista klippet utan musik är han som kör före kameran i vissa lägen förvillande lik TMax när man ligger bak honom.
De kör nog liite snabbare. En sådär 150-200 km/t snabbare, men inte mer än så! :)

Annars finns vissa likheter med våra filmer i den sista delen. Bortsett från att deras film verkar snabbspolad. Eller så är våra klipp i filmade i slow motion? :) Föraren i den sista sekvensen fäller dessutom ut knäna på ett sätt som inte jag kan (för stel och för oskicklig...) ;)
 
Last edited:

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Tycker nog att det finns vissa likheter när vi sneddar över slätten på småvägarna hem från Jönköping. Fast just det där med knät har jag aldrig sett dig göra.:) Sen är deras fart något jag knappt vill köra i ens på motorväg. Ofattbart att det är tillåtet med racing på de dåliga vägarna. Fast kul att se på är det.
 

sacke6

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2009
Ort
Örebro
Hoj
2006, triumph thruxton
hur står era blandskruvar?? bytte ut dom mot nya lättare att komma åt skruvar, och tänkte såklart inte på att räkna varven när jag skruvade ut de gamla .......:huvet

i boken står det 2,5 varv ut, kör med 42, 140 munstycken, någon som hör med samma bestyckning som jag och vill dela med sig av infon så vore jag JÄTTE glad :)

solen skiner iallafall.....
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
dom står lite olika. Har aldrig märkt nån skillnad när jag skruvat på dom.. en gång plockade jag ut dom helt, gick lika bra för det?
Om jag ska vara lite allvarlig så verkar dom flesta ha dom 2-4 varv ut. Det är inte farligt att experimentera heller. Inget kommer explodera! :)
 
Last edited:

sacke6

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2009
Ort
Örebro
Hoj
2006, triumph thruxton
tack, har lyckats ragga fram en co mätare, varmkör och mäter in mig på 3,5-4% på vardera, så får vi se vad som händer ;)
 

Middleton

Medlem
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Stockholm
Hoj
2006, Triumph Thruxton
Vinterns uppdateringar

Nu är det väl dags för den årliga sammanställningen av uppdateringar?:brynad

Jag skriver inte så ofta här men läser intresserat och inspireras. Det är väl inte mer än rätt att även jag bidrar genom att visa upp vad jag hunnit med över vintern. Fråga gärna om det är något ni undrar!

De två stora projekten har varit nya fälgar och däck samt lack. Utöver det har lite smågrejer fixats med.

Akrontfälgar 17x3,5 fram och 17x5 bak ekerades upp av den trevliga och hjälpsamma Sigge Ehrling. Wheeler dealer krängde på ett par Diablo Rosso II (110/70 fram och 160/60 bak). Tydlig inspiration från Erich och än så länge är jag mycket nöjd med utfallet. Jag mätte lite fel först och bad Sigge att ekra bakfälgen aningens offset vilket skulle visa sig vara helt onödigt. Efter lite extra arbete är nu allt rakt och fint. Drevlagret hade ledsenat så det byttes ut när allt ändå var isär och nya distanser svarvades till i rostfritt istället för originalets mjuka aluminium. Får återkomma med fullständig utvärdering av däck och dimension men just nu känns det perfekt. Bredden på bakhjulet ger en lite tuffare hållning rent visuellt utan att bli överdrivet. Precis som jag ville ha det.

Min Thruxton var svart med chackrutiga stripes. Stripsen har aldrig riktigt fallit mig på läppen. Framförallt tror jag att det har berott på att de är så pixliga i sitt utförande. Någon liten repa fanns också. Håkan Lindberg höll i sprutan och hjälpte mig att hitta Aston Martin Racing Green i färgdjungeln. De gula detaljerna är där dels för att göra det hela lite mer spännande och tänkt som en diskret flirt med den gula färgen som Aston brukade ha runt grillen på sina gamla racingbilar (numera ersatt av orange och den gröna färgen har blivit mörkare). Emblemen slopades till förmån för dekaler under klarlacken. Sammanfattningsvis en kul förändring med bibehållet (eller rent av förstärkt engelskt) tema och ytterligare en trevlig bekantskap i den proffsiga Håkan. Förnyelsekänslan var mycket hög!:banana

1.jpg
2.jpg
3.jpg

Det tredje och fjärde projekten är inte helt avklarade ännu.

