Triumph Thruxton-tråden

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Sakta börjar jag komma ur idet..jobbat lite idag, svetsat, kapat, gängat o blästrat.

 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Progressiva fjädrar löser inte det problemet, jag har provat..du behöver ett "vobbelstag" och eventuellt lite tjockare olja och lite mer förspänning..eventuellt också byta fjädern till en "anpassad till din vikt"..finns RaceTech i USA som har bättre fjädrar, kanske har Kumlins Motor något hemma..eller om Öhlins har?? Mät din fjäder och ring. RaceTech har på sin hemsida så du kan beräkna rätt fjäder. http://racetech.com/ProductSearch/2/Triumph/Thruxton/2004-08

Fjäder och ring.. är det det som blir fjädring? :D
Förspänningen är i bott i nuläget, oljan har jag inte bytt sen jag köpte hojen så det lär ju vara dags enligt mitt serviceschema: är det kronslut? -byt!
Tycker bara det är märkligt att framänden var stabil som en gevärskula i höga hastigheter innan jag ställde in den i vintras.. och nu inte.
Tackar för värdefulla tips, vad skulle man göra utan den här tråden...
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Om förspänningen är i botten är din nuvarande fjäder för klen..du behöver kraftigare..eller banta hårt, he he!!
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
@ middelton..
Fäste baklyse/nummerplåt som jag tillverkade för många år sen som fått öron för blinkers..mattsvart pulverlack på allt.

@ twintorsk..
originalfjädern är tänkt till en 75-kilos. Sen tillkommer ju ca 10 kg utrustning. Blir tufft att banta 12 kg men inte omöjligt..jag har blivit 14 kg lättare på knappt ett år. Nä, ny fjäder är nog smidigare för dig som inte har så mycket fläsk att ta av som jag, ha ha!! 85-90 kg fjäder + 15 olja gör nog mycket! + vobbelstag!!
Jag körde med RaceTech 85-kilos fjäder tidigare..numera har BJN dom..hör med honom vad han säger!
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
@ middelton..
Fäste baklyse/nummerplåt som jag tillverkade för många år sen som fått öron för blinkers..mattsvart pulverlack på allt.

@ twintorsk..
originalfjädern är tänkt till en 75-kilos. Sen tillkommer ju ca 10 kg utrustning. Blir tufft att banta 12 kg men inte omöjligt..jag har blivit 14 kg lättare på knappt ett år. Nä, ny fjäder är nog smidigare för dig som inte har så mycket fläsk att ta av som jag, ha ha!! 85-90 kg fjäder + 15 olja gör nog mycket! + vobbelstag!!
Jag körde med RaceTech 85-kilos fjäder tidigare..numera har BJN dom..hör med honom vad han säger!

Hej!

BJN här!

Dina fjädrar och dina RaceTech emulators funkar kanonfint Erich. Betydligt bättre än original. Inte minst för att de inte dyker så vid häftig inbromsning. Sen följsammare än original över ojämnheter.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
@ middelton..
Fäste baklyse/nummerplåt som jag tillverkade för många år sen som fått öron för blinkers..mattsvart pulverlack på allt.

@ twintorsk..
originalfjädern är tänkt till en 75-kilos. Sen tillkommer ju ca 10 kg utrustning. Blir tufft att banta 12 kg men inte omöjligt..jag har blivit 14 kg lättare på knappt ett år. Nä, ny fjäder är nog smidigare för dig som inte har så mycket fläsk att ta av som jag, ha ha!! 85-90 kg fjäder + 15 olja gör nog mycket! + vobbelstag!!
Jag körde med RaceTech 85-kilos fjäder tidigare..numera har BJN dom..hör med honom vad han säger!

Ujujuj.. sen får jag väl komma ut ur garderoben och med i matchen och erkänna att det nog finns mer än 4 kg fläsk att trimma bort.. :) men planen är ändå att ersätta med muckler eftersom vi smeder behöver alla såna vi kan få.. så nya fjädrar. Vid tillfälle.
Och vobbelstag bara för att det är ball!
Edit: såg ju nu på sidan att fjädrarna bara går på 7-800, kan det stämma att det är så billigt? Måste väl vara styckpris.. hursom, såna blir det.
 
Last edited:

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Fredagstrams ännu en gång

Det är inte kul att bli gammal men jag hörde häromdan ett referat från en föreläsning av en professor i matematik som ger oss gamla nytt hopp. Livet blir bara bättre och bättre, eller döm själva.

Jag ska börja hoppa fallskärm. När man är sextio som jag så är sannolikheten att dö av ålder så vansinnigt mycket större än att dö av ett fallskärmshopp l så att den lilla sannolikheten att dö i en fallskärmsolycka är försvinnande liten.

Ska inte säga att jag ska börja dricka alkohol :) men jag behöver ju inte sluta. Sannolikheten..... som ovan.

Behöver ju heller inte sluta köra hoj av samma skäl som ovan men man kan ju sluta bära hjälm och skyddskläder för att någorlunda utjämna sannolikheterna.

Sen huvudpoängen. Du tjänar en minut längre liv om du motionerar 10 minuter fast då har man ju lagt 9 min av sitt liv helt i onödan som man inte får någon nytta av.

Slutsats: Kör hoj, kör fort och utan skydd, drick alkohol och motionera fan inte. Det ger maximal livskvalitet. Hoppa även gärna fallskärm.
Fast detta gäller ju bara 60+! Ni andra pjunisar lever efter andra villkor!
 

