Triumph Thruxton-tråden

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Snabb eller kul? (eller både och?)

Vi snuddar ju ibland vid ämnet effektbehov och hästkrafter. Det är ju inte Thruxans främsta gren att vara snabbast 0 till 100. Därför är det extra intressant att läsa senaste Allt om MC (3/2014) där de jämför Triumph Scrambler (58 hk) med Honda CB 1100 (90 hk). En av slutsatserna är att Scramblern är det roligare valet trots ett effektunderskott på hela 32 hästar.

Kul, för jag gillar Scrambler. Synd, för jag gillar Hondan också. Att Honda inte har gjort den "roligare", menar jag då. Den ser ju så rätt ut! Har t o m baklyse i Lucas-style.

Det beror kanske en kulturskillnad hos utvecklingsavdelningen? Skall den vara så perfekt att det bli för... perfekt? Eller skall man blanda in lite mer feeling?
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Vi snuddar ju ibland vid ämnet effektbehov och hästkrafter. Det är ju inte Thruxans främsta gren att vara snabbast 0 till 100. Därför är det extra intressant att läsa senaste Allt om MC (3/2014) där de jämför Triumph Scrambler (58 hk) med Honda CB 1100 (90 hk). En av slutsatserna är att Scramblern är det roligare valet trots ett effektunderskott på hela 32 hästar.

Kul, för jag gillar Scrambler. Synd, för jag gillar Hondan också. Att Honda inte har gjort den "roligare", menar jag då. Den ser ju så rätt ut! Har t o m baklyse i Lucas-style.

Det beror kanske en kulturskillnad hos utvecklingsavdelningen? Skall den vara så perfekt att det bli för... perfekt? Eller skall man blanda in lite mer feeling?


Det som är snabbast måste inte vara roligare. Om man tävlar på bana är naturligtvis snabbheten en faktor men för oss som kör i trafiken är det andra mått som gäller!:)

Scrambler har väldans gott ljud med Triumphs öppnare dämpare men den jag körde hade sopig väghållning. :( Nu är jag ingen storväxt person men dämpningen slog ändå igenom både fram och bak med minimal packning. Att då ändå köra med tvåhjulssläpp känns inte bra även om utseendet inbjuder till det.

Min gamla Triumph från 60-talet har färre hästar och kilo förutom betydligt sämre fjädring och väghållning men är ändå mitt val 999 av 1000 jämfört med en ny Scrambler.

Varför? Därför att 60-tal har sååå mycket mer körglädje fast den objektivt är mycket sämre. :tummenupp

Jag blev omkörd av en Thruxton med en journalist i sadeln för massor med år sedan, 2007 var det nog för det var då MCM körde Thruxton till IoM, på väg hem längs en krokig väg. Nu måste man inte köra fort men jag hänger på för att lyssna på ljudet!:) Innan en kort raksträcka kommer vi ifatt en bil och jag vet att jag också hinner om om det inte kommer möte. I utgången ser jag att det inte kommer något möte och gasar lite och håller på att köra in i en Thruxton som gasar fullt!
Snacka om överraskning , min Daytona varvade inte mer än 5 000 och jag gasade dessutom inte särskilt hårt. Nästa längre raksträcka försvann naturligtvis Thruxtonföraren men gasa rakt fram är inte min grej. Jag har haft 250 på mätaren på Anderstorp och det är trevligt att kört så men inget jag längtar efter...

Hasse och jag körde gammalt Engelsk för länge sedan och när vi köpte Hinckar gjorde vi olika val. Jag ville ha nytt med väghållning, bromsar och hästkrafter! Att slippa skruva hade jag tänkt men när garantin gått ut så blev det som med de gamla.:huvet.

Thruxton är egentligen den mogna motorcykeln för mig men jag kanske inte är så mogen?:va
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Jag hänger självklart med på thruxtonrundan om inget konstigt händer. Måste hinna fixa kopplingen innan bara. Vågar inte köra så långt med en halvslirig koppling.
 
Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jag hänger självklart med på thruxtonrundan om inget konstigt händer. Måste hinna fixa kopplingen innan bara. Vågar inte köra så långt med en halvslirig koppling.

Provat å släppa på nedre justerskruven? Jag hade glömt det en gång med slir som följd.. annars fixar vi det på några timmar i mitt garage i majorna..
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
He-he Badger... Precis som du skriver så är ju Thruxton (Bonneville, Scrambler) inte snabbast rakt fram. Med ett förhållande mellan vikt/effekt som är något bättre än Honda 750 Four från 1969 så kan man inte vara snabbast i omkörningsfilen år 2014. Särskilt inte om man har en ilsken Daytona - med den dubbla motoreffekten - som flåsar en i nacken...:)

En Thruxton toppar kanske närmre 200? (har inte provat själv) Min Sprint 955 toppar också 200. På treans växel. Så redan det är en svår jämförelse.