Projekt tre är att jag vill snygga till ordentligt under ramen för att kunna köra utan sidokåporna. Idag har jag British Customs batterilåda men håller på att skissa på en ännu mindre. För att få det riktigt nätt och fint har ett Shorai LFX14A2-BS12 ersatt originalbatteriet. Skillnaden i storlek och framförallt vikt är imponerande. Detta arbete går lite långsamt. Flera utformningar på själva batterilådan har förkastats men snart får jag till det. Bromsvätskebehållare, kabeldragning och annan bromskontakt kommer också behöva ändras men dom delarna beställer jag först när jag fått till formgivningen 100%-igt.

4.jpg5.jpg

Det sista projektet är Öhlins cartridge till framgaffeln. Funderade länge på en USD –gaffelkonvertering men gav upp dom tankarna efter ett tag. Ett par gaffelbälgar åker nog också på när allt ändå är isär.

Flytt av tuta och alternator känns i sammanhanget som väldigt små projekt men bidrar till en sammantaget snyggare cykel. En del andra mindre saker har också gjorts och redan glömts bort…

6.jpg

Fråga till er som har 17” framhjul – hur har ni gjort med fästet till framstänkan? Jag håller på att fila på ett nytt fäste men är fortfarande mottaglig för inspiration. (Jag har ett ordentligt framgaffelstag så den stabiliserande funktionen är inte lika viktig som annars.)

Visa gärna vad ni gjort i vinter och om någon har frågor så svarar jag gärna!

Glad Påsk!
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Snyggt Middleton, och Glad Påsk själv. Shoaibatteriet är en hit faktiskt, mitt går in på tredje säsongen nu och funkar kanon än så länge, men man ska se upp med eventuell extrautrustning (larm) som drar ström vid stillastående. Batteriet gillar inte sakta urladdning. Man bör även balansera det 1-2 ggr. per säsong för att förlänga livet. Enkelt gjort med shorais egen laddare.
Glad Påsk till alla er som läser tråden!!
 

McThrux

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2010
Ort
FALUN
Hoj
Thruxton -04
Glad påsk alla. Premiärtur i Falun igår, kallt som fan men trevligt!

Ni som vet: Mitt batteri är orginalbatteriet som har suttit där sedan hojen var ny, alltså sedan 2004. Jag har aldrig laddat eller gjort något med det överhuvudtaget, ändå funkar det som om det vore nytt efter varje vinter. Är detta normalt?
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Inte helt ovanligt, mitt batteri var också original och fullt fungerande när jag bytte till Shorai för viktbesparing, - 3 kg, mest för att jag själv inte vill banta, he he. Denna vintern "bantar" hojen med 520-kit, - 0,9 kg.
 

sacke6

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2009
Ort
Örebro
Hoj
2006, triumph thruxton
skulle ut igår på en tur, startade upp och lät den gå på tomgång en stund, men när jag skulle iväg så gick hojen som skiit... svarade inte på gas alls, bara sög och sög men ville inte komma över 2000 varv, tänkte vad faaan, så rev isär förgasarna blåste rent alla munstycken och skickade på på nya stift som jag hade på hyllan och provade igen, problemet kvarstod, vart förbannad och satte mig upp på cykeln och for iväg ändå och tänkte att nu jävlar, körde runt i kvarteret och det small och misstände mest hela tiden, olk tittade och undrade väl vafaan jag höll på med, lyckades få den att gå lite över 3000 varv tills jag gav upp och tog nåfra öl i en påse o skulle just börja knata hemmåt, då jag i sista stund kom på att jag inte underhållsladdat batteriet något i vinter, så kopplade upp mig och gick hem, och nu på förmiddagen så vart man där igen, slet dän kablarna och startade upp, och se på faan, den har nog aldrig gått så fint som nu. så min tanke, ett batteri dåligt med kräm i, gör det så mycket, trodde att bara hojen startade så gick den sen. men vad vet jag, nu går hon som en dröm iallafall :)
Glad påsk på er alla!!
 

