Triumph Thruxton-tråden

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Alikzus ...Nån typ av lyft bör du ha så att inte framändan "kollapsar".
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Ni som har GPS-navigator monterad på någon hoj i allmänhet eller Bonneville/Thruxton/Scrambler i synnerhet: Har ni matningen kopplad direkt på batteriet (via säkring), via tändningslåset eller via ett relä som styrs av något (som till exempel tändningslåset)?

Killen med en EFI-Bonneville på "Cafe Racer Podcast" har sin Garmin direkt på batteriet och har blivit ståendes på grund av det (eftersom ECUn tydligen blockerar starten om batterispänningen blir för låg), så det känns inte så smart. :p
Finns två uttag med matning under tanken, jag använder det ena till usb-laddning.
Borde vara detsamma på efihojarna..
Men dom drar ju bara milliampere såna här grejer, borde inte påverka ecu:n!
Hälsningar från bohuslän! Imorrn bär det av norrut så långt arslet orkar
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Jo, det lutar nog åt det! Det blir isf Shorty modellen :)

Najs. De skall tydligen låta ännu högre än den långa modellen som jag har. ^^

- - - Updated - - -

Jag kan hissa upp fronten i carportens tak, så då blir det ingen tyngd på framhjulet om jag vill justera gaffeln. :)
 
Last edited:

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Var det trevligt?
Was it nice? What is that for kind of a question? It is always nice with a new slut. At least the first time. But in the long time it's always better to stay with mama. You'll see! Then if you call the new slut Street Triple or Speed Triple it's all the same shit.You better stay with mom. Be sure! I am!
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Hur är proceduren om jag vill skjuta upp gaffelbenen i kronan? Räcker det är lätta på skruvarna (och flytta på sådant som hamnar i vägen)? Bör jag hissa upp framänden eller ställa hojen på ett stöd innan jag sätter igång? Jag tänker nämligen prova att sätt mina clip-ons ovanför innan jag drar till Falkenberg om ett par veckor.

Jag har provat olika men det funkar fint från sidostödet och bara lossa lite lätt så att man får knacka med en gummihammare dit man vill. Ett väldigt enkelt jobb som går att utföra på oräkneliga sätt och alla kommer att lyckas bra.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Ni som har GPS-navigator monterad på någon hoj i allmänhet eller Bonneville/Thruxton/Scrambler i synnerhet: Har ni matningen kopplad direkt på batteriet (via säkring), via tändningslåset eller via ett relä som styrs av något (som till exempel tändningslåset)? *klipp!*
Jag har min TomTom kopplad direkt på battteriet, enligt tillverkarens instruktioner, på min Sprint. Och min (ovetenskapliga) uppfattning är att den drar ström även när den är avstängd.

Mitt i övrigt glada batteri har svikit mig två gånger i år. Det har aldrig hänt förut. Och både de två gångerna har TomTom suttit monterad några dagar i sin hållare på hojen. Detta har skett när hojen har stått i garaget. Inga problem alls under resa/användning, utan enbart vid flerdagsparkering i garaget med GPSen kvar i hållaren. Så jag tror att den drar några ampere även i avstängt läge.

Alternativt så drar den tjuvström? Eller är klantigt monterad? Men el-delen av monteringen är enkel. Borde inte gå att göra fel, ens för mig som är dålig på el (fast jag hade femma i fysik i årskurs 9... :))
 
Last edited:

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Man kan ju tycka att jag borde klara av att koppla in en navigatorer, så jag kommer säkert göra fel. :p Garmin specificerar upp till 1 A på 12 V (hur mycket den drar i stand-by vette tusan) så jag börjar nog med att koppla den direkt till batteriet. Jag kommer ändå inte att våga låta den sitta i. :p
 

Hasse D

Medlem
Gick med
14 May 2012
Ort
Fjällbacka-på landet...
Hoj
2005, Triumph T100
Att teckna ett OK/Q8 kort innebär att du får en ny analog Sverige karta varje år. Kostnadsfritt och okänsligt för mottagningsförhållanden.
Hasse D
Ni som har GPS-navigator monterad på någon hoj i allmänhet eller Bonneville/Thruxton/Scrambler i synnerhet: Har ni matningen kopplad direkt på batteriet (via säkring), via tändningslåset eller via ett relä som styrs av något (som till exempel tändningslåset)?

Killen med en EFI-Bonneville på "Cafe Racer Podcast" har sin Garmin direkt på batteriet och har blivit ståendes på grund av det (eftersom ECUn tydligen blockerar starten om batterispänningen blir för låg), så det känns inte så smart. :p
 

Hasse D

Medlem
Gick med
14 May 2012
Ort
Fjällbacka-på landet...
Hoj
2005, Triumph T100
Nykter näh
Was it nice? What is that for kind of a question? It is always nice with a new slut. At least the first time. But in the long time it's always better to stay with mama. You'll see! Then if you call the new slut Street Triple or Speed Triple it's all the same shit.You better stay with mom. Be sure! I am!
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Att teckna ett OK/Q8 kort innebär att du får en ny analog Sverige karta varje år. Kostnadsfritt och okänsligt för mottagningsförhållanden.
Hasse D

Jaså? Jag har redan deras VISA-kort. :p

Jag har en hel uppsjö med mc-kartor och det finns helt klart en charm med att navigera efter dem. Det som jag vill åstadkomma här är att kunna sitta på kammaren, titta på mina kartor och lägga upp en rutt med en massa röda vägar och slippa att stanna och slita upp kartan för att refresha mitt haltande korttidsminne. Hur verkligheten blir återstår att se, men om jag börjar att begränsa mig på grund av den så hamnar den nog på Blocket. :p
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Igår flyttade jag in kontakten till regulatorn under tanken; den sitter där luftinsprutningen satt en gång i tiden och förhoppningsvis så blir det inte för varmt för den. Mycket snyggare än att ha klumpen vid styrfästet samt att det blev lite mindre kabel som ålade sig runt vid styret.

Kablaget till min zūmo drogs också. Tyvärr så sitter det fast i fästet så jag får ta och choppa upp det sedan. Det stör kafferäjser-looken med ett fast monterat GPS-fäste. :p

Jag bestämde mig även för att inte skjuta upp gaffelbenen, för jag tror att det blir lite väl tajt mellan lykta och blinkers. Det får bli risers i ett senare skede istället.
 

classe8

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2009
Ort
krstad
Hoj
yellow racemachine
Ett tips denna regniga dag. Igår var jag på Fly N Ride i Ljungbyhed. Trevligt med entusiast fordon av alla de slag inklusive flyguppvisning. det är även gott om trevliga vägar i krokarna.:tummenupp
 

1014

Medlem
Gick med
9 Sep 2012
Ort
UDDEVALLA
Hoj
2 x THRUXTON-04, TROPHY 1200-96
Caféträff Lör 19/7 GBG ???

Jag o BJN funderar på att göra debut på Kafé Marmelad kommande lördag vid lunchtid. Är det några fler som vill göra oss sällskap? Alltid kul att kika på andras hojar!

Förutsättningen är att vädret lovar uppehåll...:)
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top