Hade det rört som om en annan bajk än din så hade man kunna säga något om att "ja, men min twin låter ju go'ast/har skönast känsla" eller nå't. Fast snackar vi då Daytona och Triumphs trippel så funkar det argumentet inte heller. Tripplarna har ju en fantastisk sång och skön karaktär. Har själv en i garaget, så jag vet.

Nä, vi får nog förlika oss med att inte vara snabbast rakt fram, inte ens vara snabbast i kurvorna. Men vi har ju j*kligt roligt med hojar som har massor av karaktär och ser ut som en hoj gjorde "förr". Det duger rätt gott! :)
 
Last edited:

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Provat å släppa på nedre justerskruven? Jag hade glömt det en gång med slir som följd.. annars fixar vi det på några timmar i mitt garage i majorna..

Eller i mitt garage i Uddevalla. Jag har lovat Yonsson och det står jag för. Fixar ni det i Twintorsks garage i Göteborg är det bara bra. Kortare för dig att köra. Annars fixar vi det här.

Jag bytte till hårdare fjädrar och samtidigt till Biltema olja. Sliret försvann men vad gjorde vad? Jag har hört de som blivit av med sliret bara genom att byta olja eller fjädrar och de som behövt byta både och, ingen som bytt både och samt att felet kvarstod.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Nä, vi får nog förlika oss med att inte vara snabbast rakt fram, inte ens vara snabbast i kurvorna. Men vi har ju j*kligt roligt med hojar som har massor av karaktär och ser ut som en hoj gjorde "förr". Det duger rätt gott! :)

Och så ska det vara! :tummenupp

Jag blir frånåkt av literklubbor med 200 hästar men det gör inget, jag trivs med min hoj oavsett om det är 60-tal och 46 hästar eller något nyare. :)

Känslan är ju det vi vill åt som inte tävlar och då kan folk som tror sig veta bättre snacka hur mycket som helst om hur tunga, dåliga och långsamma våra hojar är, kör man det man själv gillar så trivs man!:tummenupp
 

//Softa//

Avantgarde
Gick med
9 Jan 2007
Ort
Malmö
Hoj
Thriump Thruxton -06, Fireblade CBR 929 RR , Minimoto streetfighter
Hej på er!

Undrar vad ni har för depå stöd fram? funkar den man sätter i gaffelkronan och vad är den gummi saken på undersidan av gaffelkronan? bara ngt skydd eller?
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Hej på er!

Undrar vad ni har för depå stöd fram? funkar den man sätter i gaffelkronan och vad är den gummi saken på undersidan av gaffelkronan? bara ngt skydd eller?

Det fungerar utmärkt med ett sånt man sätter under gaffelkronan. Den måste vara upplyft bak innan man lyfter fram. Har hört att Biltemas variant av detta depåstöd har vikit sig men lite bättre kvalitet så är det nog inga problem.

Gummipluppen sitter där bara som ett skydd.
 

Hasse D

Medlem
Gick med
14 May 2012
Ort
Fjällbacka-på landet...
Hoj
2005, Triumph T100
Hej
Hästkrafter är inte det som är viktigt utan vridmoment och hur det är utspritt över varvtalsregistret. Vridmoment per vikt är intressant och att karaktären passar just din körstil. Generellt tycker jag Hinkley Bonnies har för tunnt bottendrag 865cc och fyrventilsteknik till trots. Men vill jag ha en annan karaktär antar jag nog att det är portning och kamaxelexperiment som skall till...
Hasse
Och så ska det vara! :tummenupp

Jag blir frånåkt av literklubbor med 200 hästar men det gör inget, jag trivs med min hoj oavsett om det är 60-tal och 46 hästar eller något nyare. :)

Känslan är ju det vi vill åt som inte tävlar och då kan folk som tror sig veta bättre snacka hur mycket som helst om hur tunga, dåliga och långsamma våra hojar är, kör man det man själv gillar så trivs man!:tummenupp
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Hej
Hästkrafter är inte det som är viktigt utan vridmoment och hur det är utspritt över varvtalsregistret. Vridmoment per vikt är intressant och att karaktären passar just din körstil. Generellt tycker jag Hinkley Bonnies har för tunnt bottendrag 865cc och fyrventilsteknik till trots. Men vill jag ha en annan karaktär antar jag nog att det är portning och kamaxelexperiment som skall till...
Hasse

Dom är hiskeligt strypta... tror jag kommer vara glad och nöjd i säkert ett år eller två bara med det jag gjort i vinter, bottendraget blev bättre men tycker fan ändå min 500 var vassare från botten! Nästa steg, när pengarna finns är högkompkolvar, portning och ett kamrecept liknande erichs...
 

//Softa//

Avantgarde
Gick med
9 Jan 2007
Ort
Malmö
Hoj
Thriump Thruxton -06, Fireblade CBR 929 RR , Minimoto streetfighter
Tackar!:tummenupp

Det fungerar utmärkt med ett sånt man sätter under gaffelkronan. Den måste vara upplyft bak innan man lyfter fram. Har hört att Biltemas variant av detta depåstöd har vikit sig men lite bättre kvalitet så är det nog inga problem.