McThrux

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2010
Ort
FALUN
Hoj
Thruxton -04
Inte helt ovanligt, mitt batteri var också original och fullt fungerande när jag bytte till Shorai för viktbesparing, - 3 kg, mest för att jag själv inte vill banta, he he. Denna vintern "bantar" hojen med 520-kit, - 0,9 kg.

Ok, då är det alltså inget unikt batteri :) Har precis satt på Bitubo-dämparna, tyvärr är det för kallt för provtur så jag får hålla mig ett tag till.
 

Croc

Medlem
Gick med
15 May 2004
Ort
Haninge
Hoj
GSR 750
Måste nog massa mig iväg och provköra en Thruxton. Dom är onekligen väldigt snygga.
Är dom roliga att köra också?
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Måste nog massa mig iväg och provköra en Thruxton. Dom är onekligen väldigt snygga. Är dom roliga att köra också?
En så'n fråga i den här tråden är som att fråga om barn tycker om godis... :D
*Ursäkta att jag skojar med dig*

Men, allvarligt talat. Den är kul på det där okonstlade sättet. Trivsam, lagom bullrig, ser bra ut, massor av tradition. Inte snabbast rakt fram. Kanske inte heller snabbast på en kurvig väg. Men väldigt trevlig att köra på krokiga småvägar. En sorts ursprungskänsla, "det är så här enkelt och roligt som mc-körning skall vara". Man blir glad och nöjd att att bullra omkring på en Thruxton :)
 
Last edited:

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Om man förväntar sig grym fjädring och prestanda, så bör man leta någon annanstans, men om man vill ha skönt ljud, grymt skön känsla och utseende, då är detta rätt hoj. Den blir dock helt klart bättre med annan fjädring vilket inte är så dyrt och kan man leva utan 100hk, så är det ett kanonköp. Jag brukar tröttna på saker ganska fort, men jag kommer nog aldrig sälja min.
 

Middleton

Medlem
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Stockholm
Hoj
2006, Triumph Thruxton
Fråga - Framskärm med 17" fälg?

Vi är ju flera som bytt till 17" fram så jag kan inte vara ensam om att konstatera hur dåligt originalskärmen passar. Den sitter alldeles för högt och radien stämmer inte. Det sistnämda retar mig allt mer så istället för att lägga mer tid på ett nytt fäste letar jag nu efter en helt ny skärm.

Har ni några tips? Hur har ni gjort? Har ännu bara hittat Lsl och mas "saltlake" som är avsedda för 17". Är dock inte riktigt övertygad ännu. Lsl:en ser ut att sitta lite högt och mas saltlake har ett rätt ordentligt fäste som jag helst slipper.

Målbilden vore mas "holes " för 17"...
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Yep. Då var årets andra tur avklarad! :tummenupp

Sedan premiärturen för ett par-tre veckor sedan kom det ju ett bakslag med minusgrader eller nära minus även dagtid. Så t o m jag lär bli att köra trajjorna i kylan.

(OT: scootern däremot har rullat en del - stor vindruta och Thermoscud "hästtäcke" gör gott i kylan! //Slut på OT.)

Det blev en kortis på 6 mil idag bara, det är ju inte så varmt. +4,4 när jag kom in nyss.
Jag är dock lite sugen på en kortare fikatur i morgon med.
- Nån mer som har klåda i gashanden och som vill hänga på? :) OM det inte är för kallt, förstås... Tänker i så fall en tur på tidig eftermiddag, när solen hunnit värma upp lite.
 
Last edited:

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Det blev en fin tur idag i norra Halland och Sjuhärad!

+8 och strålande sol gjorde att vi (jag, Sixty och kompisen Marc på en XT 660 Tenere) fixade 16 mil utan att bli särskilt nedkylda. Mycket kläder hade vi förstås...

Gott att säsongen verkar ha börjat på riktigt - trots kylan och frostiga nätter går det att köra framåt eftermiddagen när solen har värmt några timmar.
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top