Jockewictorsson

Only dead fish follow the stream
Gick med
1 Mar 2011
Ort
Lomma
Hoj
Tiger 1050 -08
Kloka slutsatser och statistik är så fantastiskt skönt. Varför skall man leva säkert, sunt och tråkigt? Har man "tur" så lever man så länge så att man blir dement. Nej i denna värld full av varselkläder, cykelhjälmar, riskanalyser, stålhättor på skorna, konsumentombudsmän, CE-märkningar, genuspedagoger så måste vi våga ta ut svängarna och köra över gräsmattan. Livet skall levas och gärna fullt ut. Just därför kör man hoj. Då lever man!
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Kloka slutsatser och statistik är så fantastiskt skönt. Varför skall man leva säkert, sunt och tråkigt? Har man "tur" så lever man så länge så att man blir dement. Nej i denna värld full av varselkläder, cykelhjälmar, riskanalyser, stålhättor på skorna, konsumentombudsmän, CE-märkningar, genuspedagoger så måste vi våga ta ut svängarna och köra över gräsmattan. Livet skall levas och gärna fullt ut. Just därför kör man hoj. Då lever man!

Håller med Björn. Mycket klok man. Han måste hört sina elever utbrista i YOLO! och blivit inspirerad. :)
 

Hasse D

Medlem
Gick med
14 May 2012
Ort
Fjällbacka-på landet...
Hoj
2005, Triumph T100
Underbart Björn!
Det verkar som vi på 50+ har ngt att se framemot trots allt!
Hasse D
PS Dessutom lär man ju hela tiden t ex så är detta fel forum att utvidga kedjeskydd (trots praktisk fördel) utan här skall man minska dessa skydd. Jag monterade en gång ett mycket litet snyggt kedjeskydd på min 70a TR6a och det vibrerade av och hälften följde med kedjan in i blocket och det rasslade alldeles förfärdligt. Först trodde jag jag spräckt blocket men det gick bra. Detta kan ha skapat ett trauma...ds
Det är inte kul att bli gammal men jag hörde häromdan ett referat från en föreläsning av en professor i matematik som ger oss gamla nytt hopp. Livet blir bara bättre och bättre, eller döm själva.

Jag ska börja hoppa fallskärm. När man är sextio som jag så är sannolikheten att dö av ålder så vansinnigt mycket större än att dö av ett fallskärmshopp l så att den lilla sannolikheten att dö i en fallskärmsolycka är försvinnande liten.

Ska inte säga att jag ska börja dricka alkohol :) men jag behöver ju inte sluta. Sannolikheten..... som ovan.

Behöver ju heller inte sluta köra hoj av samma skäl som ovan men man kan ju sluta bära hjälm och skyddskläder för att någorlunda utjämna sannolikheterna.

Sen huvudpoängen. Du tjänar en minut längre liv om du motionerar 10 minuter fast då har man ju lagt 9 min av sitt liv helt i onödan som man inte får någon nytta av.

Slutsats: Kör hoj, kör fort och utan skydd, drick alkohol och motionera fan inte. Det ger maximal livskvalitet. Hoppa även gärna fallskärm.
Fast detta gäller ju bara 60+! Ni andra pjunisar lever efter andra villkor!
 

classe8

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2009
Ort
krstad
Hoj
yellow racemachine
Jaha här sitterman o funderar på blandat med hojar, FZ8 eller BMW r1200s kanske en bobber. Så dyker de upp en Thruxton o man börjar drömma igen:confused:
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Nä LOYO var allt vad de sa.

Ah. Jag fick precis reda på av en ungdom att yolo står för 'you only live once' och det passar ju gött in på dig. Fick mig mest att känna mig som en gubbe men det är ju en bra sak har vi lärt oss här :)
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Ah. Jag fick precis reda på av en ungdom att yolo står för 'you only live once' och det passar ju gött in på dig. Fick mig mest att känna mig som en gubbe men det är ju en bra sak har vi lärt oss här :)

Å LOYO står för 'LOve YOu'.:D

Replikskiftet var det här:

"Vi är samhällare och hatar matte men vi älskar dig."

"Då är jag inversen", sa jag. Det visste de inte vad det var så jag fick förklara:

"Jag är naturvetare och älskar matte men jag hatar er."

( Jag säger bara så till elever som jag vet att jag kan skoja med :))
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Nu blev jag glad. Många har skrivit upp sig för Vätternturen redan. Normalt den största händelsen på året för mig. I år när jag och Marcus ska resa till Isle of Man och se TT så kanske det överträffar men inte mycket.

Speciellt glad blev jag när jag såg att "snapphanen" skrivit upp sig. Kul att ses igen Michael och alla ni andra.

M v h
BJN

EDIT: Twintorsk har som vanligt inte skrivit upp sig. Ska vi även detta år stå med andan i halsen, då du kör i 200 eller vad nu en Thruxton klarar, och vänta på dig i Överby. Eller kommer du inte?
 
Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Nu blev jag glad. Många har skrivit upp sig för Vätternturen redan. Normalt den största händelsen på året för mig. I år när jag och Marcus ska resa till Isle of Man och se TT så kanske det överträffar men inte mycket.

Speciellt glad blev jag när jag såg att "snapphanen" skrivit upp sig. Kul att ses igen Michael och alla ni andra.

M v h
BJN

EDIT: Twintorsk har som vanligt inte skrivit upp sig. Ska vi även detta år stå med andan i halsen, då du kör i 200 eller vad nu en Thruxton klarar, och vänta på dig i Överby. Eller kommer du inte?

Jo jag ska med, har bara inte tänkt på o skriva upp mig..
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top