Gummipluppen sitter där bara som ett skydd.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Just det, jag har ju ett par fina Thruxton TOR pipor liggande som jag inte använder. Vill nån här ha dom får ni dom för halva nypriset innan jag lägger dom på blocket!
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
@Twintorsk
Jag har ingen aning om vilken skruv du menar, men verkstan har grejat så jag får så lite slir som möjligt, så jag utgår ifrån att de har koll.

Loggade in för att jag har massa grejer som jag behöver bli av med på grund av platsbrist om någon är sugen.
Original silvrig framskärm, bakpaket inkl lampor och blinker (silver), TOR avgassystem, originalfjädring.
Kan tänka mig att släppa grejerna för en symbolisk summa, typ någon 100-ing per del + eventuell frakt (skickar dock helst inte).
I annat fall kommer grejerna åka till grovsopet. Tror inte jag kommer orka lägga ut det på blocket.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
@Twintorsk
Jag har ingen aning om vilken skruv du menar, men verkstan har grejat så jag får så lite slir som möjligt, så jag utgår ifrån att de har koll.

Loggade in för att jag har massa grejer som jag behöver bli av med på grund av platsbrist om någon är sugen.
Original silvrig framskärm, bakpaket inkl lampor och blinker (silver), TOR avgassystem, originalfjädring.
Kan tänka mig att släppa grejerna för en symbolisk summa, typ någon 100-ing per del + eventuell frakt (skickar dock helst inte).
I annat fall kommer grejerna åka till grovsopet. Tror inte jag kommer orka lägga ut det på blocket.

Då är nog plattorna slut ja.. har du köpt både stål och friktionsplattor? Ifall du slirat så jävligt att stålplattorna slagit sig är det ju trist att plocka isär bara för att stå och se dum ut i en vecka och vänta på delar.. och nu får jag väl försöka med blocket med mina pipor.. du kostade mig precis 20 spänn! :)
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Fattar ingenting, men den slirar inte nu vad jag märkt, dock är den inställd på hårdaste inställningen.
Grejerna har jag haft listade i min signatur i över ett år utan att någon ens frågat om pris, så blocket är nog rätt väg att gå.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Fattar ingenting, men den slirar inte nu vad jag märkt, dock är den inställd på hårdaste inställningen.
Grejerna har jag haft listade i min signatur i över ett år utan att någon ens frågat om pris, så blocket är nog rätt väg att gå.

Då är förmodligen stålplattorna ok, vilket är bra. Visste inte att man kunde ställa fjäderspänningen på den här kopplingen, det var nåt nytt!
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Då är förmodligen stålplattorna ok, vilket är bra. Visste inte att man kunde ställa fjäderspänningen på den här kopplingen, det var nåt nytt!

Det finns ju ingen justering men brickor under skruvarna spänner väl fjädrarna lite. Det är det enda sättet jag vet.
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Det finns ju ingen justering men brickor under skruvarna spänner väl fjädrarna lite. Det är det enda sättet jag vet.

Helt rätt..finns inget annat sätt att "spänna kopplingen" än med brickor på fjädrarna..har man gjort det och kopplingen är rätt justerad med rätt spel och man fortfarande har slir så är den slut eller "fel" olja. Originalkopplingen borde hålla för ca 75 hästar på hjulet utan slir. Med Barnets gröna fjädrar till ca 85-90 hk. Jag kör ju min fortfarande på originalkoppling med gröna Barnet och ca 87 hk på hjulet utan slirande. Oljan har stor betydelse och jag har provat många olika men stannat på biltemas racingolja. Jag har nya EBC lameller liggande i reserv ifall...
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Helt rätt..finns inget annat sätt att "spänna kopplingen" än med brickor på fjädrarna..har man gjort det och kopplingen är rätt justerad med rätt spel och man fortfarande har slir så är den slut eller "fel" olja. Originalkopplingen borde hålla för ca 75 hästar på hjulet utan slir. Med Barnets gröna fjädrar till ca 85-90 hk. Jag kör ju min fortfarande på originalkoppling med gröna Barnet och ca 87 hk på hjulet utan slirande. Oljan har stor betydelse och jag har provat många olika men stannat på biltemas racingolja. Jag har nya EBC lameller liggande i reserv ifall...

Har också nya ebcplattor liggande sen jag råkade skvätta i turbodieselolja, har inte behövt dom än. Sen undrar jag över biltemas Racing olja.. har letat som en idiot efter den både i Uddevalla och gbg men kan då inte hitta den. Heter den verkligen Racing? Minns att jag sett drn nån gång men hittar den bara inte längre... Vägrar köpa motul, okq8 eller castrol igen. Funkar bra, men vilket pris....